Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:02

mvdende schreef:
Dan kunnen ze toch prima gewoon op het pad blijven...? Wat is daar dan moeilijk aan?

Het lijkt wel of mountainbiken ineens een rage is geworden sinds dit voorjaar..

Ik doe zelf ook wel eens een stukje mountainbiken, maar de hoeveelheid die je sinds dit voorjaar ziet is echt absurd.

Dat vind ik ook.... maar
Ze klagen er nogal over :+

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~ae99214c/

(Als je het niet kan lezen openen in incognito venster)

Trouwens in de Noordpolder (richting Calven) zit een loosloopgebied voor honden als het goed is

Edit: https://www.doggydating.com/hondenloslo ... oogerheide

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:10

Varekaj schreef:
Mocht ik als hardloper in losloopgebied naar mijn kuiten gehapt worden, dan kon je je hond toch bijeengeschopt komen oprapen. Er is GEEN ENKEL excuus om een hond die niet ten alle tijde sociaal is los te laten lopen.
Een loslopende hond die vrolijk komt meedribbelen of uitnodigen tot spelen? Fijn! Eentje die intentie heeft tot of probeert te bijten? Opzouten, en wel meteen.

Mijn ene paard haalt uit naar honden die te aanvallend of enthousiast aan komen rennen. Het is niet mijn probleem als die dan een trap krijgt of gegrepen wordt. Mijn andere paard gaat aan de kletter en zal eveneens uithalen, nog sneller dan de andere. Ik rij met helmcamera, dan mag je als eigenaar zeker zijn dat je er niet gezellig vanaf gaat komen.

Ik kom heel vaak honden tegen. Er zit aardig wat wild in de velden. En je kan er zo uithalen wie echt werk heeft gemaakt van de opvoeding en wie niet. Vaak zijn de jachthonden en herdershonden van de ervaren wandelaars en boeren piekfijn onder Appèl. Die van de zondagssloffers, dat is een ramp. Zeker als de kindjes dan nog leuk de lijn mogen vasthouden. Dan is het hond met flapperend kind erachter hoor

Nou wees er maar trots op dat je graag een hond kapot geschopt ziet worden. En ondertussen je paard aan de kletter laten gaan omdat je zelf zoveel controle hebt :n
Asociaal gedrag is niet goed te keuren, maar dat geldt voor alle partijen.

In een losloopgebied hoeft een hond niet voortdurend onder appèl te lopen. Het is niet alleen voor honden met een vergevorderd gehoorzaamheidsdiploma, ook voor jonge honden of herplaatsers die nog heel veel moeten leren.
Maar alles staat of valt met de houding van de baas. De hond hoeft niet perfect te zijn en alles te kunnen, als je als baas maar zorgt voor goed management. Daar ontbreekt het helaas nog al eens aan. Maar niet alleen bij honden eigenaren, ook bij joggers, wielrenners en ruiters.
Nou hebben honden eigenaren en ruiters niet altijd zoveel keuze uit recreatie gebieden. Hardlopers en fietsers wel, die kunnen op zijn minst honden losloopgebieden vermijden en van de ruiterpaden afblijven.
Maar op het moment dat teveel mensen een gebied moeten delen krijg je altijd ruzie. Dat is nou eenmaal bijna onbegonnen werk met allerlei tegenstrijdige belangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:17

Feit is dat hier nergens honden los mogen, maar het het wel vaker voorkomt dan een aangelijnde hond. En je kan er zo uitpikken welke vaker los lopen en goed onder Appèl staan, en welke zelden los mogen en bijgevolg amper onder controle zijn door het baasje. Ik heb niks tegen een loslopende hond, op voorwaarde dat ze dus perfect luisteren en sociaal genoeg zijn. Een mogelijks happende hond hoort niet los op een openbare plaats. Hij zou maar een keer achter een spelend kind aan vliegen wat uit angst weg sprint. Is dat kind dat ook "een rode lap op een stier"?

Diegene die in dit seizoen ongezien een hoopje kan k*kken in veld of bos hier bij ons, dat is een held :)) het krioelt hier van de wandelaars, mtb'ers, ruiters en boswachters + het is nu absoluut niet dicht begroeid qua gebladerte. Een blote kont zit zo te kijk nu :')
En ja, ik roep gerust "het is volle maan vandaag" als ik eentje int vizier krijg hoor.

Edit: Nikass, hier mag NERGENS een hond los. Een opgevoede hond of speelse hond heb ik helemaal geen probleem mee. Met mijn ene paard mag de hond rennen, want hij mept ernaar, hij bijt ernaar én als hij de hond te grazen krijgt zal hij er ook mee gooien en zwieren. En ja, als een hond aanvalt dan stuur ik hem er achteraan. Mijn andere paard is nog zo ver niet in opleiding. Aan de kletter hoeft misschien maar opzij springen zijn, maar voor hetzelfde geld staat daar net een gezin met kind waar hij bovenop knalt. Of draait om en vraagt een fietser tegen de vlakte.

Een hond die aanvalt, ongeacht mens of dier, hoort NIET los.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:19

Dat kan je ook andersom zien. Een paard dat aanvalt hoort ook niet op de openbare weg.

Edit aan de andere kant hoort een hond niet los te lopen als deze niet onder appel is. Het is geen recht, de meeste gebieden geldt juist dat de hond alleen los mag als deze onder appel is en dus niet losklikken en zie maar wat er gebeurd.

Als we allemaal onze dieren onder controle hebben, en ja Het blijven dieren dus het kan altijd eens fout gaan, hebben we ook geen last van elkaar. En andere mensen ook minder van ons.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-12-20 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:22

Skessa_ schreef:
mvdende schreef:
Dan kunnen ze toch prima gewoon op het pad blijven...? Wat is daar dan moeilijk aan?

Het lijkt wel of mountainbiken ineens een rage is geworden sinds dit voorjaar..

Ik doe zelf ook wel eens een stukje mountainbiken, maar de hoeveelheid die je sinds dit voorjaar ziet is echt absurd.

Dat vind ik ook.... maar
Ze klagen er nogal over :+

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~ae99214c/

(Als je het niet kan lezen openen in incognito venster)

Trouwens in de Noordpolder (richting Calven) zit een loosloopgebied voor honden als het goed is

Edit: https://www.doggydating.com/hondenloslo ... oogerheide

Dat "losloopgebied" ken ik, is een veldje van ongeveer een half voetbalveld groot. En nu in de winter kan je op 3/4 van de "paden" niet komen zonder lieslaarzen.

En in de zomer staat het onkruid en gras tot letterlijk je oksels en het zit vol met teken.

Al zou je alle paden aflopen, dan ben je met 20 minuten klaar als je slentert ipv wandelt.

Dat is ook de reden waarom 99% van de mensen in de omgeving hun hond uitlaat in het bos ipv op dat veld...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:37

MalaQ schreef:
justkid schreef:
Door de week is het hier heel prima te doen, en in het weekend op een mooie dag is het inderdaad heel druk.
En dat mag, mensen mogen van het bos en de zandverstuiving genieten, net als wij doen.
Ik heb geluk dat ik hier woon en ik kies dan gewoon een ander tijdstip uit.

Ik ga me niet ergeren aan onwetende mensen. ik zeg iedereen vriendelijk gedag, laat kinderen mijn paard aaien als ze dat willen want dan zijn ze zo blij. Ik laat honden wennen en geef hier en daar uitleg. Ondertussen wordt mijn jonkie enorm mak.
Laten we vooral verdraagzaam zijn; niet iedereen is zo bevoorrecht als wij met ons (eigen) paard en mogelijkheden.
Natuurlijk zijn er ook zat aso's en gekkies maar de meeste mensen zoeken gewoon ontspanning en willen buiten zijn. net als wij :)

Precies hoe ik het doe :)

Verder merk ik ook echt wel dat het drukker is, maar ik vind de meeste mensen juist vriendelijk en rekening houdend met elkaar.. Mountainbikers die voor mij willen stoppen, wandelaars die van het ruiterpad afwijken als ik aankom, honden die bij de baas geroepen worden. En ik probeer net zo verdraagzaam te zijn. Ik hou m'n paard in bij mensen op het ruiterpad en wens ze een fijne dag :)

Het is gewoon echt even doorbijten voor iedereen! Wees vriendelijk en verdraagzaam. De meeste mensen zijn echt wel oké. Die paar rotte appels ertussen heb je ook in de niet corona tijd.

Hele fijne berichten van jullie! Zo probeer ik er ook in te staan; als ik me wel eens erger bedenk ik me dat iemand vast geen verkeerde bedoelingen heeft, en dan zakt je ergernis gelijk al.

De uitspraak dat het "geen recht" is om je hond los te laten lopen, tja, juridisch vast en zeker waar, maar ethisch gezien bij mij niet.
Ik vind dat - op een paar uitzonderingen na - elke hond het recht heeft om los te lopen. Niet altijd en overal, het is aan de baas om de meest juiste omstandigheden uit te kiezen en altijd je best te doen om geen overlast te veroorzaken.
Maar, waarom honden toch altijd de minste rechten krijgen in de samenleving? de weinige en kleine losloopgebieden zetten wmb aan tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik ben zelf in een omgeving gaan wonen met heerlijk veel ruime en prachtige losloopgebieden en dus lijn ik mijn honden aan waar ze niet los mogen, geen probleem. Maar toen ik in een gebied woonde waar géén losloopgebieden waren in de wijde omtrek (en wel hondenbelasting betalen...), hield ik me niet aan die regels. Dan gaat het welzijn van mijn honden vóór.

Ik erger me er overigens wel aan als mensen geen hondenpoep opruimen -O-

Edit: overigens wel raar om in de context van corona mensen je paard te laten aaien ed. Ik kom echt niet zo dicht bij mensen in de buurt, en vermijd alles wat op groepsvorming lijkt.
Ik spreek overigens niet eens met één persoon af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:45

Nikass schreef:

Dat is hier een nieuwe rage, hondenpoep in poepzakje en dan het geheel de natuur in mikken :roll:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:46

Mindim schreef:
Nikass schreef:

Dat is hier een nieuwe rage, hondenpoep in poepzakje en dan het geheel de natuur in mikken :roll:

:') om er extra lang van te genieten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:49

@nikass ik woon dan wel in Zweden maar als ik iemand het niet ziet opruimen zwaai ik met mijn zakje en zeg alsjeblieft nu kun je de stront opruimen :') vaak zijn ze zo overdonderd dat ze het gewoon doen :p

Kijk ik weet dat 2 van mijn honden dus een mega jachtinstinkt hebben die laat ik dus niet los, de andere 2 luisteren prima en mogen wel los, nu is hier sowieso een aanlijn plicht van 1 maart tot 31 augustus, als ik een losse hond zie zonder eigenaar in de buurt kun je hier de politie bellen en komen ze hem ophalen, mag je lekker betalen om je ongeleid projectiel op te halen. Ik ben er zo klaar mee na al een paar keer verscheurde bambi's gezien te hebben en dan woon ik nog in een stadje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:54

Ze mogen van mij zeker wel los, als ze zich maar weten te gedragen. Dan zal mijn paard er ook niets naar doen. Jonge honden die nog moeten leren mogen juist bij hem komen kennismaken als ik ermee op pad ben, maar dan moeten ze wel hun tandjes thuis houden.

Kinderen mogen eveneens aaien, zolang ze zich netjes gedragen en wachten tot ik ze uitnodig. Een ongeleid projectiel dat gillend in de staart gaat hangen vind ik niet bepaald een succes.
Voor coronatijd heb ik weleens een kleuter of niet te zware uk voor me op het zadel gezet om een stukje te stappen. Zit ik ook helemaal niet mee.

Hondenpoep kom ik eigenlijk bizar weinig tegen. En als ik 'm ergens tegenkom ontdek ik dat meestal omdat ik er een seconde eerder mijn voet vol in heb gepland -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:56

KarmaChansy schreef:
@nikass ik woon dan wel in Zweden maar als ik iemand het niet ziet opruimen zwaai ik met mijn zakje en zeg alsjeblieft nu kun je de stront opruimen :') vaak zijn ze zo overdonderd dat ze het gewoon doen :p

Kijk ik weet dat 2 van mijn honden dus een mega jachtinstinkt hebben die laat ik dus niet los, de andere 2 luisteren prima en mogen wel los, nu is hier sowieso een aanlijn plicht van 1 maart tot 31 augustus, als ik een losse hond zie zonder eigenaar in de buurt kun je hier de politie bellen en komen ze hem ophalen, mag je lekker betalen om je ongeleid projectiel op te halen. Ik ben er zo klaar mee na al een paar keer verscheurde bambi's gezien te hebben en dan woon ik nog in een stadje

Ik wijs mensen ook op een losse hond in bambi tijd. Als je je hond niet onder appel hebt, lekker vast doen dan idd :D

Ik heb ook 2 honden met een verschrikkelijk jacht instinct, dan nog een vreselijk enthousiaste, grote, lompe puberhond met bananen in de oren. Die drie zijn dus vast en ik heb een die volgt me op de voet, die is altijd los. Mensen zijn er ook nooit helemaal achter of mijn honden nu wel of niet opgevoed zijn :')

Dat van die zakjes ga ik ook maar eens proberen _O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:05

Ach laatst bood ik iemand een poepzakje aan
Kreeg bijna klappen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:09

Mindim schreef:
Nikass schreef:

Ja want dan is zo'n zakje echt nuttig :=

Ik ruimde het altijd binnen bebouwde kom en op voetpaden wel op. Nu had ik in dat opzicht goed gemanierde honden die in het bos altijd diep in een bosje duiken. Een hond wil ook privacy :+

Vind het zelf ook niet heel tof als ik in een drol trap. Om maar te zwijgen over kinderen die op grasveldjes in de straat zitten te spelen, waar ook heel de buurt zn hond uitlaat

Echwel

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:12

Ik raap mini drollen tussen de giga drollen weg en vind dat zo bizar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:26

Valt nog mee. Ik had onlangs blijkbaar op mijn weide in een hondendrol getrapt en dan niet gelijk gemerkt. De stank toen ik de verwarming aan mijn voeten aan zette in de auto :r

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:17

Echwel schreef:
Ik raap mini drollen tussen de giga drollen weg en vind dat zo bizar...

Dit inderdaad, ik betrap mensen niet altijd op heterdaad, maar het ligt hier soms gewoon midden op de stoep. Dat je je niet kapot schaamt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:51

safina schreef:
Jeee, mvdende, je hond vreet mensenstront, bijt in kuiten, is zo eenkennig dat een ander hem niet uit kan laten, kan niet normaal tegen mensen doen als hij een bal heeft...

jullie klinken niet echt als een geslaagde hond-baas-match. Klinkt of die hond wat anders nodig heeft.

Jee meerdere mensen in dit topic lezen de berichten van Mvdende niet goed en in dit topic begint mij dat enigszins te irriteren. Vooral door het gekat richting haar.

Een paar punten:

Haar hond heeft de neiging om naar hardlopers te happen, máár ze roept hem dan juist optijd bij zich ook in het losloopgebied. Dat zegt ze meerdere keren in dit topic.

Hij doet juist alle omstanders negeren mét een bal in zijn bek.
Wat is daar niet goed aan dan?

Mensenstront is smerig, dat vind ik ook.
Waarom mag zij dat niet vinden?

Verder het is druk ja, kunnen we daar iets aan veranderen? Nee, deal with it.

Paarden die aan de kletter gaan van een wapperende jas horen niet in een bos thuis, ga dat eerst thuis trainen.

Hondeneigenaren horen hun loslopende honden NIET achter paarden aan te laten gaan.
Als de hond paarden negeert is het prima om ze los te laten lopen, maar anders hoor je ze bij je te roepen zeker als het op een ruiterpad is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:11

Nikass schreef:
Edit: overigens wel raar om in de context van corona mensen je paard te laten aaien ed. Ik kom echt niet zo dicht bij mensen in de buurt, en vermijd alles wat op groepsvorming lijkt.
Ik spreek overigens niet eens met één persoon af.

Het is niet dat ik daarin een keus krijg. Liever heb ik het normaal al niet, maar nu zeker niet. Maar regelmatig komen ze op te af rennen of blijven ze staan op het pad. Vervolgens zeggen die ouders tegen hun kinderen dat even aaien wel mag. Maar ze vragen het niet aan mij. Als ik het verbied zijn mensen meteen boos tegenwoordig. Ben al eens een "egoistisch arrogante paardentrut" genoemd.

Misschien is het in andere delen van het land anders. Maar hier vlak langs de stad is het gewoon niet meer leuk. Niet alleen met paardrijden in het park, maar ook met wielrenners, fietsers en wandelaars door de straten en langs huizen. Het is een beetje alsof de halve stad op bezoek is in een pretpark. Ze moeten vooral veel plezier hebben en te veel tegenwerking vinden ze niet passen bij hun leuke uitje. Dus nee op paardje aaien ofzo is er gewoon niet meer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:35

Ineke2 schreef:
safina schreef:
Jeee, mvdende, je hond vreet mensenstront, bijt in kuiten, is zo eenkennig dat een ander hem niet uit kan laten, kan niet normaal tegen mensen doen als hij een bal heeft...

jullie klinken niet echt als een geslaagde hond-baas-match. Klinkt of die hond wat anders nodig heeft.

Jee meerdere mensen in dit topic lezen de berichten van Mvdende niet goed en in dit topic begint mij dat enigszins te irriteren. Vooral door het gekat richting haar.

Een paar punten:

Haar hond heeft de neiging om naar hardlopers te happen, máár ze roept hem dan juist optijd bij zich ook in het losloopgebied. Dat zegt ze meerdere keren in dit topic.

Hij doet juist alle omstanders negeren mét een bal in zijn bek.
Wat is daar niet goed aan dan?

Mensenstront is smerig, dat vind ik ook.
Waarom mag zij dat niet vinden?

Verder het is druk ja, kunnen we daar iets aan veranderen? Nee, deal with it.

Paarden die aan de kletter gaan van een wapperende jas horen niet in een bos thuis, ga dat eerst thuis trainen.

Hondeneigenaren horen hun loslopende honden NIET achter paarden aan te laten gaan.
Als de hond paarden negeert is het prima om ze los te laten lopen, maar anders hoor je ze bij je te roepen zeker als het op een ruiterpad is.

Ik ben het eigenlijk met je eens.

MvdEnde heeft denk ik wat irritatie veroorzaakt in het begin van corona, door eigenlijk maling overal aan te hebben. Maar dat mag idd niet leiden dat elk bericht wat ze plaatst wordt afgekat. Ook al snap ik de irritatie.

Ik vind de post die je quote ook ongepast en eigenlijk gewoon gehak, want de inhoud slaat idd nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:41

safina schreef:

Menig hond reageert op hardlopers, als hardloper kom ik dat regelmatig tegen. Als zij de hond een bal geeft en de hond is dan gefocust op haar, dan is dat geen probleem. Als de focus maar niet op de harloper ligt immers?

Honden eten stront, paardenstront, mensenstront, rollen in de ranzigste dingen, heeft geen zak met opvoeding te maken. Sommige honden zijn eenkennig, ik heb er ook eentje, die wil niet eens met mijn man mee.
Kom met fatsoenlijke argumenten en zeg anders niets, hak niet om het hakken. Je laatste zin slaat al nergens op en is ronduit onbeschoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 04:36

Mindim schreef:
Ik ben het eigenlijk met je eens.

MvdEnde heeft denk ik wat irritatie veroorzaakt in het begin van corona, door eigenlijk maling overal aan te hebben. Maar dat mag idd niet leiden dat elk bericht wat ze plaatst wordt afgekat. Ook al snap ik de irritatie.

Ik vind de post die je quote ook ongepast en eigenlijk gewoon gehak, want de inhoud slaat idd nergens op.

Je schrijft me allemaal opvattingen toe die ik helemaal niet heb. Als je nou eerst eens goed in dat andere topic gekeken had, had je gezien dat ik het daar regelmatig voor haar opneem. En wie daar goed leest ziet dat ze helemaal geen maling aan alles heeft. Dus waar haal je dit vandaan?

Wel geef ik hier ongevraagd een mening over iets waar dit topic helemaal niet over gaat en ik kan me voorstellen dat dat niet prettig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 04:43

Hier in de natuurgebieden is het ook verschrikkelijk druk. Daarom was ik ook al een tijd niet meer geweest terwijl ik er voorheen altijd wekelijks kwam.

Maar afgelopen zondag hebben ook wij "gezondigd" en zijn we na 3 maanden toch even 's ochtends om half 10 een rondje gegaan. Ongelooflijk hoe druk het al was! Er was geen parkeerplek meer te vinden en normaal gesproken kom je op dat tijdstip niemand tegen!

Ondanks de krijsende kinderen en gillende mensen hebben we nog wel wild gezien. Onder andere een ree en een eekhoorn. Grappig dat mensen daar gewoon voorbij liepen en zo met elkaar bezig waren dat ze niet zagen dat er nog geen 100 meter verderop een ree stond te kijken en er vlak voor hun neus een eekhoorn overstak :+

Zoek de ree :P
Afbeelding

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 05:33

Ik heb t hele topic geleden en ben nu vooral benieuwd naar foto's van jullie honden :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 07:55

Mand schreef:
Ik heb t hele topic geleden en ben nu vooral benieuwd naar foto's van jullie honden :+

Afbeelding

Dit waren mijn honden :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:13

Sja, lijkt me niet onlogisch. Hier is het ook drukker dan normaal, maar lijkt iedereen wel echt enorm goed gemutst. Netjes elkaar de ruimte geven, honden op tijd aanlijnen, kinderen in t gareel.