De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:23

Allemaal leuk en aardig al die adviezen dat je ze beter niet zelf kunt bestrijden en een bedrijf moet bellen maar die hebben duidelijk geen tijd. Dus moet ik dan maar gaan zitten duimen draaien en wachten tot ze hier komen wonen>

Kun je zelf ergens aan die nematoden komen? Of een wantsen kwekerij opzetten? Of? of?

Haarlak heb ik al in huis gehaald. Maar een meer natuurlijke manier van bestrijding (naast een fijne leefomgeving voor mezen en insecten voor de lange termijn) zou ook welkom zijn.
Iemand ideeën?

tiwi1969

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:32

Ik denk dat lijm of haarlak niet zoveel kwaad kan voor mezen als je daarna de nesten meteen opruimt.
Mezen hebben meer last van gif op jonge rupsen. Dat zou voor mij echt een no-go zijn. Mezen zijn juist hard nodig voor de jonge rupsen van volgend jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:43

In onze straat toch een nest in de enige eik die er staat. Pal boven een mezen nestkast dat er opgehangen is in het voorjaar. Kastje is bewoond maar de rupsen hebben zich er dus precies boven genesteld.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:58

Nesten wegbranden met een brander?
Hier is dat gisteren gebeurd door een buurman.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:04

Die nematoden kun je wel aan komen denk ik, maar dan moet je ook nog een machine hebben die die zooi de boom inblaast.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:32

Ik heb niet het hele topic doorlezen dus wellicht iets te overvloede, maar niet zomaar wegbranden!!
Uit verdediging laten ze de haren los en die branden zo vreselijk. Sterker nog die haartjes kunnen nog tot 7 jaar (!!) voor overlast zorgen...
Dit is waarom professionele bedrijven ze "opzuigen".
Wellicht kun je wel eerst iets erop spuiten en later branden, maar wees daar dus heel voorzichtig mee!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:48

Ja maar zoals ik zeg: dat is allemaal heel leuk. Maar dan moet je wel zo'n professioneel bedrijf kunnen vinden.
Anders is je alternatief; lekker laten zitten en zich laten voortplanten op het moment blijkbaar. Vind ik ook niet lekker.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-06-19 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 15:57

En sowieso zit je dan al snel aan een prijs van rond of boven de 1000 euro aangezien ze met oa een hoogwerker en 2 man moeten komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:05

Cayenne schreef:
En sowieso zit je dan al snel aan een prijs van rond of boven de 1000 euro aangezien ze met oa een hoogwerker en 2 man moeten komen.

AUW, dure weidegang.

En dan vraag ik mij af hoe effectief dat is als ze hier verderop niet aan bestrijding doen door de gemeente....Die hebben het al druk genoeg volgens zeggen bij kinderen en oude mensen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:53

Cayenne schreef:

En dan moet je leuk zoals wij een heel bos hebben... -O- Dat is niet te betalen. Gelukkig zitten ze hier nog steeds niet, maar als het uitbreekt en overlast veroorzaakt dan moet je toch wat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:18

Jessix schreef:
Cayenne schreef:

En dan moet je leuk zoals wij een heel bos hebben... -O- Dat is niet te betalen. Gelukkig zitten ze hier nog steeds niet, maar als het uitbreekt en overlast veroorzaakt dan moet je toch wat.

Bestrijding wordt dan ook alleen langs (doorgaande) wegen gedaan en op plaatsen waar ze veel overlast geven. In bossen zullen ze echt niet zomaar gaan bestrijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:31

oomens schreef:
Jessix schreef:

Bestrijding wordt dan ook alleen langs (doorgaande) wegen gedaan en op plaatsen waar ze veel overlast geven. In bossen zullen ze echt niet zomaar gaan bestrijden.

Nee dat lijkt me sowieso niet de bedoeling, want het is mijn bos. :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:16

Oh ik kom alleen maar even klagen hier. Ik heb zo'n jeuk door die rupsen. Er staat een boom op 2.meter afstand van mijn raam op mijn werk. Ik durf het raam niet open te doen. Maar moet er toch regelmatig langs op het werk. Heb nu buiten in mijn nek, armen en heel vreemd op mijn bovenbenen en op mijn buik. Lijkt haast een besmettelijke ziekte maar weet zeker dat het door die rups komt. En zo'n jeuk. Hier in de gemeente is het echt extreem erg dit jaar.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:23

madeliefw schreef:
Oh ik kom alleen maar even klagen hier. Ik heb zo'n jeuk door die rupsen. Er staat een boom op 2.meter afstand van mijn raam op mijn werk. Ik durf het raam niet open te doen. Maar moet er toch regelmatig langs op het werk. Heb nu buiten in mijn nek, armen en heel vreemd op mijn bovenbenen en op mijn buik. Lijkt haast een besmettelijke ziekte maar weet zeker dat het door die rups komt. En zo'n jeuk. Hier in de gemeente is het echt extreem erg dit jaar.

Even met ducktape over de plekken en daarna smeren met een bodylotion. Minimaal twee maal per dag doe ik smeren. En als ik van de wei kom en merk nieuwe plekken dan gelijk met tape eraan, douchen en smeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 21:23

Kun je geen plakhor voor het raam plakken? Misschien helpt dat iets?
Of anders een airco in de kamer zetten?

En mensen, het is Duct tape, geen Ducktape. Denk aan die arme eendjes :(:) :+

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:02

Hoe helpt dat dan de ducttape? Heeft dat alleen zin als ik er net langs gelopen ben of heeft het een paar dagen later ook nog zin?

En hoe komt het op mijn benen, gaat het door kleding heen of komt dat omdat het om mijn fietszadel ligt?

Ik bel maandag de huisarts voor antihistaminica.

Oja, gaan die brandhaartjes dan niet door horren heen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:26

Hier werkt de tip van duct tape ook!
Even de tanden op elkaar :/ maar er helpt niets zo goed als de haartjes wegplukken met de tape. Wassen, krabben, Kleef roller voor kleding etc werkt allemaal geen ruk als je niet eerst met de flinke kleefkracht van duct tape de onzichtbare brandharen weghaalt.

Hier ook op plekken die bedekt zijn geweest zoals rondom knie (lange broek) en buik en rug (t-shirt).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:28

madeliefw schreef:
Hoe helpt dat dan de ducttape? Heeft dat alleen zin als ik er net langs gelopen ben of heeft het een paar dagen later ook nog zin?

En hoe komt het op mijn benen, gaat het door kleding heen of komt dat omdat het om mijn fietszadel ligt?

Ik bel maandag de huisarts voor antihistaminica.

Oja, gaan die brandhaartjes dan niet door horren heen?

Helpt ook dag daarna..de haartjes blijven vaak zitten, ook na douchen. Mijn ervaring is dat duct tape dagen erna nog steeds verlichting geeft.

Kwa broek: je gaat naar de wc, uitkleden etc, net klein genoeg door stof heen etc etc

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:44

Heeft iemand ervaring met folie of tape rondom de bomen?

Ik zie het op sommige plekken en heb van internet begrepen dat de rupsen 's nachts naar beneden kruipen en 's ochtends weer naar boven......

Deze week eens om 5.30 de eikenbomen bekeken maar geen rups op de grond te vinden.

Dus is het of niet waar of moet je het misschien aan het begin van het seizoen doen?????

Wie weet er meer over het verhaal achter folie om de bomen wikkelen?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:53

Dus branden en haarlak helpt om ze op te ruimen?
Hier bij ons in de wei 1 eikenboom en ook 2 nesten in de boom en 1 in het gras.
Als het branden en de haarlak helpt meld ik dit even bij de staleigenaar!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 00:16

MukiwaCobs schreef:
Dus branden en haarlak helpt om ze op te ruimen?
Hier bij ons in de wei 1 eikenboom en ook 2 nesten in de boom en 1 in het gras.
Als het branden en de haarlak helpt meld ik dit even bij de staleigenaar!

Zelf 'knutselen' met de rupsen is niet aan te raden.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 01:07

petra8 schreef:
Heeft iemand ervaring met folie of tape rondom de bomen?

Ik zie het op sommige plekken en heb van internet begrepen dat de rupsen 's nachts naar beneden kruipen en 's ochtends weer naar boven......

Deze week eens om 5.30 de eikenbomen bekeken maar geen rups op de grond te vinden.

Dus is het of niet waar of moet je het misschien aan het begin van het seizoen doen?????

Wie weet er meer over het verhaal achter folie om de bomen wikkelen?

De rupsen leggen eitjes in de boomtoppen, die komen in het voorjaar uit dan eten ze zich vol aan de jonge blaadjes en vervellen drie keer tot ze "groot" zijn en daarna worden ze mot (pas na de derde keer vervellen krijgen ze brandharen). Ze hoeven dus de boom niet uit dat gebeurd als er teveel komen en er dus een stel gaan verkassen naar een boom verderop of als er nog geen blaadjes genoeg zijn dan gaan ze op zoek naar voedsel. Alleen dan heeft folie of een lijmband dus zin, maar bomen die besmet zijn krijg je er niet mee schoon, daar zitten ze dus volgend jaar weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 07:51

Komen die brandharen door kleding?
Ik heb nu weer enorme nare bultjes bij m’n knieholte maar gisteren geen moment een korte broek gedragen..
Ik word echt gek van de jeuk overal en nergens.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:01

Ik gebruik itch free gel, wat eigenlijk voor het paard is, maar dan ben ik echt van de jeuk af!
Dat spul wat werkt voor muggenbulten helpt totaal niet..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:18

Mijn dochter van 3 en zoon van 10.5 maand hebben gisteren in het badje en in het gras gespeeld en zitten nu van top tot teen onder de uitslag.
Lijken er (gelukkig) geen last van te hebben en jeuken er niet aan.

Zelf zit ik ook helemaal onder en wordt gek van de jeuk, heb aftersun met aloe vera en dat werkt heel even.