De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:11

Astorga schreef:
PSvanLot schreef:
Het zijn allemaal leuke ideeën maar de uitvoering zal onmogelijk zijn. Er zullen ook heel veel docenten en leraren afscheid gaan nemen van het onderwijs ben ik bang.

Dat het onderwijs nu vanaf thuis gebeurt en er aanpassingen nodig zijn wilde de onderwijslobby zelf zo graag, toch? Neem aan dat ze bij het aandringen om de scholen te sluiten ook na hebben gedacht over welke maatregelen er nodig zijn om ooit weer open te kunnen.

Daar is moeilijk over na te denken als je niet weet wat de eisen gaan zijn.
Je kunt vanalles bedenken maar dan zal minister Slob duidelijke richtlijnen moeten aangeven. Hopelijk kan hij dat 21 april en kunnen we van daaruit alles vorm gaan geven.

Sheran

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:27

Ik zou in het onderwijs graag een mix zien. Minder verplichte uren, met onderwijs op maat, meer uren die leerlingen zelf mogen kiezen/indelen. Online lesgeven kan daar heel goed bij helpen. Ik hoop dat we op deze manier wat mogelijkheden openen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:55

Astorga schreef:
Wat wordt hier plotseling alleen nog maar in problemen gedacht ipv in oplossingen. Waar is de hoop en de creativiteit gebleven?

Precies!
Natuurlijk zal er niet in elke situatie en elk beroep altijd die afstand kunnen blijven gehouden, maar heel veel kan ook wel.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom wat er ook gebeurt heel Nederland altijd om 9 uur op zijn werk moet zijn?
Er kan veel meer worden thuis gewerkt, dat is ook beter voor het milieu. Vergaderingen, colleges kunnen via beeldverbinding, veel meer spreiding van vakanties en werktijden. Er is echt wel wat mogelijk lijkt mij.

Edit: en natuurlijk niet meer teveel voedsel produceren voor de export, minder vliegen, veel meer lokaal gaan leven.
Ik ben voorstander, alleen de aanleiding is kl*te natuurlijk en er zullen heel veel creatieve ideeën nodig zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:04

Heel Nederland om 9 uur op zn werk? Toen ik nog op kantoor werkte begon ik om 8.30 of 13.00.
Mijn man begint om 7.15, en toen hij nog in de bouw zat om 6.00....

We zullen vast de enige niet zij

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:06

Ik werk in een distributiecentrum van een grote supermarkt.
Ik werk in 2 ploegen en begin om 05.00 of om 14.00 uur.
Wel lekker buiten de spits

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:07

Nikass schreef:
Astorga schreef:
Wat wordt hier plotseling alleen nog maar in problemen gedacht ipv in oplossingen. Waar is de hoop en de creativiteit gebleven?

Precies!
Natuurlijk zal er niet in elke situatie en elk beroep altijd die afstand kunnen blijven gehouden, maar heel veel kan ook wel.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom wat er ook gebeurt heel Nederland altijd om 9 uur op zijn werk moet zijn?
Er kan veel meer worden thuis gewerkt, dat is ook beter voor het milieu. Vergaderingen, colleges kunnen via beeldverbinding, veel meer spreiding van vakanties en werktijden. Er is echt wel wat mogelijk lijkt mij.

Edit: en natuurlijk niet meer teveel voedsel produceren voor de export, minder vliegen, veel meer lokaal gaan leven.
Ik ben voorstander, alleen de aanleiding is kl*te natuurlijk en er zullen heel veel creatieve ideeën nodig zijn.

Precies, en waarom niet wat flexibiliteit?

Er is bv ook al zo vaak wetenschappelijk aangetoond dat het puberbrein voor 10.00 of zelfs later nog niet functioneert en toch willen we de pubers om half 9 op school hebben.

Iedereen móet per se op kantoor werken, van 9-5. We zien nu dat het ook anders kan.
Ik hoop echt dat er dingen gaan veranderen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:13

Voor mij zullen er geen problemen zijn hierdoor. Ik werk sowieso altijd al vanuit huis, ik ben alleen, ben geen sociaal persoon, hondentraining kan ook gewoon met genoeg afstand en verder zie ik voor mezelf geen problemen eigenlijk. Maar zoals ik al zei, voor mij is het nogal makkelijk, aangezien ik niet iemand bent die met andere mensen moet werken of die graag uit gaat enzo. Ik vind het wel fijn als mensen op afstand blijven van mij. :o

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:13

verootjoo schreef:
Nikass schreef:

Precies!

Precies, en waarom niet wat flexibiliteit?

Er is bv ook al zo vaak wetenschappelijk aangetoond dat het puberbrein voor 10.00 of zelfs later nog niet functioneert en toch willen we de pubers om half 9 op school hebben.

Iedereen móet per se op kantoor werken, van 9-5. We zien nu dat het ook anders kan.
Ik hoop echt dat er dingen gaan veranderen.

Het lijkt soms wel alsof ik de enige ben die er zo over denkt, maar toch niet dus _/-\o_ Ik prijs mezelf zo enorm gelukkig dat ik mijn eigen werktijden redelijk zelf kan bepalen, moet wel vooruit plannen, maar ik ben zo blij dat ik niet verplicht van 8-5 moet werken...
sowieso hoop ik dat we hier eens gaan inzien dat meer flexibiliteit ten goede komt van alles, en niet alleen maar slecht is zoals werkgevers het graag willen doen lijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:16

Ik denk dat mbt het thuiswerken het ook een groot deel een vertrouwens kwestie is

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:23

Hier op kantoor kunnen we beginnen tussen 7 en 9.30. Eerder is het pand niet open.
Ik werk dus van 7 tot half 4 (ongeveer), vooral om de files te vermijden.
En wij werken regelmatig thuis, maar dat zou veel meer kunnen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:37

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat mbt het thuiswerken het ook een groot deel een vertrouwens kwestie is

Dit denk ik ook. Wie zegt dat jouw personeel, thuis ook echt zo ‘hard’ werkt als op kantoor? :+ Terwijl dat eigenlijk bullshit is, want van 9-5 op kantoor is ook totaal niet productief. Dus waarschijnlijk lever je thuis, met grasmaaien en was ophangen tussendoor, in minder uren meer of kwalitatief beter werk af. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:42

LadyMadonna schreef:

Hoezo? Je merkt toch zo of het werk gedaan wordt of niet :?
Of bestaat er zulk onbelangrijk werk dat niemand merkt of het wel of niet gedaan is?

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:45

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:

Of bestaat er zulk onbelangrijk werk dat niemand merkt of het wel of niet gedaan is?

Als ik niets zou doen thuis, heb ik ook geen geld. Dat hangt er namelijk bij mij wel vanaf van hoeveel ik doe op een dag. :+ en bij meeste beroepen heb je lijkt mij toch bepaalde taken die gedaan moeten worden waardoor er wel wat controle kan zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:46

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:

Tussen niet en wel gedaan zitten heel veel nuances. Daarbij, mijn werk heeft bijvoorbeeld wel grote taken, maar alles wat aan die kapstok hangt bedenk ik zelf. Ik kan het super uitgebreid maken, maar ook zeer minimaal uitvoeren. De hoeveelheid werk die ergens in zit is niet altijd eenvoudig te zien of in te schatten. Soms kan iets heel klein lijken, maar heeft er bijv heel veel uitzoekwerk in gezeten. Dat zie je niet. Soms lijkt iets veel werk, maar heb ik er vrij weinig aan gedaan. Je kunt dat dus niet altijd goed inschatten.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 11-04-20 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:48

Ik denk dat het nu de perfecte tijd is dat werkgevers beseffen dat thuis werken dus wèl gedaan worden en dat mensen ook daadwerkelijk werken. Dat vertrouwen zou er ondertussen toch wel moeten zijn nu iedereen thuis werkt. En inderdaad, vaak ben je veel productiever ook nog.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:01

Ik ben veel productiever thuis, alleen.
Op Kantoor veel meer afleiding en veel meer rumoer en omgevingsgeluiden, wat ten koste gaat van de concentratie.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:08

Het valt mij op dat er maar weinig mensen zich aan de regels houden. Persoonlijk ben Ik een voorstander van het gekozen beleid en hou mij eraan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:38

Hier wordt er gewaarschuwd niet naar de noordwaard (biesbosch, mijn achtertuin) te komen. Dus door alle malloten van elders kan ik morgen geen rondje fietsen in mijn eigen buurt....

Aan de andere kant: wat is eigen buurt?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:41

Als je verwacht dat het druk wordt zou ik niet gaan. Heb ook pas hardgelopen toen het bijna donker was vandaag en er minder mensen op straat waren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:45

Nee ik ga niet, ga mn nek niet breken over recreanten (die hier niks te zoeken hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 00:31

Als er niet binnen afzienbare tijd een behandeling voor corona is, is het de meest effectieve manier om de druk van de zorg af te halen om corona patiënten gewoon niet meer te behandelen... dat klinkt heel hard, is ook heel hard, maar bij andere ziekten moet je soms ook constateren dat er geen behandeling meer mogelijk is. Dan kun je die zorg beter aan mensen besteden die nog wel te behandelen zijn, waarvan de behandeling nu uitgesteld wordt. Dan zullen er veel mensen overlijden als de 1,5 m wordt afgeschaft, maar kijk eens hoeveel mensen er in Afrika overlijden aan honger of aan andere ziekten die ze daar niet kunnen behandelen. Wij denken altijd maar dat wij alles kunnen oplossen, misschien moeten we ons erbij neerleggen dat de gemiddelde leeftijd die wij halen, die bizar hoog is in vergelijking met de rest van de wereld, naar beneden gaat. Dan worden we misschien minder oud, maar kunnen we elkaar wel weer vasthouden en knuffelen. Wat is het leven waard als we dat niet meer kunnen? Als er dierbaren van je overlijden en je mag niet eens aan hun bed zitten om hun hand vast te houden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:43

Je wilt terug naar Afrikaanse omstandigheden omdat je de 1,5m afstand maatschappij niet ziet zitten :?
En alle covid patiënten niet behandelen?

Hoe zie je dat voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:42

Ik wil niet terug naar Afrikaanse omstandigheden, maar misschien moeten we accepteren dat we niet alles kunnen oplossen. En mensen niet behandelen, als er geen behandeling is houdt het op en er zijn wel andere mensen die behandeld moeten worden waar wel een behandeling voor is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:46

Sammiex2000 schreef:
Ik wil niet terug naar Afrikaanse omstandigheden, maar misschien moeten we accepteren dat we niet alles kunnen oplossen. En mensen niet behandelen, als er geen behandeling is houdt het op en er zijn wel andere mensen die behandeld moeten worden waar wel een behandeling voor is

Maar er is een behandeling voor covid :? Er genezen gewoon mensen van. En wie mag covid patiënten niet behandelen? Ook de huisarts niet? Alleen t zkh niet? De IC niet?
Of bedoel je dat nu alle ziekenhuizen medisch zinloos bezig zijn?

Ik vind het een hele bijzondere gedachtegang om mensen met een bepaald virus niet te behandelen.

Hoe verantwoord je dat ethisch gezien? Als arts ben je verplicht medische behandeling te verlenen. Mensen niet behandelen terwijl dat wel zou kunnen is verboden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:21

Er worden nu super veel mensen niet behandeld, verootjoo, er zijn nu super grote wachtlijsten aan het ontstaan met mensen die een operatie nodig hadden en nu gewoon niet krijgen. Dat is ook een groot probleem, als Corona een beetje onder controle is zijn we er nog lang niet want dan blijft de druk hoog door die mensen die allemaal opgeschoven zijn.

Ik zeg hier overigens niet dat ik het er mee eens ben dat we iedereen met Corona maar moeten afschrijven!!

Wel vraag ik me af: er liggen er wel verekkes veel op de IC zonder énige verbetering al voor 4 weken lang. Ben benieuwd hoelang ze het blijven proberen eigenlijk, is daar een richtlijn op?

Hoorde gisteren van een vrouw die in het zh werkt dat d’r collega’s al 12 uur per dag maken en dat er bedden zijn waar ze kunnen slapen, en ze zei ook al: deze collega’s storten in als dit nog even gaat duren. Is ook niet vol te houden zo...

En dan vraag ik me wel af, hoe willen ze dit ooit gaan oplossen. Aan de ene kant 17 miljoen mensen die je maar binnen moet zien te houden maar die allemaal een eigen mening hebben en niet schromen deze te uiten en aan de andere kant de IC waar zoveel druk op staat. Het is echt ontzettend moeilijk.

De een denkt zoals Sammie, de ander vind dat ethisch niet ok. Maar ik snap wel dat mensen al in die richting denken zeker die niemand zijn verloren.