Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:04

Avalanche81 schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat gelovigen niet moeten/mogen oordelen of iemand in zonde leeft.

Dat klopt. Jezus zegt: oordeelt niet, opdat u niet veroordeeld wordt.

Dat is niet een heel populaire tekst, overigens :+

:') Kan ik mij voorstellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:06

Ibbel schreef:
Maar hoe zie jij de bekeerdrift van de Christenen ten tijde van de Kruistochten dan bv?

Die kruistochten gingen gepaard met nogal wat moord en doodslag, is het niet? En kolonisatie, en zulke zaken.

Gods eerste boodschap is: ik hou van je. Dat gaat niet met moord en doodslag samen, geloof ik. Het gaat ook heel slecht met kolonisatie samen.

Ibbel schreef:
Of de Jehova's die de deuren langsgaan "om Gods liefde te brengen" - maar die krijg je alleen als je Jehova wordt?

De leer van de Jehovah's getuigen kan ik heel diep op ingaan, maar ik ga het hier kort houden. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is. Buiten dat is vrije keus min of meer een rode draad in de bijbel. Het opdringen van je geloof is daar niet mee in overeenstemming.

Plus dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, en die is er dus niet alleen als je JG wordt, maar omdat je mens bent en Zijn schepsel.

Ibbel schreef:
En het biechten? De pastoor die je vergeeft? Kan hij bewijzen dat-ie een lijntje naar boven heeft en dat uit naam van God mag doen?

Nee. Niemand heeft de autoriteit om dat uit naam van God te doen.

Ibbel schreef:
Wat zegt jouw geloof (ben even kwijt van welke stroming jij bent) in deze gevallen?

Ik ben niet religieus. Ik ben een volgeling van Christus. Meer is het eigenlijk niet. Ik heb niet zoveel met georganiseerde religie, en dat is wederzijds geloof ik.

Ibbel

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:09

Ah, ja dan kan ik je volgen. Ik heb idd ook niets met georganiseerde religie.
Ik kan verder wel begrijpen dat mensen geloven, hoewel ik dat zelf ook niet doe.
Ik probeer wél te leven naar de ideeën die Jezus ook had, en die dan even simpel samengevat: gewoon lief zijn voor elkaar (en voor de natuur).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:12

hazel schreef:
En nu even een andere optie. Eigenlijk een vraag aan de gelovige bokkers. Je hoort wel eens dat mensen in een relatie zich bekeren tot het geloof van de partner. Laatste jaren hoor je dit vaker van Christen naar de Islam. Ik sta zelf wel open voor de katholieke kerk. Een partner die (niet streng) Katholiek is en het fijn vindt dat ik op belangrijke dagen mee ga zou ik prima vinden. Stel ik stel voor om ons samen te verdiepen in de Katholieke kerk? Ik denk alleen dat van Christen naar Islam zo'n groot verschil is dat de keuze makkelijker gemaakt kan worden. Hoe schatten jullie de switch van mijn voorstel in? Ik heb op een of andere manier het meeste met de Katholieke kerk, en als ik hem daar wat ik kan sturen door samen te gaan? Het is maar een hersenspinsel hoor :x

Als ik het goed begrijp, dan heb je helemaal geen probleem met het geloof an sich, maar meer met het idee dat je bang bent dat het een wat extremere godsdienst is?

Ben je zelf helemaal niet gelovig of wel zo opgevoed?

Ik kan mijzelf niet voorstellen dat ik met iemand zou leven die iets op de eerste plek zou zetten waarvan ik niet eens geloof dat het bestaat :') Lijkt me een vermoeiend leven om eerlijk te zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:16

@ Ibbel: Ik heb wel een diepe relatie met God, maar religie is zo kil. Religie heeft ook nogal de neiging om bepaalde teksten uit de bijbel buiten beschouwing te laten, zoals de quote van Jezus over het niet oordelen. Of het voeden van hongerigen, het kleden van naakten, het beschermen van kwetsbaren. Ook de vrije keus, die in de Bijbel nadrukkelijk naar voren komt, wordt vrij graag buiten beschouwing gelaten. Dat is namelijk een beetje lastig in verband met allerlei geboden, die je dan vervolgens niet bijbels kunt onderbouwen.

Ik geloof dat ik de hele bijbel zou moeten schrappen en een hele nieuwe schrijven als ik alle regels van kerken zou willen onderbouwen :+
Ik hou het dus maar gewoon bij Jezus. Ik vind dat eenvoudiger.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:19

Ibbel schreef:
shilady schreef:
Dat staat ook in een post hierboven als u even leest

Ik zie nergens staan dat wie dan ook hier op aarde kan handelen uit naam van God. Niemand heeft hier een bewijs dat-ie gemandateerd is door hem of haar. Dát bedoel ik dus.
De kerken beweren allemaal om het hardst dat ze namens hem spreken. En niemand weet dat. Pas na je dood kom je er achter of er uberhaupt een God is (ik geloof daar niet in), maar áls er wel één is, is hij of zij toch echt degene van het oordeel.

Veel mensen zeggen dat dit de paus is ....
De kerken praten niet namens hem (dat kan niet ) (dan zou je paranormaal zijn en direct met god in verbinding staan) Maar ze praten over hem en VOOR hem
En TEGEN de duivel. Want de duivel is de gevallen engel
En jesus natuurlijk de uit het graf/grot verezen god :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:20

Avalanche81 schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat gelovigen niet moeten/mogen oordelen of iemand in zonde leeft.

Dat klopt. Jezus zegt: oordeelt niet, opdat u niet veroordeeld wordt.

Dat is niet een heel populaire tekst, overigens :+

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind dat wij dat als christenen juist moeten uitstralen, dat we anderen niet oordelen. Jammer dat dat vaak wel gebeurt. Ik denk dat het helemaal niet aan ons is om over allerlei zaken te oordelen. Daarbij zie ik een ziekte ook niet als dat diegene zonde heeft gedaan. De ziektes zelf zie ik als een gevolg van de zonde ja, maar dat heeft niks met die persoon zelf te maken, dat die ziek is omdat hij erge zonde heeft gedaan oid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:33

Ibbel schreef:
Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Dat vind ik als christen dus ook :+

Mensen uitsluiten omdat ze iets verkeerds hebben gedaan, is verre van christelijk en zou Jezus nooit gedaan hebben.
Iedereen doet verkeerde dingen, en wij mensen hangen daar een waarde oordeel aan. Zo vinden we het bv ‘minder erg’ als iemand iets kleins steelt bij Kruidvat, een keertje roddelt, of een keertje lelijk doet tegen iemand. En zo vinden we het heel erg verschrikkelijk als iemand de zware criminaliteit opzoekt en daarin handelt.
Maar voor God maakt dat geen verschil, de ene mens is net zo waardevol voor hem als de andere mens en Hij wil iedereen het liefste bij zich hebben, omdat alleen Hij echt onvoorwaardelijk lief kan hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:36

verootjoo schreef:
Ibbel schreef:
Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Dat vind ik als christen dus ook :+

Mensen uitsluiten omdat ze iets verkeerds hebben gedaan, is verre van christelijk en zou Jezus nooit gedaan hebben.
Iedereen doet verkeerde dingen, en wij mensen hangen daar een waarde oordeel aan. Zo vinden we het bv ‘minder erg’ als iemand iets kleins steelt bij Kruidvat, een keertje roddelt, of een keertje lelijk doet tegen iemand. En zo vinden we het heel erg verschrikkelijk als iemand de zware criminaliteit opzoekt en daarin handelt.
Maar voor God maakt dat geen verschil, de ene mens is net zo waardevol voor hem als de andere mens en Hij wil iedereen het liefste bij zich hebben, omdat alleen Hij echt onvoorwaardelijk lief kan hebben.

Precies dit :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:41

verootjoo schreef:

Maar ook dat is toch een aanname? Wie zegt dat hij niet een enorme hekel aan de een zou kunnen hebben en de ander juist best wel mag? Dat religies hem vaak afschilderen als iemand die altijd professioneel blijft (maar tegelijkertijd wel die keren beschrijven dat hij zich even niet in de hand had), wil niet zeggen dat dat het volledige plaatje is. Ik bedoel, niets menselijks zou hem vreemd moeten zijn ("naar zijn beeld geschapen"), niet waar?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:05

Ik ben het daar wel mee eens oomens
Veel mensen willen het liefst geloven en ervanuit gaan dat god je hoe dan ook in de armen zal sluiten wat voor levensstyle je ook lijd maar er zijn toch wel degelijk bepaalden voorwaarden...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:15

shilady schreef:
Veel mensen willen het liefst geloven en ervanuit gaan dat god je hoe dan ook in de armen zal sluiten wat voor levensstyle je ook lijd maar er zijn toch wel degelijk bepaalden voorwaarden...

Sterker nog, je zou je zelfs kunnen afvragen of die voorwaarden er wel zijn, en of we die vooraf zouden kunnen kennen*. Het is niet alsof we bij onze geboorte een formulier met de gebruiksvoorwaarden van ons leven hebben gekregen (en akkoord zijn gegaan). Alle voorwaarden die men zegt te volgen zijn hoe dan ook gebaseerd op menselijke interpretaties. Zelfs over de tafelen die Mozes direct van zijn god gekregen zei te hebben, is alleen overgeleverd wat hij en zijn volgelingen hebben verteld/opgeschreven m.b.t. hun herkomst.

*Naast de vraag of er (een) god(en) is/zijn natuurlijk, die iedereen voor zichzelf mag beantwoorden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:19

oomens schreef:
verootjoo schreef:

Maar ook dat is toch een aanname? Wie zegt dat hij niet een enorme hekel aan de een zou kunnen hebben en de ander juist best wel mag? Dat religies hem vaak afschilderen als iemand die altijd professioneel blijft (maar tegelijkertijd wel die keren beschrijven dat hij zich even niet in de hand had), wil niet zeggen dat dat het volledige plaatje is. Ik bedoel, niets menselijks zou hem vreemd moeten zijn ("naar zijn beeld geschapen"), niet waar?

Dat vind ik niet, omdat er in de Bijbel heel duidelijk te lezen is van de onvoorwaardelijke liefde van God. En Jezus’ voorbeeld. Jezus heeft ons voorgeleefd.

shilady schreef:

Onvoorwaardelijke liefde kent geen voorwaarden ;)
Zie de tekst die avalanche hier eerder gedeeld heeft.

Maar het echte oordeel komt van God.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:26

Ik denk dat God geen voorwaarden heeft om tot Hem te kunnen komen. Maar ik geloof zeker als je je leven écht voor God wil geven, dat je dan wel bepaalde dingen anders gaat zien of andere keuzes gaat maken. Dat is dan weer mijn mening. Er zitten geen regeltjes aan, maar ik denk dat je wel moet veranderen als je tegen alles wat God verboden heeft ingaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:31

amado7 schreef:
Ik denk dat God geen voorwaarden heeft om tot Hem te kunnen komen. Maar ik geloof zeker als je je leven écht voor God wil geven, dat je dan wel bepaalde dingen anders gaat zien of andere keuzes gaat maken. Dat is dan weer mijn mening. Er zitten geen regeltjes aan, maar ik denk dat je wel moet veranderen als je tegen alles wat God verboden heeft ingaat.

Dat ja :)
Als je besluit om Jezus na te volgen en echt met God wil leven zal de heilige geest je van binnen veranderen :)
En maak je vanzelf wat meer de keuzes die God voor je wil. En dan groeit ook het verlangen om te leven zoals God wil.
Maar je alleen aan de ‘richtlijnen’ houden waarvan je denkt dat God die zo wil is mi niet de manier waarop het werkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:37

Om even terug te komen op het issue van TS: uit de tekst van haar vriend en de verdere info (dat-ie 'extremistischer' terug komt van z'n ouders, oa) heb ik niet het gevoel dat zijn geloof zoals hierboven 'van binnen komt', maar dat het bij hem van buiten vandaan (ouders/kerk) komt, en dat-ie het ook zo naar TS over draagt. Dat lijkt me een veel moeilijkere relatie dan met iemand voor wie God van binnen zit en een soort automatische basis is (zoals wij hier op bokt over het algemeen een automatische basis 'paard' hebben)

Anders gezegd, het klinkt meer als een "heilig moeten" dan als een "vrijwillig aanvaarden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:44

Maar de bijbel is niet geschreven door God of Jezus. Deze is geschreven door gewone mensen met hun eigen gevoelens, inzichten en interpretaties. Dus hoe kun je de bijbel nu eigenlijk als leidraad nemen, terwijl deze gemaakt is door mensen die alles vanuit hun eigen gevoel en meningen hebben neergezet?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:49

@ Ibbel: Ik deel die gedachte :j

@ DeMolenhoek: wij geloven wel dat de bijbel is geinspireerd door God zelf.
Het probleem zit hem vaak in vertalingen, die soms met een bias zijn gedaan. Zo zijn bijvoorbeeld in het Grieks waarin een deel van de Bijbel is geschreven, de teksten beduidend minder vrouwonvriendelijk, dan in de King James vertaling, die in de Victoriaanse tijd is vertaald, met bijbehorende preutsheid en misogynie.
Het kan ook erg helpen om de Bijbel in de oorspronkelijke taal te lezen, in de context van het hoofdstuk en het boek, maar ook culturele en historische context helpen om de teksten beter te kunnen plaatsen, en dan kom je soms op heel verrassende conclusies.

Leuk voorbeeldje: de tekst: een vrouw moet met bedekt hoofd tot het gebed gaan.

Die wordt in (zeer) traditionele kringen uitgelegd als: een vrouw moet met een hoed op in de kerk zitten. Maar dat is niet wat er staat.

Als we die tekst in de culturele context plaatsen, was het vaak zo dat mensen die sex workers waren, met onbedekt hoofd rondliepen. Maar: de Bijbel velt geen oordeel over sex werk. De Bijbel zegt alleen: ga wel respectvol gekleed naar de samenkomst of gebed. Vertaald naar nu, in de culturele context van nu kun je dus stellen dat je beter niet in bikini of zwembroek naar de kerk gaat. Maar het hele hoeden-verhaal slaat dus nergens op.

Door interpretaties en gevoelens worden teksten soms verschrikkelijk uit hun context getrokken en gaan mensen regels maken die niet in de bijbel staan, en daar ook nooit in hebben gestaan.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 01-04-19 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:50

Korintiërs 1 7-38 zegt: Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter.
De Bijbel kan je op velerlei manieren interpreteren en veel spreekt elkaar ook tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:52

Mag ik vragen hoe jij staat tegenover Allah, de boedistische goden en dergelijke. Zeg jij: Enkel god bestaat. Of zeg jij dat God ook Allah is en de Goden en etc... Maar dat elk geloof er gewoon zijn eigen naam aan geeft. Of zeg jij: Ze bestaan allemaal maar zijn niet aan elkaar gelinkt?

Sorry voor de vragen :o

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:59

Afbeelding

Je moet hem wel in zijn context lezen :)

Op Molenhoek: ik geloof niet dat Allah en God dezelfde zijn. Naar mijn idee is het christendom ook het enige geloof waar je ' niets hoeft te doen'/nog iets moet verdienen om eeuwig te mogen leven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:01

DeMolenhoek schreef:
Mag ik vragen hoe jij staat tegenover Allah, de boedistische goden en dergelijke. Zeg jij: Enkel god bestaat. Of zeg jij dat God ook Allah is en de Goden en etc... Maar dat elk geloof er gewoon zijn eigen naam aan geeft. Of zeg jij: Ze bestaan allemaal maar zijn niet aan elkaar gelinkt?

Sorry voor de vragen :o

Allah is het Arabische woord voor God :)

Boeddha was een monnik, en het boeddhisme heeft geen goden, maar stelt dat mensen door steeds te reincarneren uiteindelijke perfectie bereiken, het nirvana. Boeddhisme is strict gezien geen godsdienst, want vereert geen god.

Ik geloof dat er een God is. Zijn Hebreeuwse naam is Yahweh, en God is meer een beschrijving. Zoals jij mens bent, maar ook een eigen naam hebt. Zo is Allah simpelweg de Arabische vertaling van het Nederlandse woord God.

En je mag je vragen stellen, daar heb ik geen enkel probleem mee.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:01

Suzanne F. schreef:
Korintiërs 1 7-38 zegt: Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter.
De Bijbel kan je op velerlei manieren interpreteren en veel spreekt elkaar ook tegen.

Misschien eerst eens het hele stuk lezen in plaats van zomaar met bijbelteksten te gooien :')

Mooi voorbeeld om te laten zien hoe sommige dingen soms verdraait of verteld worden uit de bijbel die helemaal niet zo bedoelt zijn..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:03

Waar het verschil zit, is tussen verschillende geloven. Zo is het moslim geloof anders dan het christelijke geloof.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:04

Avalanche81 schreef:
@ Ibbel: Ik deel die gedachte :j

@ DeMolenhoek: wij geloven wel dat de bijbel is geinspireerd door God zelf.

Maar zelfs als je gelooft in die goddelijke inspiratie, dan nog zijn die geïnspireerden, die vervolgens de bijbel hebben opgetekend, mensen geweest. Mensen (van na de zondeval), met hun eigen menselijke gebreken, karaktertrekken, belangen en agenda's. Mozes zou dan wel goddelijk geïnspireerd geweest zijn, hij was ook iemand die met een groep vluchtelingen op de vlucht was voor een machtig leger en bovenal de eenheid onder zijn volgelingen moest zien te bewaren, wilden ze niet allemaal in de woestijn (met zijn vijandige klimaat en soms vijandige bewoners) omkomen. Als de boodschap al van boven gekomen zou zijn, dan was de manier waarop die het krachtigst kon worden gebracht toch echt op zijn minst gedeeltelijk mensenwerk. Een knap staaltje ongetwijfeld, maar nog steeds mensenwerk.
De enige mens die volgens de bijbel nu net niet menselijk was en het dus het beste had kunnen opschrijven, heeft zelf geen letter Nieuw Testament meegeschreven.