6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:27

Ik denk dat je al een heel eind bent; Door alleen al door te vragen over de "monsters" Door er over te praten relativeer je het en maak je het kleiner.
Alles wat alleen in je hoofd zit en waar je fantasie mee op de loop gaat wordt groter, door het te delen met een ander, wat je zoontje nu kon doen ,wordt het kleiner. Heel goed, ik denk dat je in deze richting verder kunt.
Ik vond de tip die her al eerder werd gegeven ook mooi, wat denkt je zoon zelf wat hem kan helpen, kinderen weten dat vaak heel goed.
Verder denk ik dat dit probleem heel goed te verklaren is door de vele gebeurtenissen die jullie hebben meegemaakt en die echt raken aan je basis veiligheid zeker voor jonge gevoelige kinderen, verhuizen een sterfgeval, het is voor volwassenen al ingrijpend, dan is dat voor jonge afhankelijke kinderen nog veel ingrijpender.
Ik vind de hele "geloofdiscussie" hier eigenlijk buiten staan. Wel heel interessant maar ik denk niet dat dit invloed/oorzaak is van zijn slaapproblemen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:10

blokje schreef:
Over het eventuele testen van mijn zoontje.
Wij hebben een druk jaar achter de rug. Sinds maart stond ons huis in d verkoop begin december verhuisd. In juli is zijn zusje geboren. Allemaal situaties waar hij erg druk en geprikkeld van wordt. We willen kijken of het nu weer verbeterd met rust en regelmaat zoals we eerder hadden. Ook zijn we bang voor eventueel de negatieve gevolgen van een stempel. Wij willen dat hij gewoon als zich zelf wordt gezien en liever niet als dat kind met bijvoorbeeld ADHD. Misschien ook wel een stukje acceptatie voor ons zelf. Natuurlijk vinden we het niet erg maar je moet het een soort van verwerken voor mijn gevoel.

Ik moet nog 2 pagina's lezen. We hebben bezoek dus reageer steeds een beetje bij.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar enkel de berichten van de OP, en hier wil ik toch wel op inhaken. Het is natuurlijk ieder voor zich maar ik wil benadrukken dat géén stempel krijgen ook hele negatieve gevolgen kan hebben. Namelijk opgroeien zonder de hulp die je eigenlijk wel nodig hebt. Gezien de extreme angsten die hij ervaart zou ik hier eigenlijk toch mee naar een arts (en daarmee waarschijnlijk kinderpsycholoog) gaan en niet zelf gaan "aanklooien". Het feit dat hij dusdanige angst ervaart en in het verleden dus nightterrors heeft gehad doet mij vermoeden dat het hem niet in de koude kleren is gaan zitten. Neem het serieus, ga niet zelf aandokteren maar bied hem de juiste hulp. Ik kan me voorstellen dat hij flink bang is geworden met zulke negatieve ervaringen met slapen.

idylle

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:33

Mijn kind heeft ook diverse stempels gekregen en is daar alleen maar beter van geworden. Vroeger stond er een taboe op stempels hebben, tegenwoordig is het bijna mode om er 1 te hebben. Dus in dat opzicht hoef je echt niet bang voor negativiteit te zijn. Mijn kind heeft enorm veel hulp en dus baat gehad bij de stempels

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:50

Veel gezegd al. Maar los van geloof. Als jij zelf eigenlijk nog bang lijkt te zijn om alleen te slapen in bed. Altijd die overtuiging gehad te hebben en je in te leven in je zoon. Hoe denk je dan je zoon vertrouwen te geven dat monsters niet bestaan of kwaad doen.

Begripvol blijven kan denk ik ook zonder in de angst mee te gaan.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:30

Wat vervelend blokje! Heb je de verzwaringsdeken al? Ben erg benieuwd hoe dat bevalt. Ook in combi met het vermoeden van gevoeligheid/ last van prikkels.

Mijn zoon heeft autisme en heb net een verzwaringsdeken besteld, ik hoop dat het gaat helpen, maar lees veel goede ervaringen. Fijn dat jij deze even kan lenen bij iemand om te proberen.

En heel fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad met je zoontje. Heel belangrijk dat hij zich gehoord en begrepen voelt. Dat doe je echt goed!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:47

Nee chita nog niet op gehaald.
Ga ik deze week nog proberen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:22

Laatste dagen gaan erg goed. Ga geregeld kijken. En hij valt dan rustig in slaap.

Eerder gingen we ook wel vaker kijken maar misschien geeft het rust dat we nu weten waarvoor hij bang is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:30

blokje schreef:
Laatste dagen gaan erg goed. Ga geregeld kijken. En hij valt dan rustig in slaap.

Eerder gingen we ook wel vaker kijken maar misschien geeft het rust dat we nu weten waarvoor hij bang is.

Dat zou heel goed kunnen. Bij mijn dochter hielp het ook echt heel goed te weten waardoor die nare dromen en gedachten werden veroorzaakt, dat het dus niet echt was. Daardoor ebde de angst ervoor ook weg en de stress om te gaan slapen. En werden de momenten dat ze het had ook veel minder. Inmiddels weet ze dat stress en factor is en gebeurt het natuurlijk nog wel eens, bijvoorbeeld in examenperiodes, maar heeft ze het er vaak niet eens meer over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:41

Als het eenmaal uitgesproken is, dan geeft dat enorm veel rust. Zeker als je er rustig op gereageerd hebt dan is dat een signaal dat het blijkbaar niet zo erg was als hij dacht. Kinderhoofdjes kunnen enorm malen :(:)
Fijn dat het beter gaat +:)+

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:05

Wat fijn dat het beter gaat! Heb je nog naar de droomdeurtjes gekeken?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 18:05

Nicje87 schreef:
Wat fijn dat het beter gaat! Heb je nog naar de droomdeurtjes gekeken?

Ja zag dat er ook de regenboog trap is en nog een andere.

Maar nog niet heel goed in in gelezen. Dagen zijn vol en druk nu..m

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:45

Wat wij bijna iedere avond doen is samen uitgebreid bespreken waar we van willen gaan dromen die avond, sinds we dat doen heeft onze dochter ook geen nachtmerries meer gehad.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:50

Ik heb geen tip of trucs, maar ik wil TS even een flink compliment geven hoe ze met haar zoontje omgaat! Echt super! Een gesprek waarin doorgevraagd wordt over het hoe en wat heeft dus al zoveel opgelost, dat het probleem al bijna weg is.
Ik weet dat ik als kind ook heel bang was dat mijn moeder doodging. Wilde daarom ook altijd bij haar slapen. Ze liet mij starten in mijn eigen bed, en als ik dan in de nacht wakker werd mocht ik overstappen. (Pa was niet in beeld, ouders zijn gescheiden) Het geeft dan net het steuntje in de rug.