Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:05

tamary schreef:
150 mensen/ha, ik heb bijna 1/2ha voor dieren, etc. en daar zouden echt geen 60-75 mensen bij passen zonder haring in ton gevoel. Ik denk dat je km2 = 100ha bedoeld?
Bij 150 mensen op 10.000m2 heb je 66m/persoon en dat is niet genoeg voor en woning en voedsel en infrastructuur.

Klopt, ik had mistypt, het moet 150/km2 zijn, mijn excuses!

elnienjo schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een gruwelijk idee dat mensen die als haringen in een ton leven als ideaal hebben, architect worden. Vind niets beklemmender en claustrofobischer dan torenflats/stedelijke bouw. Veel te veel mensen boven op elkaars lip, er zouden juist veel minder mensen per km2 moeten wonen voor een beetje ademruimte.

Beste elnienjo, het is net omgekeerd, mijn visie is ontstaan door architectuur te studeren, ik ben er zo zeker niet ingestapt, opgegroeid in de buitenwijken van Antwerpen, met villa met zwembad en 3000m2 tuin. En je komt meteen met torenflats, er zijn heel veel appartementsvormen die helemaal zo de hoogte niet in moeten. 3 bouwlagen boven elkaar is voldoende. Als je daarnaast inderdaad met lobbenstedenstructuur werkt, hoef je zelfs helemaal geen stedelijk gevoel te hebben en leef je groener dan het gemiddelde dorpscentrum in Vlaanderen. Zoek Houtem en Curemborg eens op, zijn 2 Nederlandse steden die gebouwd zijn volgens ecologische principes en die 150p/km2 halen, zou me verbazen als je dat een "haring in ton" gevoel geeft.

8nnemiek, Dat ziet er leuk uit :) En wat je zegt van dat kunnen openzetten is een heel belangrijk iets. 1 van de dingen een soort must-have zullen worden in onze latere woning is een wintertuin, liefst over de volledige hoogte van de woning, zodat we in de winter onderaan verse lucht kunnen binnentrekken, die via de zonne-energie in de wintertuin al voorverwarmen, en dan zo rondsturen in huis, heb je al geen zware warmtebatterij in je luchtgroep meer nodig. Het andere idee is om een deel van het huis hele dikke muren te geven en proberen langs binnen te isoleren, dit zou dan het deel van de woning zijn waar we naar kunnen terugplooien in de zomer, theorie erachter is dat de dikke muren een hoge thermische inertie hebben en dus langzaam opwarmen, als ze dan toch opgewarmd zijn, houdt de isolatie de warmte nog langer buiten (in tegenstelling tot langs buiten isoleren, waarbij de warmte dan nog een hele tijd wordt vastgehouden in de muur en naar binnen toe terug moet afgegeven worden)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:43

8nnemiek schreef:
Ik snap wat je bedoelt, Jenara :j
Bij grote ramen zou je inderdaad rolluiken en evt dikke gordijnen kunnen gebruiken tegen de kou 's nachts (en warmte in de zomer).

elnienjo, een veranda vond ik voor ons niet echt een toevoeging. Leuk om in de zomer buiten te zitten, maar de rest van het jaar niet heel interessant.
Wij hebben onze tuinkamer zo ontworpen dat ie in de zomer volledig open kan van voren. Ook eigenlijk een soort veranda in de zomerdus.
[ [url=m/SoTbxc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hkfLWC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lIPqme.jpg]Afbeelding[/url] ]
(oude foto's, het was een rommeltje, maar voor het idee)

Wat een zalige ruimte <3

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:59

Jenara schreef:
Beste elnienjo, het is net omgekeerd, mijn visie is ontstaan door architectuur te studeren, ik ben er zo zeker niet ingestapt, opgegroeid in de buitenwijken van Antwerpen, met villa met zwembad en 3000m2 tuin. En je komt meteen met torenflats, er zijn heel veel appartementsvormen die helemaal zo de hoogte niet in moeten. 3 bouwlagen boven elkaar is voldoende. Als je daarnaast inderdaad met lobbenstedenstructuur werkt, hoef je zelfs helemaal geen stedelijk gevoel te hebben en leef je groener dan het gemiddelde dorpscentrum in Vlaanderen. Zoek Houtem en Curemborg eens op, zijn 2 Nederlandse steden die gebouwd zijn volgens ecologische principes en die 150p/km2 halen, zou me verbazen als je dat een "haring in ton" gevoel geeft.

Ik woon aan de Nederlandse kant van de grens en ben dus bekend met Brasschaat en omgeving. Heerlijk als je het geld hebt om zo te wonen! Ook al een puur genot om door die lange lanen te rijden vol met rododendrons waarmee veel tuinen omheind zijn. En het is er zo mooi bosrijk gebleven.

In mijn gemeente is men de laatste tijd ook druk aan 't bouwen, blokkendozen van idd 3-4 verdiepingen. Ik vind het geen porum voor het aanzicht van het dorp en vind het onbegrijpelijk dat mensen er vrijwillig voor kiezen om opgehokt te worden boven en vlak naast elkaar en vooral zonder groen. Een klein balkon waar je net je tuinset kwijt kunt is al wat ze hebben.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:37

elnienjo schreef:
Jenara schreef:

Ik woon aan de Nederlandse kant van de grens en ben dus bekend met Brasschaat en omgeving. Heerlijk als je het geld hebt om zo te wonen! Ook al een puur genot om door die lange lanen te rijden vol met rododendrons waarmee veel tuinen omheind zijn. En het is er zo mooi bosrijk gebleven.

In mijn gemeente is men de laatste tijd ook druk aan 't bouwen, blokkendozen van idd 3-4 verdiepingen. Ik vind het geen porum voor het aanzicht van het dorp en vind het onbegrijpelijk dat mensen er vrijwillig voor kiezen om opgehokt te worden boven en vlak naast elkaar en vooral zonder groen. Een klein balkon waar je net je tuinset kwijt kunt is al wat ze hebben.

Dat mag je vinden, maar het blijft een stedenbouwkundige ramp en niet houdbaar en betaalbaar op lange termijn. Geen enkele mening van wat jij aangenaam wonen vindt, gaat daar iets aan veranderen. Om 5 gezinnen te laten wonen zoals in Brasschaat, moeten er 140 andere mensen opgehokt worden in torens. En wat je tegenwoordig van blokkendozen ziet opschieten als paddenstoelen, vind ik ook vreselijk, de gemiddelde woning en het gemiddelde appartementsblok wordt gezet door projectontwikkelaars en die willen alleen geld verdienen aan mensen inderdaad in hokjes boven elkaar proppen. Verdiep je anders eens in écht goede architectuur, mooie compacte woonprojecten van vooraanstaande bureau's, dat is heel wat anders dan de blokkendoos appartementjes die je nu bedoelt. Of bureau's die proberen om leefbare sociale woningen te zetten, voor mensen die zelfs het budget niet hebben voor leuk appartement. En opnieuw verwijs ik naar Curemborg en Houten, wat wél houdbare woonvormen zijn en die qua groen niet moeten onderdoen voor de villa-wijken in Noord Antwerpen. Wil je er gaan wonen? Wordt miljonair, goed idee om dat te worden: wordt projectontwikkelaar en ga hokjes maken om andere mensen in te proppen, als jij daar gelukkig van wordt? Ik niet. Ik zie liever een eerlijkere verdeling van ruimte, waarbij alle mensen zouden moeten kunnen genieten van dat petieterig beetje natuur dat er nog overblijft in ons land en niet toegeëigend door een paar heel "lucky" rijke individuen.

Maar dit is wel vreselijk off-topic aan het gaan. Leef en laat leven. Ik doe alvast mijn bijdrage aan het milieu door geen 3000m2 open ruimte op te eisen, gigantische hoeveelheden energie te verbrassen aan ruimte die ik niet nodig heb en niet voor elke verplaatsing een auto nodig te hebben, want de dichtsbijzijnde bakker is 4km verderop.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:11

Jenara schreef:
In gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.

Een heel andere visie hierop vind je in dit topic :
[HTT] [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven
Ik denk dat voor beide oplossingen goede argumenten zijn, maar wat nu voor het milieu echt het beste is blijft voor mij een groot raadsel.
Wat me wel opvalt is dat men er nog steeds vanuit gaat dat iedereen elke dag ergens heen zou moeten. Terwijl er hoe langer hoe meer technologische oplossingen zijn om vanalles op afstand te doen : werk, school, herstellingen, etc. Zelfs voor sommige operaties moet de chirurg niet meer ter plaatse zijn.
Ik denk dat we daar nog veel te weinig gebruik van maken en dat er veel mogelijkheden zijn om verplaatsingen overbodig te maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:21

Jenara schreef:
Dat mag je vinden, maar het blijft een stedenbouwkundige ramp en niet houdbaar en betaalbaar op lange termijn. Geen enkele mening van wat jij aangenaam wonen vindt, gaat daar iets aan veranderen. Om 5 gezinnen te laten wonen zoals in Brasschaat, moeten er 140 andere mensen opgehokt worden in torens. En wat je tegenwoordig van blokkendozen ziet opschieten als paddenstoelen, vind ik ook vreselijk, de gemiddelde woning en het gemiddelde appartementsblok wordt gezet door projectontwikkelaars en die willen alleen geld verdienen aan mensen inderdaad in hokjes boven elkaar proppen. Verdiep je anders eens in écht goede architectuur, mooie compacte woonprojecten van vooraanstaande bureau's, dat is heel wat anders dan de blokkendoos appartementjes die je nu bedoelt. Of bureau's die proberen om leefbare sociale woningen te zetten, voor mensen die zelfs het budget niet hebben voor leuk appartement. En opnieuw verwijs ik naar Curemborg en Houten, wat wél houdbare woonvormen zijn en die qua groen niet moeten onderdoen voor de villa-wijken in Noord Antwerpen. Wil je er gaan wonen? Wordt miljonair, goed idee om dat te worden: wordt projectontwikkelaar en ga hokjes maken om andere mensen in te proppen, als jij daar gelukkig van wordt? Ik niet. Ik zie liever een eerlijkere verdeling van ruimte, waarbij alle mensen zouden moeten kunnen genieten van dat petieterig beetje natuur dat er nog overblijft in ons land en niet toegeëigend door een paar heel "lucky" rijke individuen.

Maar dit is wel vreselijk off-topic aan het gaan. Leef en laat leven. Ik doe alvast mijn bijdrage aan het milieu door geen 3000m2 open ruimte op te eisen, gigantische hoeveelheden energie te verbrassen aan ruimte die ik niet nodig heb en niet voor elke verplaatsing een auto nodig te hebben, want de dichtsbijzijnde bakker is 4km verderop.

Vind het eerlijk gezegd best schokkend dat er tegenwoordig bij een opleiding architectuur zo geindoctrineerd wordt naar massavestiging.
Zelf ben ik vooral tegen overbevolking en open grenzen. Ook al kan ik het niet zelf betalen wat er in Brasschaat staat, het houdt de natuur m.i. juist in ere, want het zijn flinke lappen (bos)grond waar een relatief klein stuk van bebouwd is. Ook voor de niet inwoner een lust voor het oog. I.t.t. de verstedelijking die verder overal gaande is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:06

Sclimpre schreef:
Jenara schreef:
In gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.

Een heel andere visie hierop vind je in dit topic :
[HTT] [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven
Ik denk dat voor beide oplossingen goede argumenten zijn, maar wat nu voor het milieu echt het beste is blijft voor mij een groot raadsel.
Wat me wel opvalt is dat men er nog steeds vanuit gaat dat iedereen elke dag ergens heen zou moeten. Terwijl er hoe langer hoe meer technologische oplossingen zijn om vanalles op afstand te doen : werk, school, herstellingen, etc. Zelfs voor sommige operaties moet de chirurg niet meer ter plaatse zijn.
Ik denk dat we daar nog veel te weinig gebruik van maken en dat er veel mogelijkheden zijn om verplaatsingen overbodig te maken.

Ik heb dat topic al zeker eens doorgelezen en ze maken uiteraard gebruik van veel interessante technieken en de insteek is absoluut goed. Maar zolang de mensheid met zovelen is, blijft het een feit dat om op zo'n manier te kunnen wonen, heel veel andere mensen op woonkwaliteit moeten inboeten. Wat ik hier verkondig is niet zomaar even "mijn mening", daar bestaan veel onderzoeken en studies naar, als ik de kans krijg, zal ik het zeker niet nalaten om ze even terug op te zoeken. Uiteraard zijn al die studies ook gebaseerd op een mening en is dat ook niet de absolute waarheid, je kan er niet aan voorbij dat nooit alle mensen in het groen kunnen wonen, daarvoor zijn we met te veel. Op héél lange termijn kan dat misschien wel als de wereldbevolking zou inkrimpen, maar dat staat nog niet te gebeuren en mensen gaan ook niet zomaar in rook opgaan.
Stel je eens voor dat alle 8 miljard mensen zo willen wonen, volledig zelfvoorzienend. Dan hebben we in oppervlakte een paar planeten nodig. En dan begin ik nog niet over alle andere problemen die "op de buiten" wonen met zich mee brengen voor een maatschappij. De technologische oplossingen waarover je spreekt om het mobiliteitsprobleem aan te pakken, zijn ook allemaal zeker nog niet milieuvriendelijk of duurzaam

elnienjo schreef:
Vind het eerlijk gezegd best schokkend dat er tegenwoordig bij een opleiding architectuur zo geindoctrineerd wordt naar massavestiging.
Zelf ben ik vooral tegen overbevolking en open grenzen. Ook al kan ik het niet zelf betalen wat er in Brasschaat staat, het houdt de natuur m.i. juist in ere, want het zijn flinke lappen (bos)grond waar een relatief klein stuk van bebouwd is. Ook voor de niet inwoner een lust voor het oog. I.t.t. de verstedelijking die verder overal gaande is.

Natuur in ere in Brasschaat? Laat me niet lachen ... er is niets natuurlijk aan 2000m2 gazon, waarin elke ander plantje meteen vernietigd wordt omdat het niet staat in de tuin. En die lapjes bos zijn amper groot genoeg om een paar eekhoorntjes te huisvesten. Onze ecologische diversiteit is drastisch, maar dan echt drastisch achteruit aan het gaan omdat onze open ruimte te versnipperd is. Mensen die minder verspreid wonen en terug méér grote, aaneengesloten stukken natuur, die niet beroerd worden door mensen, dat is er nodig om onze ecosystemen terug in balans te krijgen en ja, daarvoor moeten mensen compacter gaan wonen.
Er is bijna evenveel ecologische diversiteit in grootsteden als in de nepnatuur in villawijken.

Jij ziet dit als geïdoctrineerd, ik als gezond verstand. Want als je denkt dat ik dit "met de paplepel" op school heb binnen gekregen, vergis je je ook vreselijk, aangezien onze onderzoeksdomeinen en fascinaties volledig zelf te kiezen en te bepalen zijn. Je bent zelf trouwens minstens even geïndoctrineerd door een ideologie als ik dat zou zijn en ik begin stilaan genoeg te krijgen van de persoonlijke aanvallen en beledigingen die je elke reactie naar mijn hoofd slingert. Ik kom elk bericht opnieuw met argumenten, gefundeerd en onderbouwd. Dat je een andere mening bent toegedaan, is je goed recht, maar ga aub mij niet geïndoctrineerd noemen als je zelf alleen maar met gevoelsmatige statements kan komen die nergens een fundament hebben en zelfs vaak nog gewoonweg foute aannames zijn.

Voor mij houdt deze discussie op, ik heb gezegd wat ik naar mijn gevoel doe dat een steentje bijdraagt in de klimaatproblematiek, ik heb dit onderbouwd en beargumenteerd, ik hoef echt geen commentaar op mijn studies, mijn ideologie en mijn levenskeuzes, dat wordt bij andere bokkers die hier reageren ook niet gedaan.
Ik hoop wel van harte dat mensen de problematiek rond Urban sprawl eens opzoeken, want zeker in België is dat wel degelijk een oorzaak van héél veel problemen die in relatie gebracht kunnen worden met klimaatproblematiek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:16

elnienjo schreef:
Jenara schreef:

Hoe denk jij eigenlijk dat we 17miljoen and counting mensen in alleen maar vrijstaande huizen met grote lappen grond kwijt kunnen in Nederland :?

Ik ben geen architect maar dat is toch geen rocket science om te bedenken dat dat niet gaat werken?

Waikiki

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 06:40

Ik woon geïsoleerd, leef van regenwater in een tank. Heb een eigen groentetuin en gebruik zo min mogelijk de auto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:33

verootjoo schreef:
Hoe denk jij eigenlijk dat we 17miljoen and counting mensen in alleen maar vrijstaande huizen met grote lappen grond kwijt kunnen in Nederland :?

Ik ben geen architect maar dat is toch geen rocket science om te bedenken dat dat niet gaat werken?

Daarom ben ik ook tegen de nog steeds oplopende immigratie.
Hoe meer mensen, hoe meer (landschaps)vervuiling.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 07:36

Grappige is dat Nederlanders gemiddeld 1,8 kinderen krijgen. Onze populatie daalt dus. Weet niet hoe het zit met immigratie, wellicht dat daardoor de populatie wel weer stijgt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:48

IMANDRA schreef:
Grappige is dat Nederlanders gemiddeld 1,8 kinderen krijgen. Onze populatie daalt dus. Weet niet hoe het zit met immigratie, wellicht dat daardoor de populatie wel weer stijgt.

Ja, hoe denk je anders dat onze bevolking met een paar miljoen is toegenomen in de afgelopen 20 jaar.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:06

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Ja, hoe denk je anders dat onze bevolking met een paar miljoen is toegenomen in de afgelopen 20 jaar.

De deuren zouden inderdaad een behoorlijk stuk meer gesloten moeten worden voor immigranten.

Zelf (alleenstaande met hond) ben ik net deze zomer verhuisd van een appartement op de 12e verdieping in een blokkendoos naar 90m2 woonoppervlak op 300m2 eigen grond: veeeeeel beter!

Tuurlijk heeft het wonen in de stad voordelen: meer supermarkten en tot 22:00 uur open ipv 2 supermarkten die mega duur zijn en om 20:00 al sluiten, veel meer ov ipv die ene bus die ééns per uur rijdt enz.

Maar het heeft ook veel voordelen: lekkere tuin, veel meer rust, producten direct van het land ipv uit de supermarkt.

Ik kocht gisteren een verpakking rode pepers. Afkomstig uit De Lier. Daar heb ik 25 jaar vlak bij gewoond, best raar om die pepers hier in Ossendrecht tegen te komen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:13

mvdende schreef:
De deuren zouden inderdaad een behoorlijk stuk meer gesloten moeten worden voor immigranten.

Zelf (alleenstaande met hond) ben ik net deze zomer verhuisd van een appartement op de 12e verdieping in een blokkendoos naar 90m2 woonoppervlak op 300m2 eigen grond: veeeeeel beter!

Tuurlijk heeft het wonen in de stad voordelen: meer supermarkten en tot 22:00 uur open ipv 2 supermarkten die mega duur zijn en om 20:00 al sluiten, veel meer ov ipv die ene bus die ééns per uur rijdt enz.

Maar het heeft ook veel voordelen: lekkere tuin, veel meer rust, producten direct van het land ipv uit de supermarkt.

Ik kocht gisteren een verpakking rode pepers. Afkomstig uit De Lier. Daar heb ik 25 jaar vlak bij gewoond, best raar om die pepers hier in Ossendrecht tegen te komen

Je woont in mijn geboortedorp!! <3 Fijn wonen hier idd. Je hebt ook veel boerderijwinkels (tegenover Jagersrust en vlakbij Puts Meuleke)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:57

@Jenara: ik vind het heel interessant wat je schrijft! Waar studeer je? Zijn er al duurzame nieuwbouwprojecten te vinden in/rond Gent? Toevallig geen tips voor wat literatuur omtrent dit onderwerp voor de leken onder ons? :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:28

Schemerdier schreef:
@Jenara: ik vind het heel interessant wat je schrijft! Waar studeer je? Zijn er al duurzame nieuwbouwprojecten te vinden in/rond Gent? Toevallig geen tips voor wat literatuur omtrent dit onderwerp voor de leken onder ons? :D

Ik heb aan Sint Lucas Gent gestudeerd, ben ondertussen een jaartje aan het werk.
Qua interessante projecten in Gent, echt eco-wijken of eco-projecten heb je hier zo nog niet direct,
hoewel ze in Gentbrugge de eco-wijk gantoise willen opstarten, maar stuit op nogal wat protest vanwege de prijzen die de projectontwikkelaars ervoor willen vragen.
De stad en de architecten hier zetten wel in op stedelijk compact wonen,
een leuk project, dat ook nog eens met een superlaag budget werd gebouwd vind ik deze:
http://dierendonckblancke.eu/?p=1602
van Dierendonckblancke architecten, mijn vriend werkt bij hen :)
Ze doen nu voornamelijk grotere woonprojecten en sociale huisvesting

Daarnaast heb ik heel veel gehad aan mijn lessen van en extra lezingen door Eric Rombaut,
bioloog gespecialiseerd in ecologie en milieukunde, op deze website kan je veel van zijn
werk en ideeën vinden:
http://www.abllo.be/ecopolis-e-rombaut

Hij noemt er ook een aantal steden en projecten die al op de goede weg zijn!
Helaas wordt er aan het geheel van ecosteden nog te weinig gewerkt, waardoor er weinig totaalvoorbeelden bestaan.
Kleinschalig gebeurt er in veel steden wel aan ontwikkeling van bijvoorbeeld binnengebieden en er bestaan ook best wel wat leuke co-housing projecten waarbij een aantal van de ecologische ontwerp-principes worden gehanteerd.

Ik ben alleen helaas superslecht in het onthouden van namen :+

Ik hoop in ieder geval dat je alvast wat boeiends kan vinden in wat ik hier doorgaf!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:40

Mooie manier van bijdrage Jenara!
En wat je schrijft, iedereen (althans ik hoop iedereen) doet wel wat op zijn eigen manier. En dat is gewoon heel fijn. Het moet bij je passen en je moet er zeker niet ongelukkig van worden.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:00

Even een schopje omhoog in dit topic!

Momenteel ben ik bezig met de verbouwing van mijn huis. En dit probeer ik zo milieuvriendelijk te doen.

In eerste instantie wou ik een nieuwe keuken plaatsen, wel van gerecycled materiaal, maar heb toch besloten dit niet te doen. In plaats daarvan heb ik de keuken compleet geverfd. Wat zo goed gelukt is, dat mensen nu vragen of ik er een nieuwe keuken ingezet heb.

Daarbij een onderliggende tip: kijk eerst naar andere opties voordat je een destructieve waarschijnlijk meer onvriendelijke optie toepast!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:56

Wat goed zeg :D
Ik ben nu wel benieuwd, heb je foto's?