Balte schreef:Ja, daadkracht is een belangrijk iets in dit verhaal maar mensen moeten durven/kunnen.
Ergens zit je, zeker in de dorpen, nog met een oude, ingesleten dorpscultuur. Hier in mijn dorp is/was er zelfs een kasteeltje met een baron en het is, als ik me niet vergis, nog altijd diens jachtopzichter die hier met zijn jeepke rond rijdt, overal stopt en zit rond te gluren.
Dat maakt dat er in bepaalde generaties, zeker de oudere, een bepaalde mentaliteit is ingesleten als het ware. Een mentaliteit van niet goed durven reageren.
Een goede vriendin van mij die in het naburige dorpje woont, heeft meer dan zes hectare weiland liggen, daar liepen ze gewoon over de weides en schoten in de richting van de stallingen. Geen schriftelijke overeenkomst nochtans. Telkens als ze de politie belden, leek het alsof ze getipt werden want dan waren ze snel weer weg.
Nu zit er "een nieuwe boer" naast met veel grond en blijkbaar ook wat impact en nu durven ze het niet meer doen.
Hier gaat het ook zo, al wordt het de laatste jaren wat minder.
Mijn buurman had zijn huis gekocht van een jager. Op een ochtend stond zijn erf plots vol auto's en stapten er mannen met geweren uit. Het waren de jagers die vanop zijn erf gingen vertrekken. Zo hadden ze het altijd gedaan en ze vonden dat het geen verschil maakte dat het huis intussen verkocht was. Nu heeft buurman een groot bedrijf en laat hij zich de kaas niet van zijn brood eten, geweren of geen geweren. Dus zijn boodschap was duidelijk: het erf wordt hier onmiddellijk vrij gemaakt. Maar een meer timide persoon zou zich wel laten overdonderen door zoveel brutaliteit.
Oh, dat wist ik niet, sorry. Wat apart haha. Maar goed, ik ken dus mensen uit die wereld en een hele dag bezig zijn is niet raar. Vriendin van mij jaagt met haar honden en die is echt hele dagen weg