Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:DuoPenotti schreef:Gevaar is heel erg laag.
In enkele ziekenhuizen in het zuiden is een 1,5 maand geleden een kleine uitbraak geweest buiten de cohort en ic om. Terwijl die al een jaar lang in de "hotspot" zitten.
Daar zijn de maatregelen nu nog extra aangescherpt zoals medische mondmaskers uitdelen bij de ingang.
Zoals op de afdeling cardiologie in het Catherina zkh in Nijmegen?
Femke_Tweety schreef:Incubatietijd (de tijd tot het moment dat je zelf ziek wordt en óf besmettelijk bent voor anderen)
Is 1 tot 14 dagen.
Gemiddeld 5.
Maar 1 komt dus ook voor, net als 14.
En je weet nooit vantevoren wie precies op die 5 dagen zitten, bij wie dat sneller gaat en bij wie langzamer.
Ik vind het dan ook een onaanvaardbaar risico om bewust willens en wetens na een risicocontact contact met anderen te hebben...
Écht onaanvaardbaar en egoïstisch.
DuoPenotti schreef:Gevaar is heel erg laag.
In enkele ziekenhuizen in het zuiden is een 1,5 maand geleden een kleine uitbraak geweest buiten de cohort en ic om. Terwijl die al een jaar lang in de "hotspot" zitten.
Daar zijn de maatregelen nu nog extra aangescherpt zoals medische mondmaskers uitdelen bij de ingang.
xLoki schreef:DuoPenotti schreef:Gevaar is heel erg laag.
Ik kom even inhaken hierop. Dat er weinig uitbraken in ziekenhuizen zijn (en dat het alleen in het zuiden is) klopt niet helemaal. Dit zijn de gevallen die het nieuws hebben bereikt. Maar het ziekenhuis waar ik werk had onlangs op 3 verschillende afdelingen een grote uitbraak. Bij ons op de afdeling 12 personeelsleden en 7 patiënten besmet, waarvan er 3 zijn overleden. Niet in het zuiden van het land, en ook niet in het nieuws gekomen, omdat het eigenlijk een beetje stil is gehouden.
‘Gevaar is heel laag’ zeg ik dus niet meer sinds ik dit heb meegemaakt. Van de 7 besmette patiënten hadden sommigen amper contact gehad met medepatienten en verpleegkundigen, dus het kan echt hard gaan op een afdeling. Was trouwens de Britse variant.
Annenas schreef:@Nikass, er zijn denk ik in elk ziekenhuis wel (kleine) uitbraken geweest binnen niet corona afdelingen. En dat kan onder patiënten zijn maar ook alleen onder personeel natuurlijk. Dat komt niet in het nieuws.
Maar om je risico in te schatten: wat is je leeftijd, ben je volledig gezond & wat voor operatie onderga je? (Mag in pb)
(En zullen we dan weer verder ontopic gaan? Ik snap je vraag maar dit topic gaat toch ergens anders over)
xLoki schreef:Nikass schreef:Dus dat waren afdelingen zónder corona patiënten?
Mag ik weten welk ziekenhuis? (evt pb)
Klopt. Het waren 3 ‘gewone’ verpleegafdelingen.
Ik ga niet zeggen welk ziekenhuis, wil er geen gedoe mee krijgen gezien het (lijkt bewust) niet naar buiten is gebracht...
Varekaj schreef:Die ific is niet voor iedereen interessant. Ik ben er niet ingestapt, omdat ik rond pensioenleeftijd minder zou hebben maandelijks dan nu met het oude systeem.
Wat ik ook zo dwaas vind, is dat je als verpleegkundige bij pensioen enkel uitbetaald wordt op je basisloon. Geen enkele ploegenpremie, weekendpremie, nachtpremie, feestdagpremie etc... Wordt mee in rekening genomen. Je doet dan zovele jaren hard werk, fysiek en mentaal. Al die ploegdiensten en onregelmatige tijden, je wordt al keihard belast daarop en dan wordt je er na je loopbaan nog niet eens voor beloond met een passend pensioenbedrag. De kostprijs van een kamertje in het WZC maandelijks, dat haal je dus niet eens eh!
We kiezen als zorgverlener om te zorgen voor anderen. Maar ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik dat niet meer onvoorwaardelijk kan en wil doen. Ik krijg steeds vaker de gedachte "krijg maar covid en dan mag het nog stevig zijn ook". We kiezen wel voor zorg. Zolang we waardering krijgen. En niet dat gezeik dat we overdrijven. Iemand die zo graag werkt in een pandemie kiest vaak specifiek voor dat soort functies in het buitenland. Volgt bijscholing tropische geneeskunde. Schoolt zich om tot legerverpleegkundige.
Ik denk dat weinig vpk's in België in de zorg zijn gestapt met het idee van "we gaan eens een pandemie meemaken". Er zullen heel weinig mensen in onze landelijke zorg zijn die ooit hadden gedacht dit mee te maken. Dat verwacht je as je ervoor kiest om naar Azië of Afrika te gaan. Dat verwacht je niet in ons kleine kikkerland.