“Paniek” bij het idee dat het leven weer “normaal” wordt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:51

Enorm herkenbaar. Ik studeer nog, maar alles thuis. Vind het heerlijk om vanuit m'n bed alles te volgen, niet te vroeg opstaan. Ben niet zo'n ochtendmens... Beetje zelf mijn tijd inplannen ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:16

Yummy schreef:
Enorm herkenbaar. Ik studeer nog, maar alles thuis. Vind het heerlijk om vanuit m'n bed alles te volgen, niet te vroeg opstaan. Ben niet zo'n ochtendmens... Beetje zelf mijn tijd inplannen ook

Wat een verademing. Ik wil in sept weer gaan studeren en lijkt me top als onderwijsinstellingen deels online blijven lesgeven. Veel beter voor het milieu en de infrastructuur ook!
Maar volgens mij zijn er vooral veel klachten wtb online les dus het feest zal denk ik niet doorgaan :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:16

Laurora schreef:
Je metafoor is spot on TS.

Als je niet tegen de stroom inzwemt, verzuip je.
Je kan je vrienden verliezen, je baan, je famillie en uiteindelijk ook de wil om te leven.
Dáárom heeft TS (en oa ik) het "gevoel" dat we tegen de stroom in "moeten" zwemmen.
(verbeter me aub als ik het verkeerd zeg zo Shiloh)

De "negatieve" reacties hier (ik ben me er van bewust dat ze ongetwijfeld goed bedoeld zijn) is dus precies wat het tegen de stroom inzwemmen zo lastig maakt.
Je verantwoorden, uitleggen zo goed als je kan, en dan nog ongevraagde "hulp" krijgen.
Maar misschien komt die hulp in sommige gevallen júist van mensen die ooit hetzelfde gevoel gehad hebben, maar inmiddels op een plek zijn aanbeland waar ze kunnen staan en dat een ander ook gunnen. :)*

Ik volg het topic maar zijdelings, maar vind eerlijk gezegd wel dat er hier wel erg in de slachtofferrol gekropen wordt door sommigen. :o De wereld kan zich niet aan ieder individu aanpassen - deal with it. Iedereen heeft zijn moeilijkheden, onzekerheden en issues - ook de social butterflies -, iedereen heeft in meer of mindere mate het gevoel tegen de stroom in te moeten zwemmen, maar het zijn imo vooral de antisociale introverten (want niet elke introvert is antisociaal) die er een probleem van maken en het liefst willen dat de hele wereld zich aan hen aanpast. Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.

sureido

Re: “Paniek” bij het idee dat het leven weer “normaal” wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:21

Ik zou wel willen dat die tentamens door blijven gaan online, dan kan ik het vak wat ik dit jaar niet heb gehaald volgend jaar doen vanuit het buitenland. Nu heb ik waarschijnlijk een half jaar studie vertraging als ik op Exchange wil en kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:27

sureido schreef:
Ik zou wel willen dat die tentamens door blijven gaan online, dan kan ik het vak wat ik dit jaar niet heb gehaald volgend jaar doen vanuit het buitenland. Nu heb ik waarschijnlijk een half jaar studie vertraging als ik op Exchange wil en kan.

Ja zou toch geweldig zijn! Vergt misschien een andere manier van toetsen. Vragen bedenken die je niet kan opzoeken in de tijd die je hebt per vraag bijvoorbeeld.
Maar ook dat lijkt me alleen maar een goede ontwikkeling.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:38

Mkango schreef:
]Maar misschien komt die hulp in sommige gevallen júist van mensen die ooit hetzelfde gevoel gehad hebben, maar inmiddels op een plek zijn aanbeland waar ze kunnen staan en dat een ander ook gunnen. :)*

Ik volg het topic maar zijdelings, maar vind eerlijk gezegd wel dat er hier wel erg in de slachtofferrol gekropen wordt door sommigen. :o De wereld kan zich niet aan ieder individu aanpassen - deal with it. Iedereen heeft zijn moeilijkheden, onzekerheden en issues - ook de social butterflies -, iedereen heeft in meer of mindere mate het gevoel tegen de stroom in te moeten zwemmen, maar het zijn imo vooral de antisociale introverten (want niet elke introvert is antisociaal) die er een probleem van maken en het liefst willen dat de hele wereld zich aan hen aanpast. Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.

Heel mooi gezegd!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:43

Ging dat maar...
Mijn rivier is stoppen met werken.
Mijn hoofd, lijf heeft die rust nodig. Maar de gewone rivier zegt de rekening moet betaald worden.
Dan probeer ik een zijtakje. 4 uur per dag 3 dan in de week. Geen zwaar poetswerk of zo want dat is er wel. Is die rivier opgedroogd of iig onvindbaar.
Alles is voortaan volop presteren.
Maar dat gaat niet. Dat kan niet iedereen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:43

brokjes schreef:
sureido schreef:

Ja zou toch geweldig zijn! Vergt misschien een andere manier van toetsen. Vragen bedenken die je niet kan opzoeken in de tijd die je hebt per vraag bijvoorbeeld.
Maar ook dat lijkt me alleen maar een goede ontwikkeling.

Wij hebben proctorio, die houden alles in de gaten. :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 17:45

Mkango schreef:
Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.

Ook jij hebt de metafoor dus niet begrepen. Dat kan dus niet. Er is maar 1 samenleving en daar moet je het mee doen.

Verder vind ik jou reactie dus ook ontzettend gaslighting, met je slachtoffer rol. Misschien kun je een ander gewoon in zijn waarde laten. Dank u.

Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft de “introvert” lekker thuis. Is dat nou zo erg?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-02-21 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:46

DuoPenotti schreef:
Ging dat maar...
Mijn hoofd, lijf heeft die rust nodig. Maar de gewone rivier zegt de rekening moet betaald worden.
Dan probeer ik een zijtakje. 4 uur per dag 3 dan in de week. Geen zwaar poetswerk of zo want dat is er wel. Is die rivier opgedroogd of iig onvindbaar.

Maar stoppen met werken gaat nou eenmaal niet, dat kan niemand anders zou het gros van de mensen dat wel doen. Het is belangrijk om te kijken waar je wel verlichting in kan vinden bij een drukke werkweek.
Ik denk overigens dat na corona het thuiswerken een stuk normaler wordt en het echt niet van de een op andere dag weer volle toeren blazen is. Het zal geleidelijk worden opgestart, het normale leven. Als we natuurlijk weer naar het normaal gaan want ik zie dat voorlopig nog totaal niet gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:51

Maar het gros van de mensen heeft geen beperking.

Mensen zeggen zo gemakkelijk pak je toch een andere rivier.
Ts noemt het tegen de stroom inzwemmen. Ik noem het survivallen.

En dat is de maatschappij. Val je buiten die grote stroom is er weinig begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:56

DuoPenotti schreef:
Ging dat maar...
Die rivier hoeft niet fysiek te zijn, het kan ook je eigen mindset zijn. :) Want ik heb bij sommigen het idee dat ze toch graag en en en hebben, en dan gefrustreerd raken als dat niet werkt en het anderen kwalijk nemen dat zij dingen niet zo voelen.

Shiloh schreef:
Mkango schreef:
Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.

Ook jij hebt de metafoor dus niet begrepen. Dat kan dus niet. Er is maar 1 samenleving en daar moet je het mee doen.

Verder vind ik jou reactie dus ook ontzettend gaslighting, met je slachtoffer rol. Misschien kun je een ander gewoon in zijn waarde laten. Dank u.

Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft de introvert antisociaal lekker thuis. Is dat nou zo erg?
There, fixed that for you.

Ik begrijp je metafoor heel goed, maar dat betekent niet dat ik dan maar medelijden heb met die mensen. Je hebt altijd nog zelf in de hand hoe je je eigen leven vormgeeft. En als het je niet bevalt, kun je twee dingen doen om er actief iets aan te veranderen: je leven anders inrichten of je mindset veranderen.

En verder raak ik niet onder de indruk van hippe SJW-termen. :+

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:58

Shiloh schreef:
Mkango schreef:

Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft de “introvert” lekker thuis. Is dat nou zo erg?

Gaslighting is een hele serieuze vorm van mentale mishandeling, het zou je sieren om deze niet te bagataliseren door hem zo rond te strooien. Feedback krijgen die je niet aanstaat is geen gaslighting.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:58

Wat bedoel je met en en en hebben?

Als dat gaat om luxe, ik denk juist dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten die juist rust willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:00

Shiloh schreef:
Mkango schreef:

Er is maar 1 samenleving, true. Maar er zijn duizenden manieren om daarmee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:02

DuoPenotti schreef:
Wat bedoel je met en en en hebben?

Als dat gaat om luxe, ik denk juist dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten die juist rust willen.
Ik bedoel daarmee dat er in sommige reacties nogal een paradox zit wat betreft sociale contacten e.d. Mensen vinden het vervelend dat ze worden uitgenodigd voor dingen, sociale, in hun ogen, verplichtingen hebben etc., maar willen tegelijkertijd ook niet buiten de boot vallen. Dat bedoel ik met en-en willen.

DuoPenotti schreef:
Maar het gros van de mensen heeft geen beperking.

Mensen zeggen zo gemakkelijk pak je toch een andere rivier.
Ts noemt het tegen de stroom inzwemmen. Ik noem het survivallen.

En dat is de maatschappij. Val je buiten die grote stroom is er weinig begrip.
Dat ik het makkelijk zeg betekent niet dat ik ook denk dat het een makkelijk proces is. :) Maar één ding is zeker: als je jezelf niet die weg naar een andere rivier probeert te banen, met vallen en opstaan, kom je er nooit en blijf je hierin vastzitten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:03

Maar TS vraagt toch helemaal niet om medelijden? Zij kijkt voor zichzelf persoonlijk hoe zij het makkelijkste kan zwemmen. Ze vraagt niet of mensen haar handje willen vasthouden.

Snap haar ook heel goed. Het voelt soms wel alsof je aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Bepaalde druk. Mensen vonden het bijvoorbeeld gek/lui dat ik na m’n afstuderen niet fulltime ben gaan werken. Werk nu 24 uur en vind dat heerlijk. Zwemt makkelijker. En nu tijdens Corona heb ik ook nog eens geen reistijd en geen kantoortuin vol bellende mensen en dan gaat zo’n week wel net even wat lekkerder.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 18:04

jessdaniels schreef:
Shiloh schreef:

Gaslighting is een hele serieuze vorm van mentale mishandeling, het zou je sieren om deze niet te bagataliseren door hem zo rond te strooien. Feedback krijgen die je niet aanstaat is geen gaslighting.

Gaslighten is het ontkennen van iemands anders realiteit op een manier die bedoeld is de ander te overtuigen dat ze spoken zien. “Je maakt het te groot”, “je schiet in de slachtoffer rol”, zijn daar perfecte voorbeelden van. Of je het daar mee eens bent kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Dat mensen het niet snappen, prima, maar ga mij niet vertellen dat hoe ik het leven ervaar en wat ik voel geen recht van bestaan heeft.

Ik wil het met alle liefde en inzet van de wereld proberen uit te leggen. Maar vervolgens snap je het of snap je het niet, maar houd je je commentaar of oordeel maar lekker voor je. Daar vraag ik niet om. Heb ik ook geen behoefte aan.

Het zou iedereen iedereen gewoon sieren om te respecteren welk doel dit topic had. Om de wensen en grenzen van een ander te respecteren en niet alsmaar door te blijven gaan met ongewenste en ongevraagde adviezen.

Ik ga er ook gewoon helemaal niet meer op reageren gewoon. En ik vraag alle anderen, heel heel alsjeblieft, om dat gewoon niet meer te doen.

Moeilijk hoor, om een plek waar je niet gewenst bent ook gewoon met rust te laten. Dat blijkt wel weer.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-02-21 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:05

brokjes schreef:
Yummy schreef:

Wat een verademing. Ik wil in sept weer gaan studeren en lijkt me top als onderwijsinstellingen deels online blijven lesgeven. Veel beter voor het milieu en de infrastructuur ook!
Maar volgens mij zijn er vooral veel klachten wtb online les dus het feest zal denk ik niet doorgaan :+

Ben ook vrijwel de enige uit mijn klas die liever online les heeft. :')

DuoPenotti

Re: “Paniek” bij het idee dat het leven weer “normaal” wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:17

Mkango
De meeste doen niets anders dan vallen en opstaan, dat is precies het hele metafoor van tegen de stroom inzwemmen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:21

Shiloh schreef:
jessdaniels schreef:

Gaslighten is het ontkennen van iemands anders realiteit op een manier die bedoeld is de ander te overtuigen dat ze spoken zien. “Je maakt het te groot”, “je schiet in de slachtoffer rol”, zijn daar perfecte voorbeelden van. Of je het daar mee eens bent kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Dat mensen het niet snappen, prima, maar ga mij niet vertellen dat hoe ik het leven ervaar en wat ik voel geen recht van bestaan heeft.

Ik wil het met alle liefde en inzet van de wereld proberen uit te leggen. Maar vervolgens snap je het of snap je het niet, maar houd je je commentaar of oordeel maar lekker voor je. Daar vraag ik niet om. Heb ik ook geen behoefte aan.

Het zou iedereen iedereen gewoon sieren om te respecteren welk doel dit topic had. Om de wensen en grenzen van een ander te respecteren en niet alsmaar door te blijven gaan met ongewenste en ongevraagde adviezen.

Ik ga er ook gewoon helemaal niet meer op reageren gewoon. En ik vraag alle anderen, heel heel alsjeblieft, om dat gewoon niet meer te doen.

Moeilijk hoor, om een plek waar je niet gewenst bent ook gewoon met rust te laten. Dat blijkt wel weer.

Volgens mij zie jij ook spoken dat jij woorden zo enorm uit zijn context haalt; berichten van bokkers die alleen maar wat interesse tonen in je problemen. Jemig. Zou eerder met een psycholoog gaan praten dan een topic te maken op een openbaar forum waar alleen maar dingen gezegd mogen worden die precies in jouw straatje passen. Succes ermee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:21

Shiloh schreef:

Maar dat is toch niet helemaal zo. En ik heb ook genoeg frustratie met de samenleving, maar er is wel heel veel meer dan maar 1 stroom. En het is dan ook zoeken naar de plek in de luwte waar de stroom langs je heen gaat en die zijn er wel degelijk.
Vaak zijn dat lastige keuzes, met consequenties, omdat je iets los moet laten wat je niet wilt, of mensen moet teleurstellen. Maar daarmee is het toch nog niet automatisch onmogelijk.

Soms is het ook echt aan jezelf om de ruimte te creeren voor wat jij nodig hebt. Ik zou liever een samenleving hebben waar dat meer vanzelfsprekend is, maar met constateren 'zo is de samenleving nou eenmaal' stopt het volgens mij niet.
Heel praktisch kan dat dus zijn dat je gewoon een aantal dingen niet meer doet na corona, en de reacties daarop laat zijn wat ze zijn.

Shaggy09 schreef:
Maar stoppen met werken gaat nou eenmaal niet, dat kan niemand anders zou het gros van de mensen dat wel doen.

Even los van de context... maar veel mensen doen dat dus niet. Veel mensen willen wel werken (kijk bv hoeveel mensen er vrijwilligerswerk doen), maar veel mensen willen ook wel het salaris. Ik weet nog dat er ooit met een wat serieuze ondertoon gezegd werd 'ik zou ook wel elke vrijdag vrij zijn' omdat ik minder werkte, en dat mijn baas toen zei: 'lever een vijfde van je salaris en dan kan dat.'
(Stelde ik zeer op prijs want zijn opmerking was net niet helemaal aardig naar mij en ik was blij dat mijn werkgever toen voor me op kwam.)
Soms kan iets wel degelijk, maar zitten er consequenties aan. Maar die consequenties zaten er voor mij ook aan. Hij had een motor en een auto en een huis, en ik een studentenkamer en een derdehands fiets. Ik was helemaal tevreden daarmee, maar het was duidelijk dat hij op dat moment dus *wel* de keuze had om minder te werken, maar de consequenties van die keuze toch uiteindelijk niet zag zitten. En dat mag natuurlijk, helemaal prima. Maar het wordt dan vaak gezien als 'dat kan niet' terwijl er soms wel degelijk keuzes en mogelijkheden zijn - maar keuzes met consequenties.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:25

Ik zou ook willen dat mijn vrijwilligers werk betaald is. :j
Want dan zijn er ineens wel genoeg "banen" te vinden met minder druk. Minder uren.
En nee ik hoef daar geen dik loon voor.
Met het minimumloon, 12 uurtjes in de week zou ik gelukkig zijn.

Dus soms wil je wel kiezen in iets wat beter is voor jezelf. Zonder geld om 3 keer per jaar op vakante te gaan.
Minder uren, als voorbeeld.
Maar als het blijkbaar niet bestaat? Of je krijgt het iig niet gevonden. Ondanks hard zoeken?
Is dan je mindset verkeerd?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-02-21 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 18:26

Goof schreef:
Shiloh schreef:

Er is maar 1 samenleving, true. Maar er zijn duizenden manieren om daarmee om te gaan.

Ja, daarom heb ik ook zo goed leren zwemmen.

Jongens, tabé. Ik ontstip dit topic. Ben er helemaal klaar mee. Voor mensen die er nog graag op willen door kletsen, die mogen altijd een pb sturen.

Blijkbaar is een topic met rust laten als het niet over jou gaat héél moeilijk en kan dat niet gerespecteerd worden. Ik vind dit dus net zoiets als in een topic over boeken gaan lopen verkondigen hoe stom boeken wel niet zijn. Blijkbaar is het heel moeilijk om mensen een onderonsje te laten hebben en dat gewoon met rust te laten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:38

Shaggy09 schreef:
Shiloh schreef:
Ik maak het niet groot. Ik probeer uit te leggen hoe ik het leven ervaar. Ik kies daar niet voor. Het leven is nou eenmaal zo. De samenleving past nou eenmaal beter bij sommige mensen en minder goed bij andere mensen. Ergens super fijn natuurlijk, als je dat niet (kunt) snappen. Wat lijkt me dat heerlijk! Maar ga me dan niet vertellen wat ik wel en niet moet doen en hoe ik me wel of niet moet voelen en al helemaal niet hoe ik het allemaal op moet lossen.

Zie hoeveel moeite het kost om mezelf te mogen zijn en mezelf te mogen uitdrukken? Hoeveel weerstand ik krijg in dit topic? Hoe hard ik ook probeer mezelf uit te leggen? En ik het dan “te ingewikkeld maak” en het “te groot maak”? Nou DAT is dus dood en dood vermoeiend. Dat onbegrip. ALTIJD. (Op een minderheid die het wel erkent en wel zo ervaart na).

In feite is dit halve topic een soort metafoor geworden voor wat ik zo dood vermoeiend vind aan het normale leven.

Sorry TS maar je hebt echt een passief agressieve houding toe naar mij en een stel bokkers die je gewoon willen helpen. Ik denk dat iedereen jou in zekere zin wel snapt, maar het is ook een beetje vechten tegen de bierkaai.

"gewoon willen helpen"
Is het misschien in je opgekomen dat TS (en heel veel anderen) helemaal niet geholpen hoeven te worden?
Daaruit spreekt ook een vorm van ongelijkwaardigheid, dat je denkt dat iemand geholpen moet worden.

Ikzelf zeg ook wel eens dat ik asociaal ben. In essentie klopt dat eigenlijk niet (ik ben eigenlijk juist heel sociaal en zorgzaam), maar doordat ik ben zoals ik ben, word ik niet gelukkig van grote groepen en sociale verplichtingen.
Mijn moeder en mijn zus wilde mij daarom vroeger altijd "helpen", want zo dachten ze "als ze maar iets meer is zoals wij, wordt ze vast veel gelukkiger" :j Zo zijn er tal van voorbeelden geweest, maar waar het op neer komt is dat ik helemaal niet geholpen hoefde te worden. Geef mij de vrijheid om mijn leven te leven zoals ik wil, om mijn eigen keuzes te maken, dan ben ik het gelukkigst. Ik weet namelijk heel goed wat goed voor mij is, dat hoeft een ander niet te bedenken. Ik ben namelijk intelligent, zit niet met mezelf in de knoop en ken mijzelf het allerbeste. Ik hoef niet geholpen te worden, dat kan ik prima zelf.
Maar doordat ik ben zoals ik ben, ben ik niet standaard, blijkbaar. En zoals een aantal anderen ook al schrijven: als je afwijkt, moet je gewoon extra moeite doen.
Dat is niet erg, dat is zoals het is.
Alleen hoef ik nu minder extra moeite te doen, doordat er niet meer geknuffeld wordt, zoenen gegeven, bijeenkomsten in grote groepen niet mogen etc. Je hoeft dat allemaal niet meer te regelen, want het mag sowieso al niet. Dus houd je meer energie over en is het allemaal net een stukje makkelijker.

Dus ja, ik vind het weleens jammer dat het ooit weer terug gaat naar normaal. En waarschijnlijk ook heel snel ook.
Want dat normaal past mij gewoon wat minder goed.
Bijvoorbeeld doordat ik heb gekozen voor een partner waar ik heel veel van houd, maar die de sociale verplichtingen vanuit zijn familie heel serieus neemt en dus niet blij is als ik altijd maar thuis blijf en hij alleen moet gaan. Een jaar corona heeft mij toch al wel een bijeenkomst of 10 gescheeld, alleen al vanuit mijn schoonfamilie.
Nu kan ik natuurlijk kiezen om dan maar mijn relatie te verbreken, maar die is me net wat meer waard dan de extra moeite en gedoe door die bijeenkomsten. Maar ik mag toch wel even blij zijn dat dat geworstel nu even niet hoeft?