Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:43

Maar als hij zich ongemakkelijk voelt op een strand met zoveel vrouwelijk bloot... Wat lost het dan op dat jij niet in zwemkleding gaat zonnen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:48

Bij zwaar Rooms-Katholieken is er wel een traditionele rolverdeling tussen man en vrouw.Ik ben dat zelf en heb er geen problemen mee al erger ik me wel eens aan sexistische moppen die de oudere mannen wel maken.Maar je mag eigenlijk wel doen wat je wilt,in bikini lopen,naar de sauna gaan,normale omgang tussen man en vrouw alcohol drinken als vrouw,wat je maar wil.Bij mannen van andere religies\culturen is dat vaak niet zo. Als je kiest voor een relatie met bijv. een Moslimman dan zit dat er wel in als onderdeel van het totaalpakket.Iemand helemaal veranderen zal niet lukken.Als je er gelukkig mee bent dan is dat jouw keuze.

Winged
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:19

Maar gaat het er om dat jij zichtbaar bent voor andere mannen? Is beschut/uit het zicht zonnen dan een optie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:04

Luckystory schreef:
Om de dingen wat meer in persectief te plaatsen; mijn lief is afkomstig van Gaza. Hij is dus opgegroeid onder het beleid van Hamas. En toeristen in badkleding op een strand zoals in andere toeristische Moslimlanden, is iets waar hij nooit mee geconfronteerd is. Zijn referentiekader ligt echt mijlenver verwijderd van het ‘onze’.
Ik overdrijf dus niet, als ik zeg dat hij meermaals in de gevangenis heeft gezeten omdat hij met een meisje sprak of op straat met haar gezien werd. En dat gaat uiteraard ook verder dan alleen het overheidsbeleid. Cultureel en binnen de familie is zoiets ook echt not-done. Zo is hij als jonge twintiger ooit door zijn zussen, moeder en tantes zwaar aangepakt omdat ze erachter waren gekomen dat hij met meisjes sms-te.
Dat heeft toen wel indruk gemaakt, want hij heeft mij dat verhaal al meermaals verteld.

Met homo’s heeft hij geen probleem.
Hij ligt blijkbaar heel goed in de markt bij homo’s. ( krijgt vaak berichtjes enzo via fb) En hij vindt dat dan wel grappig.
In de Arabische cultuur gaan mannen onderling ook heel anders met elkaar om. Veel vrijer. Tot een niveau zelfs, dat wij als westerlingen er misschien bedenkingen bij krijgen. Maar voor hen is dat normaal. Ze trouwen zelden uit liefde, als ze überhaupt hun vrouw al kennen voor het huwelijk. Contacten tussen meisjes en jongens zijn vanaf een bepaalde leeftijd ook niet aanvaard. Vrienden zijn dan ook veel belangrijker voor hen. Ze zoeken eerder betekenisvolle relaties in hun vriendenkring dan in hun huwelijk.

Mijn vriend is inderdaad nu 3 jaar in België. De redenen om uit Gaza te vertrekken, lijken logisch. Raketten op je hoofd krijgen is daar een dagelijkse realiteit. En economisch is het sterk achteruit aan het gaan sinds Hamas aan de macht is en de import zeer sterk gelimiteerd werd door Israël.
Voor hem persoonlijk was het gebrek aan bewegingsvrijheid de reden om te vertrekken. Het is een openluchtgevangenis. Maar hij zit nog steeds tussen 2 werelden hoor. En dagelijks heeft hij heimwee.
Ik vind die ‘aanpassen of oprotten’- retoriek dus indredaad wel pijnlijk voor hem. 3 jaar is helemaal niet lang. En waarom zou hij moeten assimileren? Integratie heeft toch niets te maken met het achterlaten van je eigen cultuur?

Maar dit is the bigger picture uiteraard. Mijn vraag gaat er natuurlijk over hoe je zulke verschillende achtergronden binnen een relatie past zonder dat één van ons beiden zichzelf verliest. ;)

Gaza... daar heb ik laatst een programma over gezien van Anthony Bourdain, dat heeft wel indruk gemaakt moet ik zeggen. Natuurlijk kan ik het niet beoordelen, maar ik kreeg de indruk dat hij een heel realistisch en eerlijk beeld heeft neergezet over hoe het is om daar te leven. En dat staat cultureel inderdaad mijlenver af van onze eigen normen, waarden en gebruiken.
Dat overbrug je inderdaad niet zomaar in een paar jaar, dat kost tijd. Maar ik blijf er wel bij dat in mijn ogen het gevolg van de keuzes van je vriend is dat hij wel met dat aanpassen bezig moet zijn en blijven. Hij kiest voor Belgie, in Belgie is wat jij doet compleet aanvaard en dat is dan het kader.
Maar hij is wel iemand uit een cultuur die totaal niet gelijkwaardig omgaat met vrouwen, dat is echt iets om rekening mee te houden omdat die omslag heel lastig kan zijn.

Misschien totaal offtopic, maar ik heb niet al te lang geleden een interculturele relatie van dichtbij meegemaakt. Zij uit een andere cultuur, hij Nederlander. Ze zijn getrouwd omdat zij anders uit haar familie gezet zou worden, haar kenden we als behoorlijk vernederlandst, inclusief korte rokjes en hoge hakken. Na het trouwen bleek dat toch niet helemaal te kloppen... ineens ging ze fanatiek aan de ramadan meedoen, kledingstijl veranderde, ze eiste dat hij geen varkensvlees meer at en verbood hem om een biertje te drinken met zijn vrienden na het sporten bijvoorbeeld. Zij had het zwaar, maar hij gaf eigenlijk echt letterlijk alles op.
Het is na het trouwen voor hen beide echt heel zwaar geworden, terwijl ze hoopten dat het makkelijker zou worden. Niets bleek minder waar.
Ik hoop oprecht dat het beter met ze gaat, maar dit verhaal heeft mij wel heel erg huiverig gemaakt. En heel kritisch op interculturele relaties.
Het kan hartstikke mooi zijn, net als iedere andere relatie, maar het kan er ook heel makkelijk voor zorgen dat mensen uiteindelijk doodongelukkig worden omdat de verschillen simpelweg te groot zijn/blijken. Liefde overwint niet alles.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:16

Luckystory schreef:
Ik denk trouwens niet dat hij vreest dat ik hem zou bedriegen ofzo. Dat is de reden niet.
Ik ben eigenlijk veel jaloerser dan hij.
De precieze reden kom ik niet zo goed achter. Ik twijfel of hij het wel duidelijk heeft voor zichzelf.

Het kan verhelderd werken als je daar beide over nadenkt denk ik. Waar staat een bikini/ naakt voor hem voor? en wat is het voor jou. Dan heb je het eerder over je gezamenlijke normen en waarden dan op een deuzig kledingstuk.

De reden dat een aantal vrouwen hier zo heftig reageren zit hem vermoedelijk in: ik mag zelf bepalen wat ik draag en dat zegt niets over mijn gedrag als mens/ partner.

Bij hem is bloot vel waarschijnlijk iets heel intiems alleen voor je meest naasten (OID) Dat is niet perse verkeerd. Alleen een beetje onpraktisch in dit geval. Want 'wij' vinden vooral die kleine driehoekjes die we bedekken gereserveerd voor de partner.
Eigenlijk is het dus jullie eigen persoonlijke grensconflict :+ waar ligt de grens van prive vlees en openbaar vlees.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:20

Al mijn vlees is mijn privévlees. Of juist openbaar vlees? Ik vind deze vergelijking heel lastig :') Maar ik draag en laat zien wat ik wil.

Kom op, vervelend dat hij zich ongemakkelijk voelt, laat 'm daarmee aan de slag gaan. Je bepaalt toch zeker zelf wat je aantrekt?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:43

Mensen hebben het over kleine driehoekjes hier. Maar een tankini is eigenlijk een badpak ,dus enkel je armen en benen zijn niet bedekt. Het is niet bepaald een string wat je draagt.
Dus hoeveel meer bedekt wil je dan nog op het strand gaan liggen?
Of is het de bedoeling niet meer op het strand te liggen.
Aangekleed liggen zonnen lijkt me enorm warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:45

Daar heeft hij al op geantwoord. Hij heeft het liefste continu een luchtig strandkleed. Dus tja, daar zou ik persoonlijk echt niet mee gaan zwemmen in de zee.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:54

TS, ik wil jou en je vriend eigenlijk een groot compliment maken. Hij noemt het feit dat hij zich ongemakkelijk voelt als jij in bikini naast hem op het strand bent. Zijn woordkeus geeft jullie de ruimte om de discussie samen aan te gaan. Dat is top.

Ik kan me helemaal, of misschien wel helemaal niet, voorstellen dat hij enorm in tweestrijd is tussen twee werelden die zo ver van elkaar af staan. Dat zijn verstand en ervaringen van de laatste 3 jaar misschien wel zeggen dat een bikini helemaal OK is maar dat zijn gevoel, belevingswereld en ervaringen van daarvoor, ik weet jullie leeftijden niet en dat is ook niet zo spannend, van pak 'm beet 20-25 jaar iets heel anders zeggen.

Práát erover en vind, samen, een oplossing, die voor jullie beiden werkt. Een bergvakantie zou kunnen, maar is niet de oplossing, die verschuift het discussiepunt alleen maar, of stelt dat uit.

Als de oplossing een luchtig strandkleed is dat je omslaat wanneer je niet meer plat in tankini ligt te zonnen, is dat prima. Als dat ook voor jou werkt. Dat strandkleed, een pareo, of hoe het ding ook heet, leg je aan de zeekant neer als je gaat zwemmen en slaat het weer om als je de zee uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:57

Luckystory schreef:
DeMolenhoek schreef:
Vriend gaf toen ook aan dan maar naar de bergen te gaan. Nogal extreem om te vermijden dat ts een tankini draagt :)

Dat is natuurlijk half grappig bedoeld, om zijn punt een beetje te maken.

Zonnen zonder jurkje en zodra ik opsta iets erover heen dragen, doe ik eigenlijk sowieso. En dat stelde ik ook zo voor. Maar hij zei dat dat geen verschil maakte voor hem. Als ik in bikini naast hem lig te zonnen, vindt hij dat nog steeds niet leuk.

Maflinger: Vriend wil dus eigenlijk dat het constant aan blijft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:00

Dáár moet de discussie ook over gaan. En dan vooral over het waaróm.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:11

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat mij betreft mag 'de boyfriend' zich ongemakkelijk voelen en dat uitspreken, maar kan je alleen een gezonde relatie hebben als je elkaars eigenheid erkent en respecteert. Jij bent een Westerse vrouw die er geen graten in ziet in bikini op het strand te liggen, dat hoeft je niet aangepraat te worden. Je vriend kan zich er ongemakkelijk bij voelen, maar niet je proberen ompraten / andere kleding laten dragen / zelfs geheel andere vakantie boeken om de situatie te vermijden. Als je actief je partners gedrag en opvattingen probeert te veranderen zonder dat diegene er zelf achter staat kan je beter een andere partner kiezen in plaats van de huidige naar je hand te willen zetten.
Bijvoorbeeld je kledingkeuze bij zijn familie daar sta je wél zelf achter, dat beslis je zelf naar aanvoelen van de situatie. Op het stand voel je echter àlleen van zijn kant uit druk om te veranderen ipv uit jezelf, dat is niet gezond.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:45

Mijn dochter heeft eens in een soortgelijke situatie verkeerd. Ook zij paste zich uit respect voor schoonouders aan, zo is ze ook opgevoed. Ook haar (hoogopgeleide, in VS gestudeerde) vriend vond het onprettig als ze op het strand haar bikini droeg. Toen ze vroeg waarom antwoordde hij 'dat andere mannen die haar zagen daar onfatsoenlijke gedachtes bij kunnen krijgen.' "En als jij zo'n meisje ziet dan?" vroeg ze. Hij zei dat hij dat nooit zou doen.
Nou ja, het werd een glijdende schaal. Geen bikini maar badpak. Geen V-hals maar ronde hals. Geen strakke jeans maar losser jurkje. Of haar haren niet vast konden. Het duurde een half jaar voor ze voor zichzelf koos. Ze moest teveel concessies doen die haar tegenstonden.
Dat kan voor jou natuurlijk best anders zijn, maar een beetje alert zijn of je niet teveel meebuigt kan denk ik geen kwaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:00

Ik heb niet alles gelezen en vind het wel heel dubbel.

Alleen jij zelf kan echt bepalen wat acceptabel is binnen de relatie. Het mag niet zo zijn dat je ergens aan toegeeft en dat steeds meer wordt. Of dat straks blijkt als je trouwt dat het toch anders is als nu en je voor verrassingen komt.
Helaas ken ik die ervaringen wel om me heen. Een personeels lid trouwde met een Egyptische man. In de tijd daarvoor hadden ze het echt leuk; gingen uit, op vakantie en alles kon en mocht. Toen ze trouwde sloeg hij heel erg om tot het agressieve aan toe. Als je dat soort dingen vaker hoort, wordt je voorzichtig met oordelen hoe dat in een ander zijn/haar relatie zal gaan.

Ik was 17 en mijn moslim vriend 24. Dat leek ook leuk, maar werd later ook van kwaad tot erger. Daar heb ik wel een flinke deuk van opgelopen toen.

Mijn moeder was juist een hele vrije vrouw en mijn vader liet mijn moeder ook hartstikke vrij. Er was geen traditionele rolverdeling, dus ik heb zelf ook niet dat voorbeeld.

Mijn man en ik kennen elkaar 27jaar en we zijn allebei behoorlijk vrij. Ik mag dragen wat ik wil, waar en wanneer ik dat wil. Hij ook.
Maar toch wil ik wel bevestiging soms. Als we ergens heen gaan, wil ik horen of het leuk is wat ik aan heb. Mijn man heeft dat niet echt en als ik iets niet mooi of passend vind, zeg ik dat wel. Het gaat dan niet erom wat anderen vinden, maar wat wij vinden.

Vroeger lag ik altijd topless. Ik heb echt cup A, dus schaamde me wel snel, maar iedereen lag toplees, dus ik ging niet als enige een topje aan doen. Als er al topjes voor mijn maat waren.......
De laatste jaren en zeker in het buitenland is het veel minder, dus ga ik ook niet als enige topless liggen. Het maakt me verder ook niet uit of iedereen mijn borsten ziet en of ze bruin worden. Je kan je bandjes laten zakken als je geen streepjes wil.

Als je op het strand ligt zie je de gekste dingen. Ga je daar op letten of geniet je gewoon van je tijd samen? Ik denk ook wel sne; ik ben in een vreemd land, op een groot strand en zie al die mensen nooit meer. Het zal me worst wezen wat anderen van me denken dan.

Maar binnen je relatie is het wel fijn als je je beiden prettig en op je gemak voelt. Als het een stukje nieuwigheid is en je vriend wel went aan het bloot, komt het vanzelf wel goed. Dan zal hij inderdaad de anderen zien en wennen aan het beeld en zijn eigen vrouw niet eens heel bloot vinden.
Wordt het echt een ding en wordt het meer of erger in de toekomst, zou ik het er heel goed over hebben en zeer duidelijk zijn, want dat wil je gewoon niet. Maar soms gaan dingen heel geleidelijk en hebben mensen niet eens door hoeveel ze opgeven of toegeven binnen een relatie.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:13

Gini schreef:
TS, het feit dat jouw vriend zijn gevoelens open en eerlijk met jou durft te bespreken maakt hem al meer openminded dan veel Bokkers die jou nu al in een boerkini zien rondlopen.

Doe wat hij met jou deed: praten. Aangeven hoe jij je erbij voelt en wat jij prettig dan wel onprettig vindt. Jij bent je eigen persoon, dat klopt, maar het klopt ook dat je onderdeel bent van een relatie. Daar ga je een evenwicht in moeten zien te vinden (dat doet iedereen hoor, het is alleen omdat het nu om een moslim gaat dat er opeens krampachtig gedaan moet worden).

Dit dus.

TS, volgens mij heb je een ongelooflijk lieve jongen aan de haak geslagen, die echt zijn best doet om zich aan te passen aan de cultuur van zijn nieuwe land. Maar eerlijk - 3 jaar is niet lang om een enorme cultuuromslag te maken. Jullie klinken allebei redelijk en bereid om rekening met elkaar te houden. Ik wens je vooral veel wijsheid en liefde toe, jullie komen er wel uit (en waarschijnlijk beter zonder al dat kortzichtige geblaat hier, dan mét). :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 18:17

Hij is een schatje <3
Hij zei eens “dat hij er vroeger altijd van droomde om een vriendin te hebben, om te kunnen tonen hoe graag hij haar zag. En dat hij steeds bedacht hoe hij dat zou doen en hoe het zou zijn en voelen.“
En heel cliché misschien, maar dat is precies hoe ik het ervaar.
Zo’n houding is ook heel ontwapenend.
Ik ben meer ‘ervaren’ dan hij als het op relaties aankomt. En ouder ook. Maar probeer maar eens pragmatisch te blijven als je partner er zo in staat. Good luck! :+

Ik kan perfect voor mezelf zorgen. Ik heb in principe niemand nodig en kan perfect gelukkig zijn. Ik zie een relatie als een extra, geen noodzaak.
Dus ja, ik haal in mijn relatie een groot stuk voldoening uit het feit dat mijn lief blij is. Ik geniet ervan als ik kook en hij vindt het lekker. Of wanneer ik een nieuw kleedje aan heb en hij vindt het mooi. Maar zoiets is wederkerig. Ik denk dat dat voor hem evengoed geldt.
En als we op vakantie gaan wil ik uiteraard zelf ook van het strand en de zon genieten. Maar dan wil ik dat hij ook geniet. Ik vind het wel een probleem eigenlijk, om te weten dat hij zich ongemakkelijk voelt door die bikini.
En moet ik het wel willen om hem te pushen er ok mee te zijn?

Ik had hem die link van die jurkjes getoond.
Dat vond hij blijkbaar wel ok. Het zal dan toch dat bikinibroekje zijn wat hem het meeste stoort... :?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:20

Maar dan is de hamvraag: kan jij nog genieten als je niet in bikini mag liggen? Hoe voel jij je daarbij?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:35

Of anders gezegd, vind jij die jurkjes leuk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:42

Wat spreek je liefdevol over hem en je relatie. Mooi dat jullie dit kunnen bespreken en proberen een guldenmiddenweg te vinden.
Wat knap dat hij hier zijn leven opbouwtmet een westerse vrouw gezien zijn achtergrond.
Succes met deze kwestie en geniet van je relatie!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:54

Fijn dat jullie er open over spreken.
Maar jij houd er al rekening mee. Want bij zijn familie in de buurt draag je al kleding die gepast is.
En dat vind ik goed van je :j

Maar als jullie samen zijn vind ik dat wat hier gewoon mag en de gewoonte is ook voor jou mag gelden.
Hij kan dan wel uit de Gaza komen, hij kiest er voor hier te wonen en een vrouw van hier te hebben.
Daar hoort een bikini op het strand ook bij.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:00

Luckystory schreef:
Hij is een schatje <3
Hij zei eens “dat hij er vroeger altijd van droomde om een vriendin te hebben, om te kunnen tonen hoe graag hij haar zag. En dat hij steeds bedacht hoe hij dat zou doen en hoe het zou zijn en voelen.“
En heel cliché misschien, maar dat is precies hoe ik het ervaar.
Zo’n houding is ook heel ontwapenend.
Ik ben meer ‘ervaren’ dan hij als het op relaties aankomt. En ouder ook. Maar probeer maar eens pragmatisch te blijven als je partner er zo in staat. Good luck! :+

Ik kan perfect voor mezelf zorgen. Ik heb in principe niemand nodig en kan perfect gelukkig zijn. Ik zie een relatie als een extra, geen noodzaak.
Dus ja, ik haal in mijn relatie een groot stuk voldoening uit het feit dat mijn lief blij is. Ik geniet ervan als ik kook en hij vindt het lekker. Of wanneer ik een nieuw kleedje aan heb en hij vindt het mooi. Maar zoiets is wederkerig. Ik denk dat dat voor hem evengoed geldt.
En als we op vakantie gaan wil ik uiteraard zelf ook van het strand en de zon genieten. Maar dan wil ik dat hij ook geniet. Ik vind het wel een probleem eigenlijk, om te weten dat hij zich ongemakkelijk voelt door die bikini.
En moet ik het wel willen om hem te pushen er ok mee te zijn?

Ik had hem die link van die jurkjes getoond.
Dat vond hij blijkbaar wel ok. Het zal dan toch dat bikinibroekje zijn wat hem het meeste stoort... :?

Dat zou best kunnen, de meeste bikinibroekjes laten nog best veel bil zien. Je kunt hem dat eens vragen, of dat het grootste probleem is.

En dan bij jezelf nagaan of jij bereid bent om zo'n badjurkje aan te doen (persoonlijk vind ik ze leuker/sexy'er dan tankinies), je zou ook eens kunnen kijken naar jaren 50 geïnspireerde badkleding, dat zijn geen jurkjes, maar zijn op de heupen wel meer bedekt en figure hugging :D.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 19:04

ClauH schreef:

Ik weet het niet goed. Ik vrees een beetje dat het erg warm kan worden in het zuiden.
Dit jaar zullen we blij moeten zijn als we binnen Europa ergens heen kunnen.
Maar volgend jaar willen we graag naar Thailand. Dat is toch nog iets tropischer qua klimaat...

Die dingen zijn blijkbaar wel figuur-corrigerend. Daar kan ik de voordelen wel van inzien :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:09

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het qua warmte geen klap uitmaakt of er nou iets om je billen wappert of niet :=

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:10

Bij twijfel niet doen! Ik zou mijn kleding keuze etc. nooit aanpassen op een man. Ik draag wat ik zelf wil.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:11

Luckystory schreef:
ClauH schreef:

Ik weet het niet goed. Ik vrees een beetje dat het erg warm kan worden in het zuiden.
Dit jaar zullen we blij moeten zijn als we binnen Europa ergens heen kunnen.
Maar volgend jaar willen we graag naar Thailand. Dat is toch nog iets tropischer qua klimaat...

Die dingen zijn blijkbaar wel figuur-corrigerend. Daar kan ik de voordelen wel van inzien :+

Ik denk dat er qua warmte weinig verschil is tussen wat je nu draagt en een badpak/badjurkje :P.

Maar het belangrijkste is, dat jij je er prettig bij voelt die concessie te doen, als het al zo voelt, misschien vind je zo'n badpak of jurkje wel veel leuker ook nog :P.