Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:44

Sunnda schreef:
Als je leven zo pijnlijk is dat je gelooft dat er geen eerlijke mensen zijn, zou ik die 15000 ook meenemen en er een psycholoog van betalen. :D
Je eigen geweten sussen door te zeggen: ja, maar er zijn toch helemaal geen eerlijke mensen en dus de verantwoordelijkheid van jou keuzes bij een ander leggen noemen ze slachtoffergedrag..je eigen karakter op andere mensen loslaten. Zo de waard is noemen ze dat.

Verder is er geen verschil tussen een loslopend paard tegen komen waarvan niet direct duidelijk is wie de eigenaar is, een telefoon, een horloge of de 15000 euro zoals genoemd. Het is van iemand anders, die is het 'verloren' en jij bent de vinder.

Er is echter een heel groot verschil die de keuzes anders maakt in ons hoofd en dat is de pakkans! Met dat paard ga je gepakt worden dus overwegen we niet eens en het geld heeft een goede kans van niet.
Dus ja, imo zegt het wel iets over jezelf als persoon wat je besluit met het geld te doen. Het zegt iets over je berekendheid en je: wat ik niet direct zie is mijn probleem niet.

Niet mijn vrienden, maar je kunt geen vrienden met de hele wereld zijn toch. :)

Helemaal mee eens en niets meer aan toe te voegen.

Hubbels

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:50

Ook eens een goed gevulde portomonee gevonden, was nog in de gulden tijdperk, zat 1500 gulden in!
Was notabene tijdens een buitenrit in Epe. Tas stond op een bankje midden in het bos! Ik was alleen, dus afgestapt en in de tas gekeken. Zat nog een stamkaart met foto van de NS in. Tas was van een oude dame

Heb politie gebeld en gezegd dat ze het geld bij mij op konden komen halen!
Mevrouw kwam met haar kleinzoon, dacht ook aan 10% vindersloon, maar helaas niets was minder waar, kon het met een tientje doen, hahahahaha

Wel de rest van mijn leven daar een goed gevoel over en dat is zoveel meer waard!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:58

niet het topic doorgelezen
Wat je vindt mag je houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:00

Grote kans op crimineel geld? Ik denk dat ik dan de politie bel. Ik hoef me niet in het criminele circuit te mengen met alle gevolgen van dien... 15000 is ook voor criminelen een mooie bult geld. Hopelijk is de politie ook integer genoeg.

Ik denk dat het interessanter is als je vraagt:
Wat doe je als je op straat een portomonnee vindt met alleen maar geld (t/m 20 euro). Ik zou het niet kunnen houden, het bij de gemeente mwlden en een jaar wachten. Maar dat is wat ik denk te doen. Vind het bizar dat er allemaal bokkers zijn die direct zeggen: 'dat houd ik'. Als je er iets van koopt zonder het bij gemeente te melden, ben je toch niet blij met die koop?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:02

Toen ik op de taxicentrale werkte vond er een chauffeur een goldcard in zijn auto en hij was zo netjes om dat ons te melden. Wij een hoop moeite gedaan om te achterhalen waar die man was en de chauffeur de card laten terugbrengen, kon geeneens een dank je wel vanaf :n
Pas geleden een portemonnee van een oudere dame, via ritplanning achter haar nummer gekomen, mens was helemaal in paniek, alle pasjes geblokkeerd terwijl we toch snel hadden gebeld.

Tas met geld zou ik meenemen en afwachten of er iets in het plaatselijk nieuws komt oid maar breng het niet naar de politie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:03

sanso schreef:

Mijn motto is: wat je vindt breng je naar de politie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:04

sanso schreef:

En bij 10 euro?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:21

Bubblewrap schreef:
sanso schreef:

En bij 10 euro?

Als ik het niet iemand daadwerkelijk zie verliezen dan ja, waarom niet?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:27

PureSG schreef:
Ik had het waarschijnlijk gehouden, of in ieder geval een gedeelte.
En ik geloof dat als je zo'n vraag stelt, menig mens zal beweren het geld naar de politie te brengen, maar het in werkelijkheid zullen houden :))

Dat denk ik ook.
We vinden ook allemaal dat je iemand die op straat een hartaanval niet hoort te filmen, tot iemand een hartaanval krijgt voor onze neus op straat... :n
Als de context echt gewoon “een tas geld” is zou ik het ook houden. Ik heb een studieschuld van ongeveer dat bedrag, komt mooi uit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:30

sanso schreef:
Bubblewrap schreef:

En bij 10 euro?

Als ik het niet iemand daadwerkelijk zie verliezen dan ja, waarom niet?[/quote]
Omdat het misschien is van iemand die elke euro om moet draaien?
'Maar die verliezen toch niets?!'
Het zijn net mensen :D

watchthesky schreef:
PureSG schreef:
Ik had het waarschijnlijk gehouden, of in ieder geval een gedeelte.
En ik geloof dat als je zo'n vraag stelt, menig mens zal beweren het geld naar de politie te brengen, maar het in werkelijkheid zullen houden :))

Dat denk ik ook.
We vinden ook allemaal dat je iemand die op straat een hartaanval niet hoort te filmen, tot iemand een hartaanval krijgt voor onze neus op straat... :n

Compleet andere situatie, en wat mij betreft niet te vergelijken op 'waarom handel je zo', maar inderdaad, mensen weten van tevoren niet zeker welk gedrag ze vertonen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:33

Ik zou heeeeel erg sterk de neiging hebben om het te houden }>

Maarrrrrr uiteindelijk toch echt naar de politie brengen. Om te beginnen zou ik bang zijn voor crimineel geld.(in een tas..tja) Of het nou reeel is of niet...ik zou toch bang zijn dat die gasten mij zouden vinden ofzo.
Of dat ik min of meer mee zou werken aan het verduisteren van een misdaad(weet ik veel moord of zo.

Als het geen crimineel geld zou zijn is er iemand een hoop geld verloren en dan wil je uiteraard dat het bij de rechtmatige eigenaar komt.

En tja,...in beide gevallen het is mijn geld niet....

Dus nee ik zou het niet houden.

En ja als ik 20 euro op straat vind dan neem ik het mee en hou ik het. Tenzij ik zie dat iemand het geld verliest natuurlijk. Maar dan weet je ook van wie het is.
Maar anders denk ik tja,...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:38

Ik heb eens 50 Euro op stal gevonden. Toen heb ik op het bord in de kantine gezet dat ik geld gevonden had. Ik had niet er bij gezegd hoe veel.... Toen kreeg ik een app van een stalgenoot dat haar vriend 50 euro verloren was.
Dus zo de eigenaar gevonden en uiteraard teruggegeven.
Zo zou ik het ook met de zak geld doen.
Ik zou het niet af geven. Wel melden bij de politie en gemeente. De eigenaar kan het dan zelf komen halen. Hoor ik er na een half jaar niks meer van ga ik er van uit dat ze het niet missen en zou ik er zelf mee doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:41

Sky_As schreef:
Ik heb eens 50 Euro op stal gevonden. Toen heb ik op het bord in de kantine gezet dat ik geld gevonden had. Ik had niet er bij gezegd hoe veel.... Toen kreeg ik een app van een stalgenoot dat haar vriend 50 euro verloren was.
Dus zo de eigenaar gevonden en uiteraard teruggegeven.

Zo zou ik het ook met de zak geld doen.
Ik zou het niet af geven. Wel melden bij de politie en gemeente. De eigenaar kan het dan zelf komen halen. Hoor ik er na een half jaar niks meer van ga ik er van uit dat ze het niet missen en zou ik er zelf mee doen.

Ja dat was een slimme actie :j

Dan weet je zeker dat je de eerlijke eigenaar te pakken hebt.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:46

Bubblewrap schreef:
watchthesky schreef:
Dat denk ik ook.

Compleet andere situatie, en wat mij betreft niet te vergelijken op 'waarom handel je zo', maar inderdaad, mensen weten van tevoren niet zeker welk gedrag ze vertonen.

De situatie is wel anders, maar het gaat beide om iets waarvan mensen niet graag toegeven dat ze er ook wel eens schuldig aan zouden kunnen zijn. Niemand wil graag toegeven een beetje een aso te zijn, of een graaier. Maar puntje bij paaltje...

Gevonden telefoons, tassen, sleutelbossen en portemonnees probeer ik trouwens wel altijd terug bij de eigenaar te krijgen, maar goed, daarvan is te achterhalen van wie het is.
Van enkel geld in een onopvallende tas kom je daar nooit meer achter. Als je het afgeeft bij politie of gemeente wordt het vernietigd / geven die er een personeelsfeestje van. Nou, dan houd ik het liever zelf hoor :=

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:49

Moeilijk hoor ik heb zou nu echt veel van die 15000 euro kunnen doen en dan zou mijn leven een stuk makkelijker zijn.

Ik ging ooit bij de AH pinnen in die automaat die daar binnen staat en er hing 250 euro uit, heb eerst rond me heen gekeken of ik niemand zag. En toen naar de balie gebracht. Achteraf hoorde ik van mensen dat de automaat het op een gegeven moment terug pakt. Dus ik hoop dat de eigenaar het wel terug heeft.
Ik heb toen geen moment getwijfeld, stel het is vam iemand die het echt nodig heeft of van een ouder persoon. Zou me zo slecht voelen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:53

Zou eigenlijk fijn zijn als dat automaat een knopje heeft om het geld terug in te slikken. Hoe lang zou je anders moeten wachten?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:55

Ashkerlon schreef:
Bij 15.000 moet je nu eigenlijk ook niet het beeld hebben van een sporttas waarvan je de rits nog amper dicht krijgt :+
Als dat briefjes van 500 zijn passen die gewoon nog netjes in een envelop :')

Een tijdje geleden hadden we hier trouwens het scenario dat ergens tijdens een politie achtervolging en dievenbende een kluis vol geld uit de auto gegooid had ( ja echt :') ) iedereen die het zag gebeuren heeft geld lopen graaien en er zijn er maar bitter weinig die na een oproep van de politie het gevonden geld terug gebracht hebben. En de eigenaar van het geld was nochtans gekend. Was een ouder koppel die hun hele hebben en houden in dat kluisje zitten had.

Dat vind ik echt ronduit asociaal ,wow.

Wat betreft de gevonden tas met geld: kan me voorstellen ,dat mensen het houden. Ik zou het toch echt melden, anders krijg ik last van m'n geweten whaha . En bij n hoog bedrag zou ik ook weer bang zijn,dat er n paar zware jongens op zoek gaan naar hun geld.

Maar vind t apart,dat mensen hier in dit topic niet geloven,dat er mensen zijn die dit bij de politie melden ...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:02

Resistance schreef:
Eerlijke mensen bestaan niet.

:oo wat???? Ik ken er anders een paar,waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken,dat ze niet ook maar 1 cent van je zouden "pakken" of achter je rug om over je praten.
Jammer voor jou,dat jij die blijkbaar niet in je omgeving hebt.

Of zegt dat iets over jezelf, dat je de anderen niet vertrouwt :o ? Net als de vreemdganger, die bang is dat z'n vriendin vreemd gaat ,omdat ie t zelf ook altijd doet...

Ik zie iemand,die die tas met 15.000€ meeneemt niet meteen als slecht mens. Zou het zelf alleen niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 02-04-19 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:02

Ik vind het bijzonder dat er gesteld wordt dat er geen eerlijke mensen bestaan, dat de hele wereld niet eerlijk is, en dat je daarom wel een tas met zoveel geld mag toe eigenen en dat dat geen stelen is, omdat je de eigenaar niet kent :?
Dan ben je toch gewoon voor jezelf aan het rechtlullen wat krom is? :7

Ik vind van mijzelf wel dat ik eerlijk ben en heb nog wel het vertrouwen in de mensheid dat de meeste mensen gewoon eerlijk zijn, en sommigen niet :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:05

Iedereen vertelt ooit wel een keer een leugen. Feit. Dus dat is niet erg eerlijk te noemen. Ik ben voor vrienden altijd heel eerlijk, te eerlijk soms. Echter sommige mensen vind ik mijn tijd simpelweg niet waard dus dan vertel ik was ze willen horen en doei hè. Kun je niet eerlijk noemen, maakt je nog geen dief.

Iedereen is tegenwoordig zo snel in het harnas en op z'n tenen getrapt. Relax.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:18

Goeiemorgen! En we praten weer verder. :D

Ik ben blij dat er bokkers zijn die mijn mening delen dat er:

a) wél goudeerlijke mensen bestaan (en nee, daartoe reken ik mezelf niet :o , maar ik ken er wel een paar)

b) er evenmin gelukkig van worden dat zoveel mensen dat geld zonder blikken of blozen zouden houden

c) het jammer vinden dat sommige mensen niet geloven dat veel mensen er wél melding van zouden maken

Voor mij is het niet goed te begrijpen dat sommige mensen zo weinig empathisch vermogen hebben dat ze zich niet in de onbekende eigenaar van het geld kunnen verplaatsen. Het verklaart wel veel gedrag dat zich in onze samenleving voordoet en deze samenleving er niet mooier op maakt. Het zou mooi zijn als op scholen ook een vak zou bestaan waarin kinderen dit soort vaardigheden zou worden aangeleerd. Want als je alleen samenlevingsregeltjes aangeleerd krijgt, maar niet geleerd krijgt van waaruit deze regels ontstaan zijn, is het logisch dat men het niet zo nodig vindt zich er aan te houden. Maar dat is weer een nieuwe discussie.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:18

hier andersom..... mijn (inmiddels)Ex-vriend verloor portemonnee met €8000 euro erin ( ging cash een auto kopen) en alles weg. Pasjes etc laten blokkeren en een week later telefoon: als hij zijn portemonnee en pasjes retour wilde kon dat voor een X bedrag..... hij heeft gezegd : je hebt ws al €8000 te pakken en hangt het maar aan de achterdeur. ( we wisten niet of deze vinder óók het geld had uiteraard).
Maar er hing een paar dagen later wél een tasje aan de deur met de portemonnee met rijbewijs, pasjes etc etc....
Wanneer ik volgende keer iets vind hou ik het ook lekker zelf!!!!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:22

Ik zou de politie bellen. Mogen zij het ophalen( evt crimineel geld).

Bij losgeld hou ik het zelf, tenzij ik het iemand zie verliezen.

Portomonee’s, sleutels enz meld ik bij de gemeente en zet ik op Facebook. Als iemand die dan kan omschrijven dan kan diegene het ophalen.

Ik heb ooit tijdens een jas passen in de winkel een portomonee gevonden. Zonder geld maar wel met allerlei pasjes, kaartjes en pasfoto’s.
Uiteindelijk via een telefoonnummer achter de eigenaresse gekomen. Was een oud vrouwtje.. dolgelukkig want de foto van haar overleden man zat er nog in. Kreeg toen 50 euro. Dat heb ik afgeslagen. Vond het veel te veel. Dus uiteindelijk een ijsje met mevrouw en haar dochter gehaald en de rest terug gegeven.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:22

ElCamino schreef:
...
Wanneer ik volgende keer iets vind hou ik het ook lekker zelf!!!!

Een begrijpelijke reactie. In eerste instantie. Ik geloof dat die gedachte ook door mijn hoofd zou gaan. Maar toch eentje om goed over na te denken. Want je weet zelf hoe rot je je voelt als je op zo'n laffe manier bedrogen wordt. Wil je dat werkelijk zelf een andere (onbekende en niet in deze zaak betrokken) persoon aandoen als je in de gelegenheid bent? Wil je werkelijk deze kringloop voortzetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:25

Elcamino, Als iemand zo zou reageren als je ex dan zou ik het ook houden :=

Natuurlijk niet netjes om geld te vragen om de beurs terug te brengen.. Maar ik zou dan zeggen: als je de beurs incl inhoud terug brengt dan geef ik met veel plezier 10% vindersloon.