"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:45

Dat zal idd het verschil zijn.

Het wachtwoord van mijn mail en de inlogcode van mijn telefoon zijn privé. Die geef ik niet uit handen.

Mijn wifi-code zie ik niet als een wachtwoord, maar als een sleutel. Zoals de sleutel van mijn fietsenschuur of mijn zadelkamer. Mensen die ik met die sleutel vertrouw mogen die sleutel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:46

Een wachtwoord is ook prive, al hebben veel (heel heel veel) mensen niet een wachtwoord wat veilig genoeg is (wat de lange wifi-wachtwoorden die je bij je router krijgt over het algemeen wel zijn). Er zit mijn inziens echter een wezenlijk verschil in het geven van je wifiwachtwoord aan vrienden die regelmatig over de vloer komen en het geven van je pincode/wachtwoorden voor accounts etc. Een wachtwoord is gewoon bedoeld om ongewenst bezoek buiten de deur te houden. Het is mijn inziens vergelijkbaar met het uitlenen van een sleutel (een wachtwoord is immers gewoon een sleutel). Die geef je niet aan iedereen, maar ikzelf heb mijn sleutel aan drie andere mensen gegeven zodat ze binnen kunnen mocht dat nodig zijn. Dat betekent dan weer niet dat iedereen die mijn huis binnenkomt ook een sleutel krijgt :D Precies hetzelfde met wifi. Niet iedereen krijgt mijn wifiwachtwoord, degenen die het hebben vertrouw ik en daarvan weet ik ook dat ze geen gekke dingen zullen uithalen (of uberhaupt kunnen uithalen).
Hoe dan ook, ik vind het geven van een wifiwachtwoord in de verste verte niet te vergelijken met het geven van persoonlijke wachtwoorden voor computers/laptops/telefoons/bankkaarten etc.

Anoniem

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:47

Karin was me voor met het sleutelmetafoor :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:48

Een wachtwoord is voor mij gewoon een code die iets dusdanig afschermt dat niet zomaar iedereen er bij kan. Waar het wachtwoord voor is en wie ‘zomaar iedereen’ is maakt voor mij alle verschil in wachtwoorden wel of niet delen. Jouw redenatie en het starre vasthouden aan de definitie voelt voor mij wel heel krampachtig aan, maar ik begrijp heel goed waar die vandaan komt gezien de ervaringen die je omschrijft. Ik denk alleen niet dat je kan verwachten dat het gros van de mensen die dat waarschijnlijk niet hebben meegemaakt er net zo over denken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:50

LWDaisy schreef:
ingvdh schreef:
Ik denk dat het hem in de naam "wachtwoord" zit.
Als het nu "toegangswoord voor gebruik wifi" had geheten, was het dan anders?

Ja, volgens mij wel!

Maar het is maar een term die wij er aan gehangen hebben. In feite is het gewoon verzamelnaam voor een deur die ergens toe leidt. Echter is de ene deur wat zwaarder beveiligd dan een ander omdat de functie anders is. Op de voordeur zit een zwaarder slot dan op te tussendeur die alleen de tocht tegen moet houden.
We zijn alleen te lui om voor elk soort deur een andere term te gebruiken. Dus het paraplu woord "wachtwoord" wordt gebruikt.

Persoonlijk denk ik dat je veels te vast houdt aan het woord wat we er voor gebruiken dan de functie dit het in dit geval heeft. Daar zit het onderscheid in.
Daarom geef je het wifi wachtwoord wel makkelijk weg en het wachtwoord met toegang tot de bankrekening niet.

Het is niet zwart of wit, maar er zitten heel veel grijstinten in. Maar die grijstinten moet je wel zien en dat is voor de ene persoon lastiger dan voor de ander, dat merk ik regelmatig.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 14-10-20 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:52

Op mijn caiway sticker staat ook "wifi-code" dus dat scheelt al een hoop :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 13:53

Memories schreef:
Een wachtwoord is voor mij gewoon een code die iets dusdanig afschermt dat niet zomaar iedereen er bij kan. Waar het wachtwoord voor is en wie ‘zomaar iedereen’ is maakt voor mij alle verschil in wachtwoorden wel of niet delen. Jouw redenatie en het starre vasthouden aan de definitie voelt voor mij wel heel krampachtig aan, maar ik begrijp heel goed waar die vandaan komt gezien de ervaringen die je omschrijft. Ik denk alleen niet dat je kan verwachten dat het gros van de mensen die dat waarschijnlijk niet hebben meegemaakt er net zo over denken.

Kan heel goed kloppen!

Anderzijds zijn er wel mensen die een sleutel van mijn voordeur hebben. Die de code van mijn bankkaart hebben, die ik ook gewoon mijn bankkaart meegeef. Maar die dingen geef ik dan meer uit mezelf dan dat een ander er om vraagt.

Krampachtig in de relatie - ik en mijn vriend kunnen letterlijk over alles praten. Ik zou onze relatie zéker niet als krampachtig omschrijven, maar ik begrijp wel dat mensen dat zo ervaren, of er meer achter zoeken dat wij elkaars wachtwoorden niet kennen. Het is maar goed dat ik en hij er op dezelfde manier over denken :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:54

Mij is ook geleerd dat je de sleutel van je huis niet zomaar aan iedereen geeft.

Toch ben ik blij dat er bij mijn ouders een sleutel ligt voor noodgevallen, en als ik op vakantie ga krijgt mijn directe buurvrouw mijn sleutel zodat ze voor de kat kan zorgen en een oogje in het zeil kan houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:56

LWDaisy schreef:
Memories schreef:

Kan heel goed kloppen!

Anderzijds zijn er wel mensen die een sleutel van mijn voordeur hebben. Die de code van mijn bankkaart hebben, die ik ook gewoon mijn bankkaart meegeef. Maar die dingen geef ik dan meer uit mezelf dan dat een ander er om vraagt.

Krampachtig in de relatie - ik en mijn vriend kunnen letterlijk over alles praten. Ik zou onze relatie zéker niet als krampachtig omschrijven, maar ik begrijp wel dat mensen dat zo ervaren, of er meer achter zoeken dat wij elkaars wachtwoorden niet kennen. Het is maar goed dat ik en hij er op dezelfde manier over denken :D

Dat is het belangrijkste, dat jullie er tevreden mee zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:58

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:59

LWDaisy schreef:
Het gaat er bij mij om dat er gevraagd wordt een wachtwoordt te geven.

Dus als iemand zou vragen “zou ik misschien van de WiFi gebruik mogen maken?” Is het geen probleem?

Ik denk dat dit voor de meeste helemaal geen issue is en mensen niet beseffen dat dit voor sommige mensen verkeerd valt.

Volgende keer gewoon antwoorden: “die is niet zo makkelijk, ga maar even naar je WiFi instellingen en geef maar even dan type ik hem wel in”

Ik zou aan de vraag zelf niet te zwaar tillen, maar als je het vervelend vind om te geven, dan gewoon met dat antwoord ervoor zorgen dat je die niet hoeft te geven. Als je dat namelijk niet fijn vind zou ik dat gewoon niet doen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:02

Vind het een beetje dubbel en ligt volledig aan de situatie. Ik vind het vragen om het wachtwoord van de wifi an sich niet als een bezwaarlijk iets, puur vanwege het (geven van het) wachtwoord. Ons wachtwoord is namelijk een random combinatie van woorden en letters en komt niet overeen met andere wachtwoorden. Maar juist in bepaalde situaties. Maar, als mensen langer over de vloer zijn (studie/werk/blijven slapen etc.) en het dan vragen, geen enkel probleem. Logisch. Eat your heart out.

Maar, vind het wel bezwaarlijk als mensen die op bezoek komen, zodra ze binnenkomen direct vragen om het wachtwoord van de wifi. Waar is dat voor nodig? Je komt gezellig op bezoek om met elkaar te kletsen en het leuk te hebben. Het hebben van wifi op dat moment is echt totaal niet relevant. Dat jij dan niet kan appen omdat je geen internet op je telefoon hebt, vind ik dan ook eigenlijk niet mijn probleem. Als het echt allemaal zo dringend is, dan heb je toch internet op je telefoon?

Bepaalde familieleden deden dit altijd. Vervolgens dan constant zitten te appen en te facebooken. Hallo, kom dan gewoon niet langs? Mega ongezellig!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:19

LWDaisy schreef:
Memories schreef:

Kan heel goed kloppen!

Belangrijkste is toch hoe je je er zelf bij voelt :D

En wat betreft partners en wachtwoorden: Ik ben dus wel een gulle WiFi code uitdeler maar ik weet ook niet alle wachtwoorden of toegangscodes van mijn partner. Zijn telefoon zou ik ook niet in kunnen, heb werkelijk geen idee. Maar dat heeft een praktische reden en eigenlijk niks te maken met een privacy idee. Wij hebben gewoon altijd allebei onze mobieltjes bij en nooit een reden om die van elkaar te gebruiken. Wachtwoord van andere apparaten die ik wel gebruik weet ik dan weer wel bijvoorbeeld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:31

Dat je partner of een andere naaste niet bij je inloggegevens kan, kan - voor zover ik weet toch ook wel nare gevolgen hebben.
Ik zie nog steeds het FB-account van iemand die al tijden geleden is overleden; onlangs werd ze nog door een paar mensen gefeliciteerd met haar verjaardag....
En wat doe je met bankzaken, en andere formele communicatie?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:35

senna21 schreef:
Dat je partner of een andere naaste niet bij je inloggegevens kan, kan - voor zover ik weet toch ook wel nare gevolgen hebben.
Ik zie nog steeds het FB-account van iemand die al tijden geleden is overleden; onlangs werd ze nog door een paar mensen gefeliciteerd met haar verjaardag....
En wat doe je met bankzaken, en andere formele communicatie?

Bij de meeste bedrijven en websites hebben ze daar gewoon procedures voor dat je bewijs kunt aanleveren dat die persoon overleden is en dan verwijderen ze dat account.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:46

anjali schreef:
Brainless schreef:
Mijn vriendin die hier binnen komt lopen is voor mij echt niet meer bezoek.
Zij heeft zeer beperkt internet op haar mobiel en heeft hier gewoon wifi.
Samen kijken we ook leuke filmpjes (zowel op mobiel, laptop, tv) kijken voor de fun naar huizen en leuke paarden enz.
Maar zij is hier rustig de hele middag, gewoon voor de gezelligheid.

Als ik met een ander samen op de computer wil kijken dan log ik zelf in.Bewaak je privacy door nooit iemand zonder urgente reden je wachtwoorden te geven.En,ook vriendschappen en relaties kunnen uitgaan en soms keren mensen zich dan tegen je.

Wat zou iemand doen met ons wifiwachtwoord?
Tja ze kan hem aan een ander geven, maar degene moet op ons erf staan om daar gebruik van te kunnen maken.
En ja vriendschappen kunnen veranderen/kapot gaan, dan kan ze alsnog gewoon bij ons binnenlopen want de deur is hier altijd open :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:00

Brainless schreef:
Wat zou iemand doen met ons wifiwachtwoord?
Tja ze kan hem aan een ander geven, maar degene moet op ons erf staan om daar gebruik van te kunnen maken.
En ja vriendschappen kunnen veranderen/kapot gaan, dan kan ze alsnog gewoon bij ons binnenlopen want de deur is hier altijd open :+

Idd... het enige wat ze zouden kunnen doen is illegaal internet tappen welke ik betaal...
Tsja als ze daarvoor in mijn tuin moeten gaan staan wanneer ik niet thuis ben, denk niet dat ze zo veel moeite gaan doen voor wat MB's :D
Verder kunnen ze namelijk helemaal niks met je wifi.
Zelfs als er illegale content wordt gedownload of bezocht via jouw wifi maakt dat niet uit. Het gaat om de gebruiker met het apparaat welke het bezoekt of download.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:45

Nou zonder wifi kan je nie zoveel met je telefoon, like als je tiktoks wil maken of snapchatten dan heb je gewoon wifi nodig dus is t best logisch dat je t vraagt??
Je bent tenslotte vrienden en daar deel je toch ook gewoon eten en drinken mee, dus waarom geen internet :+ :+
Volgens mij is dit een beetje ouwe wijven praat (ok boomer geval), want n wachtwoord heb je zodat niet iedereen erin kan, alleen de mensen wie je t toestaat. Dat mn vriendin of buurvrouw de sleutel van mn huis krijg wil nie zeggen dat de hele wereld kan inbreken via slot.
Slaat staart noch kop :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:46

Of je gebruikt je bundel, Carol_Beer?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:48

rien10 schreef:

Als je bij mij op bezoek komt moet je ook maar je eigen koffie en gebak meenemen :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:50

Carol_Beer schreef:
rien10 schreef:

Als je bij mij op bezoek komt moet je ook maar je eigen koffie en gebak meenemen :')

Als ik bij jou binnenkom mag ik dus meteen vragen "Mag ik koffie met melk en een Tom Pouce"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:50

Carol_Beer schreef:
Nou zonder wifi kan je nie zoveel met je telefoon, like als je tiktoks wil maken of snapchatten dan heb je gewoon wifi nodig dus is t best logisch dat je t vraagt??
Je bent tenslotte vrienden en daar deel je toch ook gewoon eten en drinken mee, dus waarom geen internet :+ :+
Volgens mij is dit een beetje ouwe wijven praat (ok boomer geval), want n wachtwoord heb je zodat niet iedereen erin kan, alleen de mensen wie je t toestaat. Dat mn vriendin of buurvrouw de sleutel van mn huis krijg wil nie zeggen dat de hele wereld kan inbreken via slot.
Slaat staart noch kop :')

boomer? Oude wijven praat?
Met 22 verwacht ik eigenlijk wel iets meer wijsheid en respect. :)
Waarom moet je snapchatten of op tiktok zitten als je bij vrienden bent? Waarom ga je dan uberhaupt?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:56

Ik vind het helemaal niet vreemd als iemand op de wifi wil. Zelf heb ik onbeperkt internet dus vraag er niet naar, maar vind het niet raar als iemand dat doet. Vind ik ook wel passen bij de tijd waarin we leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:00

Ayasha schreef:
Waarom moet je snapchatten of op tiktok zitten als je bij vrienden bent? Waarom ga je dan uberhaupt?

Nogmaals: leuk dat jij het niet doet, waarom is het erg als anderen het wel doen? Samen snapchats of tiktok filmpjes maken is ook gewoon tijdverdrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:02

Dat staat soort van in de vragen. :) Waarom ga je bij iemand op bezoek om vervolgens met een ander te snapchatten?
Tiktok kan idd nog samen (al heb ik die trein ook geheel gemist maar dat vind ik geen ramp. :'))
Maar ik veronderstel dat je niet gaat snapchatten met de persoon waar je bij bent. (hoewel, tegenwoordig zou dat ook zomaar kunnen. :x)

En als het dan toch prima is dat ik dat niet logisch vind en niet vind kunnen. Waarom moet er dan zo moeilijk gedaan worden over het feit dat iemand liever niet de toegangscode van de wifi deelt? Als je nou gewoon wil dat als mensen naar je toe komen, ook met je praten ipv op dat ding te tokkelen en anders thuis blijven als ze liever tokkelen dan is de wifi delen nergens voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-20 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt