nynke55 schreef:Ik heb de app geinstalleerd, maar ik vraag me af of het veel nut heeft. Als ik positief getest word blijf ik 10 dagen thuis, of langer als ik ziek word. Ik ga het niet op de app zetten en vrolijk naar de ikea of uit eten. Vorige week zondag ben ik in contact geweest met iemand die woensdag liet weten dat hij contact gehad had met een besmet persoon. Hij is vrijdag getest en kreeg dinsdag bericht. Ondertussen ben je dus 10 dagen verder.
De app is ook niet ter vervanging van quarantaine als je dat bedoeld. De app is ervoor om aan mensen, met wie je in contact bent geweest x aantal dagen (ik dacht 2) voor je positieve test/begin klachten, te laten weten dat ze in contact zijn geweest met iemand die besmettelijk was. Je bent namelijk al besmettelijk voordat je klachten hebt (alleen een stuk minder dan wanneer je wel klachten hebt).
En het kan inderdaad zijn dat er een lange tijd over heen gaat voor je de test uitslag binnen hebt, maar dat is een capaciteitsprobleem dat moeten worden opgelost en heeft weinig te maken met de app.
En er kan ook pas een melding worden gegeven als iemand een positieve test heeft gehad, niet omdat iemand in contact is geweest een besmet persoon.