Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yummy schreef:Enorm herkenbaar. Ik studeer nog, maar alles thuis. Vind het heerlijk om vanuit m'n bed alles te volgen, niet te vroeg opstaan. Ben niet zo'n ochtendmens... Beetje zelf mijn tijd inplannen ook
Laurora schreef:Maar misschien komt die hulp in sommige gevallen júist van mensen die ooit hetzelfde gevoel gehad hebben, maar inmiddels op een plek zijn aanbeland waar ze kunnen staan en dat een ander ook gunnen.Je metafoor is spot on TS.
Als je niet tegen de stroom inzwemt, verzuip je.
Je kan je vrienden verliezen, je baan, je famillie en uiteindelijk ook de wil om te leven.
Dáárom heeft TS (en oa ik) het "gevoel" dat we tegen de stroom in "moeten" zwemmen.
(verbeter me aub als ik het verkeerd zeg zo Shiloh)
De "negatieve" reacties hier (ik ben me er van bewust dat ze ongetwijfeld goed bedoeld zijn) is dus precies wat het tegen de stroom inzwemmen zo lastig maakt.
Je verantwoorden, uitleggen zo goed als je kan, en dan nog ongevraagde "hulp" krijgen.
De wereld kan zich niet aan ieder individu aanpassen - deal with it. Iedereen heeft zijn moeilijkheden, onzekerheden en issues - ook de social butterflies -, iedereen heeft in meer of mindere mate het gevoel tegen de stroom in te moeten zwemmen, maar het zijn imo vooral de antisociale introverten (want niet elke introvert is antisociaal) die er een probleem van maken en het liefst willen dat de hele wereld zich aan hen aanpast. Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen. sureido schreef:Ik zou wel willen dat die tentamens door blijven gaan online, dan kan ik het vak wat ik dit jaar niet heb gehaald volgend jaar doen vanuit het buitenland. Nu heb ik waarschijnlijk een half jaar studie vertraging als ik op Exchange wil en kan.
Mkango schreef:]Maar misschien komt die hulp in sommige gevallen júist van mensen die ooit hetzelfde gevoel gehad hebben, maar inmiddels op een plek zijn aanbeland waar ze kunnen staan en dat een ander ook gunnen.![]()
Ik volg het topic maar zijdelings, maar vind eerlijk gezegd wel dat er hier wel erg in de slachtofferrol gekropen wordt door sommigen.De wereld kan zich niet aan ieder individu aanpassen - deal with it. Iedereen heeft zijn moeilijkheden, onzekerheden en issues - ook de social butterflies -, iedereen heeft in meer of mindere mate het gevoel tegen de stroom in te moeten zwemmen, maar het zijn imo vooral de antisociale introverten (want niet elke introvert is antisociaal) die er een probleem van maken en het liefst willen dat de hele wereld zich aan hen aanpast. Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.
brokjes schreef:sureido schreef:Ik zou wel willen dat die tentamens door blijven gaan online, dan kan ik het vak wat ik dit jaar niet heb gehaald volgend jaar doen vanuit het buitenland. Nu heb ik waarschijnlijk een half jaar studie vertraging als ik op Exchange wil en kan.
Ja zou toch geweldig zijn! Vergt misschien een andere manier van toetsen. Vragen bedenken die je niet kan opzoeken in de tijd die je hebt per vraag bijvoorbeeld.
Maar ook dat lijkt me alleen maar een goede ontwikkeling.
Mkango schreef:Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.
DuoPenotti schreef:Ging dat maar...
Mijn rivier is stoppen met werken.
Mijn hoofd, lijf heeft die rust nodig. Maar de gewone rivier zegt de rekening moet betaald worden.
Dan probeer ik een zijtakje. 4 uur per dag 3 dan in de week. Geen zwaar poetswerk of zo want dat is er wel. Is die rivier opgedroogd of iig onvindbaar.
Alles is voortaan volop presteren.
Maar dat gaat niet. Dat kan niet iedereen.
DuoPenotti schreef:Die rivier hoeft niet fysiek te zijn, het kan ook je eigen mindset zijn.Ging dat maar...
Mijn rivier is stoppen met werken.
Mijn hoofd, lijf heeft die rust nodig. Maar de gewone rivier zegt de rekening moet betaald worden.
Dan probeer ik een zijtakje. 4 uur per dag 3 dan in de week. Geen zwaar poetswerk of zo want dat is er wel. Is die rivier opgedroogd of iig onvindbaar.
Alles is voortaan volop presteren.
Maar dat gaat niet. Dat kan niet iedereen.
Want ik heb bij sommigen het idee dat ze toch graag en en en hebben, en dan gefrustreerd raken als dat niet werkt en het anderen kwalijk nemen dat zij dingen niet zo voelen.Shiloh schreef:There, fixed that for you.Mkango schreef:Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.
Ook jij hebt de metafoor dus niet begrepen. Dat kan dus niet. Er is maar 1 samenleving en daar moet je het mee doen.
Verder vind ik jou reactie dus ook ontzettend gaslighting, met je slachtoffer rol. Misschien kun je een ander gewoon in zijn waarde laten. Dank u.
Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft deintrovertantisociaal lekker thuis. Is dat nou zo erg?
Shiloh schreef:Mkango schreef:Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.
Ook jij hebt de metafoor dus niet begrepen. Dat kan dus niet. Er is maar 1 samenleving en daar moet je het mee doen.
Verder vind ik jou reactie dus ook ontzettend gaslighting, met je slachtoffer rol. Misschien kun je een ander gewoon in zijn waarde laten. Dank u.
Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft de “introvert” lekker thuis. Is dat nou zo erg?
Shiloh schreef:Mkango schreef:Als je het gevoel hebt continu tegen de stroom in te moeten zwemmen, kun je ook een andere rivier kiezen.
DuoPenotti schreef:Ik bedoel daarmee dat er in sommige reacties nogal een paradox zit wat betreft sociale contacten e.d. Mensen vinden het vervelend dat ze worden uitgenodigd voor dingen, sociale, in hun ogen, verplichtingen hebben etc., maar willen tegelijkertijd ook niet buiten de boot vallen. Dat bedoel ik met en-en willen.Wat bedoel je met en en en hebben?
Als dat gaat om luxe, ik denk juist dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten die juist rust willen.
DuoPenotti schreef:Dat ik het makkelijk zeg betekent niet dat ik ook denk dat het een makkelijk proces is.Maar het gros van de mensen heeft geen beperking.
Mensen zeggen zo gemakkelijk pak je toch een andere rivier.
Ts noemt het tegen de stroom inzwemmen. Ik noem het survivallen.
En dat is de maatschappij. Val je buiten die grote stroom is er weinig begrip.
Maar één ding is zeker: als je jezelf niet die weg naar een andere rivier probeert te banen, met vallen en opstaan, kom je er nooit en blijf je hierin vastzitten. jessdaniels schreef:Shiloh schreef:
Ik wil helemaal niet dat de wereld zich aan ons aanpast, ik wil dat de wereld rekening met ons houdt. Dat er ruimte is voor beide type mensen en ervoor beide mensen ruimte wordt gemaakt. Wat kan het jou nou schelen of studie zowel in de klas als online kan? Dan ga jij lekker naar de klas, en blijft de “introvert” lekker thuis. Is dat nou zo erg?
Gaslighting is een hele serieuze vorm van mentale mishandeling, het zou je sieren om deze niet te bagataliseren door hem zo rond te strooien. Feedback krijgen die je niet aanstaat is geen gaslighting.
brokjes schreef:Yummy schreef:Enorm herkenbaar. Ik studeer nog, maar alles thuis. Vind het heerlijk om vanuit m'n bed alles te volgen, niet te vroeg opstaan. Ben niet zo'n ochtendmens... Beetje zelf mijn tijd inplannen ook
Wat een verademing. Ik wil in sept weer gaan studeren en lijkt me top als onderwijsinstellingen deels online blijven lesgeven. Veel beter voor het milieu en de infrastructuur ook!
Maar volgens mij zijn er vooral veel klachten wtb online les dus het feest zal denk ik niet doorgaan
Shiloh schreef:jessdaniels schreef:Gaslighting is een hele serieuze vorm van mentale mishandeling, het zou je sieren om deze niet te bagataliseren door hem zo rond te strooien. Feedback krijgen die je niet aanstaat is geen gaslighting.
Gaslighten is het ontkennen van iemands anders realiteit op een manier die bedoeld is de ander te overtuigen dat ze spoken zien. “Je maakt het te groot”, “je schiet in de slachtoffer rol”, zijn daar perfecte voorbeelden van. Of je het daar mee eens bent kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Dat mensen het niet snappen, prima, maar ga mij niet vertellen dat hoe ik het leven ervaar en wat ik voel geen recht van bestaan heeft.
Ik wil het met alle liefde en inzet van de wereld proberen uit te leggen. Maar vervolgens snap je het of snap je het niet, maar houd je je commentaar of oordeel maar lekker voor je. Daar vraag ik niet om. Heb ik ook geen behoefte aan.
Het zou iedereen iedereen gewoon sieren om te respecteren welk doel dit topic had. Om de wensen en grenzen van een ander te respecteren en niet alsmaar door te blijven gaan met ongewenste en ongevraagde adviezen.
Ik ga er ook gewoon helemaal niet meer op reageren gewoon. En ik vraag alle anderen, heel heel alsjeblieft, om dat gewoon niet meer te doen.
Moeilijk hoor, om een plek waar je niet gewenst bent ook gewoon met rust te laten. Dat blijkt wel weer.
Shiloh schreef:Ook jij hebt de metafoor dus niet begrepen. Dat kan dus niet. Er is maar 1 samenleving en daar moet je het mee doen.
Shaggy09 schreef:Maar stoppen met werken gaat nou eenmaal niet, dat kan niemand anders zou het gros van de mensen dat wel doen.

Goof schreef:Shiloh schreef:
Er is maar 1 samenleving, true. Maar er zijn duizenden manieren om daarmee om te gaan.
Shaggy09 schreef:Shiloh schreef:Ik maak het niet groot. Ik probeer uit te leggen hoe ik het leven ervaar. Ik kies daar niet voor. Het leven is nou eenmaal zo. De samenleving past nou eenmaal beter bij sommige mensen en minder goed bij andere mensen. Ergens super fijn natuurlijk, als je dat niet (kunt) snappen. Wat lijkt me dat heerlijk! Maar ga me dan niet vertellen wat ik wel en niet moet doen en hoe ik me wel of niet moet voelen en al helemaal niet hoe ik het allemaal op moet lossen.
Zie hoeveel moeite het kost om mezelf te mogen zijn en mezelf te mogen uitdrukken? Hoeveel weerstand ik krijg in dit topic? Hoe hard ik ook probeer mezelf uit te leggen? En ik het dan “te ingewikkeld maak” en het “te groot maak”? Nou DAT is dus dood en dood vermoeiend. Dat onbegrip. ALTIJD. (Op een minderheid die het wel erkent en wel zo ervaart na).
In feite is dit halve topic een soort metafoor geworden voor wat ik zo dood vermoeiend vind aan het normale leven.
Sorry TS maar je hebt echt een passief agressieve houding toe naar mij en een stel bokkers die je gewoon willen helpen. Ik denk dat iedereen jou in zekere zin wel snapt, maar het is ook een beetje vechten tegen de bierkaai.
Zo zijn er tal van voorbeelden geweest, maar waar het op neer komt is dat ik helemaal niet geholpen hoefde te worden. Geef mij de vrijheid om mijn leven te leven zoals ik wil, om mijn eigen keuzes te maken, dan ben ik het gelukkigst. Ik weet namelijk heel goed wat goed voor mij is, dat hoeft een ander niet te bedenken. Ik ben namelijk intelligent, zit niet met mezelf in de knoop en ken mijzelf het allerbeste. Ik hoef niet geholpen te worden, dat kan ik prima zelf.