Verdeling taken (man - vrouw?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:37

MyHorseGirl schreef:
TS: ik zou je man echt een schop onder z'n hol geven. Het niet kunnen/niet aandenken vind ik eigenlijk onzin. Ze weten het prima, maar hebben er gewoon geen zin in / kost te veel moeite. Je hebt wel een relatie met iemand, en bent absoluut niet zijn moeder of huisslaaf. Dit moet toch ook wat doen met je seksappeal?

Zwangerschap doet iets met je seksappeal. Dit niet hoor. :+ Wat heeft dit in hemelsnaam te maken met seksappeal? Ik voel me absoluut niet zijn moeder of huisslaaf. Eerder een manager van ons gezamenlijke huishouden.
Mijn vriend en ik hebben allebei op kamers gewoond, allebei een tijd in het buitenland (afzonderlijk van elkaar) en ook na de studie op onszelf gewoond. We hebben een gelijksoortige baan, werken ongeveer evenveel uren en verdienen ongeveer evenveel. Wij kunnen het heel goed vinden samen en kunnen een huishouden prima draaiende houden; hij kan super goed en lekker koken, pakt uit zichzelf huishoudelijke taken op etc. Dat staat absoluut niet ter discussie en is zeer gelijkmatig verdeeld.

Hij heeft alleen een ander idee over het regelen van zaken dan ik. Hij vindt het prima zaken last minute te regelen of soms zelfs te laat te regelen als die impact maar minimaal is. Ik niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:45

zolang ik nog werk (nog 5 weken en dan ben ik met pensioen) stofzuigt en kookt mijn man (al jaren met pensioen), dat zijn zijn bijdrages aan de huishouding, meer vindt hij niet nodig. De rest zoals dweilen, ramen lappen, wassen enz. doe ik. Als ik straks met pensioen ben, doe ik het stofzuigen ook, alleen koken blijft hij doen, want dat kan ik niet (naar zijn zin).
W.b. klussen heb ik 2 linkerhanden en hij is heel handig, dus behalve eens iet vasthouden of de stofzuiger eronder houden als er geboord moet worden, waag ik me er niet aan.
Ieder haalt z'n eigen auto af en toe door de carwash, sinds we geen paarden meer hebben, blijven de auto's van binnen redelijk schoon en voor onderhoud gaan ze naar de garage, voor pech onderweg is de wegenwacht onze redding.
Alle technische dingen in huis (wifi, alles met stroom) doet mijn man, dat was zijn werk en is nu zijn hobby.
Boodschappen deden we samen, maar die worden nu bezorgd. We komen nu niet meer in winkels (corona)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:55

Hier is het ook zo hoor.

Ik werk fulltime, hij ook. Ik heb nog een paard en een huishouden. Hij werkt voor zichzelf.
Ik doe het gehele huishouden, de administratie van ons beide, de administratie van zijn bedrijf en ik heb nog een paard waar ik elke dag ben.

Zou ik willen dat hij sommige dingen zou doen? Hm soms wel, maar ene kant nee.
Ik heb graag de controle in handen en ik weet als ik het doe, het op mijn manier gebeurd en dat het ook daadwerkelijk gebeurd. Ik ben iemand die het prima vind en graag het zelf doe.
Ik weet dat hij een korter lontje heeft en als hij bepaalde instanties moet bellen om dingen te regelen, weet ik dat het escaleert.. Dus nee ik regel liever het allemaal zelf :))

Ik maak gewoon een lijstje met dingen die gedaan moeten worden en ik zet agenda herinneringen aan.
En dan is het prima :)

Doubtless

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:04

Brainless schreef:
@Doubtless..
Hier zijn sleutelen aan de auto/scooter/grasmaaier ed. en klussen echt geen hobby hoor.
Dat zijn ook echt een moetje.

Ik zeg ook niet dat dat bij iedereen hobby is. Ik zeg alleen dat ik het een verschil vind of het hobby of een moetje is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:05

Jouw man heeft idd een schop onder zn kont nodig :+

Bij ons is t wel wat scheef verdeeld inmiddels, maar ik werk 24 en hij 40. Dus tsja dan is t ook wel logisch. Ik doe de boodschappen, kook, grootste deel van de was. Hij stofzuigt, doet een klein deel van de was, doet deels de tuin en hij regelt alle financiën. Vanaf volgende week hebben we hopelijk weer een schoonmaakster, kan niet wachten.

Ik regel alles wat met onze zoon te maken heeft. Opvang, school, kinderopvangtoeslag en verder alles wat je nodig hebt voor een kind. Ik vind dat wel eens frappant dat dat blijkbaar logisch is oid. Hij bracht onze zoon vanmorgen voor t eerst naar school (hij is net 4), maar dan moet ik dus echt wel even helpen de tas van onze zoon klaarmaken :+ maar goed nu weet hij het, dus volgende keer mag hij t zelf doen :D Maar ook met een dagje weg of vakantie oid, hij bedenkt dan echt niet wat er mee moet. Dat doe ik. Maar goed dat vind ik denk ik ook wel prima, heb daar graag beetje controle over :+

Andere regeldingen rondom huis verdelen we. Als de schilder moet komen dan mag hij dat fixen en als de schoorsteenveger moet komen dan regel ik dat. Voor mij is t makkelijker te plannen om thuis te zijn ivm parttime werk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:08

Ik vind het zo wonderlijk dat sommige mannen wel de meest complexe fusies en overnames kunnen begeleiden, maar in huis of relatie ineens niets kunnen plannen, begrijpen en/of onthouden.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:12

Tiggs schreef:
Ik vind het zo wonderlijk dat sommige mannen wel de meest complexe fusies en overnames kunnen begeleiden, maar in huis of relatie ineens niets kunnen plannen, begrijpen en/of onthouden.

Daar hebben ze dan weer een secretaresse voor. :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:14

Brainless schreef:
Tiggs schreef:

Daar hebben ze dan weer een secretaresse voor. :j

Nou er zijn goede secretaresses, maar de belangen kunnen behoorlijk groot zijn en dan zou ik toch graag zelf de controle hebben. Jij hangt als je secretaresse een fatale termijn mist..

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:22

SophieO schreef:
Ik hoop dat al die dames hier die het een probleem vinden en die misschien later kinderen krijgen of al hebben, hun eigen zonen wel gaan leren om te koken, de was te doen, schoonmaken enz.. Want daar zit toch ook vaak het probleem. En dan gaan ze pas het huis uit als ze gaan samenwonen en kan de vriendin alles doen :+

Als je allebei werkt, kan je ook gewoon allebei in huis wat doen. Bij mij zou zo´n vent een probleem hebben. Ik vind schoonmaken al vreselijk, dat ga ik naast het werken, echt niet allemaal alleen doen als ik zou samenwonen. :')

Ik vind er ook niets aan, dus ik doe het liefst alles zo snel en efficiënt mogelijk, en vooral zo min mogelijk.
Ik ben op een gegeven moment 4 uur minder gaan werken en mijn hemel het commentaar! Echt mensen die dachten dat ik het deed zodat ik meer tijd voor het huishouden zou hebben. Of dat ik nu wel meer tijd aan het huishouden zou besteden (aka taken van vriend overnemen), want het is niet eerlijk als ik maar 32 uur werk en vriend 40 uur en hij ook nog iets in het huis zou moeten doen. Ik ben toen tegen sommige mensen niet heel aardig geweest mbt ze laten inzien dat hun gedachtengang dom en achterhaald was. |o Wel het soort mensen waarbij meestal de man het leeuwendeel van het geld binnen brengt en zijzelf vaak een baantje hadden.

Vriend is trouwens meestal degene die thuis blijft voor de ketelman of als er een klus gedaan wordt. Simpelweg omdat het makkelijker is als het zelf in de gaten houdt en vragen stelt, dan wanneer ik een soort middelman word. Het voordeel is wel dat hij normaal op 5 minuten fietsen van huis werkt, dus hij laat ze vaak bellen en dan gaat hij naar huis of hij werkt eens een keer thuis. Dus hij hoeft er geen hele dag vrij voor nemen. Dus dat is elk jaar 2 uur en in de acht jaar dat we samenwonen 2 keer 1 dag. Hier hoeft gewoon niet veel gedaan te worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:31

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry! Maar als ik jou was zou ik eens een week of 3-4 echt tot op de minuut (of bijna toch) gaan bijhouden wie er wat wanneer doet. Ben je er voor eens en voor altijd achter wie er nu het meeste doet. En dan kun je ernaar handelen

Verder nog een interessant stuk voor je om te lezen: https://www.harpersbazaar.com/culture/f ... -equality/

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:32

Als wij op reis gaan, ben ik de inpakker. Dat is echt het veiligste haha.

Ik begin weken op voorhand al met lijstjes te maken.
- mijn kleren
- zijn kleren
- badkamerspullen
- zwemspullen
- elektronica
- eten en drinken, zowel voor in de auto als voor daar

Ik trek een paar maal aan zijn oren, vraag of er iets is wat hij zeker wil meenemen. Hij kiest zelf welke kleren hij meeneemt, maar ik schrijf dus wel het aantal van elk item op. Vorig jaar dacht ik zijn kledij een beetje los te laten, "hij is er klaar voor", en toen stonden we in Spanje en had hij 3 t-shirts bij voor 14 dagen, en op eentje daarvan morste hij daar tomatensaus, uiteraard op een witte :+ Hij pakt zijn spullen zelf in, maar ik moet dus wel even een lijstje maken voor hem. Vind ik helemaal niet erg, ik kick op lijstjes haha.

Toen we weer naar huis kwamen, heb ik hem naar zijn ouders gestuurd (die wonen daar). Ik wilde hem echt uit mijn weg hebben haha. Ik heb een bepaalde logica die ik wil volgen, dus vind het makkelijker als hij dan even uit de buurt is en ik gewoon mijn ding kan doen.

Note: mijn vriend is 14 jaar ouder dan mij :+

Een paar jaar geleden had hij me verrast met een weekendje weg. Hij heeft toen mijn beste vriendin gebeld, om hem telefonisch te assisteren met het inpakken. Hij had aan alles gedacht behalve het avondeten voor die avond en iets om het haardvuur mee aan te maken. Gelukkig had hij wel ontbijt voor de volgende dag bij, dus hebben we dat als avondeten genomen, en had ik een notitieboekje in mijn handtas zitten waar we het vuur mee hebben aangemaakt. Er was een tropisch zwembad, dus ik was al lang blij dat hij mijn bikini bij had :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:34

Misschien moet je duidelijker zijn als je iets van hem verwacht. Veel mannen hebben die behoefte.
Je kent het dan vast ook wel dat als jij staat te koken, zit hij lekker te chillen en vraagt niks enzo.. En als hij staat te koken voel je toch die drang om te vragen of je kan helpen.. Of je probeert eens echt gewoon te ontspannen zonder je hulp aan te bieden en dan hoor je hem zuchten en steunen in de keuken. Dat is hier thuis het geval.

Anyways. onze verdeling..
Mijn partner en ik hebben samen een bedrijf en ik heb daarnaast mijn eigen fulltime business en een perceel (eigen weide incl bak en paddock paradise etc).

Dus: ik werk 40 uur voor eigen bedrijf, 10-15 uur voor gezamenlijke bedrijf en dan nog 14-20 uur op stal per week.
Hij heeft alleen wat uren voor ons gezamenlijke bedrijf ivm afgekeurd zijn, dus de rest is hij thuis. Vanzelfsprekend neemt hij de verzorging van de hond op zich, evenals het huishouden. Hij wast, hangt de was op, ik vouw het vervolgens op. Hij stofzuigt (en we hebben een robotstofzuiger) en doet de vaatwasser etc. Ik doe de keuken schoonmaken en de toiletten. Hij de badkamer en vuil aan de weg zetten. Ramen lappen doe ik af en toe. Afstoffen doen we vaak even samen.

Ik regel alle financieen in huis. Zowel voor de bedrijven als voor prive. Loopt ook een beetje samen natuurlijk. Hij heeft wel wat moeite met overzicht houden en initiatieven nemen (hij is niet voor niks afgekeurd uiteraard) dus die taak heb ik.
Echter als er onderhoud aan iets gedaan moet worden, regelt hij dat. Als ik ergens over in zit en heb geen zin om 20 minuten in de wacht te staan telefonisch, doet hij dat.
Als ergens oppas gevonden moet worden voor onze dieren (paard, hond, vogels) dan regelt hij die. TV wil niet? regelt hij. Internet stuk? regelt hij. Alleen alle papieren rondom onze nieuwe auto (verzekering, contract, etc) doe ik.

Dus hij is met name de praktische kant. Alleen koken kan ik gewoon beter (hij houdt van scherp. ik niet).
voor de rest zijn veel taken voor hem in huis, en doe ik de zakelijke dingen.

Vakantie plannen deed ik voornamelijk. Maar we gaan niet graag op vakantie. Overigens maakt hij dan ook wel zelf een lijstje wat belangrijk is. Die van mij is uitgebreider uiteraard, maar hij zou het overleven met zijn lijst:)
Maar zodra we de deur uit gaan moet ik wel continue checklist doen:
Heb je je telefoon, zonnebril, pasjes, sleutels?
Want hij vergeet werkelijk alles. En dan altijd erachter komen als we NET niet op bestemming zijn.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 10-06-20 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:35

Tiggs schreef:

Eens. Ik heb allemaal mannelijke collega's en wij hebben zowel grote als kleine projecten en juist die meerdere kleine met relatief korte doorlooptijd zorgen ervoor dat je soms wel 10 projecten tegelijk leidt met verschillende planningen en acties waarover je het overzicht moet hebben en houden. Als je dat op je werk kan, dan kan je het thuis ook.

Nu heb ik bij mijn directe collega's trouwens niet de indruk dat ze thuis verzaken, eerder in tegendeel. Mijn werk heeft me zelf overigens ook geboost in mijn regelskills op privégebied. :P

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:42

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:31

Mijn partner werkt en ik ben thuis, maar ik heb weinig aanleg voor het huishouden. :') Ik kook af en toe of doe de vaatwasser, maar het meeste doet mijn partner of hij stuurt me aan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:11

Zo wat een takenpakketten komen hier voorbij, ik word al moe als ik het lees :oo

Hier is het redelijk 50/50 verdeeld, zowel huishoudelijke dingen als de zorg voor de kleine. Zelfs het regelen/managen is redelijk verdeeld, ik heb mijn onderwerpen en hij de zijne. En de ene periode doe ik iets meer en dan weer hij. Het voelt iig heel gelijkwaardig en ik zou het ook niet anders willen.

Wij komen trouwens allebei uit heel traditionele gezinnen, dus wat mij betreft is gezinscultuur hierin geen excuus. Maar wel: wat spreek je samen af, kan je er van een afstandje naar kijken, kan je onderhandelen samen?