Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:55

Jensen verkondigt, zoals meestal, de grootst mogelijke onzin. Los van alle overeenkomsten, is er een groot verschil met de griep. Er is nul immuniteit en als je dat combineert met de verspreidingssnelheid en het sterftepercentage, dan krijg je een gigantische overbelasting van ons zorgsysteem. Dus tenzij Jensen en jij graag een situatie als in Bergamo willen, dan zal je toch echt maatregelen moeten nemen. Ik mag toch hopen dat jij ook niet op een Bergamo in Nederland zit te wachten? En als jij daar niet op zit te wachten, dan zou zelfs jij je langzaam moeten realiseren dat jouw mantra: "Ja maar de economie, daar moet je maar een paar doden voor accepteren." ook niet meer dan dat is. Een mantra en ook nog eens een heel dom mantra.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:57

Je bent geen Jensen-fan maar omdat hij nu toevallig zegt wat in jouw straatje past dit stukje wel?

Tja... -O-

oliebol, 0 tekort ingetikt...idd 200.000

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:12

Met 2% sterfte en 70% die ziek wordt, op een bevolking van 17 miljoen, zit je op 240.000 mensen.

Maar de som is ook anders in te delen, uitg
dodelijkheid - leeftijdsgroep : populatie : verwachte dodelijke slachtoffers totaal - 70% besmetting
14.8% - 80-99 : 0,778,914 : 115,280 - 80,695 *100+ ook meegerekend, maar anders verschoof de tabel
08.0% - 70-79 : 1,460,665 : 116,853 - 81,797
03.6% - 60-69 : 2,079,275 : 074,854 - 52,398
01.3% - 50-59 : 2,491,356‬ : 032,388 - 22,671
00.4% - 40-49 : 2,307,135‬ : 009,228 - 06,460
00.2% - 10-39 : 6,267,574 : 012,535 - 08,775
00.0% - 00-09 : 1,796,165 : 000,000 - 00,000
Totaal ........... 17,181,084 : 361,138 -252,797

10-39: 2,014,491 (10-19) + 2,174,938‬ (20-29) + 2,078,145 (30-39)
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... tijdsgroep

Dit zijn de cijfers als je uit gaat van een volledige behandeling mogelijk. Dus niet als de ziekenhuizen overvol zitten en er ook aan medicatie gigantische tekorten zijn.

Ongeveer 80.000 mensen, in het meest gunstige 70%-geval, vallen in arbeidsgeschikte leeftijd. Zelfs als economisch belang je enige belang is, is de uitval van 80.000 mensen in die sector genoeg om gigantische problemen te veroorzaken-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:19

https://www.youtube.com/watch?v=RRYVQ4HIDLQ

pak even het stukje van 31 minuten er bij. Hoe cijfers gewoon gemanipuleerd worden. En ja, hij heeft in deze wel gelijk.
Angst is een slechte raadgever en nu wordt angst gebruikt om de economie lam te leggen.
Serieus, er gaan straks grote gezonde bedrijven omvallen. En dat is niet nodig als je de juiste maatregelen treft en dat is niet het opsluiten van mensen, dat is doorgaan met het leven. De economie is nu nog te redden. Maar niet als we zo doorgaan.

Moet je eens naar de cijfers van de arbeidstijdverkorting kijken. Dat is al echt abnormaal.
Supermarkten profiteren nu en maken al misbruik van de situatie. Maar de kleine winkel om de hoek heeft het zwaar. De reisbranche heeft het zwaar, de zzp-ers hebben het zwaar.
En wij zullen volgend jaar wel meer moeten dokken voor de ziektekostenverzekering.
Daarmee daalt je koopkracht. En hoeveel? dat kan wel eens heel erg veel zijn.
Nog meer voedselbanklopers. De staatschuld willen ze vast wel weer aanvullen. Dit maakt ontzettend veel kapot.

Karl66

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:38

Weet je wat het verschil is? De Nederlandse staat kan met een negatieve rente geld lenen. Dat betekent dat wij met z'n allen geld toe krijgen als we geld lenen. Dat betekent dat wij als samenleving relatief eenvoudig heel veel geld in de economie kunnen pompen om de ergste economische effecten op te vangen. De overheid is daar al mee begonnen. Maar de gevolgen van een krakende, apocalyptische stop van de gezondheidszorg kan je niet zo gemakkelijk stoppen. Die vakantie van jou komt wel weer, maar omdat jij op vakantie wil, kunnen we moeilijk tien- tot honderdduizenden doden laten vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:47

germie schreef:
pak even het stukje van 31 minuten er bij. Hoe cijfers gewoon gemanipuleerd worden. En ja, hij heeft in deze wel gelijk.
Angst is een slechte raadgever en nu wordt angst gebruikt om de economie lam te leggen.

Kom nou zeg, jij gelooft daadwerkelijk in een of andere complottheorie waarbij er zonder goede reden paniek wordt gezaaid puur om de economie lam te leggen? Wie zou daar in godsnaam baat bij hebben? 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:50

Dat mensen zo verwend kunnen zijn dat ze voor hun eigen vakantie minstens een paar honderd duizend mensenlevens willen op offeren vind ik toch wel schrikbarend. Dat is gewoon zeer en zeer verwend. Misschien moet je ook gewoon realistisch zijn en er rekening mee houden dat vakanties dit jaar gewoon even niet kunnen. Dat is ook helemaal geen ramp want er zijn genoeg mensen die zo of zo niet op vakantie gaan. Ik heb meer medelijden met de mensen die werkzaam zijn in deze sector dan een stel verwende nesten die alleen maar jankt dat ze misschien wel niet op vakantie kunnen.

We zitten in de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog. Dan is iets als vakantie toch echt wel een luxeprobleem dat totaal niet relevant is op dit moment.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:56

Angst dat de economie er nooit boven op gaat komen is net zo een slechte raadgever.
Zou daar niet zoveel mensenlevens voor willen riskeren.

Onzekere tijden vragen om veerkracht en creativiteit. Uiteindelijk komt het weer goed of wordt het zelfs beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:59

De economie komt er wel weer bovenop, die draait wel door. Dat de gezondheidszorg niet instort is veel belangrijker.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:04

8nnemiek schreef:
germie schreef:

Kom nou zeg, jij gelooft daadwerkelijk in een of andere complottheorie waarbij er zonder goede reden paniek wordt gezaaid puur om de economie lam te leggen? Wie zou daar in godsnaam baat bij hebben? 8)7

Weet je hoeveel mensen dat denken, waarvan ik er 1 ben.
Ik ken tot nu toe nog steeds geen enkel geval wie vast gesteld corona heeft, ben benieuwd wanneer ik de eerste persoon ken die het heeft. De cijfers worden niet meer goed geteld, mensen die klachten hebben worden bijna niet meer getest, alleen als ze de ernstige variant lijken te hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:07

fransje23 schreef:
Angst dat de economie er nooit boven op gaat komen is net zo een slechte raadgever.
Zou daar niet zoveel mensenlevens voor willen riskeren.

Onzekere tijden vragen om veerkracht en creativiteit. Uiteindelijk komt het weer goed of wordt het zelfs beter.

Tijdens crisissen zijn soms de grootste uitvindingen geboren. Ook al stort de economie helemaal in elkaar en komt er nog een moeilijke tijd. Uiteindelijk komen er weer betere tijden. En ja, dat vraagt aanpassingsvermogen van ons allemaal. En de laatste jaren hadden we het over duurzaamheid, duurzaamheid en nog eens duurzaamheid. Waar dan uiteindelijk niet veel van terecht kwam. Misschien is dit eens de kans om dat dan eindelijk eens echt aan te pakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:14

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:17

Lastig voor mij om te typen, maar ergens een klein beetje snap ik germie maar dan kijkend naar dat veel voedselbanken nu sluiten, hoeveel mensen er nu al in de problemen zitten of gelijk in de problemen dreigen te raken.
En dan mensen met mentale problemen, gesprekken gaan nu telefonisch wat toch voor sommige heel anders is, er was een stukje op tv over een autistische jongen die normaal 24/7 hulp kon krijgen en waar ook elke dag iemand even langs kwam en nu nog eens per dag kon bellen als ik het goed begreep uit zijn verhaal.
Ik mag heel blij zijn dat ik een beetje spaargeld heb, want ook mijn branche is volledig gesloten, ik weet niet hoe de buffer is van mijn werkgever en als er veel bedrijven failliet gaan kan ik straks dan nog ergens een baan vinden? Dat klinkt nu als doem denken maar we weten niet hoe lang het gaat duren. En dat veel mensen hun baan, hun eigen zaak, misschien daarmee hun huis kwijt raken dat gaat echt nog heel veel mensen psychische problemen geven.

Maar hoe we het dan zouden moeten doen dat weet ik ook niet, ik wil namelijk niet dat er mensen onnodig lijden en overlijden. Vind het verschrikkelijk om te zien hoe het in Italië gaat. Er is geen oplossing die geen schade geeft aan de economie en aan mensen. Zelf dacht ik eerst gooi Nederland zo snel mogelijk voor drie weken in lock down, maar er zijn beroepen die door gaan dus je lost het virus er denk ik niet compleet mee op en dan zul je echt denk ik testen moeten hebben om te zien of je weer veilig verder kunt.

Ik zou ook heel graag weten of ik al besmet zou zijn geweest en hoeveel mensen met mij, die mensen zouden denk ik weer veilig aan het werk kunnen? Maar ja er zijn niet genoeg testen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:27

Loretta schreef:
Dat mensen zo verwend kunnen zijn dat ze voor hun eigen vakantie minstens een paar honderd duizend mensenlevens willen op offeren vind ik toch wel schrikbarend. Dat is gewoon zeer en zeer verwend. Misschien moet je ook gewoon realistisch zijn en er rekening mee houden dat vakanties dit jaar gewoon even niet kunnen. Dat is ook helemaal geen ramp want er zijn genoeg mensen die zo of zo niet op vakantie gaan. Ik heb meer medelijden met de mensen die werkzaam zijn in deze sector dan een stel verwende nesten die alleen maar jankt dat ze misschien wel niet op vakantie kunnen.

We zitten in de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog. Dan is iets als vakantie toch echt wel een luxeprobleem dat totaal niet relevant is op dit moment.

Een jaar niet op vakantie kunnen is inderdaad niet zn ramp.

Wat voor mij wel een ramp is, is dat ik al €150 aanbetaald heb. Is niet leuk!

Prima als ik dit jaar niet op vakantie kan, maar dan wil ik wel mn geld terug. En gelukkig zijn bedrijven dat ook verplicht als ze de verkochte diensten niet kunnen leveren.

Dus nu hopen op 2 scenario's

1 dat corona eind juli echt weer weg is

2 dat de camping niet open is en ze dus verplicht zijn geld terug te geven.

En dit geld niet alleen voor mij, maar voor 100.000 mensen die nu hun zuur verdiende geld misschien kwijt zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:28

Ik snap alle negatieve geluiden over de centen wel. Een aantal jongere mensen denken nog steeds dat het leven met al zijn voordelen maakbaar is. Tot ze zelf getroffen worden , vooral in de portemonnee . Tja, wanneer je glas altijd half leeg is schenk het dan eens over in een kleiner glas. Je zorgen maken is prima, jammeren over te weinig te besteden om al mijn doelen te halen volgend jaar is pure egoïsme , ikke ikke en de rest kan letterlijk stikke .

150 euro of 1500 euro , wat zijn levens waard .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:31

mvdende schreef:

Prima als ik dit jaar niet op vakantie kan, maar dan wil ik wel mn geld terug. En gelukkig zijn bedrijven dat ook verplicht als ze de verkochte diensten niet kunnen leveren.

En dit geld niet alleen voor mij, maar voor 100.000 mensen die nu hun zuur verdiende geld misschien kwijt zijn.

Dat is inderdaad niet leuk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:34

Ik begrijp Germie ook wel een beetje.
En dan gaat het natuurlijk niet om de gemiste vakantie.
Maar als veel bedrijven over de kop gaan en er meer werkeloosheid komt, kunnen mensen hun hypotheek niet betalen, maken schulden enz.
Natuurlijk staat gezondheid op 1.
Maar de financiële gevolgen kunnen ook enorm zijn, zeker op langer termijn.
Wij hebben daarbij nog geluk dat Nederland financieel gezond is.
De gevolgen van de (economische) crisis voor Italië en Griekenland zijn vele malen groter.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:39

bigone schreef:
Ik snap alle negatieve geluiden over de centen wel. Een aantal jongere mensen denken nog steeds dat het leven met al zijn voordelen maakbaar is. Tot ze zelf getroffen worden , vooral in de portemonnee . Tja, wanneer je glas altijd half leeg is schenk het dan eens over in een kleiner glas. Je zorgen maken is prima, jammeren over te weinig te besteden om al mijn doelen te halen volgend jaar is pure egoïsme , ikke ikke en de rest kan letterlijk stikke .

150 euro of 1500 euro , wat zijn levens waard .

1 je kan niet iedereen in leven laten want dan ontploft de aarde.

2 voor jouw is €150 misschien een leuk zakcentje en peanuts om te missen, voor iemand met een uitkering is het wel degelijk zuur om dat geld kwijt te raken. En zeker als dat in combinatie gaat met een vakantie, waar bijvoorbeeld ook al een nieuwe tent voor is aangeschaft....

En ja een tent kan best een jaartje op zolder blijven liggen, maar niemand kan in de toekomst kijken en ik geef liever geen geld uit aan iets wat uiteindelijk misschien nooit meer gebruikt gaat worden.

Daarnaast komen we straks in een enorme economische crisis terecht en dan is er misschien helemaal geen geld meer voor vakantie, sterker nog, dan mogen mensen blij zijn dat ze een boterham kunnen eten.

En is een enorme economische crisis mensenlevens waard? Want een economische crisis kost net zo goed mensenlevens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:44

Als het over vakantie gaat raadt deze viroloog dat op dit moment ten stelligste af.

https://www.hln.be/de-krant/-ga-deze-zo ... ~a89def63/

Natuurlijk is het nog afwachten wat de andere virologen gaan zeggen en ook hoe het virus zich gaat ontwikkelen. Maar dit virus heeft zich uiteindelijk wel zo makkelijk kunnen verspreiden doordat mensen zoveel reisden. Misschien moeten we gewoon wel even pas op de plaats maken in afwachting van een vaccin. Voor de toeristen industrie is het even heel slecht nieuws.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:44

Economie is ook niet star, he. Wij zijn allemaal de economie en dragen allemaal een steentje bij met onze keuzes.

Geen enkel scenario is nu toereikend om de gevolgen te overzien. Het kan heel zwart zijn maar ook snel beter gaan.

Ik heb persoonlijk liever een slechte economie dan een massagraf in mijn gemeente.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:45

Eerlijk gezegd ben ik bang dat deze Corona crisis best wel eens misbruikt kan gaan worden om er draconische maatregelen mee door te drukken. Om ons vrijheid in te perken. Nu, maar vooral later. Zoals het gebruik van contant geld afschaffen. Daar werd al op aangestuurd, (zoals in het o.v. waar dat allang niet meer kan.) het is toch wel weer een stapje dichter bij totale overheidscontrole. Een nare gedachte.

P.s. Germie heel goed dat stukje van Jensen, over die manipulatie van de cijfers!!!
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 20-03-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:47

_San87_ schreef:
mvdende schreef:

Dat is inderdaad niet leuk.

Precies en bij velen gaat het nog om veel meer geld.

Maar het is niet eens dat je het uit moet stellen, maar het is vooral de angst of uitstel geen afstel wordt. Daarnaast word je ook ouder. Je weet nooit of je volgend jaar nog fit bent. Ik ga er wel van uit, maar je weet het nooit. Ik heb mijn hele leven ingericht rond werk, duiken en reizen. Dan valt nu ineens alles weg. Daarnaast, als iedereen nu in juni op vakantie wil, dan kan dat weer niet wegens bezetting.

Ik zie nu enorm goedkope aanbiedingen voor locals op de Malediven. Wat gebeurt er straks? Ik hoop dat de prijzen laag blijven, want het voelt nu wel of we al die jaren in de zeik genomen zijn en te veel betaald hebben. Maar het kan ook dat prijzen enorm stijgen. De vluchten die je nu nog kunt boeken zijn DUUR. En dat kan dan weer niet iedereen betalen.

Het geld wat weg is voor de mensen die binnen Europa een vakantie geboekt hadden, dat komt niet meer terug. Dus het geld wordt niet opnieuw aan de lokale middenstand uitgegeven. Die worden er dus ook op deze manier door geraakt.

Als de middenstander weg is, dan springen Amazon en Ali er wel op in, maar die reuzen verhogen dan later ook de prijzen als de voet aan de grond hebben. Dus dat wil je ook niet lijkt mij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:50

Pocca_Locca schreef:
Eerlijk gezegd ben ik bang dat deze Corona crisis best wel eens misbruikt kan gaan worden om er draconische maatregelen mee door te drukken. Om ons vrijheid in te perken. Nu, maar vooral later. Zoals het gebruik van contant geld afschaffen. Daar werd al op aangestuurd, (zoals in het o.v. waar dat allang niet meer kan.) het is toch wel weer een stapje dichter bij totale overheidscontrole. Een nare gedachte.

Daar ben ik het ook wel mee eens. Dat is ook een reëel risico.
Over het contant geld maak ik mij ook wel zorgen. Ik snap dat supermarkten dat nu tijdelijk even willen stopzetten. Maar ik ben bang dat dit misbruikt wordt om contant geld af te schaffen.

Tijdens een crisis als deze snap ik dat er draconische maatregelen nodig zijn. Maar deze crisis duurt niet eeuwig en ik maak mij wel zorgen over de vrijheid na deze crisis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:52

Pocca_Locca schreef:

P.s. Germie heel goed dat stukje van Jensen, over die manipulatie van de cijfers!!!

Die discussie over contant geld is er al. Dat betekent dat ze controle willen houden over elke cent. Niet dat ik veel contanten heb, maar ik vind wel dat dat moet blijven.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:56

Maar het slaat al nergens op dat het nu gevaarlijk zou zijn om contant te betalen. De caissières pakken ook alle producten met hun blote handen aan, waar klanten ook aan hebben gezeten. Waarom niet gewoon met handschoenen werken? Dit is echt een typisch geval van het demoniseren van iets, in dit geval contant geld, wat al een doorn in het oog was voor bepaalde machten.