Baby buiten laten slapen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:37

CharleyT schreef:
Vraagje voor de beeldvorming: buiten in de zin van gewoon in de tuin/terras? Gaat het slapen om een dutje overdag?
En met -18 buiten is gezond? met -20 niet meer? enne, doen de ouwelui ook wel eens een dutje buiten met -18?
Er gaat een wereld voor me open in dit topic.


Hoe vaak is het in Nederland zo koud? Het lijkt net of moeders en kdv hun kind zonder nadenken naar buiten gooien ongeacht de omstandigheden. Wat een overtrokken dramatische berichten zitten er in dit topic zeg. Google eens en lees je rustig in voordat je direct je toetsenbord grijpt.

Echt in de buitengebieden is het vrij normaal. Meestal voor een raam, zodat je snel even een blik erin kunt werpen. Ik lees ook overgewaaid uit Scandinavië, maar mijn moeder deed het in de jaren '80 ook al met ons.

Als het zou kunnen, zou ik best ingepakt buiten een dutje willen doen overdag. Lijkt me heerlijk :) Ik slaap ook het beste in tenten, en ja ook rond het vriespunt. Muts op en geschikte slaapzak zijn een must, maar het is heerlijk slapen.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:45

Sakura789 schreef:
CharleyT schreef:
Vraagje voor de beeldvorming: buiten in de zin van gewoon in de tuin/terras? Gaat het slapen om een dutje overdag?
En met -18 buiten is gezond? met -20 niet meer? enne, doen de ouwelui ook wel eens een dutje buiten met -18?
Er gaat een wereld voor me open in dit topic.


Hoe vaak is het in Nederland zo koud? Het lijkt net of moeders en kdv hun kind zonder nadenken naar buiten gooien ongeacht de omstandigheden. Wat een overtrokken dramatische berichten zitten er in dit topic zeg. Google eens en lees je rustig in voordat je direct je toetsenbord grijpt.

Echt in de buitengebieden is het vrij normaal. Meestal voor een raam, zodat je snel even een blik erin kunt werpen. Ik lees ook overgewaaid uit Scandinavië, maar mijn moeder deed het in de jaren '80 ook al met ons.

Als het zou kunnen, zou ik best ingepakt buiten een dutje willen doen overdag. Lijkt me heerlijk :) Ik slaap ook het beste in tenten, en ja ook rond het vriespunt. Muts op en geschikte slaapzak zijn een must, maar het is heerlijk slapen.

Een tent is niet buiten.Het kan heel warm worden in een tent. Ik heb vroeger veel gekampeerd met mijn ouders en het kwam voor dat ik s'morgens de sneeuw van de tent moest afvegen maar binnenin was het gewoon warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:47

Wat een hysterische reacties hier zeg, ongelofelijk.. Ik snap wel waar die rubberen tegel generatie vandaan komt.. :+ En dan ook doen alsof de frisse lucht buiten slechter is dan de lucht binnen, ik weet niet hoor :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:48

anjali schreef:
Natuurlijk wel. Maar dat is iets anders dan ze zonder dat je erbij bent buiten te slapen te leggen.



Maar boven op een kamertje in zijn eentje ben je er toch ook niet constant bij als ze slapen? Dus dit is echt een kul argument :)
Ze kan hem verdorie beter zien als hij op de veranda ligt te slapen dan als ie in zijn uppie boven op een eigen kamertje slaapt :+

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:50

CharleyT schreef:
gabyfedde schreef:
Mijn dochter heeft de eerste 1,5 jaar buiten geslapen. We wonen in Zweeds Lapland waar buiten slapen heel normaal is. Alleen als het kouder dan -20 was sliep ze binnen.
‘Zitwagen’ met ligfunctie, geschikte voetenzak, regenhoes eroverheen. Goede muts en wanten.
Ze sliep buiten minstens 2x maar vaak 3x zo lang als binnen.


Vraagje voor de beeldvorming: buiten in de zin van gewoon in de tuin/terras? Gaat het slapen om een dutje overdag?
En met -18 buiten is gezond? met -20 niet meer? enne, doen de ouwelui ook wel eens een dutje buiten met -18?
Er gaat een wereld voor me open in dit topic.


Buiten in de tuin of terras ja. Meestal tegen het huis aan of vlak er langs om beschut te staan tegen de wind.
Ik ken verder geen harde grenzen, de keren dat ik het deed (maar hier weinig gedaan vanwege te weinig toezicht op de kinderwagen buiten) voelde ik even hoe het buiten was en schatte daar op in. Harde wind oid maakt de gevoelstemperatuur al snel kouder dan alleen kou.

De meeste volwassenen doen geen dutje meer tussen de middag, dus dat gaat niet echt op. Bovendien is een bed naar buiten bewegen net wat lastiger dan een kinderwagen oid.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:51

Misschien is het al gezegt.Als de baby buiten in de kinderwagen ligt kan er ook een kat bij gaan liggen.Dat heeft een vriendin gehad,lag de buurkat te slapen aan het voeteneind.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:52

Tijd voor lutjepotjes voor volwassenen, ik zou er zo voor tekenen. Hier gaat het om slaapjes overdag voor kinderen die goed zijn ingepakt en die voldoende onder toezicht staan. Ook met deze temperaturen kun je ze prima er naar kleden. Mijn moeder deed bij kou er een kruikje bij. Een muts is met kou het meest belangrijk, veel warmte verlies je via je hoofd. Ik denk dat de ouders die dit doen en kdv's die dit aanbieden echt wel weten wat ze aan het doen zijn.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:53

ik zou om die reden geen voorstander zijn van een buggy. Ook rondom bijvoorbeeld insecten enzo zou ik dat niet lekker vinden. Als mijn kindje structureel buiten sliep zou ik idd een lutjepotje of iets soortgelijks willen gebruiken.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:57

Lutjepotje ... dat is nog het meest vreemde in dit topic.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:58

Hele topic gelezen, nieuwe wereld voor mij. Ik snap de "felle" reacties in het begin heel goed. Je schreef het alsof je ruimte te kort kwam door plotseling thuis werkende ouders. Baby daarom maar buiten geparkeerd. Kan het prinsesje binnen ook lekker veel herrie maken *\o/* .
Zeker voor mensen zoals ik, die hier nooit van hebben gehoord, komt dat een beetje (!) raar over. Maar na verder lezen kan ik me wel voorstellen wat het idee erachter is. Overdag kun je je kindje misschien op de veranda nog beter in de gaten houden dan in een wiegje op zolder. Gaat vast goed komen met al de tips die hier al zijn gegeven.

Maar, denk dat mijn kinderen toch in luid protest gaan als ik hun bedden naar buiten verplaats :) , misschien eens een keer proberen. Scheelt het misschien dat ze inmiddels 14,16 en 18 (jaar) zijn en met de raam open slapen in de winter toch wel echt de max vinden :D

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:58

Maflinger_S schreef:
Lutjepotje ... dat is nog het meest vreemde in dit topic.

wat bedoel je?

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:00

Voor mij is dit een raar/vreemd woord maar dat komt misschien omdat ik geen kinderen heb en me verder niet heb verdiept in de herkomst ervan.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:02

Nou niet voor tere zielen:
https://babytrendwatcher.com/nl/waarom- ... ns-slapen/

In Denemarken blijven de kinderen buiten staan bij het naar de kapper gaan, shoppen of een restaurantbezoek. Haha dat is next level zeg, dat zou ik zelf niet zo heel snel doen geloof ik. Alles wel voor de ramen, dus voldoende zicht op de wandelwagen en baby.

Maar goed, dat zie je hier in dorpen ook wel. Bezoek aan bakker en dan de kinderwagen niet mee naar binnen. Alleen is dat meestal wel iets korter dan een restaurantbezoek of een kapper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:02

Maflinger_S schreef:
Lutjepotje ... dat is nog het meest vreemde in dit topic.


Ik kende de naam ook niet, maar wist wel dat er een soort konijnenhok voor baby's is..

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:05

MCE schreef:
Britta31 schreef:
Misschien is het al gezegt.Als de baby buiten in de kinderwagen ligt kan er ook een kat bij gaan liggen.Dat heeft een vriendin gehad,lag de buurkat te slapen aan het voeteneind.




lekker warm

Behalve als ze op het gezicht van het kindje gaan liggen...
Maflinger_S schreef:
Voor mij is dit een raar/vreemd woord maar dat komt misschien omdat ik geen kinderen heb en me verder niet heb verdiept in de herkomst ervan.


ohzo haha. Het is gewoon een bekende merknaam. Verder is het volgens mij geen bestaand woord.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:07

Lutje betekent klein of kleine in het Gronings, dus eigenlijk een huisje voor de kleine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:07

Relaxed schreef:
Maflinger_S schreef:
Lutjepotje ... dat is nog het meest vreemde in dit topic.


Ik kende de naam ook niet, maar wist wel dat er een soort konijnenhok voor baby's is..


Ik vind het prima om een kind in een konijnenhok te houden. Maar dan wel met een soortgenootje, want het zijn sociale wezens. :+

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:07

Limoen schreef:
Fortitude schreef:
Ik heb echt totaal geen nuttige toevoeging, maar wil iedereen bedanken voor het delen van informatie in dit topic. Weer wat geleerd, had hier nog nooit over gehoord :)

Misschien heb ik er compleet overheen gelezen, maar ligt de baby dan 's nachts ook (helemaal alleen) buiten?

Ja hoor vannacht lekker buiten geslapen. Is wat rustiger voor ons.
En zo kom je sneller van die nachtvoedingen af, want dan hoor je 'm niet zo.

Nee natuurlijk slaapt hij 's nachts niet buiten. :')
Zoals al eerder aangegeven (überhaupt dat ik dat aan moet geven :') ) slaapt hij 's nachts in een wiegje naast ons bed :)

Joh doe even rustig het was gewoon een vraag en niet speciaal aan jou maar aan iedereen. Volgens mij had ik een hele normale toon en is mijn vraag niet raar.

Jammer dat er zo gereageerd wordt.

kr1985
Berichten: 223
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:08

Het verbaasd mij echt, de meningen die hier zo ongegrond en hard worden neergelegd. Er is jarenlang al onderzoek naar dit fenomeen 'buiten slapen' gedaan en de feiten liegen niet.

Voor de mensen die nieuw zijn met het 'buiten slapen voor kinderen', hier in Nederland:

- een groot gedeelte van de KDV bieden deze optie aan, een optie dus. Hiervoor moet schriftelijk toestemming gegeven worden door de ouders. Anders slaapt het kindje in een slaapkamer binnen. Let wel, vaak staan in KDV de verwarmingen aan om het zo aangenaam te maken voor de baby's.
- de baby's/dreumessen/peuters worden hier alleen overdag in gelegd, als zijnde middagdutjes. Hierdoor liggen ze vaak maar max. 3 uur buiten. Gevaar op onderkoeling wordt zo minimaal.
- de bedjes zijn aan 3 kanten volledig wind- en waterdicht.
- de bedjes worden uit de wind geplaatst, zodat tocht geen kans heeft. Vaak zie je dat ze richting het raam van de binnenruimte van het KDV worden geplaatst, zodat men vanuit binnen zicht en gehoor hebben naar de kids toe.
- de kindjes worden standaard naar gelang de temperatuur aangekleed. In de warme zomer een luchtig slaapzakje en romper en in de winter een soort skipakje/dikke slaapzak met armen.

Door al deze zaken, de plaatsing, de bouw, de aankleding, de duur van het slaapje, is het nagenoeg onmogelijk om hiermee in de fout te gaan en het schadelijk voor je uiterst kostbare kindje te maken.

Ja, uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar dan is er sprake van nalatigheid op 1 van bovengenoemde punten en dit kan dus ook gebeuren in een binnenruimte als er niet zorgvuldig met de veiligeheid van het kind wordt omgegaan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:09

Maflinger_S schreef:
Voor mij is dit een raar/vreemd woord maar dat komt misschien omdat ik geen kinderen heb en me verder niet heb verdiept in de herkomst ervan.


Het is ook gewoon een maf woord :) zou gewoon een buitenbedje genoemd moeten worden ofzo :)
Lutjepotje komt uit het Gronings dialect

Afbeelding
Deze ziet er heerlijk ruim en comfortabel uit :)

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:10


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:11

Fortitude schreef:
Limoen schreef:

Ja hoor vannacht lekker buiten geslapen. Is wat rustiger voor ons.
En zo kom je sneller van die nachtvoedingen af, want dan hoor je 'm niet zo.

Nee natuurlijk slaapt hij 's nachts niet buiten. :')
Zoals al eerder aangegeven (überhaupt dat ik dat aan moet geven :') ) slaapt hij 's nachts in een wiegje naast ons bed :)

Joh doe even rustig het was gewoon een vraag en niet speciaal aan jou maar aan iedereen. Volgens mij had ik een hele normale toon en is mijn vraag niet raar.

Jammer dat er zo gereageerd wordt.


Ik vroeg me hetzelfde af hoor. Maar ik durfde de vraag niet te stellen. :o

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 12:18

Ik heb nog nooit een kat in onze (hoog & goed omheinde) tuin gezien. Dat sluit niet uit dat het niet kán gebeuren, ik weet hoe katten zijn :') :) Er zijn hier niet veel katten in de buurt en ze durven niet in de buurt van onze tuin te komen met onze honden. Die zijn overigens natuurlijk niet buiten als de baby buiten slaapt.

In de zomer hadden we onze veranda trouwens volledig afgesloten met vitrage/horren tegen insecten.
Anders had ik het ook niet prettig gevonden inderdaad, in een kinderwagen buiten.

@LadyUrsy: Dat is maar net met welke insteek je het verhaal leest. Die gedachtegangen komen niet eens in me op. Ik heb er niet eens over nagedacht om het zo te kunnen lezen, omdat dit totaal niet de situatie is.


Ik werk overigens altijd thuis ;) Ik ben 'thuismama' en heb hiernaast een eigen bedrijf. Dus niet plots thuiswerkende ouders, een thuiswerkende papa ivm coronamaatregelen. Een onvoorziene omstandigheid waar iedereen mee zit. En het "prinsesje binnen lekker veel herrie kan maken".. Niet aan de orde, gewoon niet.

Misschien mijn fout. Ik had me van te voren misschien moeten verplaatsen in mensen die het anders kunnen lezen dan hoe ik het bedoeld heb.
Dat ik het níet bedoelde alsof de baby 'teveel' is, we onze prioriteiten niet op orde hebben, de derde slaapkamer meer is dan een behangetje vervangen, het geen geldkwestie is waarom we niet eens aan kinderen hadden moeten beginnen, ik mijn kind niet zonder nadenken buiten op straat leg in z'n rompertje etc. :') Geen seconde over nagedacht dat het topic deze kant op zou gaan.

Ik snap dat mijn verhaal niet volledig was en dat er vragen kunnen zijn. Maar de manier waaróp..
Laatst bijgewerkt door Limoen op 30-11-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kr1985
Berichten: 223
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:19

Zo staan bij ons de bedjes buiten bij het KDV.
De regel is "tot 0 graden mogen de kindjes buiten slapen" hier zit een erg grote veiligheidsmarge ingebouwd.
Dicht bij het raam, tochtvrij, in het zicht, roofdiervrij ;), voorzien van gaas aan de voorkant, met kindersluiting.

Over het algemeen is het hier in Nederland overdag niet heel veel dagen onder de 0.

kr1985
Berichten: 223
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Brakel

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:19

Afbeelding