Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:19

Wat ik trouwens nog mee wil geven over die luiers. Wees echt mega duidelijk in je communicatie. Jij hebt doorgegeven dat je luier mt 1-2 aan wil hebben bij je kind. Ik zou dat dan opvatten als mt 1 of mt 2 want wij hebben geen combi maten.
Het zijn kleine dingetjes, maar ze kunnen het verschil maken.

Ook geen je in je do/don't aan dat je niet wil dat er onverantwoorde dingen gebeuren. Maar ook dat is voor de een anders dan de ander.
De een vind het onverantwoord als een kind probeert op de stoel te klimmen, de ander ziet dat juist als ontdekken en ziet er geen of minder gevaar in.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:21

Denk je dat het je gaat lukken om het gesprek met een open blik in te gaan? :) Waardoor je ook kunt horen waarom ze gehandeld hebben zoals ze gehandeld hebben?

En ik herhaal mn vraag nog een keer: ben je bekend met therapeutisch flesvoeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:23

Fee_ schreef:
Wat ik trouwens nog mee wil geven over die luiers. Wees echt mega duidelijk in je communicatie. Jij hebt doorgegeven dat je luier mt 1-2 aan wil hebben bij je kind. Ik zou dat dan opvatten als mt 1 of mt 2 want wij hebben geen combi maten.
Het zijn kleine dingetjes, maar ze kunnen het verschil maken.

Ook geen je in je do/don't aan dat je niet wil dat er onverantwoorde dingen gebeuren. Maar ook dat is voor de een anders dan de ander.
De een vind het onverantwoord als een kind probeert op de stoel te klimmen, de ander ziet dat juist als ontdekken en ziet er geen of minder gevaar in.

Goede tip van de luier, zo had ik het niet bekeken idd, dit kan wel eens zo geïnterpreteerd zijn. Maar toch zie je als leidster toch ook wat voor luier 't kindje mee krijgt en aan heeft. Ik let altijd op dat soort dingen.

Ja bij wijze hé, ik ga niet alles uitschrijven hoor. Ik denk dat iedereen bijvoorbeeld snapt dat je een kindje niet in maxi cosi op tafel moet zetten en weg moet lopen.

Ps die do's en Don'ts lijst gaat echt niet naar de opvang :D dat is voor hier ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:27

Ik zou mijn kind dan weer prima vast in z’n maxi cosi op tafel zetten en even weglopen. Dus het is echt heel erg persoonlijk.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:28

Op mijn werk zal ik dat nooit doen, want dat komt ook gewoon niet voor. Maar verder zie ik er ook niet enorm gevaar in hoor, als de maxicosi niet op het randje staat en het kind goed vastzit. Zo zie je maar dat iedereen er anders naar kijkt.

En je hoeft het voor mij ook niet te uit te schrijven, maar wil je mee geven dat je in de verbale communicatie ook gewoon echt duidelijk moet zijn. Wat voor jou vanzelfsprekend is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Ik hoop echt dat je je emoties wat kan laten zakken, waardoor je rustig het gesprek aan kan gaan. Want zoals je nu vaak reageert ben ik bang dat het gesprek je juist nog vervelender gaat laten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:30

Corelli schreef:
Denk je dat het je gaat lukken om het gesprek met een open blik in te gaan? :) Waardoor je ook kunt horen waarom ze gehandeld hebben zoals ze gehandeld hebben?

En ik herhaal mn vraag nog een keer: ben je bekend met therapeutisch flesvoeden?

O sorrie, heb over je vraag gelezen.
Ja we hebben ook zo'n flesje ervoor, maar ons kindje krijgt er niks uit. Misschien nu hij wat groter is wel.

Ik weet niet alle ins en outs erover, maar de gedachte erachter is heel fijn volgens mij. Dit zou ik natuurlijk met het verblijf kunnen bespreken. Wat weet jij daarover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:33

Dat vd maxi cosi bedoel ik op de groep hé. Dan kan een peuter het kindje van tafel trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:34

.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:41

Ik heb sterk het gevoel dat niemand in jouw ogen het goed kan doen met jouw kindje..
Zelfs je vriend niet, omdat hij niet weet met de warmte zoals je schreef.

Ik denk dat je toch meer moet leren loslaten.
Laat je je kindje wel eens bij opa en oma en daar evt ook slapen..

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:52

Ik ben zelf al meer dan 20 jaar pm-er.
Ik deel jouw ongerustheid over de hoeveelheid voeding. Dit is gewoonweg niet goed te praten.

Wat ik je nog wel wil meegeven is de hoeveelheid slaap van je kindje. Wij merken dat het kinderdagverblijf heel veel energie kost aan kinderen die nog maar net bij ons zijn. Vaak slapen kinderen dan ook meer thuis.
Het slapen op het dagverblijf verloopt vaak ook anders dan thuis kindjes slapen meer meerdere op een slaapkamer en kunnen wakker worden van een ander kind of van een pm-er die komt kijken of de kinderen slapen of een ander kindje in bed legt of eruit haalt.
Viir mij als pm-er is het allerbelangrijkste het contact met ouders, je laat je kostbaarste bezit achter. Ik vind ooveeg naar beide kanten belangrijk. Ouders naar ons maar zeker ook wij naar ouders. Je kan dan uitleggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en samen kom je dan (hopelijk) tot een goed plan hoe het beste om te gaan met het kind.

Een kind op tafel zetten in een maxicosi vind ik op een kinderdagverblijf als professional echt niet kunnen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:07

Talietjuh schreef:
Wat vinden jullie echt belangrijk van kinderopvang?

Ik sla even een deel van de discussie over, sorry hiervoor maar ik wilde hier toch nog even op reageren: bij kinderdagverblijf nr.1 hadden ze maar een x aantal bedjes die bedoeld waren voor de babygroep én de peuters. Dit waren er lang niet genoeg voor ieder kindje, waardoor het kindje ook niet altijd zijn eigen ritme kon volgen maar soms moest wachten tot er een bedje vrij kwam.. En dus bij niet snel in slaap vallen plaats moest maken voor een ander, of helemaal niet aan de beurt kwam. Voor ons kindje die daar 3 dagen achter elkaar heen ging was dit verre van ideaal.

Het kinderdagverblijf waar we nu zitten heeft meerdere slaapkamers waar (op de babygroep) voor ieder kindje een 'eigen' bedje staat voor die dag. Achteraf qua hygiëne ook wel een stuk prettiger.

Dit was iets waar ik vooraf nooit over na had gedacht en toen we gingen kijken ter oriëntatie ook niet mee had genomen in de overweging. Maar de slaapmogelijkheden en daarmee de kwaliteit van slaapjes zijn zoooo belangrijk bij die kleintjes dat ik dit nu wel aan iedereen wil meegeven hier echt kritisch op te zijn.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 12-06-22 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:21

Ik ben meestal heel tevreden geweest over ons kdv. Altijd goede communicatie over en weer over de hoeveelheid voeding, slaapjes, keuzes die ze gemaakt hadden etc. Een keer aanvaring gehad met een leidster (maar achteraf gezien lag dat denk ik meer aan mijn hormonen :o ). Als ik ergens minder blij mee was altijd aan kunnen geven en dan werd dat goed opgepakt.

Er was de mogelijkheid tussen de middag warm te eten, wat erg fijn voor ons was toen ze wat groter werden, omdat we de kinderen pas rond 6 uur ophaalden dus ze waren eigenlijk altijd te moe om te eten. Er werd altijd vers en gezond gekookt, heel fijn.

Mijn zoon was een huilbaby, en ik had er echt enorm veel moeite mee om hem weg te brengen. Want tsja, ik snap ook best dat ze niet de hele dag met hem kunnen rondsjouwen, en was bang dat hij daar dus alleen maar zou huilen. Maar het tegendeel was waar, hij huilde daar juist veel minder dan thuis. Ze zijn gaan uitproberen wat hij prettig vond, en het liefst was hij midden in de drukte van de peuters, lekker om zich heen kijken. Slapen wilde hij het liefst in de wagen, vonden ze helemaal prima. Ze hebben wat rondjes gewandeld op het plein :') maar vooral waren ze dol op hem en als hij lekker bij ze wilde liggen, dan gebeurde dat ook gewoon <3

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:25

Talietjuh schreef:
Anoniem schreef:
Oh geloof me, ik heb het gelezen. Ik heb gelezen dat je luiers had meegegeven (maar waarschijnlijk te weinig want hij had toch weer een 1 aan toen hij thuis kwam?). Winterslaapzak omdat het raam zeker een halve meter open staat.. als je merkt dat dat te warm is met kleding aan geef je toch gewoon een dunnere mee? Hoe moeilijk wil je het jezelf maken om zo’n strijd aan te gaan?
Jij bent degene die weet hoe warm of koud je kindje aangekleed moet worden hoor. Niet zij...

Ik vind het nogal wat om alles op de opvang af te schuiven...
Tsja en zeuren om een luier maat vind ik gewoon aanstelleritus. Hij gaat er absoluut niet dood van, zal hooguit wat sneller verschoont moeten worden omdat hij vol zit _O-

Dit komt op mij negatief over. Ervanuitgaan dat ik te weinig luiers mee geef, mij gelijk een aansteller noemen.

Voor de rest zit er wel fijne feedback van andere bokkers tussen. Bedankt daarvoor.

Edit voedingschema had ik idd al doorgegeven. Kind dik in de slaapzak mee geven voor een autoritje, daar kun je toch v bedenken dat dat niet handig is. Net als heel veel voeding geven terwijl het kindje om de 3 uur drinkt en borstvoeding krijgt. Zijn maagje moet nog wennen aan kunstvoeding. Dat is ook beetje logisch denken vind ik :j

Edit hun zijn de profs toch!

Als je het zo nauw bekijkt kan je ook stellen dat de verantwoordelijkheid stopt bij overhandiging bij de deur. Wat daarna gebeurd is jullie verantwoordelijkheid, papa heeft hem zo in de auto gezet, hij had de slaapzak ook uit kunnen doen en dan was hij niet te warm thuis gekomen.

Bedoel maar je kan constant mer de vinger wijzen terwijl als je er een beetje objectiever naar kijkt, het toch een beetje anders ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:25

Echwel schreef:
Ik heb sterk het gevoel dat niemand in jouw ogen het goed kan doen met jouw kindje..
Zelfs je vriend niet, omdat hij niet weet met de warmte zoals je schreef.

Ik denk dat je toch meer moet leren loslaten.
Laat je je kindje wel eens bij opa en oma en daar evt ook slapen..

Dit mag je dan wel even uitleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:28

PK_L schreef:
Talietjuh schreef:
Wat vinden jullie echt belangrijk van kinderopvang?

Ik sla even een deel van de discussie over, sorry hiervoor maar ik wilde hier toch nog even op reageren: bij kinderdagverblijf nr.1 hadden ze maar een x aantal bedjes die bedoeld waren voor de babygroep én de peuters. Dit waren er lang niet genoeg voor ieder kindje, waardoor het kindje ook niet altijd zijn eigen ritme kon volgen maar soms moest wachten tot er een bedje vrij kwam.

Het kinderdagverblijf waar we nu zitten heeft meerdere slaapkamers waar (op de babygroep) voor ieder kindje een 'eigen' bedje staat voor die dag. Achteraf qua hygiëne ook wel een stuk prettiger.

Dit was iets waar ik vooraf nooit over na had gedacht en toen we gingen kijken ter oriëntatie ook niet mee had genomen in de overweging. Maar de slaapmogelijkheden en daarmee de kwaliteit van slaapjes zijn zoooo belangrijk bij die kleintjes dat ik dit nu wel aan iedereen wil meegeven hier echt kritisch op te zijn.

Mooie imput idd. Er zijn ook verblijven waar ze kindjes in de kinderwagen laten slapen. Hier sta ik niet achter omdat een slaapplek aan eisen voor slapen moet voldoen. Een kinderwagen voldoet daar niet aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:29

Waarom niet? Een kind slaapt toch gewoon waar ie het best slapen kan?

Ik vind wel dat je best hoge eisen stelt :o alles wat ik lees wat jij niet vindt kunnen doe ik zo’n beetje ook bij mijn kinderen :+ ze slapen hier pas vanaf een jaar of 1 in hun bedje en dan alleen in de middag. ‘S nachts slapen ze er ook amper
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-10-20 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:30

Fee_ schreef:
Op mijn werk zal ik dat nooit doen, want dat komt ook gewoon niet voor. Maar verder zie ik er ook niet enorm gevaar in hoor, als de maxicosi niet op het randje staat en het kind goed vastzit. Zo zie je maar dat iedereen er anders naar kijkt.

En je hoeft het voor mij ook niet te uit te schrijven, maar wil je mee geven dat je in de verbale communicatie ook gewoon echt duidelijk moet zijn. Wat voor jou vanzelfsprekend is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Ik hoop echt dat je je emoties wat kan laten zakken, waardoor je rustig het gesprek aan kan gaan. Want zoals je nu vaak reageert ben ik bang dat het gesprek je juist nog vervelender gaat laten voelen.

Inderdaad, en ook vervelend naar de verzorgsters toe. Als je zo met emotie spreekt komt dat vaak aanvallend over, ook al is dat niet zo bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:32

Talietjuh schreef:
Anoniem schreef:
Oh geloof me, ik heb het gelezen. Ik heb gelezen dat je luiers had meegegeven (maar waarschijnlijk te weinig want hij had toch weer een 1 aan toen hij thuis kwam?). Winterslaapzak omdat het raam zeker een halve meter open staat.. als je merkt dat dat te warm is met kleding aan geef je toch gewoon een dunnere mee? Hoe moeilijk wil je het jezelf maken om zo’n strijd aan te gaan?
Jij bent degene die weet hoe warm of koud je kindje aangekleed moet worden hoor. Niet zij...

Ik vind het nogal wat om alles op de opvang af te schuiven...
Tsja en zeuren om een luier maat vind ik gewoon aanstelleritus. Hij gaat er absoluut niet dood van, zal hooguit wat sneller verschoont moeten worden omdat hij vol zit _O-

Dit komt op mij negatief over. Ervanuitgaan dat ik te weinig luiers mee geef, mij gelijk een aansteller noemen.

Voor de rest zit er wel fijne feedback van andere bokkers tussen. Bedankt daarvoor.

Edit voedingschema had ik idd al doorgegeven. Kind dik in de slaapzak mee geven voor een autoritje, daar kun je toch v bedenken dat dat niet handig is. Net als heel veel voeding geven terwijl het kindje om de 3 uur drinkt en borstvoeding krijgt. Zijn maagje moet nog wennen aan kunstvoeding. Dat is ook beetje logisch denken vind ik :j

Ik dacht dat je niet meer op mij zou reageren?

Ik noem je geen aansteller omdat je bij wijze van te weinig luiers mee hebt gegeven maar omdat je zeurt over een verkeerde maat wat gewoon geen kwaad kan voor je kindje... Hoeveelheid luiers mee geven vind zelfs ik nog lastig dus ik kan mij heel erg goed voorstellen dat kersverse moeders die hun kindje voor de eerste week naar de opvang doen, te weinig luiers mee geven.

Je hebt zelf om deze discussie gevraagd btw..
Citaat:
Om erachter te komen of ik nou echt zo'n zeurkous ben en om te leren van jullie verhalen open ik dit topic.

(Ik vind dus wat betreft de luiers en de slaapzak van wel, voeding heb je wel gelijk wat mij betreft)

Maar ik merk überhaupt dat ik een andere mening heb dan meerdere vanuit dit topic. Ook wat betreft ritme etc. Baby leeft in ons ritme, niet wij in de hare. Ze slaapt waar en wanneer het ons uit komt en dat werkt voor ons hartstikke goed en wij hebben een ontzettend lief en makkelijk kind.
Denk wel dat dat ook een verschil is tussen eerste of tweede kind. Met een peuter erbij kun je niet zeggen ‘van 9 tot 11 slaapt de baby, van 12 tot 14 de peuter, van 16 tot 18 weer de baby en om 19 uur gaan ze allebei de nacht in’ dan heb je dus over de dag heen 3 uurtjes de tijd om buitenshuis je dingen te doen.
Baby slaapt als het moet maar in de maxi cosi of draagdoek onderweg of stuur je zo zodat ze ook slaapt tijdens het peuter slaapje. Of de peuter juist tijdens het baby slaapje.

Je zegt wel dat ik hier de negatieve ben, maar ik vind mezelf juist een realistisch persoon en jouw voornamelijk negatief overkomen.
Inderdaad zoals Echewel zegt ‘niemand kan het in jouw ogen goed doen voor jouw kindje’
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:33

dromertje2 schreef:
Talietjuh schreef:

Als je het zo nauw bekijkt kan je ook stellen dat de verantwoordelijkheid stopt bij overhandiging bij de deur. Wat daarna gebeurd is jullie verantwoordelijkheid, papa heeft hem zo in de auto gezet, hij had de slaapzak ook uit kunnen doen en dan was hij niet te warm thuis gekomen.

Bedoel maar je kan constant mer de vinger wijzen terwijl als je er een beetje objectiever naar kijkt, het toch een beetje anders ligt.

Oké dus jij vind dat als een leidster fouten maakt die je niet 123 ziet. Zoals dikke kleding onder een winterslaapzak (wat je dus niet verwacht, omdat dat niet is afgesproken) niet de fout is van de begeleider maar van de ouder verzorger omdat die dat door het pak had moeten zien ofzo? Buiten of in de auto nog omkleden terwijl je kindje slaapt vind je ook een goed idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:35

Laura82 schreef:
Ik ben meestal heel tevreden geweest over ons kdv. Altijd goede communicatie over en weer over de hoeveelheid voeding, slaapjes, keuzes die ze gemaakt hadden etc. Een keer aanvaring gehad met een leidster (maar achteraf gezien lag dat denk ik meer aan mijn hormonen :o ). Als ik ergens minder blij mee was altijd aan kunnen geven en dan werd dat goed opgepakt.

Er was de mogelijkheid tussen de middag warm te eten, wat erg fijn voor ons was toen ze wat groter werden, omdat we de kinderen pas rond 6 uur ophaalden dus ze waren eigenlijk altijd te moe om te eten. Er werd altijd vers en gezond gekookt, heel fijn.

Mijn zoon was een huilbaby, en ik had er echt enorm veel moeite mee om hem weg te brengen. Want tsja, ik snap ook best dat ze niet de hele dag met hem kunnen rondsjouwen, en was bang dat hij daar dus alleen maar zou huilen. Maar het tegendeel was waar, hij huilde daar juist veel minder dan thuis. Ze zijn gaan uitproberen wat hij prettig vond, en het liefst was hij midden in de drukte van de peuters, lekker om zich heen kijken. Slapen wilde hij het liefst in de wagen, vonden ze helemaal prima. Ze hebben wat rondjes gewandeld op het plein :') maar vooral waren ze dol op hem en als hij lekker bij ze wilde liggen, dan gebeurde dat ook gewoon <3

Wat fijn dat ze echt naar de signalen van je kindje hebben gekeken en dat je jouw kindje uiteindelijk met een fijn gevoel kon achterlaten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:38

Onze KDV vind ik wel heel erg fijn. De groepen zijn klein en er zijn leuke leidsters. Ze hebben helaas een tijdje veel wisselingen gehad, maar nu is het weer behoorlijk stabiel gelukkig. Op dit moment hebben ze 4 KDV groepen en 1 BSO groep. 2 groepen van 0-2 jaar en 2 groepen van 3-4 jaar, ik geloof maximaal 10 kinderen per ruimte.

Ze zijn niet antroposofisch, maar hebben wel een beetje dezelfde insteek. Ook hebben ze regelmatig peuteryoga of peuterdans en worden er met de kinderen lekkere dingen gemaakt. Deze zomer o.a. smoothies, pizzabroodjes, apfelstrudel en cupcakes. Ook worden er altijd leuke activiteiten gedaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:39

Ik bezie dat niet als een fout nee. Ik heb bv ook nog nooit aan een mama gevraagd hoe we een baby in een slaapzak moeten steken. Als een mama zou afkomen die stelt dat bij elke dut ik hun kind in pyama moet zetten en de dut terug aankleden en dit meermaals per dag ik dit niet doe. Jou kind is namelijk de enigste in de creche en sommige dingen gebeuren nu eenmaal anders dan thuis. Doe dan zachte kleren aan, dunnere kleren dunnere slaapzak,...mogelijkheden genoeg.

Veel werk is het ook niet om even de slaapzak uit te doen en terug in de mc te leggen, hij lag er immers toch in met al zijn kleren? Waarom moet je hem dan nog omkleden?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-10-20 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:40

In de kinderopvang is het verboden om kinderen in een kinderwagen te laten slapen ivm veiligheid. Ik sta er van te kijken dat dit gebeurd. Tuurlijk als je lekker buiten aan het wandelen bent en het kindje valt in slaap dan kan het gebeuren maar kinderen mogen niet in de kinderwagen gelegd worden om in slaap te vallen.
En ik snap dat er thuis soms anders mee om wordt gegaan dat het wel voor meerdere dingen maar als professionele opvang moet je je aan vele strengere regels houden

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:41

Misschien was het in de slaapkamer wel heel koud omdat het raam inderdaad een halve meter open stond en was het daardoor nodig dat hij met zijn kleertjes in de slaapzak zat.

En je vriend had ook kunnen vragen of ze hem uit de slaapzak wilde halen voordat hij hem meenam.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:41

Anoniem schreef:
Ik noem je geen aansteller omdat je bij wijze van te weinig luiers mee hebt gegeven maar omdat je zeurt over een verkeerde maat wat gewoon geen kwaad kan voor je kindje... Hoeveelheid luiers mee geven vind zelfs ik nog lastig dus ik kan mij heel erg goed voorstellen dat kersverse moeders die hun kindje voor de eerste week naar de opvang doen, te weinig luiers mee geven.

Je hebt zelf om deze discussie gevraagd btw..
Citaat:
Om erachter te komen of ik nou echt zo'n zeurkous ben en om te leren van jullie verhalen open ik dit topic.

(Ik vind dus wat betreft de luiers en de slaapzak van wel, voeding heb je wel gelijk wat mij betreft)

Maar ik merk überhaupt dat ik een andere mening heb dan meerdere vanuit dit topic. Ook wat betreft ritme etc. Baby leeft in ons ritme, niet wij in de hare. Ze slaapt waar en wanneer het ons uit komt en dat werkt voor ons hartstikke goed en wij hebben een ontzettend lief en makkelijk kind.
Denk wel dat dat ook een verschil is tussen eerste of tweede kind. Met een peuter erbij kun je niet zeggen ‘van 9 tot 11 slaapt de baby, van 12 tot 14 de peuter, van 16 tot 18 weer de baby en om 19 uur gaan ze allebei de nacht in’ dan heb je dus over de dag heen 3 uurtjes de tijd om buitenshuis je dingen te doen.
Baby slaapt als het moet maar in de maxi cosi of draagdoek onderweg of stuur je zo zodat ze ook slaapt tijdens het peuter slaapje. Of de peuter juist tijdens het baby slaapje.

Je zegt wel dat ik hier de negatieve ben, maar ik vind mezelf juist een realistisch persoon en jouw voornamelijk negatief overkomen.
Inderdaad zoals Echewel zegt ‘niemand kan het in jouw ogen goed doen voor jouw kindje’

Ik denk dat wij qua opgroeien wel op 1 lijn zitten... Idd een peuter ernaast en dus moet onze dame soms slapen op andere plekken. Tot nu toe een heerlijk makkelijk kind wat prima slaapt door van alles heen.
Ondanks alle uitjes is zij bij haar eerste 2x wennen bij het kdv ook onder de indruk van geluiden, huilende baby's etc. Ze slaapt daarentegen door hele optredens heen... Thuis haalt ze dat wel weer in denk ik dan. Ze is nu bijna 5 maanden en gaat komende week voor het eerst 2 dagen naar opvang. Ik weet nu al dat ik zaterdag een rustig dagje moet plannen, dan gun ik haar even bijtanken. Maar als ik alleen maar rekening hou met haar planning, kom ik nergens meer op een dag, m'n peuter verdient ook z'n aandacht. Dit was bij hem toch wel anders...