Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:20

mylittlejoy schreef:
germie schreef:
De app mag gewoon nooit verplicht worden. Dat is mijn grootste angst. Ik wil namelijk echt zelf kunnen beslissen of 'thuisblijven' nodig is of niet.

Dat mag je toch nu ook niet? Je moet al zoveel als mogelijk thuisblijven en als je symptomen hebt, moet je in z'n geheel thuisblijven. Dat staat los van een app.

Ja, maar het is niet verboden om het huis uit te gaan. Nu wordt er sterk geadviseerd on thuis te blijven in alle gevallen, maar het wordt je niet opgelegd en je wordt ook niet in de gaten gehouden. Het gevoel van eigen verantwoordelijkheid en vrijheid is ook erg belangrijk ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:21

mylittlejoy schreef:
germie schreef:
De app mag gewoon nooit verplicht worden. Dat is mijn grootste angst. Ik wil namelijk echt zelf kunnen beslissen of 'thuisblijven' nodig is of niet.

Dat mag je toch nu ook niet? Je moet al zoveel als mogelijk thuisblijven en als je symptomen hebt, moet je in z'n geheel thuisblijven. Dat staat los van een app.

Ja, maar in de tekst staat dat als je in contact geweest zou zijn met iemand die potentieel besmet is dat je dan al thuis zou moeten blijven. Dan kun je nooit meer de straat op. Het is gelukkig nu vrijwillig. Dat moet dus ook echt zo blijven. Ik kom als ik met het ov reis dagelijks in contact met snotteraars, maar ben er niet bang voor en blijf niet thuis om een match dan.
https://www.zorgvisie.nl/zo-werkt-de-oo ... pp-corona/

https://www.roteskreuz.at/site/faq-app-stopp-corona/

Het is overigens in Oostenrijk STRIKT vrijwillig, dat is echt heel belangrijk.

Anoniem

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:38

Een voordeel heb ik tenminste mijn smartphone doet het alleen met wifi en mijn blauwetand staat uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:09

Morganlefay schreef:
Een voordeel heb ik tenminste mijn smartphone doet het alleen met wifi en mijn blauwetand staat uit.

Voor gps heb je geen internet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:13

Dan blijft dat ding thuis

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:14

mylittlejoy schreef:
germie schreef:

Er zijn ook mensen die werken. Nu ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:43

Ik vind het een stukje schijnveiligheid. De app zou alleen bijhouden/waarschuwen als er een corona in je directe omgeving is/was.
Echter worden er in verhouding nog niet zo veel mensen getest. De lichte klachten komen ook overeen met heel veel andere virussen waar je last van kan hebben. Daarnaast is er geen koppeling tussen arts en telefoon waardoor je ineens als positief gelabeld zou worden. Daarnaast als ik mij ziekmeld op het werk hoef ik ook niet te vertellen wat ik heb. Waarom zou mijn omgeving dat wel moeten weten? (zeker als de signalen dus door muren gaan en mijn buuf een melding zou krijgen als ik op de WC zit en zij in de gang van haar eigen huis staat).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:52

Marije_jiplover schreef:
Ik vind dat vooralsnog geen gewenste ontwikkeling. Heb niet zoveel vertrouwen in het garanderen van de privacy hierin.
Verplicht stellen kan iig niet, er zijn zat mensen zonder smartphone.

Helemaal mee eens. Ik doe er dan ook niet aan mee. Mocht zoiets verplicht worden, dan doei smartphone!

En naast dat het privacy gedeelte mij niet lekker zit, zou ik er zelf ook helemaal gek van worden om meldingen te krijgen als ik bij een besmet persoon in de buurt ben geweest. Dan zou ik juist bang worden om het te krijgen, terwijl dat niet zeker is.

Plus, wat als je wel corona hebt maar geen klachten? Ken daar wel wat verhalen van (ja, zijn ook echt positief getest op corona) Dan heeft zo'n app ook geen nut.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:40

Citaat:
Plus, wat als je wel corona hebt maar geen klachten? Ken daar wel wat verhalen van (ja, zijn ook echt positief getest op corona) Dan heeft zo'n app ook geen nut.
Juist in het geval van geen/nauwelijks klachten en wel positief getest lijkt zo'n app mij een meerwaarde hebben. Juist deze asymptomatische groep kan ongemerkt veel mensen besmetten. En als je dan een melding krijgt is dat misschien aanleiding voor jezelf om toch wat alerter te zijn op lichte klachten en dan eerder besluit het zekere maar even voor het onzekere te nemen.

Uit, weliswaar beperkt, Japans onderzoek is gebleken dat misschien wel 30% van de mensen asymptomatisch is. Het virus kan dus makkelijk verspreiden op zo'n manier. En juist dit is voor mij een twijfelpunt m.b.t. wat ik vind van een dergelijke app. Mijn eerste reactie is: "wil ik niet, doe ik niet, telefoon blijft thuis". Maar het idee dat ik mogelijk zelf bij die asymptomatische groep zou kunnen horen en zo zelf ongemerkt (veel) mensen zou kunnen besmetten wil ik ook niet.

Dus ik vind er op dit moment nog niets van en ga eerst maar eens afwachten of er wat komt en hoe dat er dan uit ziet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:10

@Roodvos: Maar zonder klachten word je niet getest ;) Tenzij je zoals de gevallen die ik ken in een lab gaat werken en je dus bloedonderzoek krijgt, en er dan ineens uitkomt dat je corona gehad hebt. Want ja, ik ben snotterig geweest en hoofdpijn. Hooikoorts of corona? Geen idee, want je wordt niet getest.

Natuurlijk gewoon hooikoorts, voor 99% zeker, maar je weet maar nooit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:18

maar het heeft toch te maken met contactonderzoek en klachten waarmee je wel kan besmetten :?
En het is in samenhang met het aantal mogelijke testen. Nu wordt je nog niet getest maar met een uitgebreidere capaciteit kun je bij milde klachten wellicht getest worden.
Als je wel corona hebt maar niet loopt te snotteren en/of te niezen is de besmettingskans naar anderen weer kleiner..

Dat is ook, meen ik, het probleem met het gedoe over mondkapjes, dat mensen die hoesten/niezen menen wel naar buiten te kunnen 'want kapje' (wat wellicht niet voldoet want je kunt het zelf ook in elkaar naaien, maar dat vergeten ze dan even)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:19

@Cer: Ik weet het niet. Want heb ook weer gehoord/gelezen dat ook al snotter je niet, je wel anderen kan besmetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:27

Nou ja wat interessant zou zijn is om dan te weten hoe je die anderen dan besmet..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:29

Cer schreef:
Nou ja wat interessant zou zijn is om dan te weten hoe je die anderen dan besmet..

Kriebelen aan je neus, een ander per ongeluk aanraken. Een oppervlak aanraken. Etc.

Laatst raakte iemand mij ook nog per ongeluk aan, dus het gebeurd nog wel. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:42

Ik meende dat er op dat oppervlakte een besemettelijk virusdeeltje moet zitten, en dat is, meen ik, nog niet bewezen, dat dat mogelijk is.
En dat is dan op het oppervlak gekomen, doordat iemand in zn hand geniest of gehoest heeft, en dat aan dat oppervlak gesmeerd heeft, en jij vlak daarna eraan zit. Zo heb ik het begrepen.
Als ik tegen iemand aanloop kan ik het alleen oplopen als die persoon in mijn gezicht ademt, meen ik. Niet door alleen maar tegen diegene aan te lopen.. maar misschien heb ik het niet goed begrepen..

Dan nog is de app, meen ik, wel inzetbaar bij bewezen corona gevallen.. het zgn contactonderzoek.. De vraag is alleen welke app het wordt. Daar wordt, dacht ik, dit weekend een soort van open source info over gehouden, en dan wordt maandag wellich besloten welke app het wordt .. zoiets.

het lijkt mij wel fijn om te weten welke partijen bij het ontwikkelen/kiezen van de app betrokken zijn :j dat zou wellicht al een beetje inzicht geven over hoe en wat vwb privacy bijvoorbeeld

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:04

@Cer: ik geloof niet echt in oppervlakten besmetting, maar toch is het blijkbaar een ding. Anders zouden supermarkten etc. niet alle karretjes ontsmetten? Dus vind dat sowieso maar een raar iets.

Maakt mij niet uit welke partijen er betrokken zijn. Ik wil de app niet. Geen aanval op jou hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:07

Cer schreef:

Door te praten bijvoorbeeld? Dan gebeurt er ook van alles dat wij niet zien in de lucht.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:12

Marie_Anne schreef:
Cer schreef:

Door te praten bijvoorbeeld? Dan gebeurt er ook van alles dat wij niet zien in de lucht.

Ja en trouwens ook door zweten!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:15

Ja marie_anne, dat dacht ik ook hoor toen ik schreef 'als die persoon in mijn gezicht ademt'..
het is ook als ondersteuning van die 1,5meter-maatschappij, maar wel om mensen iets meer vrijheid te kunnen geven.. zo begrijp ik het steeds.. maar het is lastige materie :j

En ik hoop dat zweet zich niet zomaar 1,5meter verspreid..
maar bijv, nu je het toch noemt, voor sportscholen wordt het allemaal een opgave.. met hard ademen, zweten en hoesten wil je daar voorlopig echt niet zijn denk ik

Ik zou wel graag willen weten welke partijen betrokken zijn, is ook geen aanval naar jou hoor Zertab. Ik hoop dat we hierin wel vrije keuze blijven houden.
Wellicht als dus die 60% het vrijwillig wel doet, is het voor anderen inderdaad niet nodig :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:21

@Cer: mensen die nu buiten hardlopen of wielrenners zweten wel...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:23

Ik vind de oplossing van Zuid Korea wel een mooie middenweg. Van besmette personen wordt in kaart gebracht waar ze zijn geweest, en dat wordt aangegeven op een publieke kaart. Je kunt dus zelf zien of jij op een plek bent geweest waar iemand besmet is. (met datum, neem ik aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:24

Cer schreef:
Ja marie_anne, dat dacht ik ook hoor toen ik schreef 'als die persoon in mijn gezicht ademt'..
het is ook als ondersteuning van die 1,5meter-maatschappij, maar wel om mensen iets meer vrijheid te kunnen geven.. zo begrijp ik het steeds.. maar het is lastige materie :j

En ik hoop dat zweet zich niet zomaar 1,5meter verspreid..
maar bijv, nu je het toch noemt, voor sportscholen wordt het allemaal een opgave.. met hard ademen, zweten en hoesten wil je daar voorlopig echt niet zijn denk ik

Ik zou wel graag willen weten welke partijen betrokken zijn, is ook geen aanval naar jou hoor Zertab. Ik hoop dat we hierin wel vrije keuze blijven houden.
Wellicht als dus die 60% het vrijwillig wel doet, is het voor anderen inderdaad niet nodig :j

Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten ja, welke partijen dat zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:25

Nirvana_ schreef:
Ik vind de oplossing van Zuid Korea wel een mooie middenweg. Van besmette personen wordt in kaart gebracht waar ze zijn geweest, en dat wordt aangegeven op een publieke kaart. Je kunt dus zelf zien of jij op een plek bent geweest waar iemand besmet is. (met datum, neem ik aan)

Dat vind ik een enorme inbreuk op de privacy van degene die besmet is. Dat zie ik niet gebeuren hier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:33

Marie_Anne schreef:
Nirvana_ schreef:

Dat vind ik een enorme inbreuk op de privacy van degene die besmet is. Dat zie ik niet gebeuren hier.

Als je niet weet wie het was en je geen maatregelen hoeft te nemen als je daar ook was, dan is er op zich geen probleem natuurlijk.
Je kunt alleen dan zelf wat meer opletten als je daar geweest bent. Al is het maar om de symptomen makkelijker te herkennen. Het is niet dat je dan niet meer naar buiten mag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:40

Ja maar als je geen maatregelen hoeft te nemen, dan hoeft je het ook niet in kaart te brengen.

In kaart brengen van besmettingen heeft alleen nut als daar ook voor de mensen die in aanraking met die persoon zijn geweest, ook consequenties aanhangen.