"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:13

Douglass kom ik nooit, 1 keer 20 jaar geleden, was benieuwd naar lippenstift. Dus werd opgemaakt en netjes geholpen. Alleen zelf vergeten te vragen naar de prijs, dus toen ik de foundation en lippenstift afrekende was het ruim 100 gulden :oo . En inderdaad: ik durfde niks te laten merken dus rekende gewoon af.

Nu ben ik fan van Rituals, maar shop online. Soms ga ik de winkel in en vind het een prettige sfeer: je wordt begroet, vaak thee aangeboden en de vraag ze kunnen helpen of dat je zelf even rondkijkt? En daarbij dat als je nog vragen hebt ze graag helpen. Ik kijk altijd rustig rond en nooit dat ze het nog een keer vragen, maar wel duidelijk aanspreekbaar zijn (of hoe heet dat? De drempel om ze aan te spreken is erg laag).

Vandaag ook te maken gehad met aftersales, bij de bank. Ik moest daar zijn met mijn zoon, en toen hij klaar was vroeg ze aangezien wij daar meerdere rekeningen hebben, of we ook verzekeringen hebben. Tja, die heb ik wel maar idd, loop er al even tegenaan dat ik geen idee heb wat precies. Dus een vrijblijvend gesprek gepland. Puur omdat het zo netjes ging, maar dus ook omdat het wel nodig is hier wat duidelijkheid in te krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:16

DeMolenhoek schreef:
Jep. Hier in België ook. In de winkel in Breda stonden die ook, maar dat bleek daar dus niet de bedoeling te zijn om dat zelf te testen :+

Daar staan ze anders voor volgens mij.Het is duidelijk dat veel winkels personeel hebben wat de klanten wegjaagt!

LadyMadonna

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:47

Ik heb in mijn salon een hele display aan testers staan, maar niemand pakt ze zomaar, wordt altijd gevraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:56

Maar jij bent dan ook een salon. In België is het concept van Ici Paris juist dat je zelf kunt testen. Bij elke parfum staan er blaadjes om de parfum op te spuiten etc. Je kunt dat niet vergelijken met een privé salon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:58

Die blaadjes heb ik er ook bij staan, en op braderieën etc wordt het eigenlijk ook altijd gevraagd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:00

DeMolenhoek schreef:
Maar jij bent dan ook een salon. In België is het concept van Ici Paris juist dat je zelf kunt testen. Bij elke parfum staan er blaadjes om de parfum op te spuiten etc. Je kunt dat niet vergelijken met een privé salon.

Volgens mij is dat in NL ook zo hoor := weet niet beter dan dat ik ze gewoon zelf test. (Of als puber een parfummetje opspoot om lekker te ruiken en ze zelf niet kon betalen :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:02

Lm: Zoals ik al zei kan je een privé salon niet vergelijken met een keten als Ici Paris die de klanten uitnodigd zelf te testen :)

Verootje: Die in Breda was er niet mee gediend dat wij zelf testen _O-

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:25

Sowieso is een salon toch niet te vergelijken met de ici paris? :+

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:38

Ik heb een tijdje bij een groot keten schoenenwinkel gewerkt, en daar werden we verplicht om bij elke klant die binnenkwam gelijk in de nek te hijgen en te vragen of we wat konden doen voor die persoon. Ik zelf vond het oprecht verschrikkelijk omdat ik daar zelf ook altijd een hekel aan heb. Nog wel meer idiote dingen, zoals zolang mogelijk doordrammen om extra producten (schoensmeer, etc) te verkopen. Werd helemaal naar van die geforceerde kooppraatjes en klantvriendelijkheid waar niemand op zat te wachten, dus ben daar ook weer snel weggegaan. Verschilt natuurlijk wel per filiaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:41

En dan klagen dat mensen nooit meer naar de winkel komen en alles via internet doen -O-

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:41

Ik ben in een Belgische ici paris anders wel weggejaagd omdat ik blijkbaar niet zelf mocht testen :+ Vind ik zo onnozel. Nu ga ik altijd naar de inno, daar staan er bewakers op je vingers te kijken, maar mag je tenminste zelf testen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:38

Frankaas schreef:
Ik heb een tijdje bij een groot keten schoenenwinkel gewerkt, en daar werden we verplicht om bij elke klant die binnenkwam gelijk in de nek te hijgen en te vragen of we wat konden doen voor die persoon. Ik zelf vond het oprecht verschrikkelijk omdat ik daar zelf ook altijd een hekel aan heb. Nog wel meer idiote dingen, zoals zolang mogelijk doordrammen om extra producten (schoensmeer, etc) te verkopen. Werd helemaal naar van die geforceerde kooppraatjes en klantvriendelijkheid waar niemand op zat te wachten, dus ben daar ook weer snel weggegaan. Verschilt natuurlijk wel per filiaal.

Bij Lush niet anders. En 80 procent van de klanten zit daar niet op te wachten maar je krijgt bonussen als je bepaalde producten verkoopt. Als er een artikel uit gaat of bijna over de datum is dan moet je dat proberen te verkopen. De heertje dag. En bijhouden hoeveel je er van verkocht hebt. Vreselijk.

En je mag niet vragen of je ergens mee kunt helpen, maar je moet klanten een compliment geven en ze 'befrienden' zodat ze je vertrouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:59

Ik heb precies datzelfde gevoel in de Douglas!! Ook of je in de gaten gehouden word. Vind de winkeldames daar ook niet zo leuk. Voel me altijd beetje min bij ze op de een of andere manier. Ga er dus nauwelijks nog naar toe.
Tegenwoordig is het in veel winkels zo dat het personeel erg op de klant zit. In de Bijenkorf vind ik het ook erger geworden al Zijn ze daar wel een stuk vriendelijker.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:16

Ik denk ook dat het ergens fout gaat in die sales/retail onderzoeken op twee manieren

1. Door te vragen of je de klant ergens mee kan helpen en je daardoor bij x procent v.d. klantrn daadwerkelijk het e.e.a. kan aanprijzen zal meer sales opleveren. Maar dat onderzoek neemt niet mee dat x procent v.d. klanten dat zó vervelend vind dat ze niet alleen nee zegt, maar ook de winkel verlaten en online gaan shoppen..

2. Tuurlijk verkoop je meer van product A als je een winkelmedewerker het laat vragen bij de kassa. Zijn zeker een aantal mensen die geen nee durven zeggen. Alleen dat die klant daarna misschien niet meer tefug komt (want alles wordt zo opgedrongen) is vaak een lange termijn effect dat ook niet altijd wordt meegenomen in die onderzoeken

En als je het onderzoekt door een stel goed getrainde winkelmedewekers is ook weer heel anders dan er een protocol van maken voor alle winkelmedewerkers en dat 'zonder gevoel voor de klant' dwingen na te leven.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:20

Volgens mij zou dit oprecht wel een interessant onderzoek zijn om uit te voeren, want hoeveel mensen raak je daadwerkelijk kwijt? Zowel aan internet shoppen, maar wellicht zijn er ook mensen die helemaal dat soort producten niet meer (willen/durven) kopen?

Persoonlijk kom ik bijvoorbeeld ook nooit in winkels zoals de Douglas en Ici Paris. Sterker nog, door de sfeer die er hangt heb ik het gevoel dat ik daar helemaal niet thuis hoor, waardoor ik óók niet meer online ga shoppen. Want tja, ik heb het gevoel dat ik "het profiel" niet pas van de mensen die dat soort producten winkelen.

Zo heb ik nog nooit een luchtje gekocht. Mijn vriend was de eerste die voor mij een luchtje kocht. En nu nog zou ik het zelf niet gaan kopen.

Lijkt me heel interessant als scriptie voor een student marketing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:27

Ik vind het wel grappig deze verhalen, ik heb de laatste tijd eerder het tegenovergestelde.. Was laatst bij de Jumbo maar het gangpad stond vol met karren. Er stonden 2 dames vakken te vullen maar keken niet op of om van klanten die er langs moesten en gingen vervolgens lege verpakkingen vlak langs m'n hoofd gooien omdat daar blijkbaar een kar stond, ondertussen giechelen en roddelen en ik kreeg het gevoel dat ze me bijna weg zouden duwen omdat ik voor mijn gevoel in de weg stond. Alles behalve prettig en ik voelde me er niet fijn bij dus ben vertrokken, kom er sowieso al niet heel graag maar ik was er in de buurt.
Vervolgens afgelopen week bij de Blokker bijna zelfde verhalen, smalle paden stonden vol met zooi en karren, niemand zei gedag en op een plek waar ik stond waar ik me al niet kon bewegen omdat ik vast stond tussen alle karren moest een medewerker er ook nog langs en zei nog wel pardon maar ik stond tegen het schap aangedrukt omdat zij er ala minute langs moest ..
Verderop in de winkel zelfde verhaal en pas bij de kassa trof ik iemand waar een glimlach en goeden af kon..

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:58

In de winkel waar ik werk(te) is nu iemand gekomen die bij Douglas werkte en ook die tactiek heeft meegenomen naar deze winkel.
Ik zelf heb ook een hekel aan de manier waarop je bij Douglas en andersoortige winkels in de gaten wordt gehouden.
Gelukkig is het bij 'ons' anders; ipv de welbekende kan ik u helpen, wordt er een gesprek aangegaan.
'Goh u bent al lekker vroeg op pad' 'oh wat een leuke oorbellen heeft u' etc..

Er zijn altijd mensen die geen zin hebben om aangesproken te worden, maar dan geldt er letterlijk de regel 2x nee is geen nee.

Er zijn hierdoor al klanten weggelopen, máár er zijn meer klanten die nu zeggen dat ze het zó fijn vinden persoonlijk aangesproken te worden..
Ze moesten eens weten :+

Gaat hier om een winkel met veel spullen achter slot en grendel dus mensen moeten ook wel aangesproken worden, voor elk persoon die vraagt of ze iets kunnen bekijken zijn er 10 die dit niet 'willen/durven' vragen en dus zonder aankoop de winkel uit gaan.

Ik ga vanaf aankomende maand ergens anders werken, wel zelfde soort winkel dus ben benieuwd of het daar ook zo gaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:50

MarcoBorsato schreef:
Frankaas schreef:

Bij Lush niet anders. En 80 procent van de klanten zit daar niet op te wachten maar je krijgt bonussen als je bepaalde producten verkoopt. Als er een artikel uit gaat of bijna over de datum is dan moet je dat proberen te verkopen. De heertje dag. En bijhouden hoeveel je er van verkocht hebt. Vreselijk.

En je mag niet vragen of je ergens mee kunt helpen, maar je moet klanten een compliment geven en ze 'befrienden' zodat ze je vertrouwen.

Kots :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:03

Welke verkooptechnieken ze in welke winkel ook moeten gebruiken, een goede verkoper past zich aan aan de klant. Het doel zou moeten zijn dat ik met mijn gewenste spullen en heel misschien nog iets extra, maar zeker met een prettig gevoel de deur uit ga en terug wil komen. De meesten denken helaas aan wat ze NU kunnen verkopen, niet dat ik zelf terug wil komen én familie en vrienden er heen stuur als ik een tevreden klant ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:09

Annet_Dottie schreef:
Ik vind het wel grappig deze verhalen, ik heb de laatste tijd eerder het tegenovergestelde.. Was laatst bij de Jumbo maar het gangpad stond vol met karren. Er stonden 2 dames vakken te vullen maar keken niet op of om van klanten die er langs moesten en gingen vervolgens lege verpakkingen vlak langs m'n hoofd gooien omdat daar blijkbaar een kar stond, ondertussen giechelen en roddelen en ik kreeg het gevoel dat ze me bijna weg zouden duwen omdat ik voor mijn gevoel in de weg stond. Alles behalve prettig en ik voelde me er niet fijn bij dus ben vertrokken, kom er sowieso al niet heel graag maar ik was er in de buurt.
Vervolgens afgelopen week bij de Blokker bijna zelfde verhalen, smalle paden stonden vol met zooi en karren, niemand zei gedag en op een plek waar ik stond waar ik me al niet kon bewegen omdat ik vast stond tussen alle karren moest een medewerker er ook nog langs en zei nog wel pardon maar ik stond tegen het schap aangedrukt omdat zij er ala minute langs moest ..
Verderop in de winkel zelfde verhaal en pas bij de kassa trof ik iemand waar een glimlach en goeden af kon..

Ja, dat komt ook voor,dat winkelmedewerkers het zo druk met elkaar hebben dat je als klant het gevoel hebt te storen en dat je weg moet.Geen wonder dat er tegenwoordig zo veel online gekocht wordt!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:20

MarcoBorsato schreef:
Frankaas schreef:

Dat laatste is al helemaal naar inderdaad. Ik durf de Lush ook bijna niet binnen te lopen omdat ik niet bevlogen wil worden door geforceerd extreem vriendelijke medewerkers :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:30

Vind het trouwens wel knap dat ze zoals bijv bij De Bijenkorf altijd zo uiterst vriendelijk en positief kunnen Doen. Training of niet, iedereen heeft wel eens een pest humeur en dan nog met een big smile ,,goedemorgen dames,, kunnen zeggen.

Heel Amerikaans

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:34

Popstra schreef:
Vind het trouwens wel knap dat ze zoals bijv bij De Bijenkorf altijd zo uiterst vriendelijk en positief kunnen Doen. Training of niet, iedereen heeft wel eens een pest humeur en dan nog met een big smile ,,goedemorgen dames,, kunnen zeggen.

Heel Amerikaans

Zo moeilijk is het niet hoor, vriendelijk blijven als je zelf een poedersuiker humeur hebt. Heeft niks met Amerikaans te maken, maar gewoon een kwestie van privé en werk gescheiden houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:37

Eens maar dan nog...
beetje sjacherijnig zijn we allemaal wel eens en dat heeft niks met prive te maken. :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:39

Popstra schreef:
Eens maar dan nog...
beetje sjacherijnig zijn we allemaal wel eens en dat heeft niks met prive te maken. :D

Klopt, maar dat hoef je niet te laten merken aan de klant haha.