tamary schreef:150 mensen/ha, ik heb bijna 1/2ha voor dieren, etc. en daar zouden echt geen 60-75 mensen bij passen zonder haring in ton gevoel. Ik denk dat je km2 = 100ha bedoeld?
Bij 150 mensen op 10.000m2 heb je 66m/persoon en dat is niet genoeg voor en woning en voedsel en infrastructuur.
Klopt, ik had mistypt, het moet 150/km2 zijn, mijn excuses!
elnienjo schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een gruwelijk idee dat mensen die als haringen in een ton leven als ideaal hebben, architect worden. Vind niets beklemmender en claustrofobischer dan torenflats/stedelijke bouw. Veel te veel mensen boven op elkaars lip, er zouden juist veel minder mensen per km2 moeten wonen voor een beetje ademruimte.
Beste elnienjo, het is net omgekeerd, mijn visie is ontstaan door architectuur te studeren, ik ben er zo zeker niet ingestapt, opgegroeid in de buitenwijken van Antwerpen, met villa met zwembad en 3000m2 tuin. En je komt meteen met torenflats, er zijn heel veel appartementsvormen die helemaal zo de hoogte niet in moeten. 3 bouwlagen boven elkaar is voldoende. Als je daarnaast inderdaad met lobbenstedenstructuur werkt, hoef je zelfs helemaal geen stedelijk gevoel te hebben en leef je groener dan het gemiddelde dorpscentrum in Vlaanderen. Zoek Houtem en Curemborg eens op, zijn 2 Nederlandse steden die gebouwd zijn volgens ecologische principes en die 150p/km2 halen, zou me verbazen als je dat een "haring in ton" gevoel geeft.
8nnemiek, Dat ziet er leuk uit
En wat je zegt van dat kunnen openzetten is een heel belangrijk iets. 1 van de dingen een soort must-have zullen worden in onze latere woning is een wintertuin, liefst over de volledige hoogte van de woning, zodat we in de winter onderaan verse lucht kunnen binnentrekken, die via de zonne-energie in de wintertuin al voorverwarmen, en dan zo rondsturen in huis, heb je al geen zware warmtebatterij in je luchtgroep meer nodig. Het andere idee is om een deel van het huis hele dikke muren te geven en proberen langs binnen te isoleren, dit zou dan het deel van de woning zijn waar we naar kunnen terugplooien in de zomer, theorie erachter is dat de dikke muren een hoge thermische inertie hebben en dus langzaam opwarmen, als ze dan toch opgewarmd zijn, houdt de isolatie de warmte nog langer buiten (in tegenstelling tot langs buiten isoleren, waarbij de warmte dan nog een hele tijd wordt vastgehouden in de muur en naar binnen toe terug moet afgegeven worden)