De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:00

Eilish schreef:
Detroit schreef:
Ik heb de app overigens al sinds de testfase en ondervind er geen hinder van. Ook nog geen meldingen gehad dat ik in de buurt ben geweest bij iemand met corona.

Ik heb hem ook sinds het testen en nog geen melding gehad. Maar ik kom ook niet op veel plekken.

Hier idem
Geen meldingen of wat dan.ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:04

Ik moest wel lachten om "bij elke melding in quarantaine gaan." Ik heb hem er al wekenlang op staan, vanaf dat hij de testfase in ging. Nog geen enkele melding gekregen natuurlijk. De enige plek waar ik echt 15 minuten lang bij mensen in de buurt ben is mijn werk. En daar hanteren we de 1,5 meter. Op mijn werk ook (nog) geen besmette mensen. Ik zou er echt raar van staan te kijken als ik een melding zou krijgen, want dan zou ik niet weten waar dat vandaan zou moeten komen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:38

mvdende schreef:
Maar vind het jammer dat iedereen hier in dit topic weer overgehaald moet willen worden als ze aangegeven de app niet te willen downloaden...

Dan lees je bijzonder selectief.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:41

Ik heb de app geinstalleerd, maar ik vraag me af of het veel nut heeft. Als ik positief getest word blijf ik 10 dagen thuis, of langer als ik ziek word. Ik ga het niet op de app zetten en vrolijk naar de ikea of uit eten. Vorige week zondag ben ik in contact geweest met iemand die woensdag liet weten dat hij contact gehad had met een besmet persoon. Hij is vrijdag getest en kreeg dinsdag bericht. Ondertussen ben je dus 10 dagen verder.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:16

nynke55 schreef:
Ik heb de app geinstalleerd, maar ik vraag me af of het veel nut heeft. Als ik positief getest word blijf ik 10 dagen thuis, of langer als ik ziek word. Ik ga het niet op de app zetten en vrolijk naar de ikea of uit eten. Vorige week zondag ben ik in contact geweest met iemand die woensdag liet weten dat hij contact gehad had met een besmet persoon. Hij is vrijdag getest en kreeg dinsdag bericht. Ondertussen ben je dus 10 dagen verder.

De app is ook niet ter vervanging van quarantaine als je dat bedoeld. De app is ervoor om aan mensen, met wie je in contact bent geweest x aantal dagen (ik dacht 2) voor je positieve test/begin klachten, te laten weten dat ze in contact zijn geweest met iemand die besmettelijk was. Je bent namelijk al besmettelijk voordat je klachten hebt (alleen een stuk minder dan wanneer je wel klachten hebt).
En het kan inderdaad zijn dat er een lange tijd over heen gaat voor je de test uitslag binnen hebt, maar dat is een capaciteitsprobleem dat moeten worden opgelost en heeft weinig te maken met de app.
En er kan ook pas een melding worden gegeven als iemand een positieve test heeft gehad, niet omdat iemand in contact is geweest een besmet persoon.

nynke55

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:28

nee, dat is niet wat ik bedoelde. In mijn geval wist de persoon pas 9 dagen na ik met hem in contact ben geweest dat hij positief was en zou hij het dus dan pas op de app zetten. Ondertussen is de quarantainetijd dan al bijna voorbij en heeft het dus geen zin meer. Als hij sneller getest was en sneller uitslag had gehad, dan had het zin gehad.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:43

En daarom is het dus zo van belang dat je je zsm test na het ontvangen van een melding/hebben van klachten/symptomen. :) Hoe eerder je je test, hoe eerder je anderen kunt waarschuwen. Testuitslagen komen ook steeds sneller!

Het nut/succes van de app ligt eigenlijk bijna volledig in handen van gebruikers. ;)
De app biedt ondersteuning in vlugge contactopsporing en zodoende voorkomt het verdere verspreiding. Meest belangrijk blijft dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:16

Nou, het snellere testen en de snellere uitslag lijkt me toch ook erg belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 20:36

nynke55 schreef:
Nou, het snellere testen en de snellere uitslag lijkt me toch ook erg belangrijk.

Dat is dus een voorwaarde wat mij betreft voor het slagen van de Corona app.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:48

Hoelang bewaart de app jouw detectie?
Stel ik ga vandaag met de trein weg en ik zit bij iemand die positief is, diegene krijgt vanavond de uitslag, krijg ik dan alsnog een melding of dan niet meer?
Hopelijk is het zo duidelijk mijn vraag

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:53

Toen ik nog meewerkte was dat 14 dagen. Zou kunnen dat het inmiddels 10 is, geen idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 12:07

Lang genoeg om mensen te waarschuwen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:21

Purny bedoeld toch hoe lang de app terugtelt vanaf de positieve uitslag? Is dat 10 of 14 dagen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:23

De codes van degenen met wie je "in contact" bent geweest worden 14 dagen bewaard

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:24

nynke55 schreef:
Purny bedoeld toch hoe lang de app terugtelt vanaf de positieve uitslag? Is dat 10 of 14 dagen?

Klopt. Dank je

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:25

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:32

Krijg je bij de melding ook te weten wanneer je ongeveer bij die besmette persoon in de buurt was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:18

Magrathea schreef:
Krijg je bij de melding ook te weten wanneer je ongeveer bij die besmette persoon in de buurt was?

Hij zegt: "je hebt x dagen geleden (x oktober) extra kans op een besmetting gelopen."

Niet hoe laat, waar of bij wie.

Plaatje: https://www.trouw.nl/binnenland/de-coro ... ~b781d01a/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:31

Nee bij wie snap ik ook. Maar dan zou ik een wat reëelere inschatting kunnen maken van hoe groot die besmettingskans nu echt is. Als het bijv in de trein was en er zat een glasplaat tussen en ik had een mondkapje op, dan zal het wel meevallen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:34

Dat roept dus bij mij ook vraagtekens op. En wat meet de corona-app precies? Houdt deze ook rekening met de 1,5 meter? Dichtbij is namelijk een relatief begrip.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 11:35

Magrathea schreef:
Nee bij wie snap ik ook. Maar dan zou ik een wat reëelere inschatting kunnen maken van hoe groot die besmettingskans nu echt is. Als het bijv in de trein was en er zat een glasplaat tussen en ik had een mondkapje op, dan zal het wel
meevallen :D

Aangezien dit virus nieuw is zal ook dat eigenlijk nattevingerwerk zijn. Dus zou de app in ieder geval downloaden. En ja, juist die afstand is een belangrijk onderdeel van de app.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:37

Dus stel: ik zit langer dan een kwartier in de spreekkamer met mijn huisarts op minimaal 1,5 meter. Later blijkt dat ze toch corona heeft opgelopen. Dan krijg ik dus geen seintje?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:39

bigone schreef:
Magrathea schreef:
Nee bij wie snap ik ook. Maar dan zou ik een wat reëelere inschatting kunnen maken van hoe groot die besmettingskans nu echt is. Als het bijv in de trein was en er zat een glasplaat tussen en ik had een mondkapje op, dan zal het wel
meevallen :D

Aangezien dit virus nieuw is zal ook dat eigenlijk nattevingerwerk zijn. Dus zou de app in ieder geval downloaden. En ja, juist die afstand is een belangrijk onderdeel van de app.

Joh ik zeg dit toch niet als kritiekpunt en dat we het daarom niet moeten downloaden, meer dat ik had gehoopt dat dat erin zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:50

Magrathea schreef:
Nee bij wie snap ik ook. Maar dan zou ik een wat reëelere inschatting kunnen maken van hoe groot die besmettingskans nu echt is. Als het bijv in de trein was en er zat een glasplaat tussen en ik had een mondkapje op, dan zal het wel meevallen :D

Dat zou ideaal zijn, maar dan gaan mensen de app weer niet gebruiken ivm privacy.

Fitzroy schreef:
Dus stel: ik zit in de spreekkamer met mijn huisarts op minimaal 1,5 meter. Later blijkt dat ze toch corona heeft opgelopen. Dan krijg ik dus geen seintje?

Volgens mij plannen huisartsen standaard 10 minuten voor een consult en dat is dus korter dan de 15 minuten die nodig zijn voor een waarschuwing van de app.

Maar in die situaties zal je ook via andere wegen wel te horen krijgen dat je huisarts ziek was en wat je moet doen.

Die app is trouwens niet supernauwkeurig in het meten van afstand. Hij meet dat je dicht in de buurt bent geweest, maar het kan ook best wat meer geweest zijn dan 1,5 meter. Hij pakt maximaal 10 meter, hoorde ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:55

Dat laatste bedoelde ik dus, safina. Maximaal 10 meter? Hoe geloofwaardig is de app dan? Of staat dat er bij? Ik weet niet, ik heb hem gedownload maar als ik dan 10 meter hoor dan gooi ik hem er weer af.