Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:33

Suzanne F. schreef:
En vaak hebben degenen met een groot huis en een dure auto ook veel hogere vaste lasten. Ook een hoger salaris maar alles bij elkaar hebben ze soms niet eens meer vrij te besteden dan iemand met een kleiner huis en een kleine auto. Die kan misschien nog wel meer geld per maand overhouden dan degene met de villa en de dure auto.
Je ziet vaak dat de levensstijl ook verandert als je meer gaat verdienen. Luxe went snel. Als je dan weer terug moet in salaris dan vraag je je af hoe je het daar ooit zo goed mee kon redden.

Jep. Ik verdien goed, we wonen heel mooi, paarden aan huis, maar wel meer dan 5.000 aan vaste lasten en als de bank morgen op de stoep staat dat ze hun geld willen hebben, sta ik niet te juichen zeg maar :') .

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:35

Rijkdom is relatief. Ik verdien geen topsalaris, op het moment zit een paard er even niet in, moet op de centen letten maar problemen zijn er ook niet. Toch voel ik me rijk door mijn relatie, het plezier in mijn werk (ik heb meerdere inkomstenbronnen), mijn familie en vrienden en het leven op zich.

Ik heb een hele goede vriend die ontzettend rijk is qua geld, dan heb ik het over miljoenen en dan druk ik me heel zachtjes uit. Hij kan kopen wat hij wil, heeft huizen, auto's en draagt de duurste kleding. Maar hij is eenzaam en ongelukkig en heeft al meerdere keren aangegeven dat hij alles in zou leveren voor mijn rijkdom.

Geld maakt niet gelukkig, maar niet genoeg hebben om normaal van te kunnen leven ook niet. Ik denk dat het een totaalplaatje moet zijn. Jij hebt niet alleen voldoende inkomen om een comfortabel leven te hebben, maar daarnaast zit het ook snor. Daarom voel jij je rijk.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:40

Ik denk dat de basis behoefte heel belangrijk zijn o.a. dak boven je hoofd, voldoende eten beschikbaar dat je kan kopen wat je nodig heb + drinken en warm zitten bij de koude maanden, als je auto, caravan of paard of pony heb ben je al rijk iemand met een klein salaris kan gelukkig zijn dan iemand met een super salaris en alleen maar hoge kosten heb om er bij te willen horen ben je dan gelukkig denk het niet

basis is belangrijk en je blij voelen met weinig dan ben je al heel rijk en gelukkig

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:44

Joman schreef:
20k valt reuze mee? En dan nog stijgende? Dat is meer dan EUR 5.000,-- voor een studiejaar, er vanuit gaande dat een studie 4 jaar duurt. Waaraan kun je zoveel geld kwijt zijn? Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?
Ik wil helemaal niemand angst aanjagen. Maar ik hoop wel dat studenten een realistisch beeld hebben van lenen en van de toekomst. En uitzicht hebben op een goede baan met dergelijke schulden.

Ik heb er een dikke paasei van gemaakt, studieschuld van meer dan 60K en heb net een mooi huis gekocht. Kan prima hoor, als je maar genoeg verdient. Achteraf spijt want ik moet nog 11 jaar een vracht geld naar DUO brengen maar ja.. wie zn billen brand he. En dan betaalden mijn ouders alles en werkte ik er ook nog een vracht bij :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:53

Wij hebben het op dit moment niet super breed.
Ik werk minder en wij moeten kinderopvang betalen. Dus in totaal is ons inkomen fors geslonken en de lasten fors gestegen. Maar wij redden het wel zodat wij mijn paard kunnen betalen en een beetje kunnen sparen. Dus ik voel mij niet super rijk, maar erg content. Heb een paard en een mooie dochter en we zijn op kleine klachten na gezond. Alleen een mooi eigen huis mist nog :+

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:06

Pantykous schreef:
Joman schreef:
20k valt reuze mee? En dan nog stijgende? Dat is meer dan EUR 5.000,-- voor een studiejaar, er vanuit gaande dat een studie 4 jaar duurt. Waaraan kun je zoveel geld kwijt zijn? Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?
Ik wil helemaal niemand angst aanjagen. Maar ik hoop wel dat studenten een realistisch beeld hebben van lenen en van de toekomst. En uitzicht hebben op een goede baan met dergelijke schulden.

Ik heb er een dikke paasei van gemaakt, studieschuld van meer dan 60K en heb net een mooi huis gekocht. Kan prima hoor, als je maar genoeg verdient. Achteraf spijt want ik moet nog 11 jaar een vracht geld naar DUO brengen maar ja.. wie zn billen brand he. En dan betaalden mijn ouders alles en werkte ik er ook nog een vracht bij :')

60K? Wat heb je gestudeerd?

Kana

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:08

Ik ken veel mensen met een schuld tussen de 40 en de 70K.
Als je meerjarig studeert of je studie niet afmaakt dan zit je er zo aan. Er zijn tal van reden waardoor dat zo hoog kan zijn.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:09

verootjoo schreef:
Dan vind ik wel dat jullie weinig verdienen :? Ik werk drie dagen voor een modaal inkomen. Mijn man 40 uur voor iets bovenmodaal en dat is ‘gewoon’ een mbo baan.

Er zijn toch wel beter betaalde banen te vinden, ook voor jullie?

Misschien wel hoor. Maar ja wat brengt je meer levensgeluk denk ik dan. Gevarieerd werk met leuke collega's of een waarschijnlijk zittend beroep waar ik geen zak aan vind maar meer geld.
Het nadeel van werken met dieren, je verdient gewoon geen zak. :=

Ik ben nu gezond, heb een fijne woonsituatie, en blijf voorlopig ieder jaar pushen voor loonsverhoging. :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:10

Anouska schreef:

Niks bijzonders, tijdje Rechten en daarna HBO management. Heb gewoon alles opgemaakt en maximaal geleend. Daarnaast verdiende ik ook veel en betaalden mijn ouders alles dus was gewoon financieel mismanagement.

Maar goed, buiten dat ik nog 11 jaar mag boeten voor mijn daden heeft het me dus niet gehinderd in het kopen van een huis en heb ik ook nog een goede baan met veel rek erin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:12

Tja , financieel rijk ben je wanneer je niet bij hoeft te houden hoeveel centen je hebt en verder gewoon kunt doen wat je wilt.
Emotioneel rijk ben je wanneer je een fijne kring met mensen om je heen hebt, of dat nu familie of vrienden zijn waar je altijd terecht kunt . Wij hebben dat en ook financieel niets te klagen dus zijn we dubbel rijk . We zijn geen miljonair en kunnen niet zomaar alles kopen maar wel zoveel kunnen sparen dat man drie jaar eerder kon stoppen met werken. En verder zijn we nooit mensen geweest die het mooiste of nieuwste of vier keer per jaar een nieuwe garderobe wilden. Scheelt heel veel geld.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:23

Pantykous schreef:
Anouska schreef:

Niks bijzonders, tijdje Rechten en daarna HBO management. Heb gewoon alles opgemaakt en maximaal geleend. Daarnaast verdiende ik ook veel en betaalden mijn ouders alles dus was gewoon financieel mismanagement.

Maar goed, buiten dat ik nog 11 jaar mag boeten voor mijn daden heeft het me dus niet gehinderd in het kopen van een huis en heb ik ook nog een goede baan met veel rek erin.

Zonde, maar die fout maken heel veel mensen. Ik in het verleden ook, al ging dat niet om een studie maar een paard :D

Ik schrik wel van de bedragen, zit daar een studiefinanciering bij die terugbetaald moet worden? Ik kan me herinneren dat (vroegah) de lening een gift werd bij het behalen van het diploma. Dan heb ik het wel over de 90's dus dat zal inmiddels vast veranderd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:24

Er waren in mijn tijd (en ik gok dat dat ook de tijd van Pantykous is) 3 soorten krediet: je studiefinanciering (leen je maar wordt omgezet in een gift als je afstudeert binnen x aantal jaar), je lening (betaal je altijd terug tegen gunstige rente) en je collegegeldkrediet (kan je bovenop de 'normale' lening lenen, zelfde voorwaarde).

Hier ook iemand die ontzettend dom is geweest met studeren trouwens. Ben er nog steeds niet vanaf zelfs, maar leen ondertussen gelukkig niet meer omdat ik fulltime werk. Ik heb echt jarenlang aangekloot, drie verschillende studies gedaan en flinke studievertraging opgelopen. Mag zelf op de blaren zitten de komende 30 jaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:26

Ja je krijgt nu dus helemaal niets meer. Alleen je OV wordt omgezet in een gift. Met als gevolg dat sinds het schuldenstelsel is ingevoerd de totale Nederlandse studieschuld in twee jaar tijd met twee miljard is gestegen. :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:54

Ben ik nou de enige die Joman begrijpt.

Ik heb geen idee of mijn kinderen slim zijn en dure studies gaan doen.
We sparen er wel al voor maar het gaat nooit genoeg zijn om ze zonder schulden te laten gaan (kids zijn 4 en 2)
Echter ga ik er wel bovenop zitten want lenen om leven Feesten en gemakzucht is er niet bij.

Het telt zeker wel mee bij hypotheek en hoe je het went of keert...je moet welke terug betalen en ja ik ken studenten die zorgen voor kwijtschelding maar dat is niet iets om trots op te zijn.

Dus ik vind deels dat de ouders mede verantwoordelijk zijn hoeveel studieschuld er is...maar je kan niet alles begeleiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:56

tita schreef:

We sparen er wel al voor maar het gaat nooit genoeg zijn om ze zonder schulden te laten gaan (kids zijn 4 en 2)
Echter ga ik er wel bovenop zitten want lenen om leven Feesten en gemakzucht is er niet bij.

Het telt zeker wel mee bij hypotheek en hoe je het went of keert...je moet welke terug betalen en ja ik ken studenten die zorgen voor kwijtschelding maar dat is niet iets om trots op te zijn.

Dus ik vind deels dat de ouders mede verantwoordelijk zijn hoeveel studieschuld er is...maar je kan niet alles begeleiden

Maar ook jij doet net of de studieschuld er vooral is om te leven en te feesten.. Daar gaat het mis..

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:57

tita schreef:

Eens. En ik begrijp Joman ook. Ik ben nu al bezig met extra opleidingen op mijn werk om de studiekosten van mijn dochter te kunnen betalen als ze naar de universiteit gaat over 5 jaar. Ik wil niet dat ze gaat lenen. Of ga er alles aan doen zodat dit niet hoeft in ieder geval.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:00

Ik snap Joman ook. Mijn ouders hebben gespaard vanaf dat ik baby ben. Toen wisten ze ook niet of ik zou gaan studeren etc. Maar dankzij mijn ouders, heb ik niet hoeven lenen en zit ik nu niet met een torenhoge studieschuld.

Als ik later kinderen krijg wil ik ook gaan sparen voor ze. Misschien is het niet voldoende om een hele studie te betalen, maar dan kan ik ze wel een financieel steuntje geven. Ik vind dat wel een plicht van een ouder, om te sparen voor je kind, als de situatie het toelaat. Maar dat is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:02

Relaxed schreef:
tita schreef:

Maar ook jij doet net of de studieschuld er vooral is om te leven en te feesten.. Daar gaat het mis..

Dit topic is er toch het levende bewijs van? Er wordt genoeg geleend om van te reizen en te feesten en allerlei andere dingen te doen. Nogmaals, niet mijn pakkie an he. Ik zou me er zorgen over maken, hoge studieschuld, omdat ik in mijn omgeving zie, dat het ook mensen met goede banen raakt in hun toekomstplannen. Maar hee, als je verstandig omgaat met lenen, niks mis mee :) Ook dat heb ik al in dit topic gezegd, investeren in je toekomst is belangrijk.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:02

Maar wat doe je dan als je door verschillende oorzaken (economische crisis, faillissement, persoonlijke geldzorgen) etc niet meer of helemaal niet voor je kind kunt sparen? Zeg je dan tegen ze "sorry lieverd, maar je mag niet gaan studeren, want torenhoge studieschuld?"

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:04

Liesje1611 schreef:
Maar wat doe je dan als je door verschillende oorzaken (economische crisis, faillissement, persoonlijke geldzorgen) etc niet meer of helemaal niet voor je kind kunt sparen? Zeg je dan tegen ze "sorry lieverd, maar je mag niet gaan studeren, want torenhoge studieschuld?"

Die studieschuld verdient zich als het goed is wel terug. Vriend van mij studeert geneeskunde, torenhoge schuld straks, maar ook een torenhoog inkomen en zo afbetaald.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:07

Nou het ligt eraan waarvoor iemand leent ..... kijk je woont in Rotterdam en je hebt een studie HBO genetica in Delft en in Maastricht en je wilt op kamers in Maastricht dan ...doe je dat vast niet omdat je daar harder gaat studeren.

Ik ken weinig studenten die uren op hun kamertje aan blokken waren, ik ken ze wel.
Maar die willen jullie echt niet zien of spreken ...

Ik heb ook een collega die MBO doet en moet zelf zijn college geld en boeken betalen...hij woont nog thuis dan snap ik dat je leent.
Lenen puur voor je studie okay maar lenen omdat je anders niet je kamer kan betalen is niet mijn manier hoe ik mijn kinderen wil gaan opvoeden

En ik ga zeker geen 2e hypotheek nemen voor hun studie ..... maar ga ze wel zo veel mogelijk begeleiden om te zorgen dat hun schuld minimaal is en misschien hebben ze pech en mogen ze niet op kamers...ligt ook aan type kind
Laatst bijgewerkt door tita op 24-07-20 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:08

Sparen zonder rente en met inflatie is financieel momenteel niet altijd de beste keuze. Ik spaar niet voor de studie van mijn kinderen, maar zou normaal wel genoeg maandelijks over moeten houden om ze ook tijdens een studie te kunnen onderhouden. En ik heb nog een tweede woning, in een vanuit hier gunstig gelegen studentenstad, waar ze tijdens een studie in zouden kunnen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:09

Leuk topic :)

Ik denk dat het vooral key is om onder je vermogen te leven. Ik ga straks te helft van modaal verdienen, maar heb ook niet veel nodig.
Ik heb wel een flinke studieschuld, en ondanks dat mijn ouders me echt veel hebben gesteund is er van alles voorgevallen waarom die zo is opgelopen. Dat kan ook zeker zonder feesten/vakanties ect.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:10

veerledec schreef:
Sparen zonder rente en met inflatie is financieel momenteel niet altijd de beste keuze. Ik spaar niet voor de studie van mijn kinderen, maar zou normaal wel genoeg maandelijks over moeten houden om ze ook tijdens een studie te kunnen onderhouden. En ik heb nog een tweede woning, in een vanuit hier gunstig gelegen studentenstad, waar ze tijdens een studie in zouden kunnen wonen.

Veerle ..... gunstig.... welke stad hebben we het over waar ik woon barst het van de mensen uit jouw woongebied .....vette schulden allemaal ...op kamertjes allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:11

veerledec schreef:

Opzich zou alles wel eerlijker worden als iedereen gewoon een huis had om in te wonen en verder niet. Of dat kinderen gewoon hun geld krijgen wat ze verdienen en niet door bijvoorbeeld een erfenis.
Geen verwijt naar veerledec, maar daar dacht ik laatst over na.