Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:56

Nikass schreef:
Ontucht met minderjarigen is overigens verboden, ook al noem jij het "buitenechtelijke seks"

Zucht... ik heb het over het woord "ontucht" alleen. Dat is niet per se met minderjarigen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:59

Ontucht (ook met volwassenen) is niet hetzelfde als vreemdgaan. Dat is wat jij ervan maakt.
-zucht -
Ontucht gaat altijd over machtsmisbruik, dus ja, over het algemeen met minderjarigen, of bijvoorbeeld met verstandelijk gehandicapten.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-12-19 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:02

SindyKaya schreef:
Waarom noem je, vrouwen, die volwassen zijn meisjes? Daar zit echt een hele nare ondertoon aan en vind ik het echt niet gek dat andere mensen een bepaald (verkeerd) gevoel bij jouw verhalen krijgen.

Dit is eigenlijk heel erg off-topic, maar aangezien mensen rare dingen van me denken zal ik maar reageren.

Ten eerste: als ik zeg op welke categorie vrouwen ik val, noem ik dat nog geen fantasieën. In hetzelfde topic zegt TS dat ze met een oudere man samen is. Valt dat dan ook onder "fantasieën uiten" en gaat dat ook te ver?
Ten tweede: ik weet niet hoe dat in jouw omgeving gaat, maar wij spraken als studenten gewoon van "jongens" en "meisjes". Je studententijd hoort nog bij je jeugd, je hebt een volwassen intelligentie maar bepaald geen volwassenen gedrag. Eerlijk gezegd vind ik het nu nóg vreselijk om mezelf en mijn leeftijdsgenoten "mannen" en "vrouwen" te noemen. Dus daarom: jongens en meisjes die zichzelf jongens en meisjes noemen noem ik ook zo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:03

Chiave schreef:
Je mag dus een bepaald (algemeen) taboe delen, maar wel als het in het straatje van de lezer past? Nee, oké, dan snap ik het.

Idd vooral geen echte taboes plaatsen dan gaat iedereen steigeren

Wel meteen duidelijk wat de echte taboes zijn :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:05

Nikass schreef:
Ontucht (ook met volwassenen) is niet hetzelfde als vreemdgaan. Dat is wat jij ervan maakt.
-zucht -
Ontucht gaat altijd over machtsmisbruik, dus ja, over het algemeen met minderjarigen, of bijvoorbeeld met verstandelijk gehandicapten.

Kijk in het woordenboek. Daar staat als eerste betekenis "onkuisheid", en als tweede "ongeoorloofde seks". Dat kan dus verboden of gewoon door de spreker afgekeurd zijn. https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... eV7-dFCebk

Vroeger keurden ze alle buitenechtelijke seks af. Dat was onkuis, ontuchtig. Wetten over seks werden ook zo omschreven: "Het is verbooden ontucht te plegen met persoonen jonger dan [X] jaar". In vonnissen vond en vind je dat ook terug. Daaruit hebben mensen het idee opgevat dat "ontucht" altijd over iets verbodens gaat.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:09

Relatieproblemen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:10

Musiqolog: Kijk in het wetboek van strafrecht daar staat het anders. :roll:

Maar volgens mij gaat het daar niet om. Het gaat erom dat strafbare feiten imo niet zozeer onder het onderwerp "taboe" vallen.
Mocht iedereen in dit topic van mening zijn dat dit wel zo is, dan kunnen we hier nogwel een rijtje artikelen opsommen, maar voor mij is het topic dan niet meer zo Interessant.

Amber_anne

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:18

Ik vind dat musiqolog wel een paar goede punten aanhaalt die echte taboes zijn. Zoals incest, we weten dat het gebeurt maar mensen blijven er stil over. Waarom, omdat de maatschappij ze veroordeelt als ze het vertellen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:21

Nikass schreef:
Musiqolog: Kijk in het wetboek van strafrecht daar staat het anders. :roll:

O ja? https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/ ... rtikel248b Ik zie hier toch nergens dat "ontucht" op zich iets strafbaars is. Overal in het WvS staat ontucht voor niets anders dan "seks". Er wordt namelijk altijd expliciet bij gezegd "ontucht met een kind".

En ja: dit vind ik wel degelijk heel belangrijk. Als ik onterecht op mijn woorden word gepakt, pak ik je terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:17

Als iemand roept; boeren en scheten laten is een taboe en anderen zeggen; Dat is niet fatsoenlijk......Heb je dus een taboe. Want mensen veroordelen het meteen en daardoor durven anderen geen boeren of scheten te laten of het te benoemen.
Waar het wel belangrijk is dat men dat zou kunnen doen. Ik vind het ook niet fijn, maar mijn MDL arts zei altijd dat het inhouden echt heel slecht is, dus tja.........
Je wordt er dus op veroordeelt.

Sex met kindere, dieren of tegen iemands zin is echt een hele andere discussie.

Maar degene met wie sex is gepleegd tegen de zin, wel of niet minderjarig, leeft vaak wel met een taboe. Mensen kunnen er niet makkelijk open over praten. Dus slachtoffer zijn is meer een taboe.
Want zelfs als je slachtoffer bent, hebben mensen wel een oordeel.

Taboe's zijn soms ook regio of prive omgeving afhankelijk. Wij hebben in meerdere plaatsen gewoond en op de ene plek vallen ze sneller achterover als je iets zegt, dan op de andere plek. Dat mensen dan hier roepen dat iets geen taboe is, terwijl dat elders wel zo is, is een beetje te kort door de bocht. Zeker als mensen zelf ervaren niet overal open en vrij over te kunnen spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:58

Er heerst nog een groot taboe op veel slimmer zijn dan iedereen in je omgeving. Je wilt wel meedoen in de maatschappij maar iedereen die je spreekt is zo verschrikkelijk dom dat het voelt als tijdsverspilling om je standpunten verder toe te lichten. Als men ook maar een beetje slimmer was dan zouden ze je gewoon op je woord geloven.

En de domme mensen zien hun eigen domheid niet en proberen alleen maar jou af te breken op basis van een klein foutje om hun eigen domheid te verbergen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:20

enzino schreef:
Er heerst nog een groot taboe op veel slimmer zijn dan iedereen in je omgeving. Je wilt wel meedoen in de maatschappij maar iedereen die je spreekt is zo verschrikkelijk dom dat het voelt als tijdsverspilling om je standpunten verder toe te lichten. Als men ook maar een beetje slimmer was dan zouden ze je gewoon op je woord geloven.

En de domme mensen zien hun eigen domheid niet en proberen alleen maar jou af te breken op basis van een klein foutje om hun eigen domheid te verbergen.

Geheel mee eens. Maar dit afbreken is vaak ook samenhangend met een geen gun factor en jaloezie.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:25

enzino schreef:

Goh, geen idee, hoor. Maar als mensen je op je woord zouden geloven zijn ze net dom - want ze willen dan helemaal geen facts. Wie zijn zij om te weten dat je die vertelt en niet gewoon je eigen mening?

Voorbeeld - een vrouw op bokt die zegt 'we weten allemaal dat die ene methode gefaald heeft' hoe weet ze dat? Waar zijn de peer reviewed onderzoeken? Of beter, 'ik doe dit al twintig jaar, dus ik weet het beter' dat is bv. een drogreden.

Ik denk eerder dat velen vinden dat daar een taboe op rust omdat ze niet graag in vraag gesteld worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:31

Amber_anne schreef:
Chiave schreef:
Je mag dus een bepaald (algemeen) taboe delen, maar wel als het in het straatje van de lezer past? Nee, oké, dan snap ik het.

Opvallend, inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:37

_O- de punten waar zo hysterisch op gereageerd wordt, dat zijn inderdaad de echte taboes.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:39

Amber_anne schreef:
Chiave schreef:

Lezen jullie wel? Natuurlijk mag je échte taboes erin gooien. Maar om allerlei misdrijven op te noemen en ze vervolgens in het hoekje 'taboe' te plaatsen vind ik een tikje misplaatst.

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanval uit het bericht verwijderd.

Dus we zijn niet aan het 'steigeren' vanwege een taboe. Maar de manier waarop. Althans ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:44

Maar Shaggy, jij bent geen we. Jij bent voornamelijk aan het steigeren en iemand persoonlijk aan het aanvallen aan de hand van jouw mening over die persoon, zonder daadwerkelijk te lezen of begrijpen wat diegene schrijft. Het is nu wel duidelijk en klaar lijkt mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:45

Ik vind het hele goede taboes. Passen allemaal in de definitie van taboe, dat er aan een aantal een strafmaat hangt, maakt t niet minder taboe :D. Dus chapeau Musiqolog.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:57

stvieee schreef:
borstvoeding geven in het openbaar.. óf borstvoeding geven langer dan 6 maanden.

uitspraken als "wanneer ga je afbouwen?" of "als kindjes tandjes krijgen (rond de 6 maanden) vind ik borstvoeding echt niet meer kunnen" zijn opmerkingen die ik dagelijks hoor terwijl mijn baby pas 3,5 maand is nu.

Ik ben zo iemand die niét fan is van borstvoeding in het openbaar.
Ik heb de discussie meerdere malen gevoerd dus ben bekend met de redenen waarom mensen het wél oke vinden.

Ik ben geen onmens, ik zeg niet dat een baby honger moet lijden. Maar ik ben dan zo iemand die denkt "maak dan een flesje klaar voor je de deur uit gaat.".
"Het is puur natuur". Ja, maar dat is moeten plassen ook, en ik steek mijn broek ook niet zomaar af als ik moet gaan.
Ik weet dat de meerderheid het oneens is met me, maar voor mij is en blijft het een borst, en de reden waarom deze wordt boven gehaald maakt mij niet uit - ik wil ze niet zien. Zo'n doek vind ik een geweldige oplossing.

Ik zal dus ook niet te vinden zijn op een naaktstrand. Ik ben niet preuts, maar vind naaktheid gewoon niet iets voor in het openbaar. Zo ook een ontblote borst voor borstvoeding. Met enkel een bikini aan ga je ook niet naar de bakker. Mannen met een ontbloot bovenlijf horen aan het strand of zwembad. Ik als vrouw heb het in de zomer ook warm maar loop ook niet half naakt rond.

Een man die dringend moet plassen moet dit ook niet in een ander zijn zicht doen.

Het "geen kinderen willen krijgen", daar loop ik ook heel vaak tegenaan. De maatschappij verwacht het van je, en als ik iedere keer een euro zou krijgen voor "je krijgt er nog spijt van dat je ze niet hebt" zou ik rijk zijn ondertussen. IK HOEF ZE NIET, klaar. Daar moet ik geen verantwoording voor af te leggen. Dat vraag ik ook niet van mensen die geen honden willen, die verantwoording.

Roken - je wordt lastig gevallen met lelijke prentjes op je pakje sigaretten. Ik zie nochtans geen foto's van mensen met overgewicht op de verpakking van mijn zak chips staan. En overgewicht is ook niet gezond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:09

Er worden door musiqoloog inderdaad een paar taboes genoemd, dat wordt goed duidelijk.
En dat er dan gezegd wordt "lézen" jullie wel vind ik bijzonder..
Omdat iets een (terecht) strafbaar feit is, wil niet zeggen dat het dan niet óók een taboe is. Ik snap niet zo goed waar sommigen lezen dat door iets een taboe te noemen, dat het dan ineens niet meer strafbaar zou zijn?? Dát staat toch nergens..? (over goed lezen gesproken)..

Dat er vervolgens zaken uit een ander topic bijgehaald worden, is eigenlijk best een beetje schandalig.. (maar past dan wel weer bij het rijtje taboe's ;) )
Ik lees hier meerdere reacties die in de lijn van Musiqoloog liggen, en alléén hij wordt erop aangesproken, das toch ook een beetje krom... ?

En ik vind ook dat hier dingen genoemd worden die echt geen taboe meer zijn.. maar bijv een persoonlijk ergernis zijn van iemand :+ Laten we dan wel even bij de definitie blijven :j

Qua windjes laten.. ja dat is inderdaad een beetje onbeleefd, maar ergens kan ik de taboe wel snappen. Als je per ongeluk een windje laat (en kom mensen, dat gebeurt gewoon :') geeft bijna níemand het toe.. want dan wordt je wellicht uitgelachen of bestempeld als smerig.. terwijl het misschien wel fijn zou zijn als je zou kunnen zeggen 'oh het spijt me echt, ik heb net een pufje gelaten, sorry" en dat men dan zegt 'oh ja bedankt voor de waarschuwing, kan gebeuren'...
Of het dan echt een taboe is, weet ik niet eigenlijk..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:11

LWDaisy schreef:
Ik zie nochtans geen foto's van mensen met overgewicht op de verpakking van mijn zak chips staan. En overgewicht is ook niet gezond.

Oja?
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:11

Maar als een kind dan zegt: oh! Ik heb een scheetje gelaten!, is het ineens schattig :')

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:15

Als je na je 21e nog thuis woont bij je ouders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:19

Dat is echt geen taboe meer :n Dat kan ik me niet voorstellen..
Iedereen die een krant leest of tv kijkt, weet dat je als jongere heel moeilijk aan een woning komt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:32

_San87_ schreef:
Ik vind het hele goede taboes. Passen allemaal in de definitie van taboe, dat er aan een aantal een strafmaat hangt, maakt t niet minder taboe :D. Dus chapeau Musiqolog.

Musiqolog is eigenlijk een van de enigen die juist absolute taboes aanhaalt en het topic dus beter begrijpt dan menig ander die eigenlijk gewoon meningen post. :D