Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:31

AppleSter schreef:
Dank voor alle reacties. We waren even druk in huis (pas geleden verhuisd) en hebben even tijd genomen om te bedenken wat we hiermee gaan doen.

Wij zijn een poos geleden al in gesprek gegaan met deze docent en alle gymdocenten op haar school weten van de enkelproblemen van dochter.
We hebben geen bezwaar tegen een vervangende opdracht, maar vinden deze opdracht die heel erg op dochters medische gegevens is gericht en ook insinueert (geef aan naar welke instanties je kunt gaan om van deze blessure af te komen, plan om over 3 maanden te kunnen voetballen) dat het allemaal wel meevalt niet kunnen. Als het zo simpel was zou ze al lang weer mee hebben gedaan met gym.

We gaan hem een mail sturen om dit aan te geven en betrekken evt zijn leidinggevende erbij als hij zijn opdracht niet aan wil passen.

Karelien, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring met een enkel operatie. Op dit moment wil de chirurg nog niet opereren, maar eerst weer een traject in met (alweer..) fysio en steunzolen voor 3 maanden. Dochter gaat dit proberen, maar had stiekem gehoopt dat ze vlot geopereerd zou worden zodat ze het sporten weer op kan pakken. Haar doel is de politieacademie, dus hoe sneller ze van de enkelproblemen af is hoe liever.

Ik snap dat je dit zo ervaart, maar til er niet zo zwaar aan. Schrijf gewoon de realiteit op: dit gaat niet. Klaar :)

Ik had destijds ook een leerkracht die me niet geloofde hoor. Die dacht dat ik liever lui dan moe was. Elke les was een discussie, ik herinner me zelfs de laatste nog, die ging over verspringen. Ik had zoiets van "dat ga ik écht niet doen hoor, dat trekken die knieën van mij niet!" Hele discussie natuurlijk, die eindigde met "dan krijg je een nul voor vandaag". Geen probleem voor mij, ik vind kniepijn veel erger.

Dit was de laatste les voor ik mijn doktersattest in handen had. Meteen tot het einde van het schooljaar.
Leerkracht heeft haar excuses aangeboden.

Ik snap het wel. Er lopen er zo veel tussen die inderdaad liever lui dan moe zijn, hoe kan zij nu weten of ik echt pijn heb of niet.

Natuurlijk, als je een heel jaar niet mag gymmen, ben je snel door de taken heen. Ik werd toen een soort van hulpje, waardoor ik wel nog bij de lessen betrokken was. Mensen over de bok heen helpen, de rekker verhogen bij het hoogspringen ed. Bij baseball mocht ik slaan en moest iemand anders lopen haha. En héél toevallig verbrak mijn beste vriendin het schoolrecord hoogspringen, heel toevallig stond ik aan de rekker die de hoogte aangaf :+

Zie het gewoon als een kans. "Er zijn geen instanties die deze blessure van de baan kunnen helpen". Opgelost, taak is gemaakt. Zie het als een kans om die leerkracht iets te leren over die specifieke blessure.

Ineke2

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:34

Ik zou zelf vrijstelling aan laten vragen, dan ben je meteen van het hele gedoe af.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:03

Gezien de dochter van TS naar de politieacademie wil, is volledig vrijstelling vragen geen goed idee lijkt me.
En ik weet niet hoe het zit in NL, maar in België is het zo dat je een vrijstelling heel goed moet motiveren en je moet aangeven aan welke doelen je in de plaats gaat werken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:06

Ineke2 schreef:
Citaat:
Waarom ga je mailen en niet gewoon langs om het face to face te bespreken?

Dat heeft ts toch al gedaan. Heb ik al een paar keer gelezen en zelfs vandaag in een bericht van haar staat dat ze al heeft gesproken met school en alle aanwezige LO docenten.

Nu met Corona én het feit dat de betrokken docenten samen met de schoolleiding weten hoe het zit met de blessure kan ik mij heel goed voorstellen dat ts een mail stuurt ipv weer langs te gaan om de hele riedel opnieuw te moeten doorlopen met uitleggen etc.

Ja, dus nog een keer gaan en goed stampij maken :). Dat kan heel goed coronaproof.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:09

Ineke2 schreef:
Ik zou zelf vrijstelling aan laten vragen, dan ben je meteen van het hele gedoe af.

Nou dit inderdaad en kan er gefocust worden op ander schoolwerk.
Dit zou ik aangeven bij de mentor

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:10

Ik ben docent en nee die opdracht kan niet.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:28

Ga in gesprek met de docent en zoek samen een geschikte alternatieve opdracht.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:42

Zonnetje81 schreef:
Ik ben docent en nee die opdracht kan niet.

Ik ben ook docent en vind de opdracht oké.

Ik heb het hele topic gevolgd.
Maar vind nu wel toch een twist in het verhaal komen. Eerst kreeg ik de indruk dat er niets meer aan te doen was, nu merk ik op dat ze een actief werk doel heeft.

Deze opdracht spoort aan om verder onderzoek naar een eigen probleem te ondernemen.
Als zij met haar gym leerkracht heeft gesproken over politie academie , heeft hij misschien gedacht om haar op het spoor te brengen van hoe mogelijks de problematiek aan te pakken.
Je geeft zelf aan dat haar eerste doel de enkel ik orde brengen is ... en hij spoort zelfstandigheid in onderzoek aan. Deze man heeft mogelijks meer ervaring hiermee dan je denkt of heeft mogelijks ervaring met politieschool. ( speculatie)

Ik ben blij dat je met de leerkracht gaat spreken. Dat je met hem overlegt wat ze nu exact moet tonen van zichzelf of van een dokter / internet / osteopaat / goeroe ... weet ik veel waarvan , zou kunnen halen.
Alle info kan helpen om een beter beeld te vormen op zichzelf. Wie weet komt ze een therapie tegen waarvan zij zegt , dit past bij mij. Of past ze haar idee over de toekomst aan?

Los hiervan :
Iedereen die roept , vrijstelling / geen gym meer . Dan vraag ik me toch af wanneer er een probleem is bij deze persoon, is dit de gang van zaken? Een probleem ontwijken of even schrappen ipv aan te pakken. De moeder wil een plan van aanpak lijkt mij. Niet de makkelijke manier van ontwijken? ( hopelijk heb ik dat goed begrepen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:45

_Bonte_ schreef:

Hoe kijk jij aan tegen de wet rondom medische gegevens en de privacybezwaren? Hoe zou jij als docent ervoor zorgen dat leerlingen weten dat ze dergelijke prive-gegevens niet hoeven te delen? Kun je je voorstellen dat leerlingen dit soort dingen bezwarend zouden vinden maar dat niet aan hun docenten zouden kunnen zeggen (even los van de dochter van de TS)?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:28

Shadow0 schreef:
_Bonte_ schreef:

Hoe kijk jij aan tegen de wet rondom medische gegevens en de privacybezwaren? Hoe zou jij als docent ervoor zorgen dat leerlingen weten dat ze dergelijke prive-gegevens niet hoeven te delen? Kun je je voorstellen dat leerlingen dit soort dingen bezwarend zouden vinden maar dat niet aan hun docenten zouden kunnen zeggen (even los van de dochter van de TS)?

Ik zou zeker de opdracht zelf met de leerling bespreken.
De globale lijnen staan op papier zoals deze opdracht ook aangeeft. Ik zou bespreken wat ik graag zou willen lezen en hoe de leerling bijleert of bevestigd krijgt wat ze al weet.
Indien ik vraag om beeldmateriaal zou ik erbij zeggen, dat het fijn zou zijn om bepaalde zaken te verduidelijken en al het kan op deze manier te tonen ( ik geef dan ook een vak waarin wij leerlingen prikkelen om alle beroepen die met een onderwerp in contact kunnen komen eens te bekijken en wie weet geraken ze gemotiveerd / geïnspireerd ) . Wanneer beeldmateriaal van zichzelf niet vrijgegeven kan/ mag worden zou ik vragen eens op zoek te gaan naar andere manieren om hieraan te komen ( internet / foto’s en al dan niet heb je soms wel kansen om via via aan materiaal te komen)

Gaat een leerling helemaal ertegen in zou ik ook een tegenhanger maken.

Waarom bestaat de privacy en hoe ga je ermee om . Bijvoorbeeld hoe privé is de privacy als een leerkracht die wil helpen ? Niets mag weten maar 92739 vreemde bokkers wel. ( andere Social media kan ook ) want wat heeft zij al op Social media gepost hierover in het verleden ?
Eens de regels bekijken maar zeker pro’s en con’s laten bedenken . Al dan niet laten verplaatsen in de schoenen van de leerkracht. De vraag van de opdracht uit meerdere standpunten laten bekijken . Je kan zoveel kanten uit.

Ik zie in alles leer kansen en hoop dat leerlingen overal ook toekomsten in zien.
Wat als ik dat kind kan prikkelen waardoor zij dokter willen worden ?
Wat als ik dat kind kan prikkelen om advocaat te worden?
Wat als ik dat kind kan prikkelen om sportcoach te worden ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:54

Nu, het is en blijft het vak LO. De opdracht die het kind moet afleggen moet qua moeilijkheid en tijdsbesteding wel evenredig zijn met wat de klasgenoten moeten doen om te slagen voor het vak.

Hoe jij deze opdracht nu uiteenzet, weet je dat het kind er na schooltijd nog heel veel werk in moet steken om zo een hele verhandeling te schrijven. Dat is niet passend bij dit specifieke vak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:26

_Bonte_ schreef:
Waarom bestaat de privacy en hoe ga je ermee om . Bijvoorbeeld hoe privé is de privacy als een leerkracht die wil helpen ? Niets mag weten maar 92739 vreemde bokkers wel. ( andere Social media kan ook ) want wat heeft zij al op Social media gepost hierover in het verleden ?

Persoonlijk vind ik dat toch wel wat onaangenaam overkomen, alsof de leerling zich moet verantwoorden voor de keuze voor privacy.
En zeker ook de verwijzing naar andere social media: je mag namelijk 92739 keer bedenken dat je allerlei details deelt en de 92740ste keer gewoon nee zeggen.
En je weet niet wat iemand deelt. Iemand kan heel open lijken en tegelijkertijd heel goed weten wat ze wel of niet schrijven, en waarom.

Maar belangrijk is ook: dat is nadrukkelijk niet hoe het werkt in de wet of wat de gedachtegang erachter is. Ik vind het best zorgelijk dat dat besef er niet zo lijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:31

_Bonte_ schreef:

Ik zou zeker de opdracht zelf met de leerling bespreken.
De globale lijnen staan op papier zoals deze opdracht ook aangeeft. Ik zou bespreken wat ik graag zou willen lezen en hoe de leerling bijleert of bevestigd krijgt wat ze al weet.
Indien ik vraag om beeldmateriaal zou ik erbij zeggen, dat het fijn zou zijn om bepaalde zaken te verduidelijken en al het kan op deze manier te tonen ( ik geef dan ook een vak waarin wij leerlingen prikkelen om alle beroepen die met een onderwerp in contact kunnen komen eens te bekijken en wie weet geraken ze gemotiveerd / geïnspireerd ) . Wanneer beeldmateriaal van zichzelf niet vrijgegeven kan/ mag worden zou ik vragen eens op zoek te gaan naar andere manieren om hieraan te komen ( internet / foto’s en al dan niet heb je soms wel kansen om via via aan materiaal te komen)

Gaat een leerling helemaal ertegen in zou ik ook een tegenhanger maken.

Eens de regels bekijken maar zeker pro’s en con’s laten bedenken . Al dan niet laten verplaatsen in de schoenen van de leerkracht. De vraag van de opdracht uit meerdere standpunten laten bekijken . Je kan zoveel kanten uit.

Ik zie in alles leer kansen en hoop dat leerlingen overal ook toekomsten in zien.
Wat als ik dat kind kan prikkelen waardoor zij dokter willen worden ?
Wat als ik dat kind kan prikkelen om advocaat te worden?
Wat als ik dat kind kan prikkelen om sportcoach te worden ?

Dat kan toch prima met een algemene opdracht. Waarom zou het specifiek over de blessure van het meisje moeten gaan. Hoe zij daar en haar ouders mee omgaan, welke therapie er wordt gevolgd en wat al niet meer, daar hoeft de leraar toch niet alles van te weten, laat staan mee bemoeien?
Als mensen iets op bokt willen zetten of op facebook plaatsen, dan is dat hun goed recht, als ze er als nog niet te diep op in willen gaan met de leraar dan is dat ook huun goed recht.

Serieus, hier moest je bij mij als ouder echt niet mee aan komen, dan ga je in mijn beleving je boekje te buiten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-20 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:32

Je bent nog veel drukker met dit topic bezig dan de moeder van het kind, Shadow :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:33

Boras schreef:
Je bent nog veel drukker met dit topic bezig dan de moeder van het kind, Shadow :)

En wat draagt dit bij aan de discussie, behalve sneren?
Als enige post in dit topic ook nog :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:39

Mindim schreef:
Boras schreef:

En wat draagt dit bij aan de discussie, behalve sneren?
Als enige post in dit topic ook nog :')

Poeh, de enige die hier sneert ben jij. En niet te zuinig ook.

Mijn intentie was geheel anders, vandaar ook die glimlach erachter.
Ik vind het mooi om te zien hoe Shadow ergens met hart en ziel in kan duiken en haar standpunt vurig kan onderbouwen.

Meer had het niet om het lijf.

Fijne avond nog :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:41

Als je als docent de opdracht algemeen gemaakt had en gevraagd had naar enkelblessure: wat is het, hoe ontstaat het, hoe gaat de genezing, wat zijn de termijnen voor herstel etc. Dan is het een prima opdracht.

Het specifiek maken is onnodig. En daar wordt iemand volgens de avg tegen beschermd, namelijk onnodige verwerking van persoonlijke gegevens. Je mag prima zelf je privacy schenden maar professionele instellingen mogen dat niet. Dus als je dit als docent wil verwerken moet je een doelbinding vinden die niet met minder specifieke gegevens bewerkstelligd kan worden, moet je het privacy statement aanpassen en passende organisatorische en technische maatregelen nemen om de gegevens te beschermen. Heel eerlijk ik zou dat verdraaid veel gedoe vinden voor een opdracht die je probleemloos algemeen kan maken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:46

Het is gewoon niet geoorloofd om medische gegevens uit te vragen, niet als werkgever en niet als docent. Dat geldt ook voor 'opvoedkundige opdrachten'.

En deze opdracht klinkt meer als haar verantwoording eisen.
Er lijkt geen basis van wederzijds vertrouwen. En dat zal hierdoor niet verbeteren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:51

Maar waarom zo stellig? Ik vind het ook nog steeds geen verantwoording geven. Ik vind zeker dat je iemand de keuze moet geven en vind de uitleg die dochter geeft over uitleg docent ook zeker discutabel maar door inzichtelijk te maken met wat je wel en niet kan is niet direct iets mis.
Dat moet je later ook kunnen verwoorden. Dat daar dan een cijfer op te halen is tja.. dochter doet niet mee en moet dus ergens wel haar cijfer vandaan halen
Zeker met het oog op de politieacademie. Wij ondersteunen leerlingen ook in die toelatingsexamens voor defensie of politie. Die testen zijn vrij zwaar, zeker met dat voor ogen snap ik wel dat de docent denkt dat de leerling dit inzichtelijk kan maken.
Ik denk dus dat hier wel sprake is van een miscommunicatie. Ik zou een gesprek dus liever telefonisch voeren of via videobellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:11

Shadow0 schreef:
_Bonte_ schreef:

Inderdaad!

Geen 1 leerling hoeft te vertellen wat zij mankeert. Laat staan onder dwang gegoten in een opdracht.

Mijn baas mag niet eens de reden eisen waarom ik morgen ziek thuis blijf. Waarom moet een lln dat dan wel volledig uitmeten?

Ik vind het op alle vlakken schending. Geef gewoon een opdracht om een sportevenement op te zetten en uit te werken. Of organiseer de sportdag op school......spelregels van de sporten die gekozen zijn etc.

Wat een lln op fb of insta zet bepalen ze lekker zelf. Als mentor had ik dit niet eens geaccepteerd en zou ik voor mijn lln opkomen.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:34

Ik vind dit een heel normale educatieve opdracht eerlijk gezegd. Het deel van behandelingsplan vind ik niet helemaal correct, maar voor derest prima. Misschien ligt het aan het feit dat ze in België strenger zijn qua regels in het onderwijs en in Nederland wat lakser dat ik mijn visie zo richt, maar zou er niet teveel eieren onder leggen. Geen doktersattest was gewoon mee gymmen bij ons, dus ik zou in dit geval een vrijstelling aanvragen dan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:49

In NL geven artsen geen verklaringen af. Ook mogen ze het niet eisen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 00:03

Zonnetje81 schreef:
In NL geven artsen geen verklaringen af. Ook mogen ze het niet eisen.

Maar bij een vrijstelling moet dit wel gedaan worden op bepaalde gronden.. dus zal er dan wel openheid gegeven moeten worden door ouders/leerling. Eventueel in combinatie met de schoolarts. Deze kan school dan adviseren. En logisch ook, het is niet zo dat er een vrijstelling kan komen op basis van LO stom vinden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 00:39

_Bonte_ schreef:

Ik ben geen docent en vind de opdracht niet oké. Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar ik ben verbaasd. Dochter kampt met een lichamelijke aandoening, terwijl in de opdracht wordt gesproken over een blessure. Hoewel de aandoening een blessure in de hand kan werken, zit hier wel degelijk een verschil tussen. Ik vind het zelfs wat respectloos naar dochter en de ouders toe om als docent geen gehoor te geven aan het feit dat zijn leerling niet aan de lessen kan deelnemen. Ze wilt wel, maar kan het niet. En ik begrijp heel goed dat je in deze situatie niets wilt gaan forceren om maar ‘mee te kunnen doen’.
Terug naar de opdracht. Beeldmateriaal slaat kant noch wal gezien je enige medische kennis moet hebben om beeldmateriaal (röntgenfoto, echo, ct-scan, ed) te kunnen beoordelen. Buiten dat, wat gaat de LO docent hiermee doen behoudens aan te nemen wat er staat? Ook lees ik een stukje over zelfreflectie. De middelbare school heb ik al enige tijd achter mij gelaten, maar ik kan mij niet herinneren dat hier in de lessen destijds over gesproken werd? Is dat tegenwoordig wel het geval? Meer passend had in mijn ogen een verslag over een sport of het menselijk bewegingsapparaat oid geweest.
Ik zou het toch hogerop gaan zoeken. Wat zegt het beleid van school hierover?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:52

Joki schreef:
Als je als docent de opdracht algemeen gemaakt had en gevraagd had naar enkelblessure: wat is het, hoe ontstaat het, hoe gaat de genezing, wat zijn de termijnen voor herstel etc. Dan is het een prima opdracht.

Het specifiek maken is onnodig. En daar wordt iemand volgens de avg tegen beschermd, namelijk onnodige verwerking van persoonlijke gegevens. Je mag prima zelf je privacy schenden maar professionele instellingen mogen dat niet. Dus als je dit als docent wil verwerken moet je een doelbinding vinden die niet met minder specifieke gegevens bewerkstelligd kan worden, moet je het privacy statement aanpassen en passende organisatorische en technische maatregelen nemen om de gegevens te beschermen. Heel eerlijk ik zou dat verdraaid veel gedoe vinden voor een opdracht die je probleemloos algemeen kan maken

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het kan heel zinvol zijn om kinderen / jongeren te laten bijleren over hun eigen blessure / aandoening, over bij wie ze terecht kunnen met vragen enz. Door dergelijke psycho-educatie kan iemand meer inzicht krijgen in zijn / haar aandoening, mogelijkheden en beperkingen, welke hulp voor handen is enz.
Ik laat mijn leerlingen ook opdrachten doen waarbij ze zichzelf en hun aandoening beter leren kennen omdat het hen ook zal helpen om het later zelf aan anderen uit te leggen wat ze moeilijk vinden, wat ze wel kunnen,... maar - en daar loopt het hier mis denk ik - je kan zo'n opdrachten niet geven zonder het voldoende te kaderen en uit te leggen wat je wil bereiken. Leerling en ouders moeten er ook achter staan om de psycho-educatie te doen. Staan ouders of leerling er niet achter, dan begin ik er ook niet aan. Net omdat je dan eerder een averechts effect gaat hebben. Soms is het zinvoller van even te wachten tot de jongere en ouders er wel klaar voor zijn.