Ik bedoel de discussie blijft ook wel boeiend als iemand er een stelling of hypothese in gooit.
Dat is wat anders dan een kort door de bocht/opruiende post

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Hier zijn de grafieken en info te vinden: https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... -per-land/
Femke_Tweety schreef:Heb je daar een bron van?
Volgens mij is dat namelijk pertinent níét juist.
Verspreiding kan, afhankelijk van het individuele virus, juist ook heel makkelijk via ademhalingslucht, hoesten etcetera.
Dus zónder voorwerp!!
Bij mijn weten zijn er ook virussen waar fysiek contact met de besmette persoon noodzakelijk is (Ebola bv)
En zijn er virussen die via de lucht verspreiden (influenzavirussen)
Astorga schreef:Gisteren een tijd met een patiënt gesproken (die hebben tenslotte verder ook weinig afleiding momenteel) die mij het twitteraccount Casper Albers tipte. Een statisticus die veel interessante zaken plaatst m.b.t. COVID-19. Zo kwam ik op deze pagina over logistische grafieken. Ik vind het een aanrader om door te nemen, zet alle exponentiële groei in perspectief: http://www.casperalbers.nl/nl/post/2020 ... grafieken/
Zou wel willen dat ik zelf meer statistisch onderlegd was.
Roodvos schreef:irmaz schreef:Hier zijn de grafieken en info te vinden: https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... -per-land/
Wel even heel goed letten op de y-as bij de grafieken. Die is bijvoorbeeld voor B en NL bij het aantal infecties niet gelijk. Het verloop in NL lijkt daardoor veel dramatischer.
Verder alleen maar lof over dit topic en de zinvolle bijdragen
Femke_Tweety schreef:Astorga schreef:Gisteren een tijd met een patiënt gesproken (die hebben tenslotte verder ook weinig afleiding momenteel) die mij het twitteraccount Casper Albers tipte. Een statisticus die veel interessante zaken plaatst m.b.t. COVID-19. Zo kwam ik op deze pagina over logistische grafieken. Ik vind het een aanrader om door te nemen, zet alle exponentiële groei in perspectief: http://www.casperalbers.nl/nl/post/2020 ... grafieken/
Zou wel willen dat ik zelf meer statistisch onderlegd was.
Goed grafieken kunnen lezen en interpreteren is een kunst. Echt.
Overigens, om bovenstaande artikel goed te kunnen begrijpen moet je eigenlijk zelf het verschil echt goed snappen tussen een logaritmische grafiek en een niet logaritmische grafiek.
Geef mij een set data, en ik kan er in een grafiek met volledig correcte cijfers totaal verschillende beelden mee suggereren.
Dat is één van de redenen dat ik graag originele bronnen met originele gegevens zie.
Het is ook één van de redenen dat ik krantenartikelen soms irritant vind. Want veel journalisten zijn ook handig genoeg om grafieken (met in de basis juiste gegevens) zo weer te geven dat ze een heel heftig of juist helemaal niet heftige reactie oproepen.
Om vervolgens met behulp van de data voorspellingen voor de toekomst te kunnen doen, waarin allerlei factoren mee gewogen moeten worden, is helemaal een kunst.
Dat is in feite 'modeleren'.
Ik zie vaak en veel 'handig' gebruik van trucjes in grafieken, of modellen waarbij één of meerdere (soms heel belangrijke) factoren vergeten zijn.
Daarom ga ik zo graag terug naar de echte basis, de onderzoeksresultaten van wetenschappers.
(En dan wil ik ook het liefst ook het onderzoeksrapport nog lezen, want dat vertelt mij ook veel over de betrouwbaarheid van het onderzoek)
Het is 1 van de redenen om dit topic te openen.
Er zijn best veel mensen die gewoon echt graag wat kritischer kijken naar allerlei informatie.
Kritisch is in dit geval niet per se bedoeld als kritiek, maar meer van 'Wat staat er nou écht' en 'Hoe betrouwbaar zijn de gegevens'.
Overigens vind ik zowel grafieken als modellen bijzonder waardevol, óók in deze situatie.
(Júist in deze situatie)
secricible schreef:Roodvos schreef:
Wel even heel goed letten op de y-as bij de grafieken. Die is bijvoorbeeld voor B en NL bij het aantal infecties niet gelijk. Het verloop in NL lijkt daardoor veel dramatischer.
Verder alleen maar lof over dit topic en de zinvolle bijdragen
in opvolging daarvan was ik benieuwd, belgie heeft als enige een hele andere vorm in de grafiek. Zijn hier verklaringen voor?
Femke_Tweety schreef:secricible schreef:
in opvolging daarvan was ik benieuwd, belgie heeft als enige een hele andere vorm in de grafiek. Zijn hier verklaringen voor?
https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... -per-land/
Linkje waar het over gaat, Dank Imraz.
Eigenlijk precies wat roodvos zegt.
Kijk goed naar het cijferverloop aan de linkerkant van de grafiek.
Als daar dezelfde verdeling was gekozen voor België als voor Nederland, had het er veel vergelijkbaarder uitgezien.
Daarnaast begint de grafiek voor Nederland op 6-3 en die voor België op 11-3.
Dus in de lijn is Nederland ook al 5 dagen verder.
Zie je dat het dan alweer nog meer op elkaar lijkt?
En enige verschillen zijn er uiteraard altijd.
Diddykong schreef:Ik zet een stipje, ik ben verpleegkundige, mocht ik komende maanden nog tijd over hebben, dan vind ik alle wetenschappelijke artikelen erg interessant. Alle paniek, help en gewone corona drama hoeft van mij ook niet
. Mochten mensen nog vragen hebben, dan wil ik wel mijn best doen deze te beantwoorden natuurlijk
.
Nico12 schreef:Diddykong schreef:Ik zet een stipje, ik ben verpleegkundige, mocht ik komende maanden nog tijd over hebben, dan vind ik alle wetenschappelijke artikelen erg interessant. Alle paniek, help en gewone corona drama hoeft van mij ook niet
. Mochten mensen nog vragen hebben, dan wil ik wel mijn best doen deze te beantwoorden natuurlijk
.
Vragen: verplegend personeel hebben die in het verleden reeds cursussen gevolgd over hoe je een persoonlijke besmetting kunt voorkomen. Wordt er al aan gewerkt om betere c.q. hogere effectiviteit EN meer comfortabele apparatuur dan mondkapjes voor verplegend personeel ter beschikking te stellen.
Astorga schreef:Wat vind je met jou kennis van het stuk wat ik heb gedeeld? Je prikkelt mijn nieuwsgierigheid.
Ik herken de neiging om het artikel achter een persbericht op te zoeken.
Bij mij deels om de onderzoeksopzet te kunnen beoordelen, maar ook omdat uitkomsten vaak veel genuanceerder zijn dan dat ze in eerste instantie worden gepresenteerd.
Marie_Anne schreef:Maar waarom heeft de grafiek van Nederland nou een heel andere schaal dan de meeste andere landen? Bij de meeste loopt de Y-as met het aantal infecties tot 18.000 en bij Nederland tot 2800? Dat kun je toch niet vergelijken? Of zie ik het niet goed....
irmaz schreef:Wat ik wel wat zorgelijk vind is dat er in Nederland relatief veel mensen aan het virus lijken te overlijden. Het kan natuurlijk zijn dat er hier een vroege besmettingshaard is geweest onder juist de ouderen en zwakkeren in de samenleving terwijl in andere landen juist de beroepsbevolking als eerste is getroffen. Maar als je dan kijkt naar de cijfers van Duitsland en je vergelijkt dat met Nederland![]()
Zie deze link voor het wereldbeeld van de John Hopkins University: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Citaat:in opvolging daarvan was ik benieuwd, belgie heeft als enige een hele andere vorm in de grafiek. Zijn hier verklaringen voor?
Citaat:Maar waarom heeft de grafiek van Nederland nou een heel andere schaal dan de meeste andere landen? Bij de meeste loopt de Y-as met het aantal infecties tot 18.000 en bij Nederland tot 2800? Dat kun je toch niet vergelijken? Of zie ik het niet goed....
Nico12 schreef:Diddykong schreef:Ik zet een stipje, ik ben verpleegkundige, mocht ik komende maanden nog tijd over hebben, dan vind ik alle wetenschappelijke artikelen erg interessant. Alle paniek, help en gewone corona drama hoeft van mij ook niet
.
Vragen: verplegend personeel hebben die in het verleden reeds cursussen gevolgd over hoe je een persoonlijke besmetting kunt voorkomen. Wordt er al aan gewerkt om betere c.q. hogere effectiviteit EN meer comfortabele apparatuur dan mondkapjes voor verplegend personeel ter beschikking te stellen.
Nico12 schreef:Vragen: verplegend personeel hebben die in het verleden reeds cursussen gevolgd over hoe je een persoonlijke besmetting kunt voorkomen. Wordt er al aan gewerkt om betere c.q. hogere effectiviteit EN meer comfortabele apparatuur dan mondkapjes voor verplegend personeel ter beschikking te stellen.