je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:35

Allemachtig Solistar wat een aannames zeg, ben ik toch blij dat het weer de extreme kant van het geloof is wat je denkt te belichten.

Mijn ouders heeft het denk ik ook wel pijn gedaan dat wij niet (meer) naar de kerk gaan, niet omdat ze geloven dat wij in de hel komen, wat een onzin en kul zeg!
Omdat ze zelf het een toevoeging vinden aan het leven en ons die toevoeging ook gunnen, dat is liefde voor je kind, die je het beste gunt en het idee dus hebt dat geloven en dit belijden het beste is.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:57

@MarlieV
Het is wel de oudere generatie waarvan de opvoeding (en hun kerk) strenger waren dan nu.
Ik ging van chr gereformeerd (mijn moeders kerk.. hoed en rok verplicht) naar Ned Hervomd (mijn vaders kerk..broek en samenwonen geen probleem).. nou dat was al een moeilijk iets, want dat was de "verkeerde" kerk.

Mijn schoonouders waren (en zijn) ook Ned Hervormd maar in hun kerk was toen samenwonen nog een taboe en moest je boete doen (waaronder enkele weken uit elkaar wonen) als je na het samenwonen alsnog in de kerk wilde trouwen.

Wij zijn nu niet meer kerkelijk en mijn schoonmoeder gaf aan, dat stel mijn man valt morgen dood neer, zij hem vanuit hun kerk wil begraven omdat hij dan nog in de hemel kon komen.
Die gedachtegang komt denk ik niet meer vanuit hun huidige kerkstroming (vroeger was bv rok verplicht voor vrouwen, als je een gehandicapt kind had was dat een straf van God enz, maar zo wordt er door de huidige dominees niet meer gepreekt), maar 25 jaar terug nog wel.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:08

Het is heel ingewikkeld.

Wij geloven allebei helemaal niet. Mijn vader was Katholiek, gedoopt en heeft zich afgezet tegen de kerk en mij best anti opgevoed.
Mijn oma uit 1912 was Christelijk van huis uit zonder naar de kerk te gaan, bijbel te lezen etc. Zij is voor de oorlog met een Joodse man getrouwd, dus dat was pittig. Maar ook die leefde er niet echt naar. Wel kwam zijn moeder bij hun wonen. Mijn moeder heeft haar ervaren als super lieve oma.

Onze zoon uit 1997 heeft niks mee gekregen, maar ik ben niet zo anti als mijn vader. Iedereen mag van mij zijn geloof hebben, zolang je elkaar maar in de waarde laat en mij niks wil opdringen. Hij had op de bs zelfs een vriendinnetje die thuis Jehova waren, maar ze vielen ons nooit lastig daarmee, dus prima.

We kwamen in een dorp en de keuze was een mindere openbare school of de betere christelijke school. We hebben de laatste gekozen en hij heeft dus wat over geloof geleerd en kerst in de kerk gevierd met school.
daarna verhuisd naar een overwegend Christelijk dorp en de middelbare school daar gekozen. Daar werd 's ochtends geopend en dat was verder prima. Ouder avond, diploma uitreiking etc werd ook begonnen met een gebed.

Zijn eerste vriendin ging naar de kerk en was best gelovig, maar je merkte wel dat de ouders gaande weg steeds meer open gingen staan om een keer minder naar de kerk te gaan bijv. Anders was op zondag bij ons eten of iets leuks doen en niet voor 17uur terug zijn wel een dingetje.
Hij is uit liefde weleens mee geweest op zondag ochtend naar de kerk, maar werd niet gedwongen. Ze lieten hem ook wel liggen als hij daar sliep.

En daar gaat het imo om. Kan je elkaar in hun waarde laten. Als ik niks slechts zeg over mensen die willen geloven en de gelovigen leven hun leven, is er feitelijk niks aan de hand.

Helaas weten we dat dit niet zo is en zijn geloven een groot probleem. Wat kan je je kind meegeven? Als je achter je geloof staat, dat geloof van binnen zit en je er samen over kan praten, samen kan bidden etc. Maar het niet extreem naar buiten brengt en ook geen dingen gaat verkondigen uit naam van God etc. Dat wekt weerstand op.

Toen mijn broer overleed en ik even diep in de put zat, zei ik ook tegen de moeder van dat meisje; Ik geloof echt dat jullie steun hebben aan het geloof. Ik geloof gewoon echt helemaal niet, maar snap dat je dan steun kan vinden. Maar dat zit van binnen of kan je bij elkaar over praten, zonder er hele grote wereld problemen van te maken.
Maar dat zou de ideale wereld zijn.............

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:16

Marriefloor schreef:
Jammer dat er altijd negatieve verhalen worden aangedragen omtrent gelovigen. Terwijl die buiten het geloof volop te vinden zijn. Niemand is volmaakt , ook gelovige mensen niet.

Ik vind ons geloof fijn. We hebben er steun aan. Wij voeden onze kinderen daar ook in liefde mee op. ( Dit is waar het topic over gaat ). Dus ja wij geven het mee.

En wat betreft trouwen mijn man en ik zijn in liefde getrouwd en in liefde samen. Wij hebben daar Gods zegen over gevraagd.

Toevoeging , net wat Niwla zegt in eerste stukje.

Dank je voor deze positieve post.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:18

Wij zijn beide niet gelovig, ook niet zo opgevoed. Wij voeden onze kinderen op dezelfde manier op. Echter wel met het idee dat ze zelf mogen beslissen als ze oud genoeg zijn. Ons overbuurmeisje komt uit groot gelovig gezin, moeder is pastoor.
Onze kinderen hebben veel met haar gespeeld en zien ze dan ook bidden als ze bij hun eten. Ze zijn ook weleens met ze meegeweest naar de kerk bij kinderactiviteiten. Niks mis mee om ook de andere kant te zien en openminded te zijn.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:23

opisop_shop schreef:
Wij zijn beide niet gelovig, ook niet zo opgevoed. Wij voeden onze kinderen op dezelfde manier op. Echter wel met het idee dat ze zelf mogen beslissen als ze oud genoeg zijn. Ons overbuurmeisje komt uit groot gelovig gezin, moeder is pastoor.
Onze kinderen hebben veel met haar gespeeld en zien ze dan ook bidden als ze bij hun eten. Ze zijn ook weleens met ze meegeweest naar de kerk bij kinderactiviteiten. Niks mis mee om ook de andere kant te zien en openminded te zijn.


Precies. Ik was dus zelf vrij anti opgevoed en heb echt niks meegekregen. Kende "het verhaal" niet eens echt goed.
Dat onze zoon nu wel wat heeft meegekregen vind ik alleen maar goed. Hij weet dan ook waar het om gaat zonder vooroordeel.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:35

Brainless schreef:
@MarlieV
Het is wel de oudere generatie waarvan de opvoeding (en hun kerk) strenger waren dan nu.
Ik ging van chr gereformeerd (mijn moeders kerk.. hoed en rok verplicht) naar Ned Hervomd (mijn vaders kerk..broek en samenwonen geen probleem).. nou dat was al een moeilijk iets, want dat was de "verkeerde" kerk.

Mijn schoonouders waren (en zijn) ook Ned Hervormd maar in hun kerk was toen samenwonen nog een taboe en moest je boete doen (waaronder enkele weken uit elkaar wonen) als je na het samenwonen alsnog in de kerk wilde trouwen.

Wij zijn nu niet meer kerkelijk en mijn schoonmoeder gaf aan, dat stel mijn man valt morgen dood neer, zij hem vanuit hun kerk wil begraven omdat hij dan nog in de hemel kon komen.
Die gedachtegang komt denk ik niet meer vanuit hun huidige kerkstroming (vroeger was bv rok verplicht voor vrouwen, als je een gehandicapt kind had was dat een straf van God enz, maar zo wordt er door de huidige dominees niet meer gepreekt), maar 25 jaar terug nog wel.


Dat merk ik ook, de oude garde is nog erg vasthoudend maar de jongere generaties kijken al anders tegen dingen aan.

Wat wellicht ook wel mee zal helpen is dat er tegenwoordig veel import is vooral in de kleinere dorpen waardoor het allemaal wat gemoedelijker/vrijer wordt. Hier een klein dorpje verder op zag je 15 jaar terug geen enkele vrouw/meisje in een broek, nu wel. In het dorp waar ik ben geboren gingen sommige zelfs nog een stapje verder, daar was een fietsenmaker die je niet wilde helpen als je daar in een broek in de winkel binnen kwam als vrouw/meisje. Zijn kinderen hebben ook die denkwijze mee gekregen en zijn ook erg star, daar weer de kinderen van zijn al ietsje losser zeker in vergelijk met opa en oma.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:50

Wij zijn gelovig en geven dat ook aan onze kinderen mee, ze krijgen dat denk ik automatisch ook mee omdat we bidden etc.
Wel leven we niet in een bubble en komen ze genoeg mensen tegen die niet kerkelijk zijn.

Zelf ben ik ook gelovig opgevoed, mijn vader is dominee. Maar niet orthodox, niet al mijn broers en zussen geloven meer, maar dat accepteren mijn ouders.
Vroeger lieten mijn ouders naast kerken ook synagogen en moskees zien.
Mijn vader liep als dominee gerust de kroeg binnen,en stond gewoon langs het voetbalveld dus ik ben ook niet in een bubble opgegroeid.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:57

Ik denk ook dat als je gelovig bent als ouder het altijd wel meegeeft ergens. Zelfs als je zegt; ik geef ze niks mee en dan kunnen ze zelf later kiezen, zullen ze iets meekrijgen als d eouders gelovig zijn.

Maar hoe streng en de omgeving maken wel het verschil.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:59

Bommeltje_ schreef:
996981 schreef:
Mijn ouders praktiseren geen geloof actief. Toch heb ik op een christelijke basisschool gezeten. De insteek was dat de tien geboden zoals je die op een christelijke school leert niet per definitie alleen ervoor zorgen dat je een goed gelovige bent. Het is daarnaast een prima leidraad hoe men zich dient te gedragen ten opzichte van anderen.


Dit is precies zoals ik het ook heb meegekregen en het is oprecht wel een toevoeging geweest in mijn jeugd. NU ga ik 1 keer per maand naar de kerk en luister ik soms de dienst. Niet omdat ik perse echt geloof, maar het geeft rust en ik haal er altijd wel een mooie boodschap uit. Het geeft ook een gevoel van saamhorigheid. Maar mijn ouders hebben mij altijd zelf de keuze gegeven wat ik met het geloof wilde. Zij zijn evangelisch.


Onze kinderen ook. Ik heb zelf niet zoveel
met het geloof als in God geloven, mijn partner meer. Naar de kerk gaan deden en doen we niet, kinderen mogen zelf bepalen of ze gedoopt willen worden, jong volwassen nu. Partner in ik als baby wel gedoopt. En als kind naar de kerk.

Geloof moet iets moois zijn, maar sommige mensen die geloven zijn niet mooi. En ik
denk dat een deel vanuit opvoeding komt en soms door beïnvloedbaar zijn door omgeving/vrienden. Radicaliseren.

Ik had even geleden een gesprek met iemand die christen is en het homo/lesbisch zijn vanuit haar geloof totaal niet okay vindt. Ze verkondigde het woord van de heer. Ik heb dan zo te doen met de kinderen die zij misschien gaat krijgen. Als ze hetero zijn krijgen ze dat idee mee en hoe ongelukkig word je als je ouders je geaardheid niet kunnen accepteren. Want ze zei ik leid hem dan wel naar het juiste pad. Dat sommige mensen denken dat je geaardheid kunt genezen (daar had ze het ook over) vind ik bizar. Het accepteren en gelukkig zijn met een gelukkig kind is naar mijn idee de fijnste weg, voor je kind maar ook voor jezelf. En als ik dat toch in een God moet geloven zou hij dit ook zo zien. Je gelooft wat je wil geloven.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:00

opisop_shop schreef:
Ons overbuurmeisje komt uit groot gelovig gezin, moeder is pastoor.
Onze kinderen hebben veel met haar gespeeld en zien ze dan ook bidden als ze bij hun eten.


Ik ben :o nieuwsgierig : anglicaans? Of Oud-katholiek?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:10

Janneke2 schreef:
opisop_shop schreef:
Ons overbuurmeisje komt uit groot gelovig gezin, moeder is pastoor.
Onze kinderen hebben veel met haar gespeeld en zien ze dan ook bidden als ze bij hun eten.


Ik ben :o nieuwsgierig : anglicaans? Of Oud-katholiek?



Geen flauw idee haha. Christelijk? Ik heb er geen verstand van.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:14

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Normen en waarden "omdat het in een boek staat" vind ik armoedig tot en met.
Feit is wel dat de bijbel (... dat betekent hetzij bibliotheek, hetzij 'dik boek'...) in talloze verhalen, gedichten, leefregels, vergelijking en wat al niet over dit soort zaken DISCUSSIËRT.

... daarstraks op het journaal |( |( een stel malloten dat nog nooit echt de bijbel heeft gelezen : het huwelijk wordt genoemd in de tien Woorden (geboden zijn het eigenlijk niet eens) - maar nadrukkelijk niet exclusief verplicht ofzo gesteld.
En kennelijk nooit gehoord van aartsvader Abraham met twee vrouwen, laat staan aartsvader Jacob met laten we zeggen vier vrouwen...
Of de liefde van Jonathan, die David hoger achtte dan de liefde van vrouwen....

Wat jij hier aanhaalt komt uit het Oude Testament.Sinds de komst van Jezus hebben we het Nieuwe Testament, waar Christenen dus in geloven en navolgen.


Janneke2 schreef:
Eh, aangezien Jezus een Jood is, en nadrukkelijk verwees naar de wet/ Thora, de Profeten en de psalmen (tegenwoordig zegt men 'Thora, Profeten en geschriften', christenen noemen dit het oude testament, hoewel het niet oud is en geen testament..)
en hij dus als goede Jood nadrukkelijk in gesprek was, inclusief discussie en commentaar, met de Thora, de profeten en geschriften
vind ik dat zogezegd het oude testament er volop bijhoort.


Jullie hebben beide een beetje gelijk. Maar dat behoeft enige uitleg.
Anjali noemt het oude testament en het nieuwe testament, maar bedoelt waarschijnlijk het "oude verbond" en het "nieuwe verbond".
Het "oude verbond" is het verbond dat God sloot met het volk Israel als vervulling van zijn belofte aan Abraham dat uit zijn zaad de verlosser van de gehele mensheid zou voortkomen (Jezus Christus). God gaf de Israelieten de wet door middel van Mozes (de 10 geboden) Door dat verbond kwam het volk Israel in een begunstigde positie bij God. Doordat het Joodse volk hun hart verhardden, en zich bij herhaling wendden tot valse Goden en gebruiken en daarmee hun God niet trouw waren, verloren zij deze bijzondere positie en trof God een nieuwe regeling om zijn voornemen te verwezenlijken en zijn belofte aan Abraham gestand te doen. Dit wordt in de bijbel het "nieuwe verbond" genoemd.
Het "nieuwe verbond" is het verbond dat God sloot Jezus' volgelingen, door middel van Jezus. En gaf hen ook een nieuwe wet. Door bemiddeling van Christus Jezus herstelt God alle dingen zoals hij zich in het begin, toen Hij het huwelijk tussen Adam en Eva voltrok, had voorgenomen.

Onder de oude Mozaische wet was polygamie toegestaan. Dat God dit toestond had een reden, maar wilde nog niet zeggen dat hij dit goedkeurde.
Gods zienswijze met betrekking tot het huwelijk die opgeschreven staat in Genesis werd door Jezus nog een keer herhaald. Maar al in Genesis (Oude testament) maakte God heel duidelijk wat zijn zienswijze was met betrekking tot het huwelijk. Dit werd nog eens door Jezus herhaald toen hij op aarde was. Gevraagd naar zijn mening omtrent de kwestie of het een man geoorloofd is zijn vrouw „op allerlei gronden” door echtscheiding te ontslaan, antwoordde Jezus: „Hebt gij niet gelezen dat hij die hen van het begin af heeft geschapen, hen als man en als vrouw heeft gemaakt en gezegd heeft: ’Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en de twee zullen één vlees zijn’? Zodat zij niet langer twee, maar één vlees zijn. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.” — Matth. 19:3-6.
Onder de joodse wet werd polygamie beoefend, terwijl echtscheiding op andere gronden dan overspel werd toegestaan. Gods tijd om het huwelijk tot zijn oorspronkelijke status te herstellen, was nog niet aangebroken. Jezus Christus legde uit dat de Wet de joden slechts een concessie deed wegens de hardheid van hun hart. — Matth. 19:7, 8. Mozes heeft u met het oog op de hardheid van uw hart de concessie gedaan uw vrouw door echtscheiding te ontslaan, maar dit is van het begin af niet zo geweest.”

Met de totstandkoming van dat nieuwe verbond, verviel het oude verbond en daarmee en de tradities en gebruiken uit de Mozaische wet (zoals de besnijdenis, het brengen van dieroffers, etc).

De door jou genoemde liefde van Jonathan voor David (en vice versa) wordt uit de oorspronkelijke Hebreeuws-Aramese teksten hiervoor vertaald met "diepe genegenheid' of "gehechtheid" een broederlijke liefde, niet een erotische.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:25

Citaat:
Jullie hebben beide een beetje gelijk. Maar dat behoeft enige uitleg.
Anjali noemt het oude testament en het nieuwe testament, maar bedoelt waarschijnlijk het "oude verbond" en het "nieuwe verbond".
Het "oude verbond" is het verbond dat God sloot met het volk Israel als vervulling van zijn belofte aan Abraham dat uit zijn zaad de verlosser van de gehele mensheid zou voortkomen (Jezus Christus). God gaf de Israelieten de wet door middel van Mozes (de 10 geboden) Door dat verbond kwam het volk Israel in een begunstigde positie bij God. Doordat het Joodse volk hun hart verhardden, en zich bij herhaling wendden tot valse Goden en gebruiken en daarmee hun God niet trouw waren, verloren zij deze bijzondere positie en trof God een nieuwe regeling om zijn voornemen te verwezenlijken en zijn belofte aan Abraham gestand te doen. Dit wordt in de bijbel het "nieuwe verbond" genoemd.
Het "nieuwe verbond" is het verbond dat God sloot Jezus' volgelingen, door middel van Jezus. En gaf hen ook een nieuwe wet. Door bemiddeling van Christus Jezus herstelt God alle dingen zoals hij zich in het begin, toen Hij het huwelijk tussen Adam en Eva voltrok, had voorgenomen.

Onder de oude Mozaische wet was polygamie toegestaan. Dat God dit toestond had een reden, maar wilde nog niet zeggen dat hij dit goedkeurde.
Gods zienswijze met betrekking tot het huwelijk die opgeschreven staat in Genesis werd door Jezus nog een keer herhaald. Maar al in Genesis (Oude testament) maakte God heel duidelijk wat zijn zienswijze was met betrekking tot het huwelijk. Dit werd nog eens door Jezus herhaald toen hij op aarde was. Gevraagd naar zijn mening omtrent de kwestie of het een man geoorloofd is zijn vrouw „op allerlei gronden” door echtscheiding te ontslaan, antwoordde Jezus: „Hebt gij niet gelezen dat hij die hen van het begin af heeft geschapen, hen als man en als vrouw heeft gemaakt en gezegd heeft: ’Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en de twee zullen één vlees zijn’? Zodat zij niet langer twee, maar één vlees zijn. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.” — Matth. 19:3-6.
Onder de joodse wet werd polygamie beoefend, terwijl echtscheiding op andere gronden dan overspel werd toegestaan. Gods tijd om het huwelijk tot zijn oorspronkelijke status te herstellen, was nog niet aangebroken. Jezus Christus legde uit dat de Wet de joden slechts een concessie deed wegens de hardheid van hun hart. — Matth. 19:7, 8. Mozes heeft u met het oog op de hardheid van uw hart de concessie gedaan uw vrouw door echtscheiding te ontslaan, maar dit is van het begin af niet zo geweest.”

Met de totstandkoming van dat nieuwe verbond, verviel het oude verbond en daarmee en de tradities en gebruiken uit de Mozaische wet (zoals de besnijdenis, het brengen van dieroffers, etc).

De door jou genoemde liefde van Jonathan voor David (en vice versa) wordt uit de oorspronkelijke Hebreeuws-Aramese teksten hiervoor vertaald met "diepe genegenheid' of "gehechtheid" een broederlijke liefde, niet een erotische.


Dit zijn mij bekende theologische constructies. Maar na -tig eeuwen Jodenhaat en de Shoa erbij ben ik huiverig voor constructies 'er is een oud verbond en wij hebben het nieuwe dat nog beter is ook'.

Waarbij geldt dat christenen ook nog eens nauwelijks zaken weten van wat ze het 'oude testament dan wel verbond' noemen.

'Wat God verbonden heeft' gaat niet over een huwelijk, maar vooral over liefde.
Liefde slopen is foute boel tot en met.
Echtscheiding is iets compleet anders.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-11-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:29

Ik vind het niet meer van deze tijd om naar sprookjesboeken uit de oudheid te leven. Denk dat je het geloof anno nu beter kunt meegeven als iets waar je steun en hoop uit haalt en dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven, al dan niet met het bezoek aan een gebedshuis.

En leg je kind uit dat zoveel volkeren, zoveel verschillende goden/religies. En dat sommige religies zoals de Griekse en Noorse goden al naar het rijk der fabelen verwezen zijn.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 12-11-20 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Jullie hebben beide een beetje gelijk. Maar dat behoeft enige uitleg.
Anjali noemt het oude testament en het nieuwe testament, maar bedoelt waarschijnlijk het "oude verbond" en het "nieuwe verbond".
Het "oude verbond" is het verbond dat God sloot met het volk Israel als vervulling van zijn belofte aan Abraham dat uit zijn zaad de verlosser van de gehele mensheid zou voortkomen (Jezus Christus). God gaf de Israelieten de wet door middel van Mozes (de 10 geboden) Door dat verbond kwam het volk Israel in een begunstigde positie bij God. Doordat het Joodse volk hun hart verhardden, en zich bij herhaling wendden tot valse Goden en gebruiken en daarmee hun God niet trouw waren, verloren zij deze bijzondere positie en trof God een nieuwe regeling om zijn voornemen te verwezenlijken en zijn belofte aan Abraham gestand te doen. Dit wordt in de bijbel het "nieuwe verbond" genoemd.
Het "nieuwe verbond" is het verbond dat God sloot Jezus' volgelingen, door middel van Jezus. En gaf hen ook een nieuwe wet. Door bemiddeling van Christus Jezus herstelt God alle dingen zoals hij zich in het begin, toen Hij het huwelijk tussen Adam en Eva voltrok, had voorgenomen.

Onder de oude Mozaische wet was polygamie toegestaan. Dat God dit toestond had een reden, maar wilde nog niet zeggen dat hij dit goedkeurde.
Gods zienswijze met betrekking tot het huwelijk die opgeschreven staat in Genesis werd door Jezus nog een keer herhaald. Maar al in Genesis (Oude testament) maakte God heel duidelijk wat zijn zienswijze was met betrekking tot het huwelijk. Dit werd nog eens door Jezus herhaald toen hij op aarde was. Gevraagd naar zijn mening omtrent de kwestie of het een man geoorloofd is zijn vrouw „op allerlei gronden” door echtscheiding te ontslaan, antwoordde Jezus: „Hebt gij niet gelezen dat hij die hen van het begin af heeft geschapen, hen als man en als vrouw heeft gemaakt en gezegd heeft: ’Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en de twee zullen één vlees zijn’? Zodat zij niet langer twee, maar één vlees zijn. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.” — Matth. 19:3-6.
Onder de joodse wet werd polygamie beoefend, terwijl echtscheiding op andere gronden dan overspel werd toegestaan. Gods tijd om het huwelijk tot zijn oorspronkelijke status te herstellen, was nog niet aangebroken. Jezus Christus legde uit dat de Wet de joden slechts een concessie deed wegens de hardheid van hun hart. — Matth. 19:7, 8. Mozes heeft u met het oog op de hardheid van uw hart de concessie gedaan uw vrouw door echtscheiding te ontslaan, maar dit is van het begin af niet zo geweest.”

Met de totstandkoming van dat nieuwe verbond, verviel het oude verbond en daarmee en de tradities en gebruiken uit de Mozaische wet (zoals de besnijdenis, het brengen van dieroffers, etc).

De door jou genoemde liefde van Jonathan voor David (en vice versa) wordt uit de oorspronkelijke Hebreeuws-Aramese teksten hiervoor vertaald met "diepe genegenheid' of "gehechtheid" een broederlijke liefde, niet een erotische.


Dit zijn mij bekende theologische constructies. Maar na -tig eeuwen Jodenhaat en de Shoa erbij ben ik huiverig voor constructies 'er is een oud verbond en wij hebben het nieuwe dat nog beter is ook'.

Waarbij geldt dat christenen ook nog eens nauwelijks zaken weten van wat ze het 'oude testament dan wel verbond' noemen.


Dan neem ik aan dat je ook weet dat dat nieuwe verbond geen 'uitsluiting' van Joden op zich inhield/inhoudt.
En dat Jodenhaat als gevolg daarvan weer een puur menselijke fout / gedachte is.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:47

elnienjo schreef:
Ik vind het niet meer van deze tijd om naar sprookjesboeken uit de oudheid te leven. Denk dat je het geloof anno nu beter kunt meegeven als iets waar je steun en hoop uit haalt en dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven, al dan niet met het bezoek aan een gebedshuis.


Zou dat kunnen komen doordat je te weinig van de bijbel weet om er de waarde van in te zien?
Ken je de bijbel als archeologisch naslagwerk, als wetenschapsboek, praktische raad op geestelijk en lichamelijk gebied die nog steeds actueel is? Verder zegt de bijbel dan ook nog iets over onze toekomst.

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:51

Bedankt voor je edit Solistar, ik wilde al zeggen: wat een aannames.

Ik vind dat lastig uit te leggen DMH. Omdat je graag ziet dat je kinderen zich op een bepaalde manier ontwikkelen? Omdat je hoopt dat zij net zoveel hoop en vertrouwen mogen putten uit het geloof als wij dat doen? Iedere ouder, gelovig of ongelovig heeft toch een bepaalde ideale toekomstvisie voor ogen voor hun kind, of dat nou een universitaire studie, het voortzetten van het familiebedrijf of hetzelfde geloof is.

Ik denk dat het met geloof nog een stapje verder gaat dan een studie- of beroepskeuze omdat het voor veel gelovigen het fundament van hun leven is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:52

Babootje schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het niet meer van deze tijd om naar sprookjesboeken uit de oudheid te leven. Denk dat je het geloof anno nu beter kunt meegeven als iets waar je steun en hoop uit haalt en dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven, al dan niet met het bezoek aan een gebedshuis.


Zou dat kunnen komen doordat je te weinig van de bijbel weet om er de waarde van in te zien?
Ken je de bijbel als archeologisch naslagwerk, als wetenschapsboek, praktische raad op geestelijk en lichamelijk gebied die nog steeds actueel is? Verder zegt de bijbel dan ook nog iets over onze toekomst.

Ik vind het vooral heel eng om zulke oude verhalen als waarheid te gaan indoctrineren. Je weet dat andere culturen andere 'waarheden' aan hun kinderen vertellen. Zie het gewoon als 'n document uit de oudheid, waarvan sommige normen en waarden ook vertaald kunnen worden naar het heden, net zoals bij de boeken van Grimm waar ook altijd duidelijk een moraal in zit met goed en kwaad.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:54

Het verbaasd mij dat zoveel ouders het geloof op het leven hier en nu betrekken. Het is in mijn ogen vooral een voorbereiding op het eeuwige leven en zo wil ik dat ook overbrengen op mijn kinderen. En ik krijg zelf steeds meer het inzicht dat het allemaal niet zo vrijblijvend en tolerant is als veel christenen het doen voorkomen. De bijbel doet echt wel hele heftige uitspraken over bepaalde keuzes die je kunt maken.

Mijn kinderen zijn nog te klein om dat te begrijpen dus we houden het vooral nog bij de rituelen die bij ons geloof horen (bidden en bijbel lezen). Hoe ze hun relatie met God later vorm willen geven is aan hen, maar tzt wil ik ze wel meegeven dat de bijbel heel traditioneel is en dat God ook geen zacht ei is. Dat betekend niet dat ik ga lopen dreigen met je gaat naar de hel als je dit en dat niet doet, maar het betekent wel dat ik ze leer dat dat omdat “iedereen “ iets tegenwoordig oké vind, het is Gods ogen niet per se ook oké is en dat bepaalde keuzes dus wel degelijk gevolgen kunnen hebben. Zoals gezegd is naar mijn mening het leven op aarde een voorbereiding op het eeuwige leven dus ik vind het wel belangrijk dat ze zich daar bewust van zijn.

Wat betreft de dreiging die over het gelovig zijn hangt, extremisten en het geweld, dat zijn zaken die eeuwen geleden al door de bijbel voorspelt en besproken zijn. Dat weerhoudt mij er niet van om mijn kinderen het geloof bij te brengen. Het leven op aarde is maar kort en de uitdagingen en gevaren die daar bij horen zijn daarom maar tijdelijk. Het leven is in mijn ogen ook niet bedoeld om zo leuk en makkelijk mogelijk te zijn, de kans daarop was verkeken nadat Adam en Eva de eerste zonde begingen.

(Edit:kleine toevoeging)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:57

Ik vind het zo erg dat fabeltjes als Adam en Eva als waarheid verkondigd worden door mensen uit deze tijd.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:04

elnienjo schreef:
Ik vind het niet meer van deze tijd om naar sprookjesboeken uit de oudheid te leven. Denk dat je het geloof anno nu beter kunt meegeven als iets waar je steun en hoop uit haalt en dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven, al dan niet met het bezoek aan een gebedshuis.

En leg je kind uit dat zoveel volkeren, zoveel verschillende goden/religies. En dat sommige religies zoals de Griekse en Noorse goden al naar het rijk der fabelen verwezen zijn.


Ik heb met plezier 'Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde' van Fokke Sierksma gelezen, en ook 'Doolhof der goden' van Leertouwer.

En als gezegd : 'iets doen omdat het in een boek staat' vind ik uiterst armoedig.
... waarbij geldt dat ik de bijbel dus niet zie 'als 1 boek', maar als een discussie.
Verder val ik in herhaling : het gaat niet om troost en steun alleen, er is ook WERK te doen, geboden (nee, niet de Tien Woorden - maar die Tien Woorden hebben zo hun consequenties).

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:13

Dank je Babootje voor je uitleg. Ik bewonder Jehova's Getuigen echt vanwege hun diepgaande Bijbelkennis.Dat heb ik als Rooms-Katholiek helaas te weinig.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:15

elnienjo schreef:
Ik vind het niet meer van deze tijd om naar sprookjesboeken uit de oudheid te leven. Denk dat je het geloof anno nu beter kunt meegeven als iets waar je steun en hoop uit haalt en dat je naar eigen inzicht vorm kunt geven, al dan niet met het bezoek aan een gebedshuis.

En leg je kind uit dat zoveel volkeren, zoveel verschillende goden/religies. En dat sommige religies zoals de Griekse en Noorse goden al naar het rijk der fabelen verwezen zijn.

En waarom is het een sprookjesboek? De personen uit de Bijbel hebben echt geleefd, daar is gewoon bewijs voor. Vergeet niet dat overlevering, want dat is de bijbel natuurlijk ook dingen verdraait of aanpast. Denk aan het doorgeven van een zinnetje en die fluisteren bij de volgende in het oor en aan het einde van de kring is het zinnetje anders geworden.
Galilea bestaat echt, de Hof van Getsemane ook bijvoorbeeld en de oude olijfbomen staan er nog gewoon. De Olijfberg is er ook echt. De boom waar jezus zijn verhalen verteld heeft in Kapernaüm is er ook gewoon nog. Dus in dat opzicht is het geen sprookjesboek, maar eerder een geschiedenisboek. En natuurlijk zijn door overlevering verhalen veranderd en zijn nu anders dan hoe ze echt gebeurd zijn.
Zo kijk ik er dus naar. De personen en plaatsen hebben echt bestaan. De gebeurtenissen zijn veelal ook gebeurd, maar mogelijk in een andere vorm.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:18

Het bestaan van Adam en Eva is wel redelijk ontkracht door de wetenschap.