Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:30

Kookaburra schreef:
Even voor de te laat komers. Hoe ging dat vroeger op school? Hoe reageerden docenten als je 'weer' te laat was?

Ik heb ooit een vaak gehad waarbij je de keer erop voor koek moest zorgen. Nu was dat wel een heel slechte periode qua te laat komen. Maar ik heb van de 40 lessen 15x voor koek gezorgd en 5-10 lessen niet aanwezig geweest.

Op de middelbare school kwam ik er meestal mee weg. Geen idee hoe meer, maar ik was regelmatig te laat en kwam toch altijd op maar 3 te laat briefjes uit per jaar, wat er voor zorgde dat ik nooit extra heb hoeven blijven.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:35

Ik was een ruim op tijd komer, maar nu een regelmatig iets te last komer. Sinds ik kinderen heb eigenlijk. Moet altijd nog wel één ineens plassen, we zijn weer iets kwijt etc etc.

Afspraken waarvoor het echt noodzakelijk is op tijd te zijn leg ik mezelf een hele hoge streeftijd op zodat we op tijd zijn. Afsptaken die niet perse op tijd hoeven spreek ik vaak een steeftijd af, met de afspraak te appen als we vertrekken. Dan weet iemand hoenlang het duurt voor we er zijn.

Ik heb overigens een hekel aan mensen die veel te vroeg komen. Zo heb ik een achoonzusje die soms ruim een half uur te vroeg is. Dan ben je met 3 kinderen nog druk en is dat ook totaal niet handig...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:17

Ik lees vooral veel smoesjes over geen besef van tijd. Maar bij de dokter kan het wel.
Nou dan kun je het dus wel en is het imo gebrek aan respect.
Zelf moet ik ook alarmpjes van mijn telefoon zetten. Maar dat doe ik dus ook als ik een niet belangrijke afspraak heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:18

Citaat:
Maar ik weiger gewoon om in mijn spaarzame vrije tijd te gaan haasten om een ander van gemak te voorzien.

Ik blijf dit zó'n vreemde houding vinden. Jíj wilt in je spaarzame vrije tijd niet haasten (waarbij je die 'spaarzame' tijd dus eigenlijk maar verkwanselt, want je gaat er niet efficient mee om), maar die ander moet zíjn spaarzame vrije tijd dus maar opofferen?

Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij.
En bovendien, goed plannen qua tijd maakt dat je zelf dus méér spaarzame tijd over hebt...

Ik heb bewust de quote geanonimiseerd omdat het niet om de schrijver ervan gaat, maar ik het in het algemeen niet begrijp.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:19

Ik vind te vroeg komen echt heel vervelend. Ik weet dan niet wat ik met mezelf aan moet, wachten vind ik echt verschrikkelijk.

Voor belangrijke afspraken maak ik een gedetailleerde planning die ik laat controleren door mijn vriend. Ik maak bv heel makkelijk de fout dat als ik om 9uur ergens moet zijn en het is een half uur met de auto dat ik dan half 9 moet vertrekken. Er geen rekening mee houdend dat ik dan dus niet thuis moet vertrekken maar al in m'n auto moet zitten en op locatie nog moet parkeren. Ik ben dan niet veel te laat maar dit soort dingetjes geven wel stress. Openbaar vervoer werkt voor mij niet als dagelijks vervoermiddel.

Het heeft bij mij er niks mee te maken dat ik afspraken niet belangrijk vind maar ik stel hele hoge eisen aan mezelf waardoor ik een soort drempelvrees heb. Zeker als ik me slecht voel kom ik bijna de deur niet uit. Ik heb 1 vriendin die heel erg op de klok leeft, die app ik gewoon als ik vertrek en probeer bij haar echt altijd op tijd te zijn. Alle andere vrienden maakt het niks uit of het een keer een kwartiertje later is. Op mijn werk probeer ik gaan afspraken te plannen voor 9uur. Op school hadden ze het opgegeven. Ik had op donderdag altijd van 8 tot half 10 natuurkunde en die les mocht ik nooit in want ik was altijd net een paar minuten te laat. Dus heb dat toen opgegeven en ging alleen naar de latere lessen. Ik haalde m'n examens met 2 vingers in m'n neus dus de docenten lieten me maar gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:21

JustMe8484 schreef:
Ik heb overigens een hekel aan mensen die veel te vroeg komen. Zo heb ik een achoonzusje die soms ruim een half uur te vroeg is. Dan ben je met 3 kinderen nog druk en is dat ook totaal niet handig...

Dan zeg je tegen je schone zus: oh, fijn dat je er al bent. Kan jij even een boterham voor Marietje smeren en in stukjes snijden? En wil je daarna Jantje z'n jas vast aantrekken? }>

Kijken of ze de volgende keer dan nog zo behulpzaam zo vroeg voor de deur staat :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:22

Een half uur te vroeg komen doe ik inderdaad ook weer niet. Omdat ik weet dat dat voor de ander vervelend kan zijn.
Gewoon de afgesproken tijd. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:23

Ibbel schreef:
Citaat:
Maar ik weiger gewoon om in mijn spaarzame vrije tijd te gaan haasten om een ander van gemak te voorzien.

Ik blijf dit zó'n vreemde houding vinden. Jíj wilt in je spaarzame vrije tijd niet haasten (waarbij je die 'spaarzame' tijd dus eigenlijk maar verkwanselt, want je gaat er niet efficient mee om), maar die ander moet zíjn spaarzame vrije tijd dus maar opofferen?

Maak van haasten en efficiënt gebruiken "stressen" en van verkwanselen "ontspannen meemaken". Ik wil in vrije tijd niet gestresst doorbrengen, terwijl ik met minder strakke tijden mijn vrije tijd ontspannen kan meemaken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:24

En degene die dan thuis (omdat ze te vroeg klaar zijn) nog even op hun telefoon wat gaan bekijken (en dan vervolgens te laat komen), kunnen dat ook voor de deur bij hun afspraak doen. Ben je wél op tijd én je kunt de laatste FB nieuwtjes alsnog even bekijken.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:28

Ibbel schreef:
En degene die dan thuis (omdat ze te vroeg klaar zijn) nog even op hun telefoon wat gaan bekijken (en dan vervolgens te laat komen), kunnen dat ook voor de deur bij hun afspraak doen. Ben je wél op tijd én je kunt de laatste FB nieuwtjes alsnog even bekijken.

En het is iets later dus zijn er misschien nog meer feestboek-nieuwtjes ook :D Altijd positief bekijken :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:29

Een halfuur te vroeg is ook wel weer een uiterste. Als we om zeven uur hebben gereserveerd oid, ben ik ca 10 tot 5 minuten voor zeven aanwezig op de afgesproken plek :).

Te laat is voor jezelf, de andere mensen en voor het restaurant gewoon poedersuiker. En dan heb ik t niet over 5 a 10 minuutjes te laat, maar 20 minuten tot een half uur. Of zelfs meer. Mensen die zo'n lak hebben aan andermans tijd, vind ik de moeite niet meer waard :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:34

DuoPenotti schreef:
Ik lees vooral veel smoesjes over geen besef van tijd. Maar bij de dokter kan het wel.
Nou dan kun je het dus wel en is het imo gebrek aan respect.
Zelf moet ik ook alarmpjes van mijn telefoon zetten. Maar dat doe ik dus ook als ik een niet belangrijke afspraak heb.

Nou, het kán inderdaad. Maar dan kan ik dus de hele dag niks doen omdat mijn brein zo bezet is met 'ik moet op tijd bij de dokter zijn', waardoor ik eigenlijk de hele dag op de bank zit te wachten en uiteindelijk een half uur te vroeg ben. Als ik dat bij al m'n afspraken moet doen denk ik niet dat ik nog aan heel veel toe zou komen.

Ik snap je, en ik vind het ook echt respectloos om mensen zonder iets te laten weten een half uur te laten wachten. Dat zou er bij mij ook niet goed in gaan. Maar het is echt geen smoesje :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:40

Als ik geen alarm zet is dat bij mij ook zo. Maar zet ik wel alarmeren dus niet, omdat ik dan de tijd niet meer in de gaten hoef te houden.
Ik zet er dus ook echt meerdere.
15.00 paarden voeren
15.15 omkleden
15.30 hond naar buiten
15.40 auto
Wetende dat ik om 15.50 aan moet rijden

Maar dan is er rust in mijn hoofd

Anoniem

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:41

Fijn dat dat voor jou werkt! Voor mij gaat dat helaas niet zo. Als ik om 16.00 een doktersafspraak heb maak ik me de hele dag druk over het feit dat ik op tijd moet komen en gaan mijn hersenen echt in standje blokkeer. Ik heb dat bv ook als ik 's middags pas hoef te werken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:43

..maar als jij 10 minuten te vroeg bij een vriend bent heb je toch net zo goed lak aan een ander zn tijd :')
Of vind je dat die ander ook 10 minuten te vroeg klaar moet zijn, omdat dat jouw instelling is? En is dán 10 minuten moeten wachten ineens wel weer ontzettend efficiënt en strak gepland?

Allemaal retorisch uiteraard. Te vroeg komen is net zo goed irritant.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:45

Emma dat is heel rot voor je. Maar eigenlijk niet het probleem van die ander waar je dan te laat komt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:46

dakplaat schreef:
..maar als jij 10 minuten te vroeg bij een vriend bent heb je toch net zo goed lak aan een ander zn tijd :')
Of vind je dat die ander ook 10 minuten te vroeg klaar moet zijn, omdat dat jouw instelling is? En is dán 10 minuten moeten wachten ineens wel weer ontzettend efficiënt en strak gepland?

Voor mijzelf sprekend
Ik wacht dan 10 min in de auto
Omdat ik teveel te vroeg komen net zo vervelend vind voor die ander dan te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:47

DuoPenotti schreef:
[naam] dat is heel rot voor je. Maar eigenlijk niet het probleem van die ander waar je dan te laat komt.

Nee, daarom geef ik ook altijd netjes aan dat ik niet zo goed ben in tijd inschatten en dat ik dus misschien 5 min later ben, en spreek ik nooit vaste tijden met vrienden af.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:51

dakplaat schreef:

Tegen wie heb je het?

10 minuten vroeger zijn houdt voor mij in dat ik nog tijd heb om even mijn make-upje en haren te checken in de auto, mijn berichten nog even na te kijken en rustig richting de plaats van ontmoeting te lopen :).

In mijn ogen is 10 minuten te vroeg ergens arriveren inderdaad netjes gepland, je bent dan immers altijd keurig op tijd. Voor sollicitatiegesprekken, ziekenhuisbezosken e.d. raden ze ook altijd aan ca 10 minuten voor de tijd aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:59

dakplaat schreef:

Nee, want als vriendin of familie nog niet klaar is om te gaan help ik mee met iets wat ze nog moeten doen of wacht ik gewoon even tot ze wel klaar zijn.
Of we spreken een tijd tussen 14 en 14:30 uur af ofzo dan ben ik er 14:15 - 14:20 uur.

Voor bijvb een sollicitatiegesprek ben ik het liefst minstens 20 minuten te vroeg. Scheelt veel stress én kan ik mij nog even extra focussen in de auto. Mijn vragen nog een keer doornemen en “ eventuele” standaard antwoorden.
Dan ga ik 10 minuten voor tijd naar binnen, dat is juist voor zo’n gesprek heel netjes en laat je merken het gesprek serieus te nemen.

Voor de dokter / tandarts etc ben ik 5 minuutjes eerder ( maar ik woon er tegenover, dus voor mij is dat heel erg makkelijk)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:17

_San87_ schreef:
Tegen wie heb je het?

10 minuten vroeger zijn houdt voor mij in dat ik nog tijd heb om even mijn make-upje en haren te checken in de auto, mijn berichten nog even na te kijken en rustig richting de plaats van ontmoeting te lopen :).

In mijn ogen is 10 minuten te vroeg ergens arriveren inderdaad netjes gepland, je bent dan immers altijd keurig op tijd. Voor sollicitatiegesprekken, ziekenhuisbezosken e.d. raden ze ook altijd aan ca 10 minuten voor de tijd aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.

Tegen niemand in het bijzonder.

Er zit nogal verschil tussen formele en informele afspraken, daarom zeg ik specifiek bij vrienden.

Bij afspraken met vrienden (lunch, koffie, etc) is het beleefder om 10 minuten te laat te zijn dan 5 minuten te vroeg.

Toevoeging: Ik benoem het omdat ik echt jeuk krijg van mensen die te vroeg komen geweldige tijdsmanagement vinden. Niet persoonlijk, maar algemeen dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:21

Aan alle mensen die zeggen ‘niet op de klok te leven’ en ‘geen tijden afspreken met mensen’ hoe doen jullie dat in vredesnaam met een gezinsleven? Mijn hele dagen bestaan uit op tijd ergens zijn of zorgen dat de kinderen op tijd ergens zijn, en kan spontaan bezoek of veel te laat bezoek daar echt niet bij hebben.
Gelukkig zit mijn omgeving in hetzelfde schuitje :+

Je kan toch niet je kind op school afleveren en zeggen; ik zie wel hoe laat ik hem kom halen, en weet nog niet hoe laag ik hem morgen breng. En met sporten en clubjes idem dito.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-02-21 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:22

Ik ben ook meestal net/precies op tijd voor doktersafspraken. En heb er momenteel 2 per week dus ik oefen goed. :+
Alleen voor tentamens ben ik enorm op tijd want die zijn 100km verderop. Dus dan neem ik 2 tot 3 treinen eerder. Heb normaal echt niet de tijd om 1 tot 2 uur te vroeg ergens te zijn hoor. Mensen met ADHD / ADD kunnen hier weinig aan doen. Je zegt toch ook niet tegen iemand die in een rolstoel zit maar toch stukjes kan lopen “als je naar de wc moet kan je wel lopen, waarom heb je zo’n stoel nodig.”

Op school was ik ook vaak te laat. Maar ik ging daar met de trein heen dus dan miste ik die. En als ik die wel haalde dan was ik op tijd. Woonde op 3 minuten fietsen van het station en dat is erg gevaarlijk. Eerder op mijn werk ook maar dat is nu wel beter. Heb ik me op gefocust. En ja dat kost dus veel stress.

Maar ik heb bijvoorbeeld ook een vriendin die 4/10 afspraken afzegt. En dan variërend een dag tot 15 minuten van te voren. Tja... soms zijn mensen zo met een bepaalde reden. Kan mij niet druk maken en ben toch al erg lang bevriend met de meeste vrienden (25, 18, 6, 4, 10 jaar etc).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:35

Ibbel schreef:
Citaat:

Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij.
En bovendien, goed plannen qua tijd maakt dat je zelf dus méér spaarzame tijd over hebt...

Ik heb bewust de quote geanonimiseerd omdat het niet om de schrijver ervan gaat, maar ik het in het algemeen niet begrijp.

Ik begrijp niet hoe je tot de conclusie komt dat ik mijn vrije tijd verkwansel door de tijd te nemen voor een kop koffie. Dat is mijn insziens nou de hele essentie van vrije tijd: je hoeft even niets, en je kunt even de tijd nemen om te bezinnen. Een ander hoeft helemaal geen tijd voor mij op te offeren, diegene is toch niet afhankelijk van mij? Als we bij diegene thuis afspreken dan vermaak je je toch tot de bel gaat?

Ik vind het echt een heel kwalijke zaak dat iedereen maar vindt dat elke minuut gepland moet worden en nuttig moet worden besteed.

Ik zal mensen niet op een fysieke locatie op me laten wachten, maar als ik naar hun thuis ga, dan zie ik echt geen bezwaar in een paar minuten later aankomen, en ik hoop met heel mijn hart dat mensen die bij mij komen datzelfde hebben, want ik vermaak me wel, en ik neem aan zij ook.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:39

Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.