De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:43

Tja Secricible, als ik nou zeg dat 50% van de mensen verwende dwingelanden zijn, dan mag dat vast niet. Dus dat zeg ik niet.

En als je in de WO II riep "He, rot op. Ik wil geen tank door mijn straat. Dat is inbreuk op mijn privacy" dan had je een kogel door je bast. Tegenwoordig is er veel meer getuttel, fluwelen handschoenen, voorzichtig benaderen, kans op beschadiging van de privicy/tere ziel.

"Kop dicht. Blijf thuis. Zorg dat je niemand ziet. Ga niet op vakantie. Doe wat er gezegd wordt!" Dat werk niet meer anno 2020. Jammer genoeg denk ik vaak.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:43

Ik ben blij dat er ook nog best een heel aantal mensen kritisch zijn op alle maatregelen die de regering neemt.
Klein voorbeeld, ik woon in Roemenie en ik krijg al een aantal jaren regelmatig post die opengemaakt is door het douane scan team. Het Nerderlandse wel te verstaan! Hoewel er gewoon brief geheim is hebben ze daar een constructie op bedacht dat het dus wel kan. Vrijheid en bescherming van de wet IS al relatief.

Een noodwet, verplichte vaccinatie en andere vrijheidsbeperkende maatregelen op die manier vastleggen is imo erg eng. Zeker wanneer het maar verlengt kan worden en de redenen om dat te doen zullen, wanneer het aan de orde mocht komen, prima te vinden zijn. Er kan al best heel erg veel binnen de huidige grondwet. Ik denk dat een groot deel van de bevolking zich veilig waant in het westen maar de stemming kan zo maar omslaan.

En ik vind het in deze discussie al heel bijzonder om te zien dat er een grote groep mensen is die voor alle maatregelen zijn om zogezegd de Corona in te perken. Een kleinere groep is kritisch of tegen en die wordt voor gek verklaard. Vrijheid van meningsuiting mag alleen binnen de denk kaders van de grote massa en de gangbare wetenschap?
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 01-05-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:44

En, waar staat de aankondiging van de verplichte vaccinatie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:44

secricible schreef:
Ik blijf me bij dit soort topics, maar ook sommige commentaren van mensen, afvragen of dit in andere crisissituaties ook zo ging. Stonden er tijdens de tweede wereldoorlog ook mensen te protesteren omdat ze gedwongen werden na 20.00 binnen te blijven?

Wellicht zijn die mensen er geweest.
Ze werden direct verhaftet.
De rechtsstaat was toen, al lang daarvoor, afgeschaft.

Citaat:
En tuurlijk blijft het goed om kritisch te zijn, na te denken over hoe deze noodwet niet misbruikt kan worden over X-jaar. Maar voor nu zijn er onorthodoxe maatregelen nodig om onze samenleving op de lange termijn te redden. En dat dat weerstand oproept bij iedereen is logisch, niemand doet dit voor zijn lol.

De eenvoudigste methode lijkt mij: met zoveel woorden in de wet vermelden dat de wet een beperkte geldigheid heeft, en dan een datum erbij.
(Uiteraard kan de boel verlengd worden, kan diezelfde wet later wer worden afgestoft - maar dan is daar telkens weer expliciete toestemming van 2e en 1ste Kamer voor nodig.)

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:47

Sunnda schreef:
Ik moet zeggen dat ik de afgelopen weken niet direct bang ben geworden van de overheid, want die doen prima werk imo.
Maar mijn medeburgers...jeetje. de helft vind ik oprecht doodeng.
Die denken niet eens democratisch meer.
Alles wat anders denkt dan hen is gek, dom, of minstens naief en achterlijk.
Vragen stellen mag niet en als je twijfels hebt ga je maar ergens anders wonen.

Imo zit dit topic vol met idioten, maar dan bedoel ik niet de mensen die zich zorgen maken.

Wie bedoel je dan wel? Even voor de duidelijkheid, aangezien ik ook in dit topic zit.. ben benieuwd of ik aan de critiria van "idioot" voldoe, want in dat geval weet ik er nog wel een paar :')
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Sunnda

eilleen333 schreef:
Mensen verwarren democratie met: “ik wil doen waar ik zin in heb”. Het idee van een samenleving is dat je het samen doet dacht ik, dus ook rekening houdt met de rest

Bullshit..ik wordt zo moe van dat of/of verhaal.
Natuurlijk is er een kleine groep die echt zo denkt, maar de overgrote meerderheid wil heel graag rekening houden met iedereen, maar heeft tegelijkertijd ook grote twijfels over de toekomst, de houdbaarheid of andere problemen.
En dat mag!! Het is werkelijk waar idioot dat hier een paar bokkers zijn die alle twijfels afdoen als gek of gestoord.
We hebben hier vrijheid van meningsuiting, en als die niet verder mag gaan dan je eigen straatje, ben je zelf het probleem..

estja

Cer schreef:
Ik lees in dit topic inderdaad dat er niet gedemonstreerd mag worden, maar dat mag wel. Alleen door de noodmaatregelen kunnen lokale bestuurders dingen anders intepreteren of een beetje naar eigen inzicht verbuigen bijvoorbeeld. Met een Noodwet kun je daar ook iets mee doen.

Kijk maar eens hoe er in Venezuela geprotesteerd wordt met de "potten-en pannenprotesten". Inderdaad niet op de klassieke manier maar dit is toch echt wel duidelijk protest.

Karl66 ik kan me helemaal vinden in jouw bijdrage.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:49

Zorgen maken, twijfels hebben, dat is allemaal bijzonder gezond. Dat houd de mens scherp.
De regering wegzetten als mensen die door noodwetten en regels de Nederlandse samenleving in een greep van dictatoriale toestanden wilt zetten en houden is ronduit belachelijk.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:51

Sunnda schreef:
Bullshit..ik wordt zo moe van dat of/of verhaal.
Natuurlijk is er een kleine groep die echt zo denkt, maar de overgrote meerderheid wil heel graag rekening houden met iedereen, maar heeft tegelijkertijd ook grote twijfels over de toekomst, de houdbaarheid of andere problemen.
En dat mag!! Het is werkelijk waar idioot dat hier een paar bokkers zijn die alle twijfels afdoen als gek of gestoord.
We hebben hier vrijheid van meningsuiting, en als die niet verder mag gaan dan je eigen straatje, ben je zelf het probleem..

Ga je lekker? :')
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:54

Sunnda: niet ALLE twijfels worden afgedaan als gek of gestoord. Ja, jij hebt vrijheid van meningsuiting. En ja, die gaat vele malen verder dan jouw of mijn eigen straatje. Als je dat niet ziet, ontkent, dat NL zo in elkaar zit, dan heb je echt een blinde vlek voor de werkelijkheid. En daar kan ik niets aan doen. Ook niet met 100 posts op Bokt. Bovendien heb ik helemaal niet de behoefte om je te overtuigen.
Je gaat het vanzelf merken. Je gaat niet gearresteerd worden omdat je op straat loopt.
Je gaat geen gewonden ziekenhuis opname krijgen.
Je gaat geen gedwongen vaccinatie krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:04

Zolang mensen de opruiers op Facebook geloven met wat die noodwet in zou houden is het vechten tegen de bierkaai. Ik vind het zeer terecht dat halve waarheden en leugens verwijderd worden van openbare fora .
En de tegenwerping dat er vrijheid van meningsuiting is, prima maar dat is een mening en geen vaststaand feit dus komen er onwaarheden voorbij dan hebben ze geen nut behalve opruiing van de maatschappij . En daar zit het gros van de mensen niet op te wachten. Protesteren vind ik ook een grondrecht maar wel met in achtnemend van de regels en voldoen ze daar niet aan dan wegwezen . Het vervelende van deze crisis is dat er een onzichtbare en redelijk ongrijpbare vijand is en enkelen kunnen daar niet mee omgaan. Merk er niets van dus het bestaat niet hoor je veel te vaak . En juist door deze personen lopen we het risico om straks in een echte lockdown te komen .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:08

Ik denk dat veel mensen Facebook als bron hebben en niet alles dubbel checken.
Als ik Facebook als bron zou nemen, zou ik moeten geloven dat Nederland helemaal geen maatregelen heeft genomen en gaat nemen, want dat gaat in Portugal rond, met een foto van een lachende Rutte erbij. Ik heb daar steeds op gereageerd met een artikel in het engels dat zegt hoe het wél zit, maar ik vrees dat de meesten in Portugal dat niet te zien krijgen, dus veel zullen geloven dat er in Nederland niks gebeurt om het virus te stoppen.
Andere dingen die ze geloven van Nederland zijn dingen als "iedereen is aan de drugs, want legaal" en "alle mannen gaan naar de prutsmutsen, want legaal" en "idereen behalve de moslims is protestants, want het koningshuis is protestants" en "alle ministers gaan op de fiets naar hun werk".

Als je gelijkdenkende vrienden hebt, loop je een grote kans dat er tussen jullie steeds dingen die ongeveer hetzelfde zeggen gedeeld wordt, waardoor je onjuist beinvloed wordt.

Ik heb een zeer gemeleerde, internationale en erg grote Facebook vriendenkring en we zijn het lang niet altijd met elkaar eens en er worden verschillenden bronnen uit verschillende landen gebruikt. Ik zie dus wel eens tegenstrijdige dingen en zoek dan altijd uit hoe het zit door een oorspronkelijke bron te zoeken en de betrouwbaarheid daarvan te checken.
Ik denk dat zoiets erg belangrijk is, in een tijd waarin het supergemakkelijk is om maar wat op internet te gooien en sommige mensen een mening als de waarheid aannemen.

Betreffende demonstreren, dat heb ik al eerder uitgelegd, dat hangt samen met samenscholen, maar je kunt nog steeds gewoon je onvrede uiten via telefoon, mail, open brief in een krant of op een site. Je mond wordt niet gesnoerd, je mag alleen een tijd niet meer samenscholen en demonstreren op straat is precies dat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:13

nou ja ik voel me wel aangevallen doordat iemand mij een idioot vind, omdat ik sommige dingen in twijfel trek. Ik doe braaf wat me gezegd wordt hoor, alleen ja er zijn wel vragen die mij op borrellen.
Maar ben ik dan de idioot of degene die vind dat ik me mond moet houden. Uit eindelijk ben ik niet degene die gaat protesteren, heeft in mijn ogen ook vrij weinig zin. Maar ik heb vragen en twijfels. IK hoop alleen maar op een goede afloop en dat we straks weer normaal door het leven kunnen. Ik ben soms bang en heb verdriet om de situati nu en hoop echt niet dat het voor altijd zo blijft. Mag ik die gevoelens hebben? en nee ik zit echt niet de hele dag bij de pakken neer hoor. Heb nog geen psych nodig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:15

rien10 schreef:
En, waar staat de aankondiging van de verplichte vaccinatie?

Die hoeft niet verplicht te worden. De mensen die graag beschermd willen zijn, die halen 'm wel vrijwillig. En de rest moet het zelf weten. Ze vormen voor mij tenslotte geen risico meer zodra ik immuun ben.

Maar ik ga er wel vanuit dat een vaccinatie verplicht wordt als je naar het buitenland wil kunnen reizen, dat andere landen je alleen toelaten indien je een bewijs van vaccinatie hebt. En terecht natuurlijk!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:19

Precies. Dus de angst dat "ze" het verplicht gaan stellen is irreëel.
Dat is waar ik op doelde, er zijn mensen in dit topic die de angst hebben dat er een vaccinatie plicht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:21

Ik denk dat kritisch nadenken over wat er nu gebeurt (wat imo niet meer dan gezond is) een beetje op een hoop wordt gegooid met zendmasten in de fik steken en er heilig van overtuigd zijn dat de overheid met vliegtuigjes een vaccin op ons sproeit. Zelf hou ik me braaf aan anderhalve meter afstand, vind ik de maatregelen in NL heel redelijk en snap ik waarom ze getroffen worden, maar dat betekent niet dat ik niet mijn vraagtekens mag zetten bij bepaalde zaken uit een noodwet. Nu we allemaal toegang hebben tot social media en het internet denk ik dat het volk tot op zekere hoogte de vierde macht in de trias politica is geworden en daarom ook een belangrijke controlerende rol speelt, samen met de media.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:22

Lusitana schreef:
Andere dingen die ze geloven van Nederland zijn dingen als "iedereen is aan de drugs, want legaal" en "alle mannen gaan naar de prutsmutsen, want legaal" en "idereen behalve de moslims is protestants, want het koningshuis is protestants" en "alle ministers gaan op de fiets naar hun werk".

Off-topic: en we gaan allemaal schaatsend naar ons werk volgens deze Amerikaanse verslaggeefster: https://www.rtlnieuws.nl/opmerkelijk/ar ... -schaatsen

On-topic: dit soort voorbeelden laat goed zien dat je maar niet alles klakkeloos moet geloven wat je hoort of leest. Ik vind het goed dat social mediakanalen als facebook e.d. aantoonbare onzin verwijderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:22

wemkelover schreef:
nou ja ik voel me wel aangevallen doordat iemand mij een idioot vind, omdat ik sommige dingen in twijfel trek. Ik doe braaf wat me gezegd wordt hoor, alleen ja er zijn wel vragen die mij op borrellen.
Maar ben ik dan de idioot of degene die vind dat ik me mond moet houden. Uit eindelijk ben ik niet degene die gaat protesteren, heeft in mijn ogen ook vrij weinig zin. Maar ik heb vragen en twijfels. IK hoop alleen maar op een goede afloop en dat we straks weer normaal door het leven kunnen. Ik ben soms bang en heb verdriet om de situati nu en hoop echt niet dat het voor altijd zo blijft. Mag ik die gevoelens hebben? en nee ik zit echt niet de hele dag bij de pakken neer hoor. Heb nog geen psych nodig.

Er wordt niet gezegd dat jij een idioot bent.
Er wordt gezegd dat sommige denkbeelden idioot of op z'n minst onredelijk zijn. Niet alles wat er geschreven wordt is een persoonlijke aanval. Mensen kunnen het gewoon met elkaar oneens zijn.
Nee, je moet niet je mond houden, je gevoelens mogen er zijn.
Velen met jou zijn bang voor de situatie. Hebben angst voor het onbekende. Maar ook heel veel mensen zijn niet bang dat "ze" vaccinaties verplicht gaan stellen. En dat "ze" zonder geldige reden invallen in huizen gaan doen.
Daar zit echt verschil in.
Vragen en twijfels hebben in een onzekere periode als deze is volkomen logisch.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:57

Emmaa_ schreef:
Nu we allemaal toegang hebben tot social media en het internet denk ik dat het volk tot op zekere hoogte de vierde macht in de trias politica is geworden en daarom ook een belangrijke controlerende rol speelt, samen met de media.
Zo kun je het zien, maar of dat nu zo'n wenselijke ontwikkeling is ... vrijheid van meningsuiting en is een groot goed, en voor stompzinnige, op fake news en bangmakerij gebaseerde meningen moet op zich ook ruimte kunnen zijn, maar dan vooral als uitlaatklep. Want ik hoop toch echt dat die 'controlerende' rol cq. invloed niet steeds meer daarvandaan zal komen. Massahysterie heeft nog nooit tot iets goeds geleid. En wat je nu ziet is dat de grenzen tussen kritiek op de overheid en massahysterie hier en daar op verontrustende wijze vervagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:59

Askja schreef:
Emmaa_ schreef:
Nu we allemaal toegang hebben tot social media en het internet denk ik dat het volk tot op zekere hoogte de vierde macht in de trias politica is geworden en daarom ook een belangrijke controlerende rol speelt, samen met de media.
Zo kun je het zien, maar of dat nu zo'n wenselijke ontwikkeling is ... vrijheid van meningsuiting en is een groot goed, en voor stompzinnige, op fake news en bangmakerij gebaseerde meningen moet op zich ook ruimte kunnen zijn, maar dan vooral als uitlaatklep. Want ik hoop toch echt dat die 'controlerende' rol cq. invloed niet steeds meer daarvandaan zal komen. Massahysterie heeft nog nooit tot iets goeds geleid. En wat je nu ziet is dat de grenzen tussen kritiek op de overheid en massahysterie hier en daar op verontrustende wijze vervagen.

Tsja, dat is een andere discussie natuurlijk. In deze tijd is het 'normaal' dat mensen voor hun opinie wegsturen van de kranten en meer op het internet terechtkomen. Als onderdeel van 'de media' hoop ik dat ik nog steeds die controlerende factor kan blijven zijn maar snap ik ook goed dat mensen in die zin zelf achterdochtiger worden. Ik vind het positief dat er meer kritiek komt op bepaald beleid, maar het is wel een delicate balans en ik denk dat er inderdaad snel in doorgeslagen kan worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:04

Vind ik allemaal prima. Als je zegt: ik ben schooljuf en heb een mening over dit virus en die luidt: xxxxx
Dan mag je van mij je mening vertellen en kan ik inschatten wat ik daar mee doe.
Ga je die mening als vaststaand (onderbouwd) feit brengen.... Het is: xxxxxx en gaat iedereen dat vervolgens delen van elkaar.....
Dan word het een schimmiger gebied.
Of nee, dan is mijn bescheiden MENING: haal die oliebol van het internet af!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:33

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat kritisch nadenken over wat er nu gebeurt (wat imo niet meer dan gezond is) een beetje op een hoop wordt gegooid met zendmasten in de fik steken en er heilig van overtuigd zijn dat de overheid met vliegtuigjes een vaccin op ons sproeit. Zelf hou ik me braaf aan anderhalve meter afstand, vind ik de maatregelen in NL heel redelijk en snap ik waarom ze getroffen worden, maar dat betekent niet dat ik niet mijn vraagtekens mag zetten bij bepaalde zaken uit een noodwet. Nu we allemaal toegang hebben tot social media en het internet denk ik dat het volk tot op zekere hoogte de vierde macht in de trias politica is geworden en daarom ook een belangrijke controlerende rol speelt, samen met de media.

Niks aan toe te voegen :j
Ik weet niet zo goed of ik die laatste ontwikkeling positief vind maar dát ie er is is een feit

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:36

Even een vraagje? Is de noodwet dan weer iets anders als de spoedwet? Want die is namelijk al in werking gegaan en de regels daarvan zijn al te lezen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:11

Emmaa_ schreef:

Ik ben een groot voorstander van kritisch zijn. Zeker als het over grondrechten gaat. Het probleem is alleen dat er nog helemaal geen wet is en dat het nog niet bekend is wat erin komt te staan. Hetzelfde gold voor de app. Mensen waren al tegen, terwijl de app nog ontwikkeld moest worden en we nog geen flauw idee hadden wat deze voor impact op de privacy zou hebben. Dat hangt tegelijk weer samen met het tweede deel van jouw betoog. Men heeft een mening hoe die wet er wel uit zal komen te zien, verkondigt die mening als feit en gaat dan tegen dat "feit" protesteren. Daardoor is de sociale media ook niet de vierde macht of de vervanging van de vierde macht. Te vaak worden daar feiten als meningen weggezet en meningen juist als feiten. Wat ook nog eens versterkt wordt, doordat de sociale media vooral "nieuws" toont dat met de waarheid van jouw mediabubbel overeen komt. Daardoor is de sociale media een heel slecht medium om de controletaak uit te voeren.

Maar onder aan de streep blijft het goed om kritisch te zijn, als je tegelijkertijd ook accepteert dat met rechten ook verplichtingen komen.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:52

pol013 schreef:
Vind ik allemaal prima. Als je zegt: ik ben schooljuf en heb een mening over dit virus en die luidt: xxxxx
Dan mag je van mij je mening vertellen en kan ik inschatten wat ik daar mee doe.
Ga je die mening als vaststaand (onderbouwd) feit brengen.... Het is: xxxxxx en gaat iedereen dat vervolgens delen van elkaar.....
Dan word het een schimmiger gebied.
Of nee, dan is mijn bescheiden MENING: haal die oliebol van het internet af!

Volgens mij is dit de discussie die een hele tijd terug op FZ is gevoerd n.a.v. het vaccinatietopic. Grappig hoe hij nu op verschillende fronten ineens terugkomt en relevant blijkt.