Make up, ja of nee en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:18

Ik gebruik inmiddels al ruim 7 jaar geen make up meer.
voorheen (van om en nabij mn 16e tot 21e) droeg ik veel make up.
concealers, foundations, poeders, rouge, eyeliner, oogschaduw, mascara... Elke dag was ik ruim een halfuur bezig voor de spiegel om elk oneffenheidje weg te werken.
doordat ik zo actief bezig was met alles wegwerken zag ik steeds meer oneffenheden en kreeg ik alleen maar een groter hekel aan mn uiterlijk en ging ik steeds meer makeup gebruiken. Zelfs als ik even snel naar de jumbo moest voor een klein boodschapje stond ik eerst een half uur voor de spiegel. Zonder durfde ik het huis niet meer uit.
Iets meer dan 7 jaar geleden kreeg ik een relatie, mn vriend gaf aan dat hij make up helemaal niet belangrijk vond en zei dat ik er zonder veel mooier uit zag.
toen ging bij mij de knop om en ben ik van de een op de andere dag gestopt met makeup. Sindsdien draag ik niet eens meer mascara voor een feestje oid.
Ik voel me zoooveel vrijer. Ik kan gewoon lekker in mn ogen wrijven en janken zonder dat ik daarna op een panda lijk. Mijn puistjes, wallen, bleke gezicht, littekentjes, het boeit me niet meer. (èn het scheelt me bakken vol geld!)
Sindsdien is er wel iets anders voor in de plaats gekomen: ik erger me kapot aan mensen die opmerkingen maken als
"je ziet zo bleek, ben je ziek?"
"je zou er zoveel beter uitzien met een beetje makeup!"
"vrouwen die geen makeup dragen verzorgen zichzelf niet goed"
Nee karen, zo ziet een menselijk gezicht er nou eenmaal uit en zo zie jij er ook uit als je die rommel niet op je gezicht zou smeren.
iedereen moet lekker doen wat hij of zij wil. Maar val andere mensen er niet mee lastig.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:21

Tsja, wimpers en wenkbrauwen verven, eyeliner tatoeëren, kun je 's ochtends zo je bed uit springen. Gebruik verder totaal geen make-up. Wel gedaan, toen ik jong was werd ik Pierrot genoemd...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:22

Laurora , dat werkt dus twee kanten op.

Ik sta op, douche, plak m'n make up erop, doe m'n haar en dan voel ik me lekker, ongeacht of ik wegga of thuis blijf
(Ik hou dat ook al tijdje vol, jaar of 35 haha)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:37

Tinkermuts schreef:
Laurora , dat werkt dus twee kanten op.

Ik sta op, douche, plak m'n make up erop, doe m'n haar en dan voel ik me lekker, ongeacht of ik wegga of thuis blijf
(Ik hou dat ook al tijdje vol, jaar of 35 haha)

Ik zeg het misschien een beetje verkeerd, maar ik ga dus niet tegen mensen die make up dragen dat ze dat niet moeten doen om wat voor reden dan ook. Makeup dragen werkt niet voor mij. Als het voor een ander wel werkt is dat prima.
Maar ja, als iemand mij op mijn makeuploze gezicht aanspreekt dan kan die een reactie terug verwachten.

Ayasha
Blogger

Re: Make up, ja of nee en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:41

Maar worden jullie dus echt aangesproken of is dat hypothetisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:45

Ik draag normaal gesproken best veel make-up, in ieder geval concealer, wenkbrauwen, eyeliner en mascara, maar vaak ook flinke oogschaduw en een hoop glitters. De eerste paar keer dat ik op werk kwam zonder make-up (mijn ochtenddienst begint om 6 uur en ik heb dan niet altijd zin om nog een kwartier te zitten pielen) kreeg ik wel wat opmerkingen in de trant van 'waar is je make-up?!' Toen heb ik ook gewoon aangegeven dat ik niet altijd make-up draag en sindsdien hoor ik er niks meer over.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:45

Ik krijg wel eens te horen, haal die zooi er eens af of kan het niet wat minder, je bent mooier zonder....nou, dat maak ik zelf wel uit

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:29

Ayasha schreef:

Ik als makeupdraagster dus wel :o

Wat me ook opvalt trouwens is dat een aantal mensen hier zeggen dat het veel geld scheelt, maar zo extreem duur is een beetje dagelijkse makeup wat hier veel word benoemd toch niet? Ja als je elke keer de nieuwste collecties wil hebben, lipsticks of oogschaduwpaletten verzameld snap ik het, been there done that.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:32

Memories schreef:
Ayasha schreef:

Ik als makeupdraagster dus wel :o

Wat me ook opvalt trouwens is dat een aantal mensen hier zeggen dat het veel geld scheelt, maar zo extreem duur is een beetje dagelijkse makeup wat hier veel word benoemd toch niet? Ja als je elke keer de nieuwste collecties wil hebben, lipsticks of oogschaduwpaletten verzameld snap ik het, been there done that.

Is bij mij niet eens noemenswaardig wat ik er per maand aan uit geef en dan draag ik het altijd elke dag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:51

Ayasha schreef:

Joh, gebruik eens wat make-up, zo krijg je toch nooit een vent.

Tssss, draag nou gewoon eens een jurk en een beetje oogschaduw of zo, dat is toch veel leuker.

Ja dus.

Ik ben niet echt een "vrouwelijk" type vrouw, en inderdaad, rokken, jurken, make-up ligt mij totaal niet.
Om alle vragen maar meteen voor te zijn, ja, wel gewoon echt een vrouw en ja, hetero ook nog.

Maar mensen vinden er dus wel wat van ja. Soms.
Ze zoeken het maar uit overigens, als je mijn persoonlijkheid wil aflezen aan het -volgens jou- gebrek aan "leuke vrouwendingen" dan ben je ongetwijfeld ook niet iemand die ik dichtbij in mijn leven wil hebben...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:59

Ik ben er serieus nog nooit op aangesproken dat ik geen make up draag. Ook toen ik nog geen partner had.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:05

Ik ben geen make-up draagster. Heb het jarenlang wel gedaan omdat ik zangeres ben geweest en dan werd het van je verwacht (bijna geëist zelfs) maar ook vanwege de podiumlichten die je er (zonder make-up) uit lieten zien alsof je zojuist opgegraven was van het plaatselijke kerkhof. :o

Mijn man (tevens ook muzikant) is faliekant tegen make-up. Hij heeft het gevoel dan tegen een masker aan te kijken en kan er niet ‘doorheen’ kijken.
Toen we nog samen op het podium stonden, was hij dan ook een stuk minder toegankelijk als ik make-up droeg. Hij houdt van, zoals ie het zelf noemt, een fris gezicht. ;)

Toen ik net in de pubertijd kwam wist ik niets van make-up, geen idee hoe je het erop moest smeren :o een vriendinnetje van mij heeft me toen wegwijs gemaakt. Ook toen vond ik het al snel veel te veel gedoe en stopte ik er mee. Alleen bij een avondje stappen deed ik een poging en elke keer als ik dan aan het eind van de avond in de spiegel keek, leek ik wel een wasbeer. Dat sjouwen met make-up tasjes en de opstoppingen bij het damestoilet om de make-up bij te werken, doodmoe werd ik ervan. -O-

Dus het werd steeds minder. Op het laatst alleen dus nog als ik moest optreden, maar nu ik ook daarmee ben gestopt is make-up helemaal verleden tijd.

Ik vind het heerlijk om geen make-up te dragen, ben ook niet echt een meisjes-meisje, tot grote teleurstelling van mijn moeder, die zo onderhand wel een schildersbedrijf kan beginnen, zoveel make-up heeft ze :D Vroeger deed ze ook altijd staartjes in mijn haar, die ik er dan (zodra ik de om hoek was) direct er weer uit haalde. Mooie kleertjes? Direct smerig van het slootje springen, hutten bouwen en andere ongein. Arme mama _O-

Wat ik af en toe nog wel doe is de make-up app gebruiken voor foto’s, dat vind ik dan nog wel lollig, maar that’s it.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:08

Op (eerste) dates doe ik vaak wel wat make-up op. Dan voelt het voor mij ook alsof ik wat effort doe, of zoiets. Zo gewoon eigenlijk nooit, tenzij ik echt slecht geslapen heb :').

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:08

Ik draag nooit make up. Bij hoge uitzondering ( een bruiloft of dergelijk feest ) doe ik wat mascara op. Ik heb er ook geen gevoel voor. Misschien omdat ik het zelden gebruik maar mascara opdoen is al een hele opgave ( als in ik smeer alles er langs).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:13

Ik draag ook geen make up en heb ook echt in het verleden gehad dat mensen mij aanspraken (vooral de vriendinnen die het wel denken te weten) dat ik zonder make up nooit n kerel zou krijgen.

Ook al eens in een gesprek gerold op m'n toenmalige werk, dat zonder make up onverzorgd zou zijn.
Dus ik droog. "Dus ik ben onverzorgd?"
Neeeeeehhh jij niet!!! Maar jij bent zo lekker natuurlijk.
Mijn reactie hardop "en jij hebt hypocriete uitspraken..."

Ook eens gehad met.
"Ik wil jou wel eens zien met make up."
Deal, maar dan spreken we een dag af, jij zonder?

Nee ik heb er niks mee.
Past niet bij me, voel me er niet prettig bij.
Ik ga niemand opleggen om geen make up te dragen, doe het dan ook niet bij mij!! :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:21

Ik draag wel make up maar ben ook geen meisje meisje hoor , en loop ook niet rond met een make up tasje haha.
Zorg dat ik goede waterproof make up heb wat de gele dag blijft zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:22

Make-up zien als onverzorgd vind ik sowieso echt bullshit, dat staat zo los van elkaar. Ik heb het ook wel eens te horen gekregen van een mannelijke collega, die zichzelf uiteraard niet onverzorgd vond.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 17:25

Ik heb wel eens in een gesprek gehoord dat iemand zei ik ga niet zonder make up de deur uit dan zie ik er zo ziek uit. En dan vind ik dat eigenlijk wel best erg als je dat beeld hebt van je natuurlijke zelf :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:52

Hier wel een make up gebruiker en inderdaad ga ik zonder de deur niet uit. Ben door chronisch ziek zijn erg bleek en zie er ook vaak weg moe uit. En beetje foundation, marcara en eyeliner en het ziet er een stuk frisser uit. Zonder voel ik me niet prettig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:09

Mijn moeder heeft me ooit wel eens gedwongen als tiener om make-up op te doen 8)7
Geen idee wat haar dat geweldige idee gaf op dat moment.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:18

Ik draag ongeveer 1 á 2 keer per jaar make up. Ik vind make up gewoon veel te duur om aan te schaffen, en al zou ik het hebben dan vind ik het simpelweg ook gewoon te veel werk om elke dag mijn make up te doen. Daarnaast heb ik ook heel erg hangende oogleden, dus oogschaduw valt eigenlijk gewoon compleet weg dus dat hoef ik niet eens te proberen. Mascara eindigt vaak op die oogleden, omdat ik mijn wenkbrauwen met mijn handen omhoog moet trekken om te zorgen dat ik de mascara uberhaubt op mijn wimpers kan krijgen :=

Dus nee, make up is niet voor mij. Maar ik keur niemand af die het wel draagt, ieder zijn eigen leven toch?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:25

Bij mij is het vaak andersom: smeer ik eens plamuur op vraagt iedereen of ik een hete date heb.. :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:42

Ayasha schreef:

Inmiddels niet meer zo vaak, maar ja. Meestal is het een (verre) bekende die ik niet zo vaak zie, maar zelfs mijn moeder heeft wel eens gezegd "joh, doe nou even een lijntje onder je ogen, dan zie je er zò veel leuker uit" terwijl ze wìst hoe weinig zelfvertrouwen ik kreeg door het dragen van makeup.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:49

Dat vind ik best jammer. :n
IMO heeft niemand het recht om een ander te zeggen wat ie wel of niet zou moeten doen betreffende make up tenzij om die mening gevraagd wordt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:00

Ayasha schreef:
Dat vind ik best jammer. :n
IMO heeft niemand het recht om een ander te zeggen wat ie wel of niet zou moeten doen betreffende make up tenzij om die mening gevraagd wordt.

Mee eens.

al moet ik eerlijk bekennen wel een beetje anti makeup te worden.
niet omdat ik het niet mooi vind of vind dat mensen niet gewoon mogen doen waar ze zin in hebben, maar omdat het maatschappelijke beeld van hoe een vrouw/mens er uit zou "moeten" zien niet meer helemaal realistisch is.
Mensen hebben nou eenmaal soms wallen of kringen onder de ogen. Mensen hebben nou eenmaal puistjes en vlekjes. Dat is natuurlijk, dat heeft letterlijk iedereen. Maar we doen alsof deze dingen niet mogen bestaan. Of invloed hebben op hoe je als persoon of werknemer bent.
en ik ken best veel vrouwen die niet meer over straat durven zonder dat ze deze zgn "imperfecties" weg hebben gewerkt, bang voor opmerkingen of goedbedoelde "tips"
Het stemt mij treurig dat sommige mensen niet meer durven zijn wie ze zijn vanwege een onrealistisch beeld wat nog eens versterkt word door de media en zn gephotoshop.

overigens wil ik hier absoluut niet mee zeggen dat ik anti makeup in het algemeen ben, of dat mensen geen make up mogen/moeten dragen. Iedereen moet doen waar hij zich het fijnst bij voelt. Of dat nou makeuploos, een klein beetje mascara, of een dikke laag makeup is.