Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:41

Als de middelbare scholen weer open gaan moet mijn dochter een mondkapje voor in de bus. Deze maakt ze zelf van een oud t-shirt. Al die niet medische mondkapjes beschermen je toch niet dus wat is t nut? T is alleen voor de vorm.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:47

Marije_jiplover schreef:
Sorry, ik heb het filmpje niet ergens anders gevonden nog.
Maar het is een filmpje waarbij ze bij diverse mondneusmaskers met een spuitbus deo door de maskers heen spuiten.
En alleen een paar echt medische daar zie je geen spray doorheen komen, bij allerlei andere maskers komt de spray er nagenoeg onverminderd dwars doorheen.

Ja, en het gevaar is dus dat mensen dan gaan hoesten met een mondkapje en dan niet meer hun elleboog ervoor doen ofzo. Of denken: boeiend, heb toch een mondkapje. Daar zit het gevaar denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:56

onpaard schreef:
Als de middelbare scholen weer open gaan moet mijn dochter een mondkapje voor in de bus. Deze maakt ze zelf van een oud t-shirt. Al die niet medische mondkapjes beschermen je toch niet dus wat is t nut? T is alleen voor de vorm.

Zodat we daarna kunnen zeggen dat het inderdaad niet werkt, nadat we het niet geprobeerd hebben?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:04

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:42

Ik heb het filmpje gezien, maar dat zijn rare mondkapjes die hij gebruikt. Lijkt mij een enkel laagje vlieseline of een non-woven stofje of zo, je kan er bijna doorheen kijken.
Verbaast me niets dat die niks tegen houden.

Marije_jiplover

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:47

Het lastige alleen is dat je weinig weet over welk masker degene tegenover je in de tram op heeft.
Is dat een degelijke of niet?

Als ik hier in het topic al lees dat iemand van plan is een gratis gekregen wegwerpmasker te gebruiken tot die kapot is, of die filmpjes van die maskers van een (oude) sok, dan denk ik, doe dan maar liever helemaal niks, dan waan je je tenminste ook niet veilig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:54

Als we elkaar maar vaak genoeg aanpraten dat we het niet echt hoeven te proberen, dan hou je dat in stand ja.

Maar we kunnen toch ook proberen om gewoon wel oprecht goede mondkapjes te vinden en te maken en te gebruiken? En dat niet iedereen dat doet is jammer, maar als veel mensen het wel doen, dan scheelt dat een boel. Er zijn ook mensen in het verkeer die zich niet aan de verkeersregels houden, en toch helpt het dat de meeste dat wel doen. Als er namelijk niet teveel corona rondgaat, doordat het al tegengehouden wordt voor het in de bus komt, is het ook niet zo'n probleem dat sommige mensen daar minder serieus mee omgaan.

(Ook hier weer: hoe minder corona, hoe minder risico.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:01

Je mag alleen geen oprecht goede gebruiken want er wordt actief afgeraden om medische mondkapjes te gebruiken... en laten dat nou degene zijn die goed zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:04

verootjoo schreef:
Je mag alleen geen oprecht goede gebruiken want er wordt actief afgeraden om medische mondkapjes te gebruiken... en laten dat nou degene zijn die goed zijn :')

Dat zou natuurlijk de ideale situatie zijn, maar ook goede mondmaskers moet je goed dragen en zullen bij het algemene publiek dus niet zo veilig zijn als ze kunnen zijn. Daarnaast is er geen onbeperkte voorraad en denk ik dat ze willen voorkomen dat mensen deze maskers gaan hamsteren, wat ik best zie gebeuren.

Al houdt het 40% tegen, imo is alles mooi meegenomen toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:11

Verootjoo, dat is een verhaal op zich, maar niet echt relevant toch? Als je een masker maakt volgens een aantal van die modellen (dubbellaags en waar je een filter in kunt stoppen bv) heb je echt al een behoorlijk degelijk masker. Niet om mee in overduidelijke besmettingshaarden te lopen, wel om toevallige besmetting onwaarschijnlijker te maken in het OV.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 20:10

Justme_Lisaa schreef:
Ik krijg vandaag 2 herbruikbare mondkapjes binnen en volgende week nog 6. Moet 4 dagen per week met het OV, dus ik hanteer gewoon 1 mondkapje per dag en dan de was in. Voor 8 stuks ben ik 20 euro kwijt, ga niet voor ieder enkele treinrit een nieuw mondkapje aanschaffen, dat kost me teveel geld. Op deze manier heb ik genoeg voor 2 weken

Maar dan heb je volgende week toch gewoon 2x per dag een schone?

8 kapjes en 4 dagen werken zeg je toch?

Dan heb je inderdaad maar voor 1 week kapjes, maar even uitwassen is toch niet zn probleem? Kost misschien 10 minuten per dag.

helemaal uitkoken is echt niet nodig. En zeker de 15 minuten die ik hier wel eens voorbij heb zien komen is knetter gestoord _O- als je vuil water kookt om er drinkwater van te maken, doe je dat 3 minuten. Dan is water veilig om te drinken. Alle bacteriën, virussen enz zijn dan dood. Dus na 3 minuten is COVID-19 echt al lang kassie weilen.

Gewoon de kraan op standje heet, minimaal 60 graden water (of even de waterkoker aan) water in de wasbak of teiltje oid, de 2 mondkapjes erin, even 5 minuten laten weken, uitspoelen, ophangen en klaar.

Eventueel nog een beetje wasmiddel erbij en even echt "wassen" dan zijn ze schoon zat als "verplichte" mondkapjes, als je ze inderdaad draagt omdat ze verplicht zijn en niet omdat je het zelf graag doet.

Het wassen kan je iedere dag even doen, of je spaart ze van 4 dagen op en doet ze allemaal tegelijk even.

Hetzelfde voor filters knippen, gewoon komende weekend (of wanneer je even tijd hebt) een hele zooi van die filters knippen/ maken, dan kan je iedere dag even snel een filter pakken

Edit:

Ik heb dus één uitwasbaar mondkapje gekocht op AliExpress, ik wil nog wat goede wegwerp kapjes kopen hier in Nederland.

Ik neem dan 1 of 2 wegwerp kapjes mee als ik met het ov ga, dan kan ik wisselen als het moet.

Maar ook ik zal waarschijnlijk dat éne kapje 2x per dag dragen in het ov.

Of 1x een wegwerp kapje...

Ook ik heb geen zin om meerdere van die dure dingen te kopen.

Ik zal af en toe met het ov reizen. Ik heb nu een autotje dus heel afhankelijk ben ik er gelukkig niet meer van.

Maar bijvoorbeeld Antwerpen weet ik niet of ik daar met de auto durf te rijden straks als de grens weer open is. Dan pak ik denk ik liever het ov...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:11

Strikt genomen hoef je ze niet eens iedere keer te wassen/koken.
Je kan ze ook even strijken met stoom.
Als je er genoeg hebt dat je ze na gebruik een aantal dagen weg kan leggen is het virus ook weg.
Die overleeft niet zolang buiten het lichaam.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:16

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:52

Nou ik heb mijn broek er van vol...komt er bij ons op de afdeling een spoed opname 2 polities,2 ambulance broeders met mondkapjes op want stel je voor!. wij mogen er geen dragen....en dat terwijl er boven in dat zelfde verpleeghuis wel corona is. is alles voor daar want die hebben het wel nodig!
Maar ik heb er al tijden geleden zelfgemaakt , maar die mag je niet op ..... echt het is zo krom als het groot is!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:54

Kanzi schreef:
Strikt genomen hoef je ze niet eens iedere keer te wassen/koken.
Je kan ze ook even strijken met stoom.
Als je er genoeg hebt dat je ze na gebruik een aantal dagen weg kan leggen is het virus ook weg.
Die overleeft niet zolang buiten het lichaam.

uhhh dat virus blijft wel 72 uur in leven hoor, op gladde oppervlakken en in zo een ding zit ook altijd iets vocht van je ademhaling dus ik zou ze wassen of stomen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:56

onpaard schreef:

Juist, je hebt nog gelijk ook!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:34

kwita schreef:
uhhh dat virus blijft wel 72 uur in leven hoor, op gladde oppervlakken en in zo een ding zit ook altijd iets vocht van je ademhaling dus ik zou ze wassen of stomen!

Maar als je ze dan 72 uur/drie dagen laat liggen is het virus toch ook weg?
Dan is het vocht van je ademhaling al lang verdampt.
Als je het geen fijn idee vindt kan je ze altijd wassen natuurlijk, maar als je het mondkapje maar een kwartier op hebt gehad is het ook niet echt vies geworden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:06

Kanzi schreef:
kwita schreef:

Maar als je ze dan 72 uur/drie dagen laat liggen is het virus toch ook weg?
Dan is het vocht van je ademhaling al lang verdampt.
Als je het geen fijn idee vindt kan je ze altijd wassen natuurlijk, maar als je het mondkapje maar een kwartier op hebt gehad is het ook niet echt vies geworden.

Wegwerp maskers kun je gewoon even een kwartiertje in de oven doen dan zijn eventuele virus deeltjes alsnog dood en kun je het masker nog gebruiken. Tip komt van een professor in de medische hutsefluts. Geen idee wat die man precies doet. Hij vond het onzin dat iedereen anders dan medisch gebruik tig van die dingen gebruikt op een dag omdat het volgens hem totaal niet nodig was/is

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:18

Ik heb gister zelf een mondkapje genaaid. Twee lagen stof met ertussen ruimte voor keukenrol of iets dergelijks. Goed werken zal het natuurlijk niet, maar schijnveiligheid is ook een vorm van veiligheid :))

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:25

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:36

IsaCalixa schreef:
Hoi, heeft iemand ervaring met deze site/mondkapjes?

https://www.miniinthebox.com/nl/p/unise ... 96fdf61a52

De site wel. Die is best oké. Versturen gaat wel traag, reken op 2 weken zeker.
Maar, polyester, wil je dat wel dragen? Lijkt mij vervelend ademen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:41

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:45

IsaCalixa schreef:
Hoi, heeft iemand ervaring met deze site/mondkapjes?

https://www.miniinthebox.com/nl/p/unise ... 96fdf61a52

Is bekend bij Radar en dat is geen goed teken. Vaak hoge inklaringskosten (staan oude berichten t/m 2018 maar die douanekosten zijn alleen nog maar hoger, en dan zijn er nog klachten over niet leveren en zo... ik zou zeggen, kijk even op Radar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:15

De zin en onzin van mondkapjes is denk ik iets waar wij, als nuchtere Nederlanders, nog jaren over kunnen door discussiëren. Feit blijft: Recht in iemand zijn/haar gezicht proesten of er een 'laag' tussen hebben zal gewoon wél schelen (percentages heb ik niet, maar dit kunnen we zelf ook wel bedenken). Kan je met een deobus (waar nogal wat druk achter zit) door allerlei kapjes heen gaan sprayen, maar dat geeft natuurlijk niet echt een goede representatie van hoe het gaat als je een keer hoest/kucht.

Ik ben zelf gewend aan het dragen van mondkapjes wanneer ik bijvoorbeeld verkouden ben, dat is relatief standaard in veel Aziatische landen. Het OV (om een voorbeeld te noemen) is bij uitstek een 'probleem' wanneer het gaat om 1.5m afstand houden om eventuele besmettingen te voorkomen, dus ik denk dat dat helemaal niet zo'n gek idee is momenteel. Kun je 64x filmpjes willen bekijken van deobussen en self declared scientists die wel even gaan laten zien hoe het moet, maar daar schiet je weinig mee op.

Uiteraard zal er verschil zitten tussen het zelf maken en de voor geproduceerde, al denk ik wel dat je even 'logisch' moet nadenken over de stoffen van de DIY maskers waar je ze voor gebruikt. Sokken lijken mij bijvoorbeeld bij uitstek niet een goed uitgangspunt als je alleen al zelf kijkt naar de manier van weven en samenstelling. We gebruiken al een paar weken ons gezonde verstand, dat kan je voor mondkapjes dan toch ook wel doen? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:29

Ik mag hopen dat je voor Corona tijden ook niet recht in iemands gezicht hoest maar in je elleboog :7