Nog zorgverleners die het zat zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:40

Wat ik soms hoor is mensen die met een besmet persoon in contact zijn geweest en dan naar het ziekenhuis gaan omwille van recidief vallen, hartklachten, daling algemene toestand... maar negatief testen omdat het nog te vroeg is, en dat hoog-risico contact bewust verzwijgen. Die gaan dan naar een 2pk, zijn een paar dagen later alsnog positief en dan gaan de poppen aan het dansen natuurlijk.
Soms ook mensen die binnengebracht worden door een positief maar klachtenvrij iemand als begeleiding, maar die wéét heeft van de besmetting en daar niets over zegt.

Dit gaat wel vooral om ouderen. Wat ook weleens gebeurt, dat zijn bezoekers die in afwachting zijn van testresultaat maar nog snel even gedag komen zeggen "want als we positief zijn mag dat niet meer". En dan uiteraard zijn dat vaak de vaste bezoekers of het Knuffelcontact van de bewoner.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:45

Ik hoor nu iemand zeggen dat als ze vandaag besmet wordt door een relatief klachten vrij persoon ze morgen die besmetting nog niet overbrengt op iemand anders. Is dat zo? Als in incubatietijd ofzo? Ik begrijp dat niet?

Femke_Tweety

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:49

Absoluut niet betrouwbaar, en niet ervan uitgaan dat dat klopt.

Met mazzel besmet die persoon je niet, met pech wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:51

Femke_Tweety schreef:
Absoluut niet betrouwbaar, en niet ervan uitgaan dat dat klopt.

Met mazzel besmet die persoon je niet, met pech wel.

Ik hoorde het voor het eerst en was ook erg verbaasd. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat de besmettingen als een lopend vuurtje gaan...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:52

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
Gevaar is heel erg laag.

In enkele ziekenhuizen in het zuiden is een 1,5 maand geleden een kleine uitbraak geweest buiten de cohort en ic om. Terwijl die al een jaar lang in de "hotspot" zitten.
Daar zijn de maatregelen nu nog extra aangescherpt zoals medische mondmaskers uitdelen bij de ingang.

Zoals op de afdeling cardiologie in het Catherina zkh in Nijmegen?

Catharina ligt in Eindhoven, maar ja klopt.
Zo ook bij MMC Veldhoven (ligt naast Eindhoven)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:52

Incubatietijd (de tijd tot het moment dat je zelf ziek wordt en óf besmettelijk bent voor anderen)
Is 1 tot 14 dagen.

Gemiddeld 5.

Maar 1 komt dus ook voor, net als 14.
En je weet nooit vantevoren wie precies op die 5 dagen zitten, bij wie dat sneller gaat en bij wie langzamer.

Ik vind het dan ook een onaanvaardbaar risico om bewust willens en wetens na een risicocontact contact met anderen te hebben...
Écht onaanvaardbaar en egoïstisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:01

Eens Femke. Met een smoesje ook bedankt voor onze vriendinnen wandeling vanmiddag. Een man van een stel is gevaccineerd maandag. Hij vroeg of hij niet eerst moest testen want hoestte. Nee, hoefde niet. Zijn vrouw is ook ma geënt. Donderdag voelde zij zich wazig en vandaag keelpijn. OP mijn vraag of ze zich heeft laten testen kreeg ik "nee" is jaarlijkse bronchitis.
Haar vriendin is afgelopen week ook daar gekomen en haar moeder leeft daar ook(1 ste prik gehad). Dus vanmiddag gaan de dames wandelen met zijn 4 en. Ik pas en ga pas over 2 weken weer mee.
De andere 2 dames hebben nog geen enting gehad.

Ik heb smoes gebruikt want we zijn id ogen vd anderen toch al zo overdreven voorzichtig.

We praten over universitair opgeleide mensen! mon pantalon décolle de ça...daar zakt mijn broek vanaf!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:03

Herkenbaar.

Ik heb best wat hoger opgeleide en/of intelligente mensen om mij heen die hier echt de plank misslaan.

En ook ik heb al een paar keer smoezen gebruikt om uit de buurt te kunnen blijven.
Ik ga met mijn verhoogd risico echt niet nu onvoorzichtig worden, die laatste paar weken/maanden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:50

Dat hoog opgeleide zegt niets , er zijn ook huisartsen die corona ontkennen , je zou toch zeggen dat die wel beter moeten weten.

En Pien je hebt gelijk hoor, dan maar voorzichtig, het gaat nl wel om jullie eigen leven en gezondheid... ik ben echt van mening dat dit de laatste loodjes zijn, nog even doorbijten en dan komt dat virus wel onder controle.

Waar ik echt van onder de indruk ben geweest is dat een lieve vriendin van mij vorig jaar , ondanks dat ze het eigenlijk niet wilde omdat ze bang was om corona te krijgen, toch bij een kennis op de koffie ging, samen met haar man, 100% corona proof, wat wilde zeggen dat ze zelf naar binnen konden gaan, en daar op 2 meter afstand van elkaar konden zitten, + die mensen zeiden "we hebben geen klachten dus zijn niet ziek"

10 dagen daarna werd de man van mijn vriendin ziek, erg ziek, huisartsassistente zei, oh is een griepje ( ECHT!!! zo fout) en ze moesten maar asprientjes halen bij het kruidvat.. afijn man werd zieker en zieker, dus ik zei is hij getest op corona, te ziek om naar een teststraat te rijden is hij thuis getest en positief...

Wat bleek, 4 dagen na koffiebezoekje waren die 'kennissen' ziek geworden en hadden dus mijn vriendin en man niet ingelicht dat ze corona positief getest waren...

Man was zo ziek dat ZH opname en evt IC opname werd besproken...maar gelukkig knapte hij op, kantje boord...

Mijn vriendin , die dus naast haar man in huis leefde , kreeg natuurlijk ook corona, niet heel erg maar wel met hele gekke verschijnselen en voor nu is ze nog steeds doodmoe...maanden na de besmetting.

Goed, ik heb nadat dit gebeurde meteen mijn ouders dit verteld en ze op het hart gedrukt om thuis te blijven en zo verschrikkelijk voorzichtig te zijn, deze zijn dan wel 80 jaar maar op en top fit en vol in het leven, en te wachten tot ze geent zouden worden, gelukkig zijn ze begin maart geprikt en dat lucht al zó op..En ze zijn braaf op mijn advies thuis gebleven al die tijd, geen risico meer genomen met gasten ontvangen enz.. :D

Ik heb dit dus ook gister aan de buren verteld, het is geen grapje en een gezond mens kan gewoon hartstikke besmettelijk zijn, het is onzichtbaar aanwezig.

Dus Pien ( en eigenlijk wel voor iedereen) , echt doe voorzichtig, nog ff doorbijten en dan halen we echt die eindstreep wel :j
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 04-04-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:55

Dank je Kimmie. Doet me goed je post want soms voel ik me hier een debiel want eigenlijk kijkt niemand erna.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:05

Pien, :knuffel:

In het begin dacht ik ook als ze op tv zeiden, dat ook een 'gezond' mens je kon besmetten, vond dat ook wel 'bizar' , maar dit geval heeft mijn ogen echt geopend, hoe snel je eigenlijk besmet kan worden en hoe snel het daarna uit de hand loopt, als je dit weet snap je ook wel al die maatregelen ,ook al lijken we allemaal gewoon gezond te zijn...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:30

Femke_Tweety schreef:
Incubatietijd (de tijd tot het moment dat je zelf ziek wordt en óf besmettelijk bent voor anderen)
Is 1 tot 14 dagen.

Gemiddeld 5.

Maar 1 komt dus ook voor, net als 14.
En je weet nooit vantevoren wie precies op die 5 dagen zitten, bij wie dat sneller gaat en bij wie langzamer.

Ik vind het dan ook een onaanvaardbaar risico om bewust willens en wetens na een risicocontact contact met anderen te hebben...
Écht onaanvaardbaar en egoïstisch.

Dank je voor de info!
Het ging niet om een risico contact hoor, maar gewoon om een contact. Zo van "stel dat die persoon besmet zou zijn, dan draag je het nog niet binnen één dag over". Maar dat hangt dan natuurlijk minimaal af van hoe lang die persoon al besmet is, en dat weet je ook niet.

Edit: oh ik gebruik geen smoezen! Jammer dan dat ze me overdreven vinden. Ik maak al ruim een jaar met niemand afspraken. De enige paar mensen die ik niet digitaal gesproken heb zijn (bekende) mensen die ik toevallig op straat tegen kom: op afstand en buiten (een praatje). Maar ook buiten afspreken doe ik niet.

Maar ik kwam ook eens iemand op straat tegen die zei: "blijf op afstand hoor! Ik ben hartstikke verkouden en ik heb me getest! Maar nog geen uitslag".
Ik dacht huh?
Ik begrijp op zich dat je de hond moet uitlaten, maar toch...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:52

Ik ben het ook wel een beetje beu. Eerste deel als verpleegkundige gewerkt en nu in de opleiding infectiepreventie.

Er zijn zoveel besmettingen en schrijnende verhalen, personeel wat gewoon echt niet meer kan.

En dan dat gedoe met die vaccins. Ik ben eigenlijk heel relaxed als mensen zich niet aan de regels houden, maar de laatste tijd maakt het me zo boos.

Maar goed, ze zien de schrijnende werkelijkheid niet. Ze voelen alleen hun eigen beperkingen. Ik spreek met niemand af. Ik ben 2x lang ziek geweest na een besmetting en met een nieuwe baan en opleiding kan ik het me niet veroorloven. Beiden keren moest ik uiteindelijk ook naar het ziekenhuis. En 2e besmettingen zijn uiterst zeldzaam en een 3e heb ik nog niets over gehoord, maar ik hou nog even vol. Misschien word ik ooit nog gevaccineerd.

Het gaat echt wel over, maar ik hoop dat ik dan de mensheid nog niet haat. ;)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:53

DuoPenotti schreef:
Gevaar is heel erg laag.

In enkele ziekenhuizen in het zuiden is een 1,5 maand geleden een kleine uitbraak geweest buiten de cohort en ic om. Terwijl die al een jaar lang in de "hotspot" zitten.
Daar zijn de maatregelen nu nog extra aangescherpt zoals medische mondmaskers uitdelen bij de ingang.

Ik kom even inhaken hierop. Dat er weinig uitbraken in ziekenhuizen zijn (en dat het alleen in het zuiden is) klopt niet helemaal. Dit zijn de gevallen die het nieuws hebben bereikt. Maar het ziekenhuis waar ik werk had onlangs op 3 verschillende afdelingen een grote uitbraak. Bij ons op de afdeling 12 personeelsleden en 7 patiënten besmet, waarvan er 3 zijn overleden. Niet in het zuiden van het land, en ook niet in het nieuws gekomen, omdat het eigenlijk een beetje stil is gehouden.
‘Gevaar is heel laag’ zeg ik dus niet meer sinds ik dit heb meegemaakt. Van de 7 besmette patiënten hadden sommigen amper contact gehad met medepatienten en verpleegkundigen, dus het kan echt hard gaan op een afdeling. Was trouwens de Britse variant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:53

Ik zeg niet alleen maar. Dat is waar ik het idd van weet. Ik gaf zuiden aan omdat het daar al een jaar is. Vanaf het eerste begin.
Toch vind ik het gevaar heel laag als je ziet dat daar altijd corona patiënten zijn. En honderden mensen in een week komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:28

xLoki schreef:
DuoPenotti schreef:
Gevaar is heel erg laag.

Ik kom even inhaken hierop. Dat er weinig uitbraken in ziekenhuizen zijn (en dat het alleen in het zuiden is) klopt niet helemaal. Dit zijn de gevallen die het nieuws hebben bereikt. Maar het ziekenhuis waar ik werk had onlangs op 3 verschillende afdelingen een grote uitbraak. Bij ons op de afdeling 12 personeelsleden en 7 patiënten besmet, waarvan er 3 zijn overleden. Niet in het zuiden van het land, en ook niet in het nieuws gekomen, omdat het eigenlijk een beetje stil is gehouden.
‘Gevaar is heel laag’ zeg ik dus niet meer sinds ik dit heb meegemaakt. Van de 7 besmette patiënten hadden sommigen amper contact gehad met medepatienten en verpleegkundigen, dus het kan echt hard gaan op een afdeling. Was trouwens de Britse variant.

Dus dat waren afdelingen zónder corona patiënten?
Mag ik weten welk ziekenhuis? (evt pb)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:33

@Nikass, er zijn denk ik in elk ziekenhuis wel (kleine) uitbraken geweest binnen niet corona afdelingen. En dat kan onder patiënten zijn maar ook alleen onder personeel natuurlijk. Dat komt niet in het nieuws.

Maar om je risico in te schatten: wat is je leeftijd, ben je volledig gezond & wat voor operatie onderga je? (Mag in pb)

(En zullen we dan weer verder ontopic gaan? Ik snap je vraag maar dit topic gaat toch ergens anders over :o )

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:37

Klopt. Er zijn meerdere uitbraken geweest. Soms staan ze in verband met elkaar, soms puur toeval. Om te laten bepalen of mensen elkaar hebben besmet is best duur en duurt lang. Dus dat wordt niet altijd gedaan.
Wij hebben het op 1 afdeling laten doen. Maar daar werd geen verband aangetoond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:42

Annenas schreef:
@Nikass, er zijn denk ik in elk ziekenhuis wel (kleine) uitbraken geweest binnen niet corona afdelingen. En dat kan onder patiënten zijn maar ook alleen onder personeel natuurlijk. Dat komt niet in het nieuws.

Maar om je risico in te schatten: wat is je leeftijd, ben je volledig gezond & wat voor operatie onderga je? (Mag in pb)

(En zullen we dan weer verder ontopic gaan? Ik snap je vraag maar dit topic gaat toch ergens anders over :o )

Sorry ja is off topic. Ik ga je een pb doen

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:20

Nikass schreef:

Klopt. Het waren 3 ‘gewone’ verpleegafdelingen.
Ik ga niet zeggen welk ziekenhuis, wil er geen gedoe mee krijgen gezien het (lijkt bewust) niet naar buiten is gebracht...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:09

xLoki schreef:
Nikass schreef:

Klopt. Het waren 3 ‘gewone’ verpleegafdelingen.
Ik ga niet zeggen welk ziekenhuis, wil er geen gedoe mee krijgen gezien het (lijkt bewust) niet naar buiten is gebracht...

Snap ik, geen probleem uiteraard! Wel eng hoor, die uitbraken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:23

Ik vind de vraag van Nikass eigenlijk niet eens off topic, omdat dit toch ook wel iets is waar ik mee zit. Bezoek dat zich niet houdt aan de afspraken en toch binnen glipt, ptn die naar buiten gaan en daar met mensen afspreken, zorgverleners die met symptomen komen werken en zich niet laten testen. Wij hebben zo ook wel een aantal mensen gehad die in het ziekenhuis besmet waren. Dus testen wij nu standaard 1 keer per week iedereen op covid. Niet leuk die stok in je neus, maar we hebben geen andere keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:31

Varekaj schreef:
Die ific is niet voor iedereen interessant. Ik ben er niet ingestapt, omdat ik rond pensioenleeftijd minder zou hebben maandelijks dan nu met het oude systeem.
Wat ik ook zo dwaas vind, is dat je als verpleegkundige bij pensioen enkel uitbetaald wordt op je basisloon. Geen enkele ploegenpremie, weekendpremie, nachtpremie, feestdagpremie etc... Wordt mee in rekening genomen. Je doet dan zovele jaren hard werk, fysiek en mentaal. Al die ploegdiensten en onregelmatige tijden, je wordt al keihard belast daarop en dan wordt je er na je loopbaan nog niet eens voor beloond met een passend pensioenbedrag. De kostprijs van een kamertje in het WZC maandelijks, dat haal je dus niet eens eh!

We kiezen als zorgverlener om te zorgen voor anderen. Maar ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik dat niet meer onvoorwaardelijk kan en wil doen. Ik krijg steeds vaker de gedachte "krijg maar covid en dan mag het nog stevig zijn ook". We kiezen wel voor zorg. Zolang we waardering krijgen. En niet dat gezeik dat we overdrijven. Iemand die zo graag werkt in een pandemie kiest vaak specifiek voor dat soort functies in het buitenland. Volgt bijscholing tropische geneeskunde. Schoolt zich om tot legerverpleegkundige.
Ik denk dat weinig vpk's in België in de zorg zijn gestapt met het idee van "we gaan eens een pandemie meemaken". Er zullen heel weinig mensen in onze landelijke zorg zijn die ooit hadden gedacht dit mee te maken. Dat verwacht je as je ervoor kiest om naar Azië of Afrika te gaan. Dat verwacht je niet in ons kleine kikkerland.

Ik val in ific 15 en doe dus wel voordeel, maar verlies dat voordeel als ik naar een andere afdeling zou gaan. Mij is ook verteld dat mensen die in het oude loonsysteem blijven, niet de door de overheid beloofde opslag krijgen. Mijn vakbond heeft dit ook al bevestigd.

Wat je zegt over strijden tegen infectieziekten is exact hoe ik er ook tegenover sta. Als dat mijn roeping was geweest, had ik idd voor artsen zonder grenzen gekozen en de daarbij horende opleidingen gedaan. Ik ben echter niet zo nobel dat ik mijn eigen leven en gezondheid op het spel wil zetten om mijn medemens te redden, dus koos ik het veilige België om te werken. Lekker safe met weinig kans dat je werk je fataal wordt. Naja, blijkbaar zijn er geen zekerheden in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:15

Exact dat. We staan er nu voor en we zetten allemaal onze schouders er onder. Maar dat wil niet zeggen dat dat is waarvoor we kozen toen we aan de studie begonnen of afstudeerden. Ik begon eraan met het idee om naar spoed/IZ door te stromen. Tijdens mijn studie ging mijn zelfbeeld zo de diepte in tijdens stages dat ik mezelf daar nooit capabel voor zag, en twijfelde toen over ofwel medische beeldvorming ofwel sociale. Na een laatste stage in UZ Brussel in mijn 2e jaar was ik ervan overtuigd dat ik gewoon niet geschikt was en ben dan sociale gaan doen. Op papier ben ik bachelor verpleegkunde. In praktijk ligt mijn werkveld dus wel wat anders dan op een verpleegeenheid.
Idem met mensen die na afstuderen bewust in een WZC gaan werken. Of orthopedische revalidatie. Of als psychiatrisch verpleegkundige. Thuisverpleging. Op oncologie. Noem maar op. Allemaal specifieke beroepstakken die helemaal niet in de lijn liggen van wat je tegen kan komen als je richting virologie/infectieziekten gaat.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:00

Gisteren op mijn werk gehoord dat de kinderIC, die nu 3 volwassen covid patienten moet verzorgen moet opschalen naar 6 en dat wij als kinderafdeling personeel moeten leveren. Maar bij ons is er ook steeds minder te halen. Wij hebben ook steeds meer ziekte op onze afdeling....
En mensen maar hopen dat de terasjes en winkels op 21 april opengaan...Gisteren las ik nog op Facebook dat het allemaal onzin was die volle ziekenhuizen.....zucht....

Misschien begint dat wel de grootste ergenis te worden als verpleegkundige....