Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:03

Wekeromsezand is in de dazenperiode niet te doen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:20

Oh mugjes en eiken processie rups zijn hier ook veel te vinden.
Mijn pony heeft weinig last van allemaal.
Staat in de ergste periodes met vliegendeken in de wei, maar ze heeft hem dit jaar bijna niet opgehad.
Het andere paard heeft er veel last van en staat nog steeds helemaal ingepakt in deken en kap.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:01

IceQueen schreef:
Zitten er erg veel hertenluisvliegen Prinnie?

Op een aantal vaste plekken groeperen ze samen. Dan zijn het er best aardig wat, maar daarbuiten valt het dan weer reuze mee.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:05

IceQueen schreef:
Bbrrrr klinkt echt heel naar. Las de ze er vooral in sept okt zijn klopt dat?

Hier wordt de paardenluisvlieg moeiteloos overgenomen door de hertenluisvlieg. Van mei tot juli zijn ze er.
Je wordt zelf steeds handiger in ze wegvangen, en insmeren met olie oid helpt voor de plekken waar ze het liefste zitten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:11

Toch even een lans breken voor Garderen :-)
Ben hier in '98 komen wonen. En toen was ik een , eh, heks :
Katholiek,gescheiden, ungehuwd samenwonend, broekendragend en Duits.
Sprak geen woord Nederlands maar die mensen hier wel meteen vriendelijk en behulpzaam.
Het is een klein dorp, maar zo "streng" als toen al lang niet meer.
Heeft natuurlijk te maken met de tourisme en omdat veel van de oude huizen en boederijen gekocht werden en worden van mensen van buitenaf ( zeg maar de grote steden)
Ook wij doen vrijwel niets op zondag.
Op de ene kant is het gewoon n stukje respect en op de andere : een dag in de week zelf n beetje rusten.
Paardrijden en verzorgen uiteraard op zondag.
Het enige werkelijke minpuntje is echt het tourisme in de zomer.
Die meeste touristen komen hier na toe voor hun "rust" maar in ochtend of in de supermarkt kun een groot gedeelte echt wurgen.
Vooral leuk als je in de ochtend de paarden naar de wei aan de overkant wilt brengen en ze je jou met 80 bijna van de sokken rijden omdat ze jaaaa op tijd om half 9 bij de super moeten staan om de krant op te halen.
Maar verder is het hier geweldig .

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 23:51

Heb een gaaf huis gezien in de omgeving van Wapenveld. Iemand ervaring met wonen in/ om Wapenveld?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:56

IceQueen schreef:
Heb een gaaf huis gezien in de omgeving van Wapenveld. Iemand ervaring met wonen in/ om Wapenveld?

klein maar wel gezellig. niet heel erg van “op zondag mag je niks doen”, naar mijn idee. en echt hele hele mooie stukken veluwe!! ze hebben ook een men vereniging, voor als je aan mennen doet.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 00:13

Citaat:
klein maar wel gezellig. niet heel erg van “op zondag mag je niks doen”, naar mijn idee. en echt hele hele mooie stukken veluwe!! ze hebben ook een men vereniging, voor als je aan mennen doet.

Bedankt daar kan ik wat mee. En het is al een stuk groter dan het dorp waar ik nu woon :o

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 07:34

Nog meer ervaringen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:06

Én er zit een goede paardenkliniek :)

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 10:11

DubbelDun schreef:
Én er zit een goede paardenkliniek :)

Die ken ik idd wel :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:17

Leuk dorp wel :) vlakbij Zwolle en een groter dorp, Heerde. Prachtige omgeving om te rijden ook :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:50

iiSunshine schreef:
IceQueen schreef:

Dat ligt er een beetje aan wie je buren zijn ;) Ik krijg echt passief-agressieve opmerkingen als ik op zondag in de tuin werk (voor mij ontspanning, geen werk, maar ja) of als mijn man de auto fixt waar ik op maandag weer mee naar het werk moet. Maar verder vind ik het prima wonen en alle voorzieningen in de buurt. Zwolsebos is erg mooi, en aan de andere kant de uiterwaarden, dus voor mij een prachtig plekje!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:04

IceQueen schreef:

Ja ik.
Mijn moeder en familie komt daar vandaan. :)
Ik heb er zelf nooit gewoond (wel in de buurt), maar natuurlijk wel altijd erg veel geweest omdat mijn opa en oma en verdere familie daar woont.
En in mijn ponytijd tot heb ik altijd bij de Schaapskooiruiters gereden.
Eerlijk gezegd is Wapenveld nogal een stijf en saai dorp.
Dat was het vroeger en dat is het nog.

Misschien als je in het buitengebied woont, dan heb je daar geen last van.
Maar als je bijvoorbeeld vlakbij in Heerde zit, dat is al weer anders.
Op zich als je in Wapenveld zit, zit je wel handig centraal ten opzichte van Zwolle, Hattem.
En wat hierboven staat het Zwolsebos, dat is prachtig!

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:37

Leuk die verschillende meningen. Het gaat om een huis in het buitengebied. Ik kom van origine uit Zwolle daar wil ik graag weer wat dichterbij gaan wonen.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:04

Ik ben in maart dit jaar naar Wapenveld verhuisd vanuit de randstad. Het bevalt ons erg goed!
Wij doen op zondag ook gewoon waar we zin in hebben, afgelopen maanden veel verbouwd in en om het huis, maar nooit commentaar of rare blikken gehad. Wij wonen ook wel meer in het buitengebied.
En inderdaad mooie omgeving en uitrijmogelijkheden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:45

Ik woon in Veessen, naast Wapenveld. Wij hebben een boeren bedrijf, dus werken sowieso op zondag. Het meeste is niet zo streng meer hoor. Ik werk in Wapenveld en ervaar het daar ook echt niet zo erg. Wel proberen wij op zondag niet te veel te doen, maar ik rijd gewoon en als ik mijn bak wil slepen doe ik dat ook gewoon. Nog nooit opmerkingen gehad. Maar je hebt overal mensen voor, maar die vind je ook werkelijk overal en niet alleen in Wapenveld of omgeving. Overigens ben ook ik import uit de stad (Arnhem). Ik ga NOOIT meer terug en blijf lekker in deze omgeving. Mocht je specifieke vragen hebben mag je pb sturen ;).

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 00:44

Thnx voor jullie input!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:39

Ik geef dit topic even een flinke schop

Wij hebben 2 huizen op het oog in Loenen en Vaassen. Ik ben gescheiden en heb een dochter van 5, voor mij is een openbare basisschool in directe omgeving een Must en is denk ik ook een beetje een weergave van de openheid van het dorp?
Kan iemand mij een beetje vertellen hoe het vertoeven is in beide dorpen? (En evt ervaringen met de basisscholen daar?)

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 15:25

Qua informatie over basisscholen kun je eens kijken naar scholenopdekaart.nl

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:37

Ik woon in Barneveld. Ik ben absoluut niet gelovig heb wel zwaar gereformeerde buren.

Ik vind de zondags rust juist heerlijk. Even wat rust ipv drukte en gebrul en gegier van machines omdat mensen perse moeten klussen.

Woon nu bijna vijf jaar in een nieuwbouw wijk en het bevalt me heel best.

Ik kom zelf overigens uit Lelystad dus ik ben stadsleven en herrie gewend. Maar vind dit veel fijner.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:38

IceQueen schreef:
Qua informatie over basisscholen kun je eens kijken naar scholenopdekaart.nl

Ben meer op zoek naar mensen die daar hun kinderen op school hebben. Dit vind ik persoonlijk waardevoller dan statistieken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:39

Absolem schreef:
Ik woon in Barneveld. Ik ben absoluut niet gelovig heb wel zwaar gereformeerde buren.

Ik vind de zondags rust juist heerlijk. Even wat rust ipv drukte en gebrul en gegier van machines omdat mensen perse moeten klussen.

Woon nu bijna vijf jaar in een nieuwbouw wijk en het bevalt me heel best.

Ik kom zelf overigens uit Lelystad dus ik ben stadsleven en herrie gewend. Maar vind dit veel fijner.

De rust en ruimte is ook één van de redenen om die kant op te gaan. Echter vind ik een open omgeving ook belangrijk voor mijn opgroeiende dochter vooral.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:39

Ik ken Loenen wel, maar ik ben daar express niet gaan wonen. Het is meer een ons-kent-ons dorp. Veel sociale controle en er loopt een drukke weg dwars door het dorp.

Ik denk dat Vaassen voor jullie veel leuker is. Is een behoorlijk groot dorp, veel voorzieningen en verschillende basisscholen.

Daar wel even nagaan welke buurten er leuk zijn. Er is bijv een Molukse gemeenschap die veel samen in 1 buurt woont.

Vanuit Vaassen ben je zo in de prachtige Kroondomeinen met heel veel wild!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:00

eekhoornerik schreef:
Ik ken Loenen wel, maar ik ben daar express niet gaan wonen. Het is meer een ons-kent-ons dorp. Veel sociale controle en er loopt een drukke weg dwars door het dorp.

Ik denk dat Vaassen voor jullie veel leuker is. Is een behoorlijk groot dorp, veel voorzieningen en verschillende basisscholen.

Daar wel even nagaan welke buurten er leuk zijn. Er is bijv een Molukse gemeenschap die veel samen in 1 buurt woont.

Vanuit Vaassen ben je zo in de prachtige Kroondomeinen met heel veel wild!

Thanks, dit soort info helpt. Sowieso willen wij in het buitengebied gaan wonen met veel ruimte om ons heen.