Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:11

Balte schreef:
Ja, daadkracht is een belangrijk iets in dit verhaal maar mensen moeten durven/kunnen.
Ergens zit je, zeker in de dorpen, nog met een oude, ingesleten dorpscultuur. Hier in mijn dorp is/was er zelfs een kasteeltje met een baron en het is, als ik me niet vergis, nog altijd diens jachtopzichter die hier met zijn jeepke rond rijdt, overal stopt en zit rond te gluren.
Dat maakt dat er in bepaalde generaties, zeker de oudere, een bepaalde mentaliteit is ingesleten als het ware. Een mentaliteit van niet goed durven reageren.
Een goede vriendin van mij die in het naburige dorpje woont, heeft meer dan zes hectare weiland liggen, daar liepen ze gewoon over de weides en schoten in de richting van de stallingen. Geen schriftelijke overeenkomst nochtans. Telkens als ze de politie belden, leek het alsof ze getipt werden want dan waren ze snel weer weg.
Nu zit er "een nieuwe boer" naast met veel grond en blijkbaar ook wat impact en nu durven ze het niet meer doen.

Hier gaat het ook zo, al wordt het de laatste jaren wat minder.
Mijn buurman had zijn huis gekocht van een jager. Op een ochtend stond zijn erf plots vol auto's en stapten er mannen met geweren uit. Het waren de jagers die vanop zijn erf gingen vertrekken. Zo hadden ze het altijd gedaan en ze vonden dat het geen verschil maakte dat het huis intussen verkocht was. Nu heeft buurman een groot bedrijf en laat hij zich de kaas niet van zijn brood eten, geweren of geen geweren. Dus zijn boodschap was duidelijk: het erf wordt hier onmiddellijk vrij gemaakt. Maar een meer timide persoon zou zich wel laten overdonderen door zoveel brutaliteit.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:44

Balte schreef:
Een goede vriendin van mij die in het naburige dorpje woont, heeft meer dan zes hectare weiland liggen, daar liepen ze gewoon over de weides en schoten in de richting van de stallingen. Geen schriftelijke overeenkomst nochtans. Telkens als ze de politie belden, leek het alsof ze getipt werden want dan waren ze snel weer weg.
Nu zit er "een nieuwe boer" naast met veel grond en blijkbaar ook wat impact en nu durven ze het niet meer doen.

Als een vrouw reageert wordt dit door hen toch meestal weg gelachen.Dat is mijn ervaring.
Ondertussen weten ze dat ik m'n mond open trek en gaan ze wat verder weg van de pony's als ze me zien.

Moet je trouwens als eigenaar jaarlijks je gronden laten ontkleuren?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:50

Nee, één keer en dan is het volgens mij definitief.

Merlen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:57

Dus als de jagers hun jaarlijks plan indienen, mogen ze daarna nooit meer jouw gronden inkleuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:27

Wat mij trouwens verbaast, je hebt het over dat ze in de voormiddag er zouden zijn om te jagen en dat ze om 17 uur er nog waren en dus veel te lang bezig waren. Voor zover ik weet, ik heb een aantal mensen in mijn vriendenkring die jagen, is dat helemaal niet lang of uitgelopen. Ze zouden in de voormiddag beginnen, dus laat zeggen 2 uur. Dan zijn ze 3 uur bezig, terwijl het vaak echt hele dagen zijn dat ze bezig zijn. Of 4 uur als ze om 1 uur begonnen zijn. Dat is toch niet lang of uitgelopen?

Fazanten hoeven niet uitgezet te zijn om te blijven zitten trouwens. Hier zitten wilde maar die gaan echt pas op het laatste moment aan de kant. Worden ook vaak doodgereden omdat ze dus niet aan de kant gaan...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:28

Fazanten zijn dan ook wel vrij achterlijk...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:29

Tieneke schreef:

:')

Dat is een feit idd :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:31

Tieneke schreef:

:')

Mijn ' huisfazant ' zal het graag horen... }>

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:36

Tieneke schreef:

:D :D

Hier in de buurt zit er ook eentje. Een prachtige haan. Hoe vaak ik daar al niet voor bovenop de rem heb gestaan......
Nog vaker dan voor die domme grijze duif. Ik denk dat ze samen 1 hersencel delen ofzo :D

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:50

Als ik zo alle reacties lees, heb ik sterk de indruk dat de jagers in Nederland een stuk gedisciplineerder zijn dan in België. Zoals Balte en Scrimple zeggen, lopen er hier heel wat "baronnen" die geen enkel respect hebben voor anderen, en al jaren gewoon zijn hun ding te kunnen doen zonder verantwoording af te moeten leggen.
De groepen die ik tegenkwam waren, zonder uitzondering, allemaal arrogante, agressieve, hautaine macho's, die je in je gezicht uitlachen als je hen op de regels wijst. Het uitzetten van fazanten, en patrijzen is hier nog altijd schering en inslag, al is het al lang verboden.
En neen, ik laat me niet intimideren, al zwaaien ze met 10 geweren, en bijt serieus van me af, maar het haalt gewoon niets uit. De politie bellen, heeft vaak geen enkele zin.
Ik kan persoonlijk verschillende, zelf meegemaakte verhalen vertellen, waar jagers zwaar over de schreef gingen, en waarbij het net goed ging.
Elk jaar worden er trouwens wel degelijk paarden met schotwonden in Merelbeke binnengebracht. Vaak met zware gevolgen, want hagel maakt maar een piepklein gaatje waardoor de wond pas opgemerkt wordt wanneer alles al goed ontstoken is. Zijn dat er tientallen? Neen, maar het komt meer voor dan je zou denken.
Ik vind dat velen hier wel heel licht over de houding van die jagers stappen. "Ze houden zich niet aan de regels, maar tsja daar is niet veel aan te doen, dus je houdt ze beter te vriend. Wij moeten ons maar aanpassen en alles laten welgevallen, zodat zij, ongestoord, hun hobby kunnen uitoefenen en alle regels aan hun laars kunnen lappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:52

Oscar schreef:
Tieneke schreef:

:D :D

Hier in de buurt zit er ook eentje. Een prachtige haan. Hoe vaak ik daar al niet voor bovenop de rem heb gestaan......
Nog vaker dan voor die domme grijze duif. Ik denk dat ze samen 1 hersencel delen ofzo :D

:') Dan vermoed ik dat dat vaker voorkomt. Of je moet toevallig bij mij om de hoek wonen natuurlijk. :D

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:59

MyWishMax schreef:
Wat mij trouwens verbaast, je hebt het over dat ze in de voormiddag er zouden zijn om te jagen en dat ze om 17 uur er nog waren en dus veel te lang bezig waren. Voor zover ik weet, ik heb een aantal mensen in mijn vriendenkring die jagen, is dat helemaal niet lang of uitgelopen. Ze zouden in de voormiddag beginnen, dus laat zeggen 2 uur. Dan zijn ze 3 uur bezig, terwijl het vaak echt hele dagen zijn dat ze bezig zijn. Of 4 uur als ze om 1 uur begonnen zijn. Dat is toch niet lang of uitgelopen?

Fazanten hoeven niet uitgezet te zijn om te blijven zitten trouwens. Hier zitten wilde maar die gaan echt pas op het laatste moment aan de kant. Worden ook vaak doodgereden omdat ze dus niet aan de kant gaan...

Voormiddag in België noemen we in Nederland ochtend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:03

Ereste schreef:
Als ik zo alle reacties lees, heb ik sterk de indruk dat de jagers in Nederland een stuk gedisciplineerder zijn dan in België.

Nee, ik denk niet dat Nederlandse jagers per definitie gedisciplineerder zijn. Hier staan die eikels ook naast mn wei te schieten terwijl de paarden de draad eruit rennen. Bel dan gewoon even aan, dan regel ik dat ze daar niet staan als je gaat schieten. Maar dat zeggen helpt niet. Volgende keer gewoon weer hoor. Ook al eens een portie valhagel op mn kop gehad toen ik bij de achterdeur stond. Er moest per se een duif geschoten worden blijkbaar. Lompe horken heb je hier dus ook gewoon.

Ken er ook zat die gewoon alles schieten en killen, ongeacht of het beschermd is of niet. Vos, bunzing, buizerd...als het maar enigszins met hun jachtbehoeften zou kunnen concurreren moet het dood.

Er zullen hele nette jagers in NL zijn, maar wat ik tegenkom is op de een of andere manier altijd tuig van de richel.

Het zij zo. We hebben het in NL zo georganiseerd. Niks aan te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:55

Bloemetje75 schreef:
MyWishMax schreef:

Voormiddag in België noemen we in Nederland ochtend....

8)7 Oh, dat wist ik niet, sorry. Wat apart haha. Maar goed, ik ken dus mensen uit die wereld en een hele dag bezig zijn is niet raar. Vriendin van mij jaagt met haar honden en die is echt hele dagen weg

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:11

Balte schreef:
Nee, één keer en dan is het volgens mij definitief.

Maar kunnen die jagers het dan niet weer opnieuw inkleuren, als ze toch geen overeenkomst hoeven te hebben?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:19

Dat lijkt er niet op. Ik heb het opgezocht maar volgens mij moeten ze ook daarvoor een aanvraag indienen en die is vrij ingewikkeld.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:42

Nee, denk niet dat ze dat opnieuw kunnen inkleuren. Ik vermoed dat zij van bepaalde "plannen" moeten vertrekken en dat ze dan zelf zien wat er uit gehaald is. Het zou nogal van de zotte zijn als je als eigenaar elk jaar moest laten weten dat ze van jouw grond moeten blijven.
Sowieso zit de vogelbescherming er nu mee achter met hun actie "Schiet in actie". http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4096 dus vanuit de publiciteit zullen ze niet veel anders kunnen.
Ik las onlangs ook een artikel dat het doden van wolvin Naya tot een grote uitkleuractie geleid heeft bij veel mensen.

Dit is ook interessant
http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4096
per provincie het percentage illegaal ingekleurde percelen (dwz zonder toestemming van de eigenaar) en ook per provincie het aantal uitgekleurde hectaren.

Het baronnengedoe krijgt de publieke opinie tegen dus ik denk dat we op de goeie weg zijn.

Mooi gezegd, Ereste.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:08

Of de jagers nu wel of niet netjes zijn, en hoe de regels ook in elkaar zitten, maakt feitelijk niet uit. Het zijn gegevens waar TS geen invloed op kan uitoefenen. De enige die hierin iets kan betekenen is haar weidebazin en die is niet bereid actie te ondernemen. Dus de situatie blijft zoals ie is.

Enige waar TS invloed op uit kan oefenen is haar eigen keuze hierin. Accepteert ze de situatie als die is, of niet en in het laatste geval moet ze gewoon op zoek naar een ander onderkomen.

Daarnaast heb ik begrepen dat de paarden "geadopteerd" zijn. Nou ken ik dat fenomeen eerlijk gezegd niet maar dat betekent denk ik dat iemand anders de echte eigenaar is. In dat geval lijkt het me wel zo netjes om de eigenaar ook hiervan op de hoogte te stellen, zodat die ook kan kiezen of hij/zij dat acceptabele huisvesting voor de paarden vind. (Maar misschien betekent adopteren van paarden wel iets heel anders, wat ik al zei, ik ken het fenomeen niet)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:06

Maar als je telkens als er een probleem is je paarden gaat verhuizen, dan kunnen ze beter op de vrachtwagen blijven wonen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:30

Ik zeg niet dat ze ze moet verhuizen, ik zeg dat ze er geen invloed op heeft en het dus moet accepteren of verhuizen. En volgens mij had ze deze locatie eerder als de paarden, dus zijn ze nog niet verhuisd zolang als ze onder haar hoede zijn.

Wat ik wel weet is dat in een eerder topic, waar TS nog haar eigen ponies had, ook al dit weitje had. Ik weet niet hoe het toen in het jachtseizoen is gegaan, maar volgens mij heeft ze haar ponies toen midden in dat seizoen naar deze locatie gebracht.

Wat ik verder wel weet uit dat eerdere topic is dat deze locatie zeer gunstig geprijsd is. Dat is helemaal niet erg, volgens mij staan ze op een prima wei met prima schuilmogelijkheden. Maar voor dergelijke maandprijs kun je geen maatwerk verwachten en kun je verwachten dat er bepaalde zaken niet top zijn. Toplocaties met maatwerk kosten nl behoorlijk wat meer. Dus dan zul je dingen moeten accepteren waar je misschien niet helemaal blij mee bent.

Ik weet niet of er stroom op de omheining staat, maar anders als je ze echt uit je wei wil houden, zou ik een stroomdraad spannen zodat het een stuk minder aantrekkelijk wordt om de wei in te klimmen. Dat is iets wat TS wel zelf kan doen bv.

Wat ik vooral probeer aan te geven, dat klagen over de dingen die je niet kan veranderen, heeft niet zoveel zin. Kijk naar de dingen die je wel zelf in de hand hebt, en probeer daarmee aan de slag te gaan. Het gedrag van de jagers, heeft TS geen invloed op. De weidebazin heeft haar keuze gemaakt. Dus kijk onder die gegeven omstandigheden wat JOUW opties zijn om te verbeteren.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:58

Ik heb mijn eigen weides en tuin laten ontkleuren, of zit in elk geval in het proces om ze te laten ontkleuren. Een jager moet met een bewijs kunnen aantonen dat hij jachtrecht heeft voor een bepaalde grond. Dus ik laat die van mij er nu uithalen en normaal kan die jager dat er nooit meer terug in krijgen. Behalve als ik hem jachtrecht geef natuurlijk. Maar dat wil ik nu net niet meer :)

Overlaatst kwamen ze hier ook met 10 man tegelijk op de akker net naast mijn weide jagen... Ik heb na het 1ste schot gewoon de politie gebeld. Nog geen half uur later stonden ze daar en een beetje later waren alle jagers weg. Ik vermoed dus dat ze niet eens met alles in orde waren, anders krijgt de politie ze nooit zo snel weg. In elk geval hadden mijn paarden zo toch een rustige zondag. Ik zou dus aanraden om altijd de politie te bellen, zelfs al is het alleen maar om melding te maken. Stel dat er iets gebeurt, dan kan je tenminste wel aangeven dat je moeite gedaan hebt om het te voorkomen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:01

Hier ging dat snel, Izzy, al had ik nog bijna over de mail over gekeken omdat ik dat niet zo snel verwacht had. In de mail schrijven ze wel dat het even kan duren vooraleer je het ook online uitgekleurd vindt en inderdaad, de mail dateert van pakweg 25 november maar online is er nog niks te zien.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:22

Ik heb gisteren de brief gekregen dat ze het ontkleurd hebben. Jammer maar helaas hebben ze enkel mijn huis + tuin gedaan en niet mijn weides... Ik had nochtans wel eigendomsrecht voor beide percelen doorgegeven. Dus ja, maar weer feedback gegeven dat ze mijn weides er ook uit moeten halen...
Mijn oorspronkelijke mail was van 31 oktober... dus ze doen er toch wel even over.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:29

Tegen die tijd hebben ze er een mooi jachtseizoen opzitten.Jammer dat het zo langzaam moet gaan

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:30

Toch wel absurd dat zelfs een huis kan ingekleurd zijn als jachtgebied.
Hopelijk doen ze hun vuile schoenen uit voordat ze binnenkomen :(