Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:14

Sizzle omschrijft precies waarom ik al vrij jong niet meer mee op vakantie wilde, of mee met uitjes. Ik mocht altijd op mijn jongste broertje en zusje passen, ben de oudste thuis. En ik hou van lezen, dus bleef graag bij de tent. Ik hou heel veel van ze hoor, maar de oudste zijn was niet altijd leuk.

tengeltje11

Re: Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:21

dat zal dan wel aan de leeftijden liggen,want 3 kort op alkaar,neem nu bv 1,2 en 4.
dan kan een kind van 4 toch moeilijk op die van 1 gaan letten?of die van 2?

en als ze ouder zijn,bv 12,10 en 9,dan kunnen die van 10 en 9 toch ook evengoed samen spelen en op elkaar letten ipv een van 12 die voor de jongere zorgt?

als er niet veel verschil tussen zit,is er ook niet een die oud genoeg is om voor de jongere te kijken,en ze komen ook allemaal op een leeftijd dat ze wat zelfstandigheid krijgen.

los daarvan letten beide kinderen hier op de kleinste in bv de speeltuin,dan speelt A er mee,en een kwartier later B en tussenin houdt die kleine haarzelf ook echt wel bezig.

vind het niet echt opgaan(hier toch niet),want ik ga ze ook nooit verplichten om iets te doen,ze doen dat allemaal uit zichzelf,ze zijn ook echt trots op hun kleine zus en zien ze heel graag.

bv is de jongste nu bijna 2 en zo goed als dagelijks is er nog discussie over wie vandaag naast de kleinste mag zitten....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:23

Toch zie je dat idd wel vaak gebeuren en dat is toch zonde. Zeker niet iets wat altijd gebeurt maar wel iets om als ouder alert op te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:33

Tengeltje, toch zie ik dat wel gebeuren.
Vooral dat: als je naar buiten gaat, neem dan je zusje ook even mee.
Of als een 6 jarige dan weggefietst is op zijn kop krijgt dat hij zijn 3 jarige broer/zus allern achter gelaten heeft. Uiteraard alles gewoon vlak voor de deur. Het zijn ook echt geen aso families of zo.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:06

Denk dat elke positie in het gezin wel voor en nadelen heeft.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:12

Wanneer de baby gezond is zal het wel te doen zijn, maar dat weet je natuurlijk niet zeker van te voren. Verder vind ik dat iedereen, welke financieel de kinderen niet te kort zal hoeven doen, zelf mag weten hoeveel kinderen ze krijgen. Ik vind ik wel dat er een limiet aan kinderbijslag mag komen in aantal kinderen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:33

Maar er is toch niets mis met eens naar elkaar kijken? Tuurlijk hoeft dat niet altijd, maar waarom zou dat perse negatief moeten zijn?
Wij hebben ook vrienden waar de oudste 6j ouder is dan de jongste, die er vaak voor kerk, maar dat meisje is bv gek op babysitten, heeft het jong geleerd en is super met kindjes, niets mis mee toch? Is een hele verantwoordelijke meid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:46

Iets wat ik wel belangrijk vond om over na te denken, kunnen we het betalen. En dan niet de basisbehoeftes want dat is niet direct in geld uit te drukken maar meer, hobby's , eventuele studies en vooral dat laatste telt in de huidige tijd zwaar indien je je kind niet met een torenhoge lening van de duo op wil zadelen. En dan kan er misschien gezegd worden, ja maar dan hebben ze een goede baan toch?
Onze kinderen zijn uit de tijd van basisbeurs, wij hebben de schoolgelden altijd voor onze rekening genomen en waren in de gelukkige omstandigheden om dat te doen en in de jaren daarvoor hun hobby te betalen, pony's/paarden. Nu wil ik niet meteen aangeven dat ze daar beter van zijn geworden dan kinderen van ouders die veel minder hebben maar soms zie ik gezinnen,al een aantal kinderen maar wel in de bijstand of werkend voor een zeer laag loon en dan weer zwanger, dat snap ik dus echt niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:56

Ik ook niet maar dat hoeft ook niet. Er zijn ook mensen die mijn keuzes niet snappen en dat is prima.

Er zit nu bij mijn koters nog geen 2 jaar tussen en hoewel het prima gaat tussen die 2 (tot nu toe :') ), vind ik 4 jaar zoals tussen mij en mijn broers ideaal. Gaan alledrie fijn met elkaar om en onze kinderen zijn allemaal precies even oud. Timing!

Maar hoe dat later allemaal gaat is toch persoonlijk en hangt niet altijd samen met geslacht en leeftijd.

Enniewee, ik zou niet volgend jaar alweer een baby willen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:42

@Bigone,ik ga er maar van uit dat TS voldoende financiele middelen heeft voor 4 kindjes,anders zou je je idd gewoon zelfs de vraag niet moeten stellen.

hier idem hoor,ook wij kennen mensen met 5 en 8 kindjes,het gezin van 8 draagt de jongste bv nog steeds de kleren van de oudste,ook in de winter korte broeken,want die komen niet makkelijk 'te kort',echt kleren uit de jaren stilletjes,een mikpunt voor pesterijen natuurlijk.... zo zonde.... neem dan geen zoveel kinderen als je ze zelfs nog niet deftig kan kleden(en kleren hoeven niet duur te zijn,zat winkels die goedkoop zijn en zelfs 2dehands kan meer dan prima zijn)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:09

tengeltje11 schreef:
Maar er is toch niets mis met eens naar elkaar kijken? Tuurlijk hoeft dat niet altijd, maar waarom zou dat perse negatief moeten zijn?
Wij hebben ook vrienden waar de oudste 6j ouder is dan de jongste, die er vaak voor kerk, maar dat meisje is bv gek op babysitten, heeft het jong geleerd en is super met kindjes, niets mis mee toch? Is een hele verantwoordelijke meid.

Dat ligt dus aan de situatie.
Je kunt het als ouder wel vanzelfsprekend vinden maar als de oudste dat als ballast ziet en daarmee geniepig wordt naar de kleinste dan was je verwachting duidelijk niet in lijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:13

tengeltje11 schreef:
@Bigone,ik ga er maar van uit dat TS voldoende financiele middelen heeft voor 4 kindjes,anders zou je je idd gewoon zelfs de vraag niet moeten stellen.

Je zou er versteld over staan hoeveel mensen denken dat kinderen van lucht en liefde groot worden :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:52

Leeftijdsverschil zegt niet alles over goed met elkaar op kunnen schieten. Ik scheel 3 jaar met mijn broer. Wij konden niet meer verschillend zijn. Ook als volwassenen niet veel contact. Wel goed contact als we elkaar zien. Maar zoeken elkaar niet op. Mijn zusje is 11 jaar jonger als ik maar wij konden het altijd al heel goed vinden, en nog steeds. Onze kinderen, haar oudste is 4 jaar jonger, jongste 7, spelen veel samen. Grappige is dat mijn dochter die dus thuis alleen is bijna automatisch de rol van oudste zus op zich neemt. En idd elke plek in het gezin heeft zo voor en nadelen. Dat is zeker waar :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:59

Dat de oudste te veel verantwoordelijkheid krijgt daar had ik nog niet eens bij stil gestaan.
Hier zijn ze drieënhalf, twee en de jongste een half jaar oud en ik heb dus twee peuters en een baby. Voor mijn gevoel hebben ze elk nog zoveel zorg nodig, daar kan bij de oudste absoluut nog geen sprake van verantwoordelijkheid voor de middelste of jongste zijn.

Zelf scheel ik 9 jaar en 12 jaar met mijn zusje en broertje. Mag je raden wie er vroeger op mocht passen :Y) en dat was niet omdat ik het zo leuk vond maar omdat ik dat met 12 jaar toch prima kon doen??
Ik vraag me dus af of het echt met leeftijdsverschil te maken heeft, of dat het aan de ouders ligt in welke mate ze hun kinderen verantwoordelijk voor elkaar laten zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:09

Ik moest vroeger ook op mijn zusje passen en dat was de tijd van stiekem roken of een vriendje. Ik heb het mijn oudste nooit gevraagd al had ze het niet erg gevonden, iets met moederlijk :j

Moet wel zeggen dat onze kleindochter van 2 stapel is op haar grote broer en kleine zusje en dat is leuk om te zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:20

Ik scheel 8 jaar met mijn jongste zusje en nooit het idee gehad dat ik veel verantwoordelijkheden kreeg :=
Heb ook nog nooit opgepast geloof ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:55

Ik denk wel eens dat het vele oppassen van vroeger 1 van de redenen is dat ik nu 1 kind heb en er echt niet meer wil. Ik paste in de buurt ook op alle kinderen van de buren, vrienden van mijn ouders. Was een makkelijk zakcentje (alhoewel echt niet alle kinderen zulke lieverdjes waren, bij sommige had ik best meer kunnen vragen) en ik had goede referenties (immers ik paste ook op mijn broertje en zusje). Maar heb daardoor al zoveel kinderen gezien in mijn tienerjaren dat ik nu met 1 van mezelf dik tevreden ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:04

Het verschilt enorm. Ik ken mensen die uit een groot gezin komen en zelf ook een groot gezin wilde. Maar ken ook mensen die uit een groot gezin komen en zelf maar 1 kind hebben of absoluut geen kinderen wilde. Het is dan vast niet de enige reden, maar ze halen het wel vaak zelf aan; voor mij niet etc etc.

Het is ook niet alleen als je ouders het vragen. Ik zag bij mijn nichtje dat ze zelf een soort 2e moedertje ging spelen bij nr 3 en 4. Ik vond ze daar klein niet zo hecht, maar groter juist steeds meer.

Mijn moeder had ook weer veel meer met haar zusje van 9 jaar jonger, dan met die van 5jr jonger.

En dan de verhouding jongens/meisjes. Je kan als meisje natuurlijk beter zijn met je broer dan met je zus, maar het is in fases ook compleet anders in je ontwikkeling. Maar ook later zie ik volwassen veel grote verschillen.
Mijn broer was dan gehandicapt en wij waren super close. Maar om me heen zie ik veel dat er met de broer minder contact is, of iig minder close. En dat zussen echt veel meer aan elkaar hangen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:48

https://kiind.nl/wat-verandert-er-als-j ... je-krijgt/

Wij kregen vorig jaar een derde, terwijl de oudsten al op school zitten. Nóg een keer luiers en gebroken nachten, maar zóveel liefde! En zo waardevol ook voor onze jongens om dit te beleven. Ik ad niet durven dromen dat het zo fijn zou zijn.

Maar kort op elkaar, dat had voor mij niet gehoeven. Dan zou ik minstens één en vaker nog meer persoontjes (incl mezelf) echt tekort hebben moeten doen voor mijn gevoel.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:17

Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt...

Stel dat nr.3 een kindje is dat erg veel zorg nodig is door bijv. Een handicap of medische aandoening?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:32

CHubby,dat ervaar ik hier net zo.
ook onze 2 oudste genieten zo van dat kleine spookje,zijn er ook zo trots op en zien ze dood en dood graag.

prachtig vind ik dat!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:11

BelgenGek schreef:

Stel dat nr.3 een kindje is dat erg veel zorg nodig is door bijv. Een handicap of medische aandoening?

Stel dat ik morgen onder een auto kom?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:44

BelgenGek schreef:

Dat klopt en omdat wij aanwijzingen hadden dat het volgende kindje een grotere kans op handicap had hebben we het bij 4 kinderen gelaten waarvan 3 dus in leven. Helaas is dus 5de kindje, 4de in leven om die reden niet meer gekomen. Dat vond ik toen echt verdrietig want zo graag had ik 4 kinderen om mij heen gehad.
Wel ben ik het eens met MB haar opmerking als er 0 aanwijzingen zijn op verhoogd risico, je kunt ook onder de bus komen of tweeling krijgen etc.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:00

BelgenGek schreef:

Bij ons thuis is nummer 1 de gene met een handicap. 2 en 3 hadden geen handicap. Je weet nooit wat je krijgt. Risico's heb je altijd.

Edit: hij is geestelijk gehandicapt en agressie problemen naar t gaat toch gewoon prima bij ons. Ja je let op elkaar maar dat heb je met gezonde kinderen ook. In het ene gezin kunnen broers en zussen goed samen in het andere niet. Je kan niet voorspellen hoe zoiets zal gaan