Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:03

Ik probeer sinds kort ook alle dierlijke producten uit mijn dieet te halen, want vond het inderdaad nogal hypocriet van mezelf. :) :+ Maar als een ander vlees wilt eten, moeten ze dat doen. Ik doe het voor mezelf, maar ga geen activist spelen. Ben nu ook wat meer aan het ontdekken over zero waste, wat ik ook meer wil gaan doen..want al dat plastic wat ik alleen al gebruik en weggooi is toch ook onzin. (meeste vegans gebruiken trouwens ook geen producten met palmolie)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:20

Ik reageer primair op de openingspost:
Iedereen mag iets van dierenleed vinden, degenen die echter een leven proberen te leiden waarin dierenleed tot een absoluut minimum wordt beperkt (dat doet een vegan) leveren naast dat 'ergens iets van vinden' een wezenlijke bijdrage.

Ik ben vegan, mijn partner ook, zelfs mijn 82 jarige vader.
Waarom? Dieren zijn vrienden, ik kan ze niet doodmaken.... Dus als ik ze niet kan doodmaken, dan moet ik ze ook niet eten. De natuur zou zijn dat je zelf houdt, slacht en eet. En dat is niet reëel, en dus hoef ik geen vlees, eieren, melk, etc... Ik sta op geen enkele manier achter de industrie die deze producten produceert.
Met uitzondering van Demeter producten welke de norm zouden moeten zijn.
Tweede reden is mijn gezondheid: je bent fitter zonder deze producten, en ook mijn reuma is op deze manier zo sterk verbetert dat ik geen medicatie hoef te gebruiken. Veel mensen hebben weinig kennis van voeding, maar roepen toch om het hardst wat een mens zoal nodig zou hebben... niet op basis van kennis of omdat het fitte gezondheidsfreaks zijn, het is vaak louter een beetje roeptoeteren.
De laatste en wellicht meest belangrijke reden: de intensieve veeteelt is 1 van de grootste vervuilers, gebruikers van drinkwater, bron van eindeloos leed en de veroorzaker van vele ziekten.

Ik heb geen kinderen maar gun kinderen nog een planeet. Dus doe ik mijn best voor die kinderen om niet alles naar de klote te helpen.

Ik sta net in de supermarkt, en zie allemaal dikke ongezonde mensen vieze vleeswaren en kilo-knaller paketten inladen... ik kan dat gewoon niet meer aanzien. Ondertussen lopen ze hun spekvingers te ontsmetten en hebben ze Corona kapjes om hun dikke koppies waar ze straks smeerworst in gaan zitten duwen. Zich zorgen maken om een griepvirus, maar zich doodeten aan troep.
Ook restaurants waar vlees geserveerd wordt trek ik niet meer.
Ik merk dat ik dus steeds meer van dit soort situaties mijd. Het is zo'n contradictie: mensen maken zich zorgen om de aarde en om Covid... maar ondertussen blijft het overmatig vreten en miljoenen dieren op elkaar stapelen maar doorgaan... je vraagt je soms af of mensen gewoon dood willen wanneer je daarnaar kijkt.

Allemaal niet erg vriendelijk verwoord... en wanneer ik een stukje mediteer kan ik heus erg volwassen bedenken dat al die mensen in bewustzijn moeten groeien alvorens verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gezondheid, hun kinderen, de aarde en dieren. Dat ik dat los moeten laten.
Maar soms... na zo'n supermarktbezoek, dan ben ik even alle hoop verloren.... -O-

ps: ik wil nog wel aanvullen dat ik alle pogingen van mensen om dierenleed te verminderen wel van harte toejuich. Meestal ben ik dan niet net naar de supermarkt geweest! Hahaha! Maar goed, iemand die op een andere manier goed werk verricht en ook probeert de consumpties te verminderen vind ik ook sympathiek. Veel mensen doen uiteraard echter geen r**t.... en dat is toch verdrietig...

Kinke

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:52

wauw....dikke ongezonde mensen, spekvingers, dikke koppies....
Ga je lekker in een hoekje zitten schamen voor jouw arrogantie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:58

Kinke schreef:

50% van de Nederlanders is te dik.... het overgrote deel daarvan liep vanmorgen waarschijnlijk in mijn supermarkt....

En me schamen? Nee.
Het niet goed vinden voor mezelf om me er zo over op te winden, ja.

Mensen die hun inname van ongezond voedsel zelf niet kunnen reguleren, en een overheid die liever aanstuurt op controlemiddelen welke niet werkzaam zijn dan de bevolking helpen gezonder te kunnen eten en in een gezond klimaat te leven en meer zorg te dragen voor alles dat leeft: dat is om je te schamen.

Ik vind het niet netjes om me zo lomp uit te laten.
Maar wollige taal helpt niet, informeren helpt niet, stimuleren helpt niet, dan schiet je wel eens uit je slof.
De beste oplossing is uiteindelijk natuurlijk 'loslaten'.... je realiseren dat de leercurve nooit heel steil zal zijn.

Arrogant? Nee. Gefrustreerd? Ja. Is dat handig? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:00

Wat wil je bereiken met jou post ninx? Aantonen dat jij jou beter voelt dan de rest en mensen die vlees eten spekvingers en dikke koppies hebben?

Op deze manier kun je echt nooit veranderen bekomen want dit is gewoon mensen beledigen. Je vangt meer met stroop dan met azijn.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:03

Kinke schreef:

Echt he. En zulk volk vraagt dan om 'respect' voor hun dieet.
Zonder vlees vergaan dus ook de hersencelletjes blijkbaar.

Ik heb recpect voor vegetariërs en veganisten, moet iedereen helemaal zelf weten, dikke prima. Maar als je zo over andere mensen denkt... Kots!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:06

Overigens kun je ook prima zwaarlijvig worden van een kilo noten elke dag en heel veel brood.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:06

Ik denk dat dit het perfecte voorbeeld is van waarom mensen een vooroordeel hebben over vegans :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:07

Ninx schreef:
Ik reageer primair op de openingspost:
Iedereen mag iets van dierenleed vinden, degenen die echter een leven proberen te leiden waarin dierenleed tot een absoluut minimum wordt beperkt (dat doet een vegan) leveren naast dat 'ergens iets van vinden' een wezenlijke bijdrage.

Ik ben vegan, mijn partner ook, zelfs mijn 82 jarige vader.
Waarom? Dieren zijn vrienden, ik kan ze niet doodmaken.... Dus als ik ze niet kan doodmaken, dan moet ik ze ook niet eten. De natuur zou zijn dat je zelf houdt, slacht en eet. En dat is niet reëel, en dus hoef ik geen vlees, eieren, melk, etc... Ik sta op geen enkele manier achter de industrie die deze producten produceert.
Met uitzondering van Demeter producten welke de norm zouden moeten zijn.
Tweede reden is mijn gezondheid: je bent fitter zonder deze producten, en ook mijn reuma is op deze manier zo sterk verbetert dat ik geen medicatie hoef te gebruiken. Veel mensen hebben weinig kennis van voeding, maar roepen toch om het hardst wat een mens zoal nodig zou hebben... niet op basis van kennis of omdat het fitte gezondheidsfreaks zijn, het is vaak louter een beetje roeptoeteren.
De laatste en wellicht meest belangrijke reden: de intensieve veeteelt is 1 van de grootste vervuilers, gebruikers van drinkwater, bron van eindeloos leed en de veroorzaker van vele ziekten.

Ik heb geen kinderen maar gun kinderen nog een planeet. Dus doe ik mijn best voor die kinderen om niet alles naar de klote te helpen.

Ik sta net in de supermarkt, en zie allemaal dikke ongezonde mensen vieze vleeswaren en kilo-knaller paketten inladen... ik kan dat gewoon niet meer aanzien. Ondertussen lopen ze hun spekvingers te ontsmetten en hebben ze Corona kapjes om hun dikke koppies waar ze straks smeerworst in gaan zitten duwen. Zich zorgen maken om een griepvirus, maar zich doodeten aan troep.
Ook restaurants waar vlees geserveerd wordt trek ik niet meer.
Ik merk dat ik dus steeds meer van dit soort situaties mijd. Het is zo'n contradictie: mensen maken zich zorgen om de aarde en om Covid... maar ondertussen blijft het overmatig vreten en miljoenen dieren op elkaar stapelen maar doorgaan... je vraagt je soms af of mensen gewoon dood willen wanneer je daarnaar kijkt.

Allemaal niet erg vriendelijk verwoord... en wanneer ik een stukje mediteer kan ik heus erg volwassen bedenken dat al die mensen in bewustzijn moeten groeien alvorens verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gezondheid, hun kinderen, de aarde en dieren. Dat ik dat los moeten laten.
Maar soms... na zo'n supermarktbezoek, dan ben ik even alle hoop verloren.... -O-

ps: ik wil nog wel aanvullen dat ik alle pogingen van mensen om dierenleed te verminderen wel van harte toejuich. Meestal ben ik dan niet net naar de supermarkt geweest! Hahaha! Maar goed, iemand die op een andere manier goed werk verricht en ook probeert de consumpties te verminderen vind ik ook sympathiek. Veel mensen doen uiteraard echter geen r**t.... en dat is toch verdrietig...

Sorry, maar precies zo'n insteek is waarom ik steeds meer een hekel krijg aan jullie veganisten :o
Jij kunt je misschien fitter voelen, gezonder, maar ik ken er toch echt die zich een stuk beter voelen nu ze weer vlees eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:07

DeMolenhoek schreef:
Wat wil je bereiken met jou post ninx? Aantonen dat jij jou beter voelt dan de rest en mensen die vlees eten spekvingers en dikke koppies hebben?

Op deze manier kun je echt nooit veranderen bekomen want dit is gewoon mensen beledigen. Je vangt meer met stroop dan met azijn.

Een motivational speaker/ goeroe sprak ooit eens uit dat werkelijke verandering pas plaatsvindt wanneer je echt heel pijnlijk eerlijk durft te zijn tegen jezelf.
Zolang we niet zien wat we werkelijk doen, in de spiegel kijken en het hardop uitspreken, veranderen we niet.... we blijven ons wat halfslachtig verstoppen achter slappe excuses. Ik ken het, ik ben ook mens. Ook ik moet dat soort dingen soms tegen mezelf zeggen.

Met mijn lompe post bereik ik niks vermoedelijk. Maar misschien heb ik ergens eens sprankje hoop dat mensen eens in de spiegel kijken en denken: "jezus jongens, waar ben ik nou eigenlijk mee bezig?"
En dan zeggen: "okay, ik wil al die troep niet eten, ik wil gezonder zijn, een betere wereld voor mijn kinderen en kleinkinderen... maar waar moet ik beginnen, help please".

Het punt is dat ik ook altijd denk dat het beter vliegen vangen is met stroop. Maar met alle informatie waarover mensen kunnen beschikken, en alle alternatieven die ze aangereikt worden, doen ze niets.... Ze kijken weg en kauwen door op hun kiloknaller. Daar is gewoon geen stroop tegen opgewassen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:09

Door alleen vlees eten ga je niet te dik worden, teveel mensen eten enorm fout. Met vlees erbij kan je ook gewoon gezond eten. Ik ben ook veels te dik geworden door verkeerd te eten en teveel te snoepen.

Nu ik geen dierlijke producten meer gebruik, eet ik ook gelijk veel gezonder en ben ik ook niet meer verslaafd aan suiker en voel mij een stuk beter. Maar met vlees erbij kan je dat net zo goed bereiken als je verder de slechte dingen laat staan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:14

Je doet inderdaad de aanname dat (alle) vlees troep is en je er dik van wordt. Dat vind ik bijzonder. Heb je daar een onderbouwing voor?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:17

Gewoon alleen het feit al dat jij 'dikke' mensen afkeurt....echt om te kotsen

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:17

Iedereen mag denken wat hij of zij denkt en wilt leven maar je kan het voor een ander niet invullen

Wij eten vlees ( kopen bij boerderij vlees pakket koe of varken je weet waar het dier vandaan komt, gegeten heeft en geleefd heeft )
Ja we eten eieren van eigen kippen we geven speciaal samengesteld voer je weet wat je eet en de kip ook, we eten onze eigen kippen na 3 jaar die een prachtig leven hebben gehad ook zelf op
Mijn man is Imker we hebben eigen honing
Groenten, aardappelen verbouwen we in eigen tuin waar de kippen mest op komt
Veel heeft bij ons een functie

1 dag zonder vlees zouden wij niet zonder kunnen

Veel doen we puur en dat het dier goed heeft gehad vinden we belangrijk en dat jij weet waar vandaan komt en heeft geleefd en heeft gegeten
Het slachten ook rustig gebeurd geen stress in het vlees

Onze honden en 2 katten eten elke dag runder hart en runder lever die kunnen ook geen dag zonder komt allemaal bij een hele goede slager vandaan

Toch vindt ik dat wij diervriendelijk zijn en er veel voor doen om de juiste keuze te maken voor het dier

Wij zijn geen dikke mensen die zich vol proppen ect laat ieder een goed leven hebben en laten _/-\o_ leven
Laatst bijgewerkt door sporten op 20-08-20 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:18

Jij vind het troep... Ik niet.
Dat is jouw mening. Mag je vinden.
Maar ga niet doen alsof je alle wijsheid in pacht hebt en dat iedereen die vlees eet per definitie dom is.

En niets bereikt met je post?
Oh jawel hoor. Dat er (nog) meer mensen een (nog) grotere hekel krijgen aan veganisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:20

Ninx schreef:
DeMolenhoek schreef:

Een motivational speaker/ goeroe sprak ooit eens uit dat werkelijke verandering pas plaatsvindt wanneer je echt heel pijnlijk eerlijk durft te zijn tegen jezelf.
Zolang we niet zien wat we werkelijk doen, in de spiegel kijken en het hardop uitspreken, veranderen we niet.... we blijven ons wat halfslachtig verstoppen achter slappe excuses. Ik ken het, ik ben ook mens. Ook ik moet dat soort dingen soms tegen mezelf zeggen.

Met mijn lompe post bereik ik niks vermoedelijk. Maar misschien heb ik ergens eens sprankje hoop dat mensen eens in de spiegel kijken en denken: "jezus jongens, waar ben ik nou eigenlijk mee bezig?"
En dan zeggen: "okay, ik wil al die troep niet eten, ik wil gezonder zijn, een betere wereld voor mijn kinderen en kleinkinderen... maar waar moet ik beginnen, help please".

Het punt is dat ik ook altijd denk dat het beter vliegen vangen is met stroop. Maar met alle informatie waarover mensen kunnen beschikken, en alle alternatieven die ze aangereikt worden, doen ze niets.... Ze kijken weg en kauwen door op hun kiloknaller. Daar is gewoon geen stroop tegen opgewassen.

Dat is hun keus dat ze niets doen. Je kunt het hun wel uitleggen maar als ze niet willen dan stopt het. Dat heb jij ook gewoon te respecteren. Door ze te belediging toon je echt een hele, nare kant van jou zelf en ben je geen millimeter verder geraakt. Kijk maar al even naar de opmerkingen op jou post. 1 zo een post onthouden mensen inderdaad veel langer. Maar ik denk niet dat dit in jou voordeel heeft gewerkt. Er is hier een erg respectvolle discussie aan de gang en dan komt iemand die vegan leeft even melden dat dikke koppies en vette vingers het zelf zoeken met hun kiloknallers etc. Tja, dan stook je onnodig de boel op. Pas op, ik heb hier ook al posts gezien van niet vegan personen waarbij ik ook mijn ogen eens optrek. Maar echt gaan beledigen is natuurlijk nog een stapje verder.

Ik hoop dat jij mee wilt deelnemen aan deze discussie op een respectvolle manier naar beide partijen want alle bijdragen zijn leerzaam en kunnen aanzetten tot verandering :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:23

Century schreef:
Je doet inderdaad de aanname dat (alle) vlees troep is en je er dik van wordt. Dat vind ik bijzonder. Heb je daar een onderbouwing voor?

Dan heb je niet goed gelezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:24

dikke ongezonde mensen.....hoe weet jij nou iets van al die mensen die je niet kent?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:26

sporten schreef:
Iedereen mag denken wat hij of zij denkt en wilt leven maar je kan het voor een ander niet invullen

Wij eten vlees ( kopen bij boerderij vlees pakket koe of varken je weet waar het dier vandaan komt, gegeten heeft en geleefd heeft )
Ja we eten eieren van eigen kippen we geven speciaal samengesteld voer je weet wat je eet en de kip ook, we eten onze eigen kippen na 3 jaar die een prachtig leven hebben gehad ook zelf op
Mijn man is Imker we hebben eigen honing
Groenten, aardappelen verbouwen we in eigen tuin waar de kippen mest op komt
Veel heeft bij ons een functie

Veel doen we puur en dat het dier goed heeft gehad vinden we belangrijk en dat jij weet waar vandaan komt en heeft geleefd en heeft gegeten
Het slachten ook rustig gebeurd geen stress in het vlees

Onze honden en 2 katten eten elke dag runder hart en runder lever die kunnen ook geen dag zonder komt allemaal bij een hele goede slager vandaan

Toch vindt ik dat wij diervriendelijk zijn en er veel voor doen om de juiste keuze te maken voor het dier

Wij zijn geen dikke mensen die zich vol proppen ect laat ieder een goed leven hebben en laten _/-\o_ leven

Dat is volstrekt iets anders en staat ook in mijn post. Ik haal zelf bijvoorbeeld het Demeter principe aan, en geef ook eerlijk aan dat wanneer zaken op duurzamer/ natuurlijker manier verbouwd/ geteld/ verwerkt/ gegeten worden dat volstrekt anders is.

Ik begrijp dat mijn 'emotioneel' betoog wat oproept, maar ik kan alleen maar toejuichen wanneer mensen zich zo inspannen.

Iedere dag vlees MOETEN eten is iets dat ik nooit zal begrijpen, tenzij je een Inuit bent en geen keus hebt....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:30

Kinke schreef:
dikke ongezonde mensen.....hoe weet jij nou iets van al die mensen die je niet kent?

Kijk eens in hun winkelwagen.

We hebben als samenleving het veel teveel uit de hand laten lopen. Ooit konden we lachen om die gekke mensen uit de US die zich helemaal volstopten, en nu dreigen we zelf steeds meer zo'n land te worden.
Wanneer je archiefbeeld kijkt van de 70's zie je vrijwel uitsluitend mensen met een gezond gewicht. Er is dus iets grondig misgegaan.

Kun je dat dan al die mensen aanrekenen? Nee, denk het niet. Het wordt ze te makkelijk gemaakt.
Onze overheid zou strenger moeten toezien op alle toevoegingen, suikers maar ook het vele dierlijk vet dat geconsumeerd wordt. Denk echter dat dat verdienmodel niet rendabel is ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:30

Ik ga niet mee doen aan de discussie over dikke mensen, dat is me ook wat te veel offtopic..
Maar dit zinnetje viel me op, en ik hoor dit dus vaker:
sporten schreef:

Kun je uitleggen waarom niet? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Is dat simpelweg omdat je het zo lekker vind? Is het een verslaving?
Ik houd bv van chocolade, maar zou prima een dag zonder kunnen, of een week.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-08-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:31

Geen vlees eten is iets wat ik niet begrijp. Ik vind het gewoon te lekker en ben er van overtuigd dat het bij een gezond dieet hoort. En ik zeg niet dat je het iedere dag moet eten.

Dus, deze dikke vetkop van 1.60 en 60 kg gaat zo even met haar worstenvingertjes naar de supermarkt een lekker biefstukje halen. :9

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:31

Ik vind dit een lastige. Ik vind het inderdaad wel hypocriet als je zegt dat een hond bij z'n nekvel pakken tot hij jankt dierenmishandeling is (wat het is) en vervolgens lekker een varkentje dat z'n korte leven niets anders dan dierenmishandeling heeft gekend opeet.
Anderzijds zit het hele leven vol met dergelijke frustraties en ik denk dat iedereen ze wel op een vlak voelt, soms is het ook gewoon beter even niets te zeggen. Zat net een topic te lezen over wat nu de beste airconditioner is voor in je huis. Dan denk ik, super de aarde warmt op en als reactie daarop gaat iedereen apparatuur kopen wat de aarde nog meer opwarmt weten we iig zeker dat onze kinderen geen planeet meer over houden om op te leven.

Het probleem is dat als je jouw mening door iemand anders z'n strot probeert te proppen dit alleen maar tot weerstand leid. Ik probeer zelf mijn leven zo ecologisch als me lukt in te richten en hopelijk kan ik daar al is het maar 1 iemand anders mee inspireren. Het gaat er niet om of je alles perfect doet, het gaat er in mijn ogen om of je er over nadenkt en of je jezelf durft uit te dagen een stapje terug te doen. Dat kan voor een groot vleesliefhebber de keuze zijn om 1 of 2 dagen minder vlees te eten, of om het vlees enkel nog maar biologisch of nog beter direct bij de boer te kopen. Mijn inziens is het probleem dat er direct gewezen en verweten wordt en dit zal echt niet tot gedragsverandering leiden.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 20-08-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:32

Weet je wat jij moet leren Ninx...je niet zo verheven voelen en vooral van het idee af komen dat je iedereen maar zo moet veroordelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:34

Kinke schreef:
Weet je wat jij moet leren Ninx...je niet zo verheven voelen en vooral van het idee af komen dat je iedereen maar zo moet veroordelen

Ik denk dat jij inhoudelijker moet lezen.