Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
elnienjo schreef:Waikiki schreef:Ik woon al bijna 7 jaar in Australië en heb mijn sponsorship hier ook gedaan. Ik kreeg mijn residency meer dan 2 jaar geleden. Reken maar op rond de 4000euro voor een skilled visa, en rond de 8 a 9000 euro voor je PR. Prijzen gaan omhoog en het wordt ook moeilijker. Mijn PR proces duurde 7 maanden van het aanvragen totdat ik het kreeg. In de tussentijd betaal je meer belasting dan de rest en zit je vast aan je baan. Je betaald meer voor ziekenkosten etc maar krijgt minder terug totdat je PR bent.
Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....
Belachelijk idd, Nederland zit vol met dubbele nationaliteiten, maar de nationaliteit van hun bloedeigen onderdanen moet opgeven worden als je er een andere nationaliteit bijkrijgt.
Een NL vriendin van mij is in Nederland met een Bulgaar getrouwd en samen zijn ze naar Australie geemigreerd. De Bulgaar is op dit moment dus in het bezit van 3 nationaliteiten (want hij hoefde zijn Bulgaarse niet op te geven om Nederlander te worden) en hij hoeft ook de Nederlandse niet op te geven om Australier te worden. Mijn vriendin wél, zij is nu dus alleen nog Australische. Zó krom!
Ik weet ook niet of ik het zo snel zou doen, hangt er vooral vanaf wat ik ervoor in de plaats krijg. Ik hecht niet veel waarde aan mijn Nederlanderschap an sich, maar het is toch wel lekker om in een heleboel landen uit het vliegtuig te rollen en gewoon een port of entry visa te krijgen als toerist, of om dat gewoon ter plekke te kunnen regelen zonder eerst door allerlei bureaucratische rompslomp op ambassades etc. te hoeven.
Waikiki schreef:Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....
Piekosjj schreef:Zou inderdaad wat zijn als je je nationaliteit kwijt raakt. Stel je hebt geen paspoort van je ‘nieuwe’ land, dan ben je opeens stateloos?
In principe staat je nationaliteit namelijk los van het wel of niet hebben van een fysiek paspoort, aangezien je gewoon in het systeem van de overheid zou moeten staan als staatsburger. Een Nederlander (of staatsburger van welk ander land dan ook) die niet in het bezit is van een paspoort, is immers ook niet staatloos. 

_Snow_White schreef:Ik heb het topic (nog) niet helemaal doorgelezen, maar zal me wel al even melden.
Ik woon sinds December 2011 in Canada en kom denk ik nooit meer terug
De paardenwereld zou voor mij de enigste reden zijn om Canada te verlaten.
Edit; verkeerd gelezen.
Ik kan inderdaad gewoon mijn Nederlands paspoort houden als ik via een Canadees huwelijk mijn citizenship aanvraag
moonsparkle schreef:Als ik het goed lees heb je daar ook gestudeerd? Misschien is het dan al makkelijker om aan een visum te komen?

Shenavallie schreef:Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar ik ben juist voorstander van één nationaliteit. Dubbele snap ik het nut niet van en zie ik als 'wel je hand op willen houden voor uitkeringen, maar verder niets bijdragen'. Of is er iemand die mij een ander inzicht kan geven? Ben wel benieuwd naar logische onderbouwingen.
Frummels schreef:Ik weet niet helemaal hoe het in Australië werkt, maar heeft ze dan geen verklaring van Nederlanderschap aangevraagd? Daarmee kan je toch altijd je Nederlandse nationaliteit behouden? Ook in Australië als het goed is.

Hij zei, dat is goed. Maar ons bod op een huis in Nederland was net geaccepteerd en hij maakt min of meer een grapje, maar staat er ook net als ik wat dubbel in.
Frummels schreef:Wij zijn toch weer wat serieuzer aan het kijken naar de mogelijkheden. Dat is een beetje scheef omdat ik deze week begin met mijn nieuwe baan, maar het emigreren is toch wel een lange termijn plan (volgend jaar, jaar erna?) Gelukkig doe ik werk wat ik in Engelstalige landen goed kan voortzetten bij soortgelijke kantoren, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Mijn man werkt voor zichzelf en kan dat eigenlijk overal ter wereld doen, zolang hij maar een laptop en telefoon heeft.![]()
We gaan in elk geval dit najaar en volgend voorjaar twee keer op vakantie naar Canada om eens te kijken welke steden ons daar bevallen. Voor nu staan Vancouver en Toronto op de planning en wat kleine stadjes/wijken eromheen.
Eulogy schreef:Ohhh Canada lijkt me ook heel gaaf!
Ik ben op m'n 19e naar de UK verhuisd, ik ben nu 24 en heb altijd heel hard geroepen dat ik echt niet meer terug naar Nederland ga. Heb een Britse vriend en een koophuis hier, maar mijn mening begint toch wat te veranderen. Toch ook het besef dat ik geen broers of zussen heb en mijn ouders ouder worden, dus misschien over +/- 5 jaar toch terug naar Nederland.
De sfeer/politiek hier momenteel helpt natuurlijk ook niet mee.