Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:47

Ik lees al een poosje mee...vind het fascinerend tot in hoeveel detail jullie de verschillen belichten!
Zelf heb ik bijna de helft van mijn leven in het buitenland gewoond in verschillende landen op verschillende leeftijden en ben nu weer in Nederland opzoek naar een nieuwe baan en bijbehorende woonplaats.
Als je gewoon eens indenkt hoe piepklein ons landje eigenlijk is en hoe de verschillen per dorp dus al 'levensbepalend' kunnen zijn...dat is toch eigenlijk best gek? :+

Zelf heb ik binnen Nederland op de rand Veluwe, in de Randstad en op de grens Zuid-Limburg/Duitsland gewoond. In mijn ogen heb ik dus veel opties, maar de ruimte spreekt me inmiddels wel meer aan. Maar goed, ik pas me wel aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:50

Nou @eekhoornerik, misschien ligt dat ook wel een beetje aan de schoonfamilie. Want echt aardig vind ik het niet om niks tegen iemand te zeggen. Of zo op jou te reageren tijdens een familiereunie als die oom deed. Je hebt het niet getroffen zeg. Gelukkig ben je nu wel opgenomen.

Qua hippe kleding: Ik ben de laatste om te ontkennen dat de Miss Etam hier qua fashion wel een beetje het gemiddelde is. En voor de echte die-hards heb je ook nog enerverende winkels als de Takko en de Tuunte. Wat ik overigens prima vind, want draag vooral waar je je goed in voelt, maar ik heb er zelf helemaal niks mee. Ik ben zelf meer van de vintage, toffe jumpsuits, Carhartt etc en heb er nog nooit iemand over gehoord. Behalve complimenten. O:). Wel pas ik me een beetje aan aan wat ik ga doen. Je gaat nou eenmaal niet naar een tentfeest op hakken en met een hermes-tasje onder je arm. :+

Wat ik ook wel merk is dat een 'grote waffel' niet zo geaccepteerd wordt. Ik ben van nature dus wel bestwel extravert. Zeg snel wat ik op mijn hart heb. En ben niet bang op de voorgrond te treden. Bijvoorbeeld op het werk. Collega's zijn meer bescheiden. En soms moet ik dus gewoon ff dimmen, de rem erop. Want voor mensen van het type "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" kan mijn aard een beetje teveel van het goede zijn. Maar het leuke is ook wel weer: als je in een fijn team werkt, kan je het daar gewoon over hebben met elkaar. En erom lachen.

Dat vind ik ook wel goud hier: het duurt altijd even voordat het ijs gebroken is. Als je kennis maakt, is het inderdaad KWW (kiek'n wat t wordt). En dan denk je: Gets, wat lauw, doe ik soms iets verkeerd ofzo? Maar als het ijs gebroken is, dan is het ook goed. Vriendschappen zijn dan niet vluchtig of iets tijdelijks.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:53

Misschien heb ik dan gewoon pech gehad inderdaad...het heeft mijn beeld van de mentaliteit in het Noorden helaas negatief beïnvloed en zou er daarom niet willen wonen.

Op de Veluwe voel ik me wel helemaal thuis, maar daar zit ook een verschil in de dorpen onderling. Als Westerling moet je bijvoorbeeld goed nadenken of je wel in Elspeet of Uddel wilt gaan wonen, terwijl in het dorp waar wij wonen iedereen met open armen wordt verwelkomd. Waar je ook vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:15

eekhoornerik schreef:
Misschien heb ik dan gewoon pech gehad inderdaad...het heeft mijn beeld van de mentaliteit in het Noorden helaas negatief beïnvloed en zou er daarom niet willen wonen.

Op de Veluwe voel ik me wel helemaal thuis, maar daar zit ook een verschil in de dorpen onderling. Als Westerling moet je bijvoorbeeld goed nadenken of je wel in Elspeet of Uddel wilt gaan wonen, terwijl in het dorp waar wij wonen iedereen met open armen wordt verwelkomd. Waar je ook vandaan komt.

Ik denk dat de plek inderdaad enorm veel verschil kan maken. Ik kan in een staal van 30 km rond mijn huis een hele lijst maken van plekken waar ik nu voor geen goud zou willen wonen (bepaalde kerkdorpen, veendorpen, misschien leuk voor een ander, maar echt niks voor mij). En ook juist plekken waar ik prima zou kunnen aarden. Toen we ooit hierheen gingen had ik daar echt geen idee van, vond ik het overal mooi en leek alles me leuk. Gelukkig hebben we destijds eerst anderhalf jaar tijdelijk ergens gewoond. Gaf alle tijd om eens rond te kijken en ook advies te vragen (tip).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:17

Veriye schreef:
Super lief! Ruimte, vooral tuin is altijd goed.
Net ookbericht gekregen dat vriendlief volgende week gebeld wordt voor het tweede gesprek. :P

Spannend, heel veel succes aan je vriend in ieder geval!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:21

safina schreef:
eekhoornerik schreef:

Ik denk dat de plek inderdaad enorm veel verschil kan maken. Ik kan in een staal van 30 km rond mijn huis een hele lijst maken van plekken waar ik nu voor geen goud zou willen wonen (bepaalde kerkdorpen, veendorpen, misschien leuk voor een ander, maar echt niks voor mij). En ook juist plekken waar ik prima zou kunnen aarden. Toen we ooit hierheen gingen had ik daar echt geen idee van, vond ik het overal mooi en leek alles me leuk. Gelukkig hebben we destijds eerst anderhalf jaar tijdelijk ergens gewoond. Gaf alle tijd om eens rond te kijken en ook advies te vragen (tip).

Dat is inderdaad een belangrijke tip :j
Het buurdorp hier staat slecht bekend, dat wist ik ook, maar of dat hier ook door zou werken wist ik niet. Dus rondgevraagd bij mensen die wat meer bekend waren hier en ze hadden gelijk: dit dorpje is dus echt totaal anders. Veel vriendelijker en gastvrijer :j

belle_boef

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:32

Ik heb ook wel een momenten dat ik me leuk wil kleden omdat ik dat leuk vind en daarmee al snel overdressed ben. Maar merk niet dat ik daarmee afgestoten word. Wel dat jonge knullen mij opeen s met mevrouw aanspreken. Ik speel daar gewoon. Dan wordt het ook niet ongemakkelijk. Maar dat is een kwestie van ook jezelf daarvoor openstellen.

Overal zijn mensen waar je wel of niet tussen past. Hoe meer je ze tegenkom hoe makkelijker het wordt om er mee om te gaan. En als je de culturele achtergrond van de gemiddelde Drentenaar in je omgeving leert kennen en daar begrip voor hebt zijn ze echt niet zo onbeschoft als ze voor het eerst doen overkomen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:42

Eenkhoornenik ik herken het eerlijk ook niet hoor. Mijn schoonouders vond ik juist wennen omdat ze zo mega extravert zijn. Mijn schoonvader is juist een hele opvallende man met dito persoonlijkheid die liever wel dan niet opvalt. Nu is ie ook wel een begrip hier in de omgeving maar dat vind hij ook maar wat fijn. Mijn schoonmoeder is het type classy en echte dame. Die zou je snel overdressed noemen maar dat is nou eenmaal hoe ze is.
Mijn ouders zijn bij hun vergeleken heel normaal maar ook niet bepaald miss etam types, hebben zeker een sterke mening en in onze familie wordt niets onder stoelen of banken gestoken. Ze zijn wel heel hartelijk en totdat je het verpest ben je ook altijd meer dan welkom.
Beide ouders komen echt uit het Noord Oosten dus of ik heb een hele niet standaard familie, of het welbekende SES verschilt ook gewoon hier onderling.

We hebben wel ooit een familiedag gehad waarbij mijn nicht haar nieuwe liefde meenam, uit Amsterdam. Hij vond bij voorbaat al dat iedereen een domme boer was, blablabla. De arme sukkel had zelf echter amper opleiding, laat staan een fatsoenlijke baan en in onze familie is merendeel hoogopgeleid en niet arm. Leuk vooroordeel, beetje jammer wel. Je zo opstellen maakt natuurlijk geen vriendjes. Andersom ken ik die vooroordelen ook heel goed en dat terwijl de meeste westerlingen in onze buurt juist heel leuk en gezellig zijn. T zijn net mensen, overal heb je rotte appels.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:28

lenaa_tje schreef:
Nou ik ben een echte noordeling maar dat wat jij beschrijft herken ik dus echt niet.

Ik vind dat ook echt gewoon een gebrek aan social skills...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:04

Nog wat handige tips, voor iedereen die overweegt de move naar de outback te maken:

- Zoek goed uit waar je gaat wonen. In het begin lijkt alles leuk en mooi. Maar de een plaats kan qua cultuur en sfeer totaal verschillen van de andere. Ga eens wat drinken in het lokale café annex zalencentrum annex kegelclub. Geef vooral een rondje. Je merkt het vanzelf.

- Platteland een plaats van serene stilte? Trekkers, tochtige koeien, melkmachines…ze maken allemaal lawaai. Zeven dagen per week. Ook ’s morgens vroeg, als jij dacht uit te slapen. Tram 10 is er niks bij.

- Waar veeteelt is, is poep. En waar poep is, zijn vliegen. En al naar gelang het bedrijf van je buren (kippen, varkens, koeien, geiten), de kwaliteit van de luchtwassers, de temperatuur (zomer) en wat er op het bedrijf gaande is, kan dat variëren van niet merkbaar tot een echt letterlijk adembenemende stank. Hou dat even in je achterhoofd als je een huis gaat kopen dat benedenwinds van een schuur met duizenden vleesvarkens ligt, om maar wat te noemen. Want je buurman doet z’n varkentjes echt niet weg als jij ze niet zo fris vindt ruiken en niet meer in je tuin kan zitten zonder kokhalsreflexen. En vliegen op je boterham.

- Buiten wonen is werken. Een paar weken een beetje druk geweest met andere zaken? Dan groeit het onkruid tot je oksels. En er is altijd wat te verven, te vertimmeren, te maaien, snoeien, vegen, schoonmaken etc etc. Het is echt nooit af. Werkvakanties zijn het nieuwe normaal.

- Als UberEats jouw prairie überhaupt weet te vinden, hou er dan rekening mee dat het menu uitsluitend bestaat uit pizza, shoarma en kapsalon. In het nabije dorp tref je een eetcafé met vooral snitzels, spareribs en varkenshaas op de kaart. En met geluk ook een Chinees. Zet de Koreaan, je veganistsiche Pokébowl, je favoriete Ramen en je Roti met tofu dus maar uit je hoofd. Net als die skinny latte met havermelk en koffie van zachtgebrande zuid Soedanese koffiebonen die elke ochtend op weg naar je werk altijd even meepakte. (toen ik onlangs voor de aardigheid op een terras eens een ‘flat white’ bestelde, kwam de ober terug met de mededeling dat de fles helaas leeg bleek)

- Beestjes, het platteland heeft beestjes. Overal beestjes. Vliegen. Muizen. Woelmuizen. Mollen. Spinnen. Steenmarters. Vleermuizen. Ook ratten trouwens. Maar die ken je al uit de stad.

- Wellicht spreken ze in jouw woonplaats dialect. Voor de duidelijkheid: dat is geen taaltje voor mensen die te achterlijk zijn om fatsoenlijk Nederlands te leren. Leer het als nieuwe bewoner op z’n minst te verstaan. Series in streektaal van de lokale omroep kunnen je helpen. Je zult ontdekken dat er prachtige woorden en uitdrukkingen in zitten, waar geen Algemeen Nederlandse equivalent voor te vinden is. Trouwens, wat jij spreekt heet dus geen Algemeen Beschaafd Nederlands, maar gewoon Algemeen Nederlands.

- Heel praktisch: ben je van plan een thuiswerker te worden? Kies een plek waar de glasvezel al in de grond ligt. Dat is tegenwoordig gelukkig op veel plaatsen al zo. Een Zoom-meeting met 10 kilometer koperdraad tussen jou en de centrale is echt niet te doen. En ook Netflix, Videoland en Spotify doen het er niet best op. Niet dat je daar tijd voor hebt trouwens, met al dat werk op je erf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:39

_/-\o_

Geweldig geschreven Safina, heel treffend

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:55

Geweldig Safina, herken het helemaal en wat voel ik me daar happy bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:13

Nog een toevoeging, telefoonbereik kan zeer slecht zijn. Ik zit bij de meeste providers in de 3 procent waar bijna geen bereik is. Ik sta dus vaak buiten te bellen :')

En ook fijn als de glasvezel al in je huis ligt en niet enkel in de grond, want dan kost het je nig richting de 2000 euro.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:45

Precies dat, safina! Wil je trouwens wel buiten de deur werken, dan is 50+ km 'dichtbij'. Een auto is in veel gevallen cruciaal om te hebben. Bij ons in ieder geval wel: de een werkt ruim 50 kilometer van huis, de ander zit ruim een half uur met de auto van huis op school en de ander werkt zo'n 20 kilometer van huis. Die laatste zou met een brommer of elektrische fiets een heel eind komen, maar op open plekken (lees weilanden) met harde wind en regen ben je blij als je warm en droog op vier wielen rijdt. :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:00

En Ov is niet zo goed als in de randstad. Zeg eigenlijk maat niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:15

_Penotti schreef:

Ja, dat dus. Met wat mazzel heb je een buurtbus: een 8-persoons busje, bestuurd door een vrijwilliger, dat een paar keer per dag rijdt en altijd precies als jij niet weg moet. En nu in coronatijd helemaal niet.

Picnic: kan je ook wel shaken. De Jumbo en de Appie bezorgen hier wel en ook de bestelauto van de lokale Coop. Maar op de ultieme plaats waar je heen gaat om te picknicken, het platteland, komt de Picnic dus niet.

En pakketbezorgers: als je niet thuis bent gooien ze je pakketje gewoon onder een afdakje op je erf. Ook die enorme doos met je nieuwe TV erin. :+ Maar als het tegenzit en ze vinden jouw hutje die dag te afgelegen, dan droppen ze je pakketje gewoon bij de sigarenboer in het dorp en krijg jij, die thuis met smart zat te wachten, een e-mail dat je niet thuis was.

Ook leuk: mijn bejaarde buurvrouw was laatst boos op de postbode. Hij wilde geen brief voor haar meenemen. Blijkbaar gaf zij dus al die jaren haar brieven nog mee aan de postbode. :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:22

Picnic stopt ook echt wel boven Zwolle inderdaad :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:25

Woon jij in mijn dorp Safina? >;)
Zelfs de postbode die niet langs komt als je thuis bent is herkenbaar.

Ik woon dan in een gat in het zuiden maar daar komt picnic ook niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:28

safina schreef:
_Penotti schreef:

Ja, dat dus. Met wat mazzel heb je een buurtbus: een 8-persoons busje, bestuurd door een vrijwilliger, dat een paar keer per dag rijdt en altijd precies als jij niet weg moet. En nu in coronatijd helemaal niet.

Picnic: kan je ook wel shaken. De Jumbo en de Appie bezorgen hier wel en ook de bestelauto van de lokale Coop. Maar op de ultieme plaats waar je heen gaat om te picknicken, het platteland, komt de Picnic dus niet.

En pakketbezorgers: als je niet thuis bent gooien ze je pakketje gewoon onder een afdakje op je erf. Ook die enorme doos met je nieuwe TV erin. :+ Maar als het tegenzit en ze vinden jouw hutje die dag te afgelegen, dan droppen ze je pakketje gewoon bij de sigarenboer in het dorp en krijg jij, die thuis met smart zat te wachten, een e-mail dat je niet thuis was.

Ook leuk: mijn bejaarde buurvrouw was laatst boos op de postbode. Hij wilde geen brief voor haar meenemen. Blijkbaar gaf zij dus al die jaren haar brieven nog mee aan de postbode. :')

Om die pakketbezorger te ondervangen hebben wij een briefje met de gewenste locatie om het pakket op te bergen. Voor kleine pakketjes een bak en voor grote pakketten de paardentrailer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:45

of je hebt juist mazzel dat je hele goede pakketbezorgers hebt, die de mensen ook echt kennen. (wij hebben top bezorgers, zowel van PostNL als DHL en DPD :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:00

belle_boef schreef:
Om die pakketbezorger te ondervangen hebben wij een briefje met de gewenste locatie om het pakket op te bergen. Voor kleine pakketjes een bak en voor grote pakketten de paardentrailer.

Aha, jullie zijn dit? :D

https://www.dumpert.nl/item/7965773_70c0733a

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:04

_Penotti schreef:
belle_boef schreef:

Aha, jullie zijn dit? :D

https://www.dumpert.nl/item/7965773_70c0733a

Hahaha, zo erg is het nog niet geweest :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:28

Hier nog geen glasvezel. Geen OV. Zeer slecht mobiel bereik. Supermarkt op 7 km. Pizza oid laten bezorgen? echt niet. Theater of bios 20 km. En dan die reclames. "student aan huis' container reinigen" Natuurlijk niet. Ik ben er helemaal aan gewend want ik weet niet beter. Maar mijn huisgenoot heeft er wel aan moeten wennen dat ze voor een frietje 6 km moest rijden. Die komt uit een grote plaats in Brabant waar ze dat op iedere hoek van de straat hebben. Maar dat was voor haar wel de grootste schok geloof ik. Picnic? daar heb ik nog nooit van gehoord, wasda

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:48

Eekhorondenik, Dat ligt ook echt aan de familie.

Mijn man en ik komen beiden uit Amsterdam en Amsterdamse familie. Maar......uit andere delen uit Amsterdam en dat zijn ook al mega verschillen. Ook binnen Amsterdam werd iets gezegd over een ander stadsdeel.

Onze zoon heeft op de veluwe vriendinnen gehad en werd daar goed opgenomen door de familie. Eigenlijk is het daar van oorsprong ook vaak import.

Hier worden we in t Noorden prima opgenomen, maar even de kat uit de boom kijken, netjes voorstellen en een praatje zo nu en dan.
Enige is dat ik plat Gronings echt niet versta en dat vinden sommigen niet leuk. Anderen schakelen netjes om.

Als Amsterdammer ben ik wat amicaal opgevoed en dat is in andere delen van Nederland soms echt wat minder. Als ik op de veluwe winkelde of boodschappen deed en iets zei, kreeg je echt geen reactie, amper een blik en sommigen waren zelfs bij het onbeschofte af.
Mijn moeder is echt een oudere vrouw en ging vaak met haar winkelen, maar ze werd echt niet vriendelijk behandeld zoals wij gewend waren. Wij hebben zelf een zaak gehad en waren in onze buurt in Amsterdam vriendelijkheid gewend.
Zij mist haar praatje echt en wil daarom een rondje winkelen etc.

Dan zeggen mensen wat over Groningers, dat ze stug zijn, maar dat is echt niet zo.

Ik vind daar tegenover wel dat bepaalde plaatsen in Drenthe niet heel prettig zijn. Je krijgt daar soms sterk het gevoel dat mensen zich beter voelen dan een ander. Een beetje t Gooi van het Noorden.

@pillow, dat is wel ook waar je voor kiest. Wij wonen buitenaf, kijken op landerijen, maar wonen pal tegen een woonwijk, terwijl we die niet zien. En zijn binnen 2 minuten bij winkels etc. Als we willen kunnen we hier een mc flurry koud opeten thuis, waar dat op de veluwe echt niet kon. In Almere niet eens. Qua afstand bedoel ik dan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:55

Ik woon 100 meter van het bebouwde kom bord af, dus ook echt niet in de rimboe. Dorp met een kleine 1000 inwoners.