Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:03

bigone schreef:
Kaja schreef:
Ik stoor me enorm aan het feit dat er voorbij gegaan word aan de kennis van buitenlandse collega’s en omringende landen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Landen zijn ook in lockdown gegaan zonder de max capaciteit te hebben bereikt, dus die vlieger gaat niet op.
Tot nu toe heeft elk land te laat gehandeld, maar het virus is razendsnel en zeer besmettelijk. We kunnen het tot een halt zetten door sociale contacten te bespreken en zelfs stil te zetten. Leer van andermans fouten!

Mazelen is acht keer besmettelijker , Coronabesmettijke besmet ongeveer 3 personen zonder maatregelen en 1 met maatregelen

Met mazelen vergelijken is net zoiets als appels met peren vergelijken. Het draagt dus niets bij.
We zien toch allemaal wat hoe het virus rondwaart in de wereld?

nynke55

Maar je weet nog niet of de lockdown succesvol is, want die is er nog geen 2 weken. Wat er na de lockdown gebeurt is erg belangrijk en dat weten die landen ook nog niet. Dus waarom denk je dat dat beter is?

Arabesk

Kaja schreef:
Ik stoor me enorm aan het feit dat er voorbij gegaan word aan de kennis van buitenlandse collega’s en omringende landen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Landen zijn ook in lockdown gegaan zonder de max capaciteit te hebben bereikt, dus die vlieger gaat niet op.
Tot nu toe heeft elk land te laat gehandeld, maar het virus is razendsnel en zeer besmettelijk. We kunnen het tot een halt zetten door sociale contacten te bespreken en zelfs stil te zetten. Leer van andermans fouten!

Ja dat vindt ik ook echt onwerkelijk. En dat elke Europese postzegel wat anders doet, kansloos, het is 2020 en we denken nog steeds provinciaal.

Urbiezira

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:09

Is er ook een topic voor als je het coronavirus hebt, of kan je je dan hier melden?

Ik ben vanochtend door de huisarts gediagnostiseerd, of nou ja, ze is zo zeker als het kan zonder dat ze een test moet afnemen. Dus ik zit thuis met mijn vriend in quarantaine. Voel me net een kortademige zeehond, niet fijn. Hoop dat het niet gaat verergeren, maar snap heel goed dat mensen die minder gezond zijn of longproblemen hebben al snel in de problemen komen.

Zijn er nog andere mensen in zo'n zelfde situatie als ik? Merk dat ik behoefte heb erover te praten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:10

Hier in frankrijk wat strengere maatregelen...thuis blijven.
Alleen voor werk mag je de straat op,doktersbezoek of boodschappen.
De supermarkt mag je niet met zijn allen tegelijk in.40 minuten wachttijd.
Na 6 uur savonds niet meer de straat op
Tweede ronde gemeente verkiezingen gaan niet door
Samenscholingsverbod buiten
Reisverbod
Fransen die zich buiten frankrijk begeven en naar huis willen krijgen nog even de tijd om terug te komen
Restauranten,bars en bioscopen waren als dicht

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:11

Arabesk schreef:
Kaja schreef:

Ja dat vindt ik ook echt onwerkelijk. En dat elke Europese postzegel wat anders doet, kansloos, het is 2020 en we denken nog steeds provinciaal.

Ja, daar gaat de EU mank. Maar we zijn met zijn allen toch te nationalistisch om door Brussel opgelegde maatregelen goed te keuren. En dan bedoel ik dus niet de overheid maar de burgers.

Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat er veelvuldig internationaal contact is tussen staatsgezondheidsinstanties en individuele artsen uit diverse landen. Dat is een klein wereldje.
Laatst bijgewerkt door mysa op 16-03-20 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:14

Ik denk dat er gekeken wordt naar hoe het verloop is in Nederland qua zieken, in hoeverre de ziekenhuis maximumcapaciteit bereikt is, én hoe serieus mensen ermee omgaan.

Afhankelijk daarvan zullen de maatregelen wel gelijk blijven, strakker worden, of versoepeld worden.

Daar zitten ze continu bovenop.

Het feit dat vandaag nog veel mensen deden alsof het een soort extra vakantie is, kan wel eens betekenen dat we hier uiteindelijk ook 'strenger' gaan. Inclusief eventueel op straat moeten bewijzen waaróm je de deur uit bent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:15

Vaccin is lange termijn werk en er zijn al voor mensen gevaarlijke coronavirussen in omloop waar vaccin niet voor werkt (je gaat er dood aan), er is dus geen garantie dat er een werkend en veilig vaccin komt.
Over immuun worden/blijven voor deze variant zijn ook twijfels, en dat maakt de hoop op groepsimmuniteit ook geen zekerheid. Beste kansen zoals het er nu naar uitziet zijn virusremmers, waarvan we al een aantal kandidaten hebben die al decennia oud zijn en in elk geval de bijwerkingen redelijk bekend + patenten verlopen. Hopelijk dat EU/WHO/ed met de vuist op tafel kunnen slaan qua er af houden van die patenten mocht 1 of meerdere daarvan inderdaad inzetbaar zijn. Strategie van beperken besmettingen en hopen op combi milder worden virus en al bestaande medicijnen die inzetbaar zijn is de zekerste weg naar minste slachtoffers die we nu hebben.
Deze klokkenluider trok al meer dan een maand geleden aan de bel (bovenstaande stukje is grofweg wat hij aangeeft over dit virus en de valkuilen qua we kunnen het wel aan) :
https://www.youtube.com/watch?v=vhbAAgS6Kps

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:15

Urbiezira schreef:
Is er ook een topic voor als je het coronavirus hebt, of kan je je dan hier melden?

Ik ben vanochtend door de huisarts gediagnostiseerd, of nou ja, ze is zo zeker als het kan zonder dat ze een test moet afnemen. Dus ik zit thuis met mijn vriend in quarantaine. Voel me net een kortademige zeehond, niet fijn. Hoop dat het niet gaat verergeren, maar snap heel goed dat mensen die minder gezond zijn of longproblemen hebben al snel in de problemen komen.

Zijn er nog andere mensen in zo'n zelfde situatie als ik? Merk dat ik behoefte heb erover te praten.

Ik ben positief getest. Wat wil je weten?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:16

Ik vraag me 3 dingen af:

Waarom is het in Italië zo geëscaleerd?

Stel dat tzt niet iedereen gevaccineerd kan worden, heeft het zin voor groepsimmuniteit om alleen de risicogroep te vaccineren?

Helpt een inhaler tegen astma ook tegen de benauwdheid van corona?

Blacky94

Urbiezira schreef:

Ik krijg morgen of woensdag de uitslag. Alhoewel ik eerlijk gezegd niet verwacht dat ik positief ben. Maar zit dus wel momenteel binnen. In afwachting van de uitslag.
Maar wil ze helemaal niet testen dan? Want corona hoeft echt niet de enige te zijn die deze klachten geeft.

Femke_Tweety

Urbiezira schreef:

Beterschap, en sterkte.

Er zijn in dit topic een paar mensen met gediagnosticeerd Covid19, maar die posten niet héél veel.
(raket, chiren)

Het topic gaat ook zo knetterhard dat hun posts soms wat wegvallen in de massa.
Wat eigenlijk jammer is.

Of er een bestaand topic is voor Corona-zieken weet ik niet.
Ik vermoed van -nog- niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:19

geerke schreef:
Fransen die zich buiten frankrijk begeven en naar huis willen krijgen nog even de tijd om terug te komen

En Nederlanders die momenteel in Frankrijk verblijven? Heb je daar enig zicht op?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:19

Pff mensen zitten allemaal zo dicht op elkaar. Bij veel mensen valt het kwartje nog niet echt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:21

Majabeestje schreef:
Ik vraag me 3 dingen af:

Waarom is het in Italië zo geëscaleerd?

Stel dat tzt niet iedereen gevaccineerd kan worden, heeft het zin voor groepsimmuniteit om alleen de risicogroep te vaccineren?

Helpt een inhaler tegen astma ook tegen de benauwdheid van corona?

Omdat het waarschijnlijk een week of 3 heeft kunnen rondwaaien voordat er ingegrepen werd. De eerste patiënt in Noord-Italie is tevens 3x weggestuurd voordat hij ergens getest werd. Zeker nadat de eerste clusters ontdekt zijn is het vrij snel geëscaleerd.

Wat betreft je inhalers is bij ons de afspraak, een beetje afhankelijk van hoe ziek iemand is, zoveel mogelijk eigen puffs voor we gaan vernevelen. Het zal er ook een beetje aan liggen welke inhalers je hebt en wat je klachten zijn.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:24

Ik heb een vermoeden dat ik het heb maar geen test of iets gezien het vrij mild is. Soms krijg ik ineens een soort "koortsaanval", nooit zoiets gehad. Dan heb ik verhoging/koorts voor misschien 10 minuten en daarna voel ik mij weer oke. Verder kortademig alsof ik geen conditie heb, misselijk, moe en soms hoesten (kriebel in keel, wat druk op de borst). En ohja, het vreemdste was een giga spierpijn uit het niets over mijn hele lijf. De aanraking van mijn schouder was echt heel pijnlijk. Maar het was ook bam, ineens weer weg. Dat is het gekke hieraan denk ik, veel van deze klachten komen heel plots en gaan ook weer plots. Voelt totaal niet als een verkoudheid of normale griep. Maar het is niet zo dat ik er niks meer door kan doen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door StillAngel op 16-03-20 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:26

Blacky94 schreef:
Urbiezira schreef:

Ik krijg morgen of woensdag de uitslag. Alhoewel ik eerlijk gezegd niet verwacht dat ik positief ben. Maar zit dus wel momenteel binnen. In afwachting van de uitslag.
Maar wil ze helemaal niet testen dan? Want corona hoeft echt niet de enige te zijn die deze klachten geeft.

Nee, dokter gaat er gewoon vanuit dat het corona is, gezien mijn klachten en contacten. Moet weer contact opnemen als het erger wordt of ik vragen heb.

Heb overigens niet op testen aangedrongen, aangezien ik toch niet naar werk en de uni kan, en mijn vriend zijn bedrijf ook verplicht thuis werkt. Dus heeeeel veel verschil maakt het niet. Maar heb dit nog nooit meegemaakt, zulke kortademigheid. Alsof er iemand op m'n borstbeen staat en m'n keel dichtknijpt. Bij elke rare beweging loop ik te hoesten, zelfde als ik diep in wil ademen, ga liggen, mezelf uitrek, opsta, etc.

Hopen dat de test voor jou negatief is! Wat waren jou klachten en jouw situatie dat ze gingen testen?

@raket: dankjewel voor je bericht! Hoe gaat het nu met je? En ik ben vooral benieuwd naar hoe de verloop bij jou is gegaan, gezien ik daar bar weinig over kan vinden online.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:28

Blacky94 schreef:

Volgens mij is het ook een beetje per regio verschillend of ze nog wel of niet testen. Hier in brabant word je al langer niet getest, alleen als je in een risico-groep zit (chronisch zieken), of ouder dan 70 bent of in het ziekenhuis belandt.

Urbiezira, beterschap!

Kaja schreef:

Er is in ieder geval een land wat heel adequaat gehandeld heeft zonder lockdown, en dat is Taiwan. De eerste besmetting was daar al heel snel, en het is totaal niet uitgebreid daar. Geen lockdown, maar wel een heel strikt beleid.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:29

Ik denk dat je ook heel goed in de gaten moet houden dat landen hele verschillende uitgangspunten kunnen hebben door de situatie ter plekke. Hier in Spanje is bijvoorbeeld een enorme uitbraak geweest bij een begrafenis, waardoor er in Madrid heel veel mensen besmet waren. Daar gingen al snel de scholen dicht, veel ouderen werken sowieso niet meer, dus veel mensen grepen dat aan om dan maar lekker naar het vakantiehuis aan zee te gaan. Want dat is hier heel gewoon, een tweede familiehuis aan de kust. Dus ... dikke feesten aan de playa´s, volle kroegen en restaurant en de volgende grote uitbraak in die regio.

Daarbij komen ook nog eens veel hossende en feestvierende toeristen, met name in grote plaatsen als Benidorm, waar enorm veel ouderen overwinteren van binnen en buiten Spanje. Dan kan het hard gaan. Een beetje wat afgelopen weekend gebeurde met Belgen in Brabant.

Om al die verplaatsingen én feestjes te verhinderen, zijn ze hier echt heel abrupt dicht gegaan met de horeca. Door het mooie weer leven mensen hier veel op straat, dus het grote samenkomen verplaatst zich dan naar de stranden en parken.

Dus mogen we hier echt bijna niks meer, maar ik denk dat hier eerder eerst de toeristen weg moesten zijn, zowel uit binnen- als buitenland. Dat bereik je vooral door hen niets meer te bieden. Ik verwacht hier langzaam aan meer vrijheden voor de mensen die gewoon in hun eigen huis wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:30

Ik ben iedereen dankbaar voor het delen van alle informatie hier! Vind het oprecht een fijne manier om op de hoogte te blijven voor alles.

Bij mijn broer in Reading (UK) krijgen ze het nog niet voor elkaar om de supermarkten bij te vullen. Er is nog voldoende voorraad in DC, maar mensen hamsteren daar nog veel erger blijkbaar dan hier. Dag drie dat er geen luiers meer zijn hoor ik net.

Ik ben geen Mark Rutte fan, maar heb vanavond veel respect voor hem gehad. Het lijkt me enorm klote bepaalde beslissingen te moeten maken en te verantwoorden in deze tijd. Iedereen heeft zijn eigen mening, we komen er later pas achter hoe en wat het slimste was. Tuurlijk kunnen we leren van andere landen maar zolang een China vermoedelijk niet eerlijk is geweest / nog steeds niet is over cijfers, de gezondheidszorg in Italië ? Anders is... we weten het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:32

Emmaa_ schreef:
De kans is echt nihil dat er een vaccin komt dat wereldwijd beschikbaar is. Leuk gedacht maar daar is kapitalisme een te rottig systeem voor.

Ik denk dat er best ruimte is om het kapitalisme weer een klein beetje af te laten nemen, en weer een klein beetje meer interesse te hebben in solidariteit en publieke functies.
Want in het algemeen stemt de wereld me toch niet somber (op het VK na): die solidariteit ligt daaronder duidelijk wel. Ook al beseffen veel mensen de ernst niet allemaal een laten ze zich makkelijk meeslepen in de supermarkt... ik heb wel het idee dat daaronder heel veel bereidheid is om dingen weer op te bouwen. Zoals meer onderzoeksmogelijkheden buiten het grofkapitalistische gewin, meer waardering voor de publieke en sociale functies, meer aandacht voor een vangnet voor *iedereen*, ook zzp'ers en ondernemers. Samen gedragen want dit gaat ons allemaal aan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:34

Ik volg ook hier weer mee.

Sterkte voor de zieken!!

Overigens denk ik dat een nog strengere lockdown in Nederland niet gaat werken, mensen zijn zo egoïstisch en asociaal hier :n

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:36

Urbiezira schreef:
Blacky94 schreef:

Nee, dokter gaat er gewoon vanuit dat het corona is, gezien mijn klachten en contacten. Moet weer contact opnemen als het erger wordt of ik vragen heb.

Heb overigens niet op testen aangedrongen, aangezien ik toch niet naar werk en de uni kan, en mijn vriend zijn bedrijf ook verplicht thuis werkt. Dus heeeeel veel verschil maakt het niet. Maar heb dit nog nooit meegemaakt, zulke kortademigheid. Alsof er iemand op m'n borstbeen staat en m'n keel dichtknijpt. Bij elke rare beweging loop ik te hoesten, zelfde als ik diep in wil ademen, ga liggen, mezelf uitrek, opsta, etc.

Hopen dat de test voor jou negatief is! Wat waren jou klachten en jouw situatie dat ze gingen testen?

@raket: dankjewel voor je bericht! Hoe gaat het nu met je? En ik ben vooral benieuwd naar hoe de verloop bij jou is gegaan, gezien ik daar bar weinig over kan vinden online.

Relatief fijn dat het voor je situatie niet uitmaakt maar wel heel vervelend dat je zoveel klachten hebt! Maar ik zou het idd wel ff in de gaten houden en toch aan de bel trekken als het verergert!

Mijn klachten vallen wel mee. Keelpijn, hoesten, neusverkouden, spierpijn, hoofdpijn, koorts(pieken). Kortademigheid alleen iets bij inspanning. Het ergste was zaterdagavond en sindsdien gaat het elke dag weer beter. Hoest ook niet de longen uit mn lijf ofzo, dus dat valt bij mij wel mee. Nu eigenlijk alleen nog een beetje hoesten en neusverkouden en ietwat slapjes af en toe.
Ik moest testen omdat ik binnen een ziekenhuis werk. Moeten ook 2x per dag temperatuur bijhouden. Via de HA zou ik ook niet getest worden nl. We hebben wel positieve patiënten op de afdeling maar daar heb ik geen direct contact mee gehad, en die liggen ook vanaf het begin al in isolatie. En klachten, zonder koorts, had ik ook al voor zij daar lagen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 16-03-20 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:37

Urbiezira schreef:

Heel veel sterkte en beterschap! Y;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:38

Urbiezira schreef:

Sterkte en succes. :(:) Is geen apart topic voor.

Hier inmiddels meer info gehad eind van middag. Ggd gaat er nu toch van uit dat ik besmet ben, na 2,5 week ontkennen. -O- Ze hebben extra info gekregen schijnt. Testen doen ze niet meer omdat ik toch al binnen zit dagen. Ben ik zo blij dat ik me aan de richtlijnen van de huisarts heb gehouden. De schade is daardoor gelukkig beperkt geven ze toe. Maar toch pfff slordig. Voor nu we mogen hier met zijn tweeen braaf binnen blijven. Tot zeker 48 uur klachtenvrij.

Gelukkig komt supermarkt boodschappen contactloos brengen.

Inmiddels dacht ik klachtenvrij te zijn, maar hier is nu koortsvlaag nummer 5 aanwezig, voel me weer een dweil maar goddank longen gaan de goede kant op.

Mijn zus is test afgenomen en die zit in brabant nu thuis na een week ziekzijn. Op haar werk nu minstens 5 bewoners besmet. En zij is veel met mijn vader aan de klus geweest afgelopen weken. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-20 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt