Optie huis en nu bod gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:26

Storm schreef:
Charaz schreef:
Ik heb er denk ik overheen gelezen, wanneer verlopen de 10 dagen optie?

Vandaag een week geleden waren die mensen komen kijken. Ik denk dan donderdag.

Hier branden de kaarsen dat ze het niet gaan kopen :j

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 20:16

fransje23 schreef:
Wie ook geld toe zou kunnen krijgen zijn de optienemers als er juridisch bepaald wordt dat ze recht hebben op een schadevergoeding omdat er ondanks de optie een hoger bod is geaccepteerd. En ja, ik ken een geval dat zo een schadevergoeding is toegewezen :j
Optie staat op papier he, zwart op wit, wachten is op berekening renovatiekosten.

Dit is dus kul, zo werkt het dus niet. Een optie geeft alleen een bepaalde periode recht op eerste koop. Zolang er nog geen prijs ligt om over te onderhandelen zijn wij als eigenaar vrij om zelf prijs te bepalen.

Een optie is niet eens rechterlijk ondersteund. Ik heb vandaag rechtsbijstand gesproken. Het is meer een gentle agreement of zo iets, dan een harde afspraak waar je als verkoper gerechtelijk meteen aan vastgebonden zit.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 20:18

En idd we kunnen het altijd nog van de markt halen en eerst afbouwen en dan verkopen aan die andere partij.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 20:20

Zolang er geen bod gegeven is ben je officieel niet in onderhandeling. Pas als wij een tegenbod geven dan pas ben je in onderhandeling.
Maar zelfs dan mag je van ander bod accepteren.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:57

Jillz1 schreef:
fransje23 schreef:
Wie ook geld toe zou kunnen krijgen zijn de optienemers als er juridisch bepaald wordt dat ze recht hebben op een schadevergoeding omdat er ondanks de optie een hoger bod is geaccepteerd. En ja, ik ken een geval dat zo een schadevergoeding is toegewezen :j
Optie staat op papier he, zwart op wit, wachten is op berekening renovatiekosten.

Dit is dus kul, zo werkt het dus niet. Een optie geeft alleen een bepaalde periode recht op eerste koop. Zolang er nog geen prijs ligt om over te onderhandelen zijn wij als eigenaar vrij om zelf prijs te bepalen.

Een optie is niet eens rechterlijk ondersteund. Ik heb vandaag rechtsbijstand gesproken. Het is meer een gentle agreement of zo iets, dan een harde afspraak waar je als verkoper gerechtelijk meteen aan vastgebonden zit.

Apart, want zoals ik hier eerder al heb gepost (waar overheen is gelezen), is een optie wel bindend volgens mijn professor wetgeving. En dan heeft de kopende partij inderdaad recht op een schadevergoeding als je het huis vóór de afgesproken termijn toch aan een ander verkoopt.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 21:55

emilyslaluna schreef:
Jillz1 schreef:

Apart, want zoals ik hier eerder al heb gepost (waar overheen is gelezen), is een optie wel bindend volgens mijn professor wetgeving. En dan heeft de kopende partij inderdaad recht op een schadevergoeding als je het huis vóór de afgesproken termijn toch aan een ander verkoopt.

Wie zegt nu dat het huis voor afgesproken termijn verkocht wordt?
Dat verloopt vd week en dan kunnen ze meebieden met de andere mensen. Wij als verkopende partij mogen zelf vraagprijs bepalen. Alleen er is 1 addertje daarin want het moet ook nog binnen taxatiewaarde vallen. Anders kan bank moeilijk gaan doen.

Ik denk dat deze optie geen geldigheid heeft want er is niks vooraf vastgelegde over de vraagprijs.
Er is feitelijk alleen een optie om rustig op de vraagprijs te kunnen wachten, zonder risico op verkoop aan derden.

Spaansepony

Re: Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:11

Nou dan is het toch simpel?
Je wacht je tijd af met je optie mensen, daarna laat je ze beide tegen elkaar opbieden en kies je wat jij prettig vind. Je bent er zelf al uit dat zolang niks op papier staat voor optie mensen en je geen tegenbod hebt gedaan je niet in onderhandeling bent.

Dus van de week gewoon tegen elkaar laten opbieden en eerlijk, een ton is een hoop centjes extra...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:32

Jillz1 schreef:
Wie zegt nu dat het huis voor afgesproken termijn verkocht wordt?
Dat verloopt vd week en dan kunnen ze meebieden met de andere mensen. Wij als verkopende partij mogen zelf vraagprijs bepalen. Alleen er is 1 addertje daarin want het moet ook nog binnen taxatiewaarde vallen. Anders kan bank moeilijk gaan doen.

Ik denk dat deze optie geen geldigheid heeft want er is niks vooraf vastgelegde over de vraagprijs.
Er is feitelijk alleen een optie om rustig op de vraagprijs te kunnen wachten, zonder risico op verkoop aan derden.

Als je het niet verkoopt voor het termijn verstreken is dan is er inderdaad niks aan de hand. En als die verstreken is en je laat ze dan opbieden tegen elkaar dan is het ook in orde. Maar stel de kopende partij zegt te willen kopen voor het termijn verstreken is, dan is dat wel bindend bij een optie. En de prijs is dus de vraagprijs (365.000 dacht ik?) + de geschatte kosten voor de verbouwing. Hoe hoog je die tweede maakt is natuurlijk aan jullie.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:00

Spannens ts!
En vervelend en leuk dat we iemand zo enthousiast is!
Maakt het niet makkelijker!

Ik heb net zelf mijn huis verkocht.
Hier heeft de makelaar duidelijk gezegd dat het huis pas verkocht is, bindend, als de definitieve koopovereenkomst getekend was.
Het zou wel gedoe opleveren, maar in principe konden we er dan nog 3 dagen onderuit.
Ook mijn mondelinge toezeggingen, ook via WhatsApp, waren op dat moment niet bindend.

Wij kregen, na mondelinge toezegging, een hoger, blind bod..
Scheelde 5000 euro. Dus niet superveel. We hebben vriendelijk bedankt. We hielden ons woord. Ook omdat we de buurvrouw graag goed achter wilden laten en zij de kopers gezien had en helemaal blij was.

Eerlijk is eerlijk, een ton meer was een heel ander verhaal geworden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:29

Bijzonder verhaal dit. Eerst is er sprake van een optie. Er ligt een vraagprijs, bijkomend de kosten vd verbouwing. Die moeten alleen nog berekend worden. Dan is het aan de koper of die ja of nee zegt. Daarvoor heet het immers een optie. Het is een optie tot koop.

Nu is er ineens geen optie want er staat niets op papier en de vraagprijs moet nog bepaald worden.

Beetje onduidelijk allemaal..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:38

Een koopoptie is echt wel wat meer dan een gentlemen's agreement? Bijzondere uitspraak van de verzekeraar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:40

Fitzroy schreef:
@moestuin: Ik denk het wel.
Jij wilt roomser zijn dan de paus. Jillz niet en daarin heeft ze gelijk. Je gaat niet een ton toegeven. Dus gewoon verwerken in de renovatie.

Idd roomser zijn dan de paus. En intussen wel een flinke eigen draai geven aan de teksten van TS.

Dat is niet eerlijk. Zou de paus ook niet doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:01

Tiggs schreef:
Een koopoptie is echt wel wat meer dan een gentlemen's agreement? Bijzondere uitspraak van de verzekeraar.

Maar in dit geval is het ook niet een volwaardige optie, aangezien er geen afgesproken prijs is. Dus misschien dat de verzekeraar om die reden hier zegt dat het een gentlemen's agreement is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:21

Maar we weten niet wat er in de optie staat aan voorwaarden. Voor hetzelfde staan er voorwaarden in die het mogelijk maken om het bod van de kopers af te wijzen of te komen met een tegenbod. Dat weten we allemaal niet.

Ik zou ook gaan voor de hoogst mogelijke opbrengst, je laat gewoon bergen met geld liggen anders die een ander wel weer oppakt.
Stel TS is roomser dan de paus en verkoopt voor een ton minder aan de mensen met optie
Die mensen horen dat er nog een koper is die een ton meer wil betalen. (gesprekje met buren en klaar)
Nou 1+1=2 en het huis wordt zo doorverkocht.
Mensen met optie blij want die hebben heel snel heel veel geld verdient.

Dus dan steek ik dat geld liever in eigen zak.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 22:19

Voor de nieuwsgiere onder ons.

Geheel andere wending heeft het gekregen.
Gisteren een prijs neergelegd bij zowel optie nemers als de tweede partij.
Prijs was hoog ingezet. De verwachting was dat optie nemers af zouden haken. Maar nee, ze hebben akkoord gegeven op de prijs maar willen wel het pand minder luxe afbouwen. Wel al meteen bij ons de vraag neergelegd of we in het dan ook bij te bouwen bijgebouw een woonruimte boven willen bouwen. Dus douche en keukenblok.
Uiteindelijk hebben we dan toch nog de verwachte ( hoofd) prijs.

De tweede partij wilde na het weekend beslissing nemen maar die hebben nu dus pech. Ik denk dat ze hier echt van gaan balen maar wij gaan nu voor zekerheid.

Wij gaan er iets moois van maken voor die mensen. Het wordt een prachtig project.

Makelaar zei dat ze dit nooit verwacht had, is echt een stuk boven taxatiewaarde verkocht. De optie nemers blijken ook het verschil tussen taxatie en koopprijs zelf bij te kunnen leggen. Dit was voor de andere partij niet zo.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:22

Wat fijn TS en zo te horen zijn zowel de kopers als jij erg blij ermee. Eind goed al goed dus!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:25

Wat fijn TS! Heeft de bellende mevrouw zich nog laten horen?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:19

Cayenne schreef:
Wat fijn TS! Heeft de bellende mevrouw zich nog laten horen?

Wat schrijft ze nou :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:29

Kijk dat is fijn!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:42

anca schreef:

Ze schrijft dat ze denkt dat de tweede partij (dus de bellende vrouw) gaat balen. Niet dat ze daar al reactie van gehad heeft.

Gefeliciteerd met de verkoop TS. Stiekem ben ik heel erg benieuwd naar het pand en wat jullie er van gaan maken :))

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:03

Dieuwke_ schreef:
anca schreef:

Ze schrijft dat ze denkt dat de tweede partij (dus de bellende vrouw) gaat balen. Niet dat ze daar al reactie van gehad heeft.

Gefeliciteerd met de verkoop TS. Stiekem ben ik heel erg benieuwd naar het pand en wat jullie er van gaan maken :))

Ook :D maar ook dat die mw tot na het weekend wil nadenken maar de andere partij doorgepakt heeft dus heeft mw pech

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:10

Jillz1 schreef:
Voor de nieuwsgiere onder ons.

Geheel andere wending heeft het gekregen.
Gisteren een prijs neergelegd bij zowel optie nemers als de tweede partij.
Prijs was hoog ingezet. De verwachting was dat optie nemers af zouden haken. Maar nee, ze hebben akkoord gegeven op de prijs maar willen wel het pand minder luxe afbouwen. Wel al meteen bij ons de vraag neergelegd of we in het dan ook bij te bouwen bijgebouw een woonruimte boven willen bouwen. Dus douche en keukenblok.
Uiteindelijk hebben we dan toch nog de verwachte ( hoofd) prijs.

De tweede partij wilde na het weekend beslissing nemen maar die hebben nu dus pech. Ik denk dat ze hier echt van gaan balen maar wij gaan nu voor zekerheid.

Wij gaan er iets moois van maken voor die mensen. Het wordt een prachtig project.

Makelaar zei dat ze dit nooit verwacht had, is echt een stuk boven taxatiewaarde verkocht. De optie nemers blijken ook het verschil tussen taxatie en koopprijs zelf bij te kunnen leggen. Dit was voor de andere partij niet zo.

Gefeliciteerd! *\o/*

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:20

Nou juist andersom. Zij hebben geen pech, jullie hebben geluk.

Je kan namelijk alleen een hypotheek krijgen voor de taxatiewaarde. Alles daarboven moet je zelf inbrengen...
Ja je kan bouwdepot krijgen maar dan nog niet meer dan de waarde dat het huis uiteindelijk waard zou worden..

Had partij A afgehaakt had partij B het dus niet eens kunnen kopen..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:22

maaike5581 schreef:
Nou juist andersom. Zij hebben geen pech, jullie hebben geluk.

Je kan namelijk alleen een hypotheek krijgen voor de taxatiewaarde. Alles daarboven moet je zelf inbrengen...
Ja je kan bouwdepot krijgen maar dan nog niet meer dan de waarde dat het huis uiteindelijk waard zou worden..

Had partij A afgehaakt had partij B het dus niet eens kunnen kopen..

Misschien had partij B ook wel spaargeld of hun huis met dikke winst verkocht.
Maar dat is nu niet meer relevant gelukkig.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:36

gefeliciteerdTS, Zo zie je maar weer dat het soms anders kan lopen dan verwacht, raar dat mevrouw 2 eerst zo dramatisch zit te doen en nu ineens nog na wil denken, daar heeft ze toch afgelopen week alle tijd al voor gehad.