Ibbel schreef:Maar hoe zie jij de bekeerdrift van de Christenen ten tijde van de Kruistochten dan bv?
Die kruistochten gingen gepaard met nogal wat moord en doodslag, is het niet? En kolonisatie, en zulke zaken.
Gods eerste boodschap is: ik hou van je. Dat gaat niet met moord en doodslag samen, geloof ik. Het gaat ook heel slecht met kolonisatie samen.
Ibbel schreef:Of de Jehova's die de deuren langsgaan "om Gods liefde te brengen" - maar die krijg je alleen als je Jehova wordt?
De leer van de Jehovah's getuigen kan ik heel diep op ingaan, maar ik ga het hier kort houden. Ik geloof niet dat het zo bedoeld is. Buiten dat is vrije keus min of meer een rode draad in de bijbel. Het opdringen van je geloof is daar niet mee in overeenstemming.
Plus dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, en die is er dus niet alleen als je JG wordt, maar omdat je mens bent en Zijn schepsel.
Ibbel schreef:En het biechten? De pastoor die je vergeeft? Kan hij bewijzen dat-ie een lijntje naar boven heeft en dat uit naam van God mag doen?
Nee. Niemand heeft de autoriteit om dat uit naam van God te doen.
Ibbel schreef:Wat zegt jouw geloof (ben even kwijt van welke stroming jij bent) in deze gevallen?
Ik ben niet religieus. Ik ben een volgeling van Christus. Meer is het eigenlijk niet. Ik heb niet zoveel met georganiseerde religie, en dat is wederzijds geloof ik.