Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:36

We sluiten een compromis: huisje in de Auvergne, huisje in de Ariège en eentje in de Limousin :Y)

Anoniem

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:39

Ik ben nu met vakantie in Limousin, kan alleen maar beamen dat het hier heel fijn is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:40

brokjes schreef:
Ik ben nu met vakantie in Limousin, kan alleen maar beamen dat het hier heel fijn is :j

Ik hoorde dat er nog een leuk huis daar te koop staat. <<)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:52

Mkango schreef:
brokjes schreef:

Ik hoorde dat er nog een leuk huis daar te koop staat. <<)

2 zelfs O:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:56

Joh :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:57

Ailill schreef:
Joh :')

Beetje zelfpromotie moet kunnen toch :Y)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:59

Absoluut :j

Ik ben gelijk mijn hypotheek gaan checken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:45

Sizzle schreef:
opisop_shop schreef:
Wat kost een weide huren in Frankrijk gemiddeld per jaar/maand?

Zulke vragen kun je gewoon niet beantwoorden, voor geen enkel land. Dat ligt totaal aan de regio en het vraag/aanbod.

Klopt. Wij hadden een wei per jaar voor 120 euro (dik anderhalve hectare) en de ander voor 60 euro (1 ha). Onze buuf ,Boer, heeft deze huur van ons overgenomen, dus wij hebben geen weilanden meer. Maar hier is zoveel grond .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:16

Wij zijn eigenlijk alleen nog maar door/langs de Limousin gereden op weg naar familie. Dan moeten we via Limoges namelijk, en het enige andere in jullie streek wat me qua naam bekend voorkomt is natuurlijk Ouradour-sur-glane. Helaas nog nooit geweest :o

Qua klimaat etc kan ik er dus echt niks op plakken, evenmin qua streek of waarop het lijkt zeg maar.

Iets wat mij persoonlijk "tegenvalt" aan bijvoorbeeld de Auvergne is dat er eigenlijk vrij weinig is behalve Clermont-Ferrand qua stad. Zeker voor kampeerders/huurders gite/b&b gasten is het handig als er in de buurt toch wel iets is zoals een restaurantje, een supermarkt, tankstation ofzo. Voor mijn vriend is een luchthaven binnen 1-2u rijden een pluspunt ivm zijn werk en eventueel gasten/bezoek natuurlijk.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 06:37

[Zweden en donker]
[Zweden en muggen]

Ja en nee...
Ja, de zon komt in de winter nauwelijks/niet boven de horizon. Maar!! Dat betekent wel een paar uur zonsopkomst/zonsondergang. En door de sneeuw die er van oktober tm mei ligt is het helemaal niet zo pikkedonker. Als het helder is loop ik ’s avonds laat/’s nachts zonder zaklamp door het bos, de maan (ook als deze niet vol is) verlicht een heleboel. Waar ik woon (100 km boven de noordpoolcirkel) valt het door de sneeuw erg mee. In gebieden wasr weinig/geen sneeuw valt is het qua donker imo veel erger.
Van mei tm augustus wordt het daarnaast niet donker, in juni/juli een aantal weken 24/7 zon.
Qua muggen hangt het er enorm van af waar je bent èn wanneer (temperatuur, wind, bewolking, tijdstip). Bij goede onstandigheden (voor de muggen) kan ik nauwelijks buiten komen zonder direct een zwerm om me heen te hebben. Iets met meerdere factoren waardoor ik meer aantrekkelijk ben voor muggen (vrouw, bloedgroep O+ etc.) en helaas een overgevoeligheid/allergie. Deze muggen willen niet zo graag binnen zijn als de Nederlandse muggen, dus ’s nachts eigenlijk geen overlast.

Dat ik geïnteresseerd was in Zweden komt doordat mijn vader er werkte en mijn ouders er een huis hebben. In het zuiden (Göteborg area). Vond het een prettig land. Dat ik naar het uiterste noorden emigreerde was puur toeval. Wilde het een jaar proberen. Tijd vloog en had het goed naar mijn zin dus plakte er nog een jaar aan vast. Aan het eind van dat tweede jaar (ik was aan het nadenken over waar ik heen wilde verhuizen) leerde ik mijn vriend kennen. En inmiddels woon ik dus al 5,5 jaar hier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:54

Lijkt mij prachtig daar in Zweden

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 08:36

Ik hoop dat het kan met corona maar ik wil dit jaar als het kan in de winter naar Portugal of Italië om te kijken hoe het weer daar dan echt is en ook om te kijken hoe het er is in een periode met weinig toeristen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:15

Het is ook belangrijk om echt contact te leggen met de bevolking. De omgeving kan nog zo mooi zijn, maar als je je matelois irriteert aan de luidruchtigheid van Italianen dan wordt je ook niet gelukkig. Idem met de eindeloze uitstel en afstel politiek in Spanje waar ze rustig 5 maanden bezig kunnen zijn met het verven van je balkon. Zo weet ik ook van diverse Brabanders dat ze gillend weer uit Zwitserland gevlucht zijn vanwege de regeltjes en ontoegankelijkheid van de mensen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:18

Sizzle schreef:
Het is ook belangrijk om echt contact te leggen met de bevolking. De omgeving kan nog zo mooi zijn, maar als je je matelois irriteert aan de luidruchtigheid van Italianen dan wordt je ook niet gelukkig. Idem met de eindeloze uitstel en afstel politiek in Spanje waar ze rustig 5 maanden bezig kunnen zijn met het verven van je balkon. Zo weet ik ook van diverse Brabanders dat ze gillend weer uit Zwitserland gevlucht zijn vanwege de regeltjes en ontoegankelijkheid van de mensen.

Haha, als Brabander-uit-een-dorpje kan ik beamen dat ik gék zou worden van mensen die op straat elkaar niet groeten en buren die elkaar niet 'zomaar even' komen helpen ja! :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 09:20

Een ding scheelt we gaan ervoor om geen mensen vanaf het huis te kunnen horen, lekker afgelegen, maar inderdaad het eindeloos vooruit schuiven afspraken kan wel een dingetje zijn, zo had ik hier in Nederland ook een schilder die ik na 5 keer afzeggen op het laatste moment heb gezegd dat het niet meer hoeft :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:29

Naja, groeten is dan weer bijna een soort nationale plicht, maar even spontaan een bakkie doen is er niet bij nee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:34

Skippy01 schreef:
Sizzle schreef:

Haha, als Brabander-uit-een-dorpje kan ik beamen dat ik gék zou worden van mensen die op straat elkaar niet groeten en buren die elkaar niet 'zomaar even' komen helpen ja! :j
Ik moest daar in het begin wel heel erg aan wennen hoor. Kwam bijna 6 jaar lang wekelijks in Kaatsheuvel, als ik op vrijdagavond kwam aangereden en de buuf stond buiten kon ze mij een samenvatting van mijn week geven. En van die van haar, schoonmoeders, de vreemdgaande overbuurman en de zus van de kapper.

Uiteindelijk kon ik het wel waarderen, maar ik moet zeggen dat in de Betuwe het eigenlijk redelijk gelijk is, maar iets meer zelfstandig/gesloten in het begin. Nu ik er over nadenk vond ik het enkel lastig om met Duitsers te werken, dat was in Spanje op een stal (de schoonouders van Rath) en damn, dat ging er zó strikt en formeel aan toe. Nee, dat ligt me niet zo :o

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:02

Dat is ook de reden dat ik niet op een Duitse school zou willen werken. Op uitwisselingen verschillende keren met Duitse collega’s gewerkt maar die hiërarchie is zo enorm. Niks mogen ze zelf bepalen en alles moet langs de directie. Ook als je 600 km verder op zit. Nu weet ik dat je als docent in Nederland veel vrijheid hebt maar Duitsland lijkt wel het tegenover gestelde.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:08

Maar ik denk dat je ook niets kan veralgemenen... ze kan volk x heel formeel zijn en is je buur net die ene uitzondering natuurlijk... dat maakt het ook zo moeilijk, als je ergens woont krijg je je buren er cadeau bij, die kies je niet, en zelfs in nl kunnen bv slechte buren je leven behoorlijk verzuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:53

tengeltje11 schreef:
Maar ik denk dat je ook niets kan veralgemenen... ze kan volk x heel formeel zijn en is je buur net die ene uitzondering natuurlijk... dat maakt het ook zo moeilijk, als je ergens woont krijg je je buren er cadeau bij, die kies je niet, en zelfs in nl kunnen bv slechte buren je leven behoorlijk verzuren.

Nou ja, bepaalde gewoonten en gebruiken zijn vaak wel landelijk/regionaal bepaald, dus daar kun je best in het algemeen iets over zeggen. Nee, niet iedere Italiaan zal luidruchtig zijn of elke Fin gesloten, maar feit is dat sommige dingen in bepaalde culturen meer of minder geaccepteerd worden dan in Nederland, en daar moet je mee om kunnen gaan. Als jij inderdaad gewend bent om via de achterdeur bij de halve straat spontaan binnen te kunnen vallen voor een kopje koffie, dan zal het inderdaad behoorlijk aanpassen zijn als je in een land komt te wonen waarin mensen hun privéruimte meer beschermen. Idem andersom: in Zuid Afrika is het niet ongebruikelijk om vrienden of familie die toevallig bij jou zijn, mee te nemen als je op bezoek gaat bij iemand anders, ook al kennen ze elkaar niet. Daar zit de gemiddelde "één koekje bij de koffie" Nederlander ook niet op te wachten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:17

Ah, Lapland! Gaby, ik blijf stikjaloers dat je daar woont! Maar mijn reis in de winter daarheen heb ik nog steeds niet kunnen maken. Blijft wel op mijn bucketlist staan!
Ik ben vorig jaar denk ik in Stockholm geweest in het voorjaar, toen het zo rond 16u donker werd. Eerlijk is eerlijk, ik had het er toch wel wat lastig mee. Maar kan je dat vergelijken met het hoge Noorden?
Mijn ultieme droom is om in een pak sneeuw ooit weer om middernacht op de Noordkaap te staan, zoals we in juni ooit om middernacht daar konden genieten van de middernachtzon. Onbetaalbaar moment...

Zowel bij Lapland als bij Frankrijk krijg ik spontaan een heel warm, borrelend aangenaam gevoel diep in mezelf. Het gevoel van thuiskomen. Een gevoel dat zegt "het is goed zo, laat me hier maar".
De USA vond ik in 2007 ook prachtig, ik wil die reis eveneens opnieuw maken en dan met meer nadruk op de natuur, maar erheen verhuizen? Nee. Dat zegt me dan weer niks.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:21

ikzelf ben naar Duitschland geemigreerd. (Thüringen) bevalt me prima.

daarvoor heb ik 3 jaar in Leeds, UK, gewoond, dat was redelijk prut.

landen waar ik niet zou willen wonen:
USA- plastic land met politiestaat... heel vervelend
Australie - ook politiestaat
Rusland- (wellicht niet zo versaasend) mij te stad-centrisch en te plat.... en te veel vliegen..

Noorwegen stond lang bovenaan mijn lijst... maar donkere winters en lastig paarden houden, toch wel lastig.

dus ik ben voor geographische midden van Europa gegaan.
bevalt prima.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:39

Airnt schreef:
Noorwegen stond lang bovenaan mijn lijst... maar donkere winters en lastig paarden houden, toch wel lastig.

Ik run hier een stal, ondervindt vrij weinig problemen met het houden van paarden. De sneeuw is naar mijn mening beter te hanteren dan die vele regen en voornamelijk blubber.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:55

Ik moet er echt niet aan denken om in een land te wonen met nog kortere dagen in de winter. Dat kan ik echt niet verwerken :D

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:56

Nee ik zou ook echt voor meer zon uren gaan. Dat staat wel hoog op de prioriteitenlijst.