Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:09

antje_vip schreef:
Malenka schreef:
Het is inderdaad beter voor je gebit om zure producten (vruchtensap en frisdrank) door een rietje te drinken.

Dan proef je het niet meer en kan je net zo goed water drinken :Y)

Wat sowieso beter voor het milieu is :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:28

antje_vip schreef:
Malenka schreef:
Het is inderdaad beter voor je gebit om zure producten (vruchtensap en frisdrank) door een rietje te drinken.

Dan proef je het niet meer en kan je net zo goed water drinken :Y)

Ik proef mijn drinken net zo goed met rietje als gewoon direct uit glas hoor :?

SassyMoon

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:34

Ik lees net dat producten van siliconen (mits 100%) ook een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief zijn. Daar moet ik wel even aan wennen, maar is wel super handig. Vooral die Stasher Bag klinkt goed, alleen de aankoopprijs is even slikken.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:47

estja schreef:
Iemand nog een idee voor de zeep op het toilet? Ik heb nu een pompje Unicura staan maar ben daar niet zo blij mee. Wij hebben een helofytenfilter dus ik wil graag iets wat beter afbreekbaar is.
Een gastenzeepje vind ik smerig.

Marcels Green Soap! Heeft navulverpakkingen, de verpakking zelf is van gerycled plastic en de zeep is 100% biologisch afbreekbaar.
En het ruikt allemaal zó lekker <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:57

SassyMoon schreef:
Ik lees net dat producten van siliconen (mits 100%) ook een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief zijn. Daar moet ik wel even aan wennen, maar is wel super handig. Vooral die Stasher Bag klinkt goed, alleen de aankoopprijs is even slikken.

In theorie zal dat mogelijk wel zo zijn. De vraag is of in Nederland dit werkelijk wordt gescheiden voor recycling op het inzamelpunt.(geldt helaas voor meer producten)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:02

Hypericum schreef:
estja schreef:
Iemand nog een idee voor de zeep op het toilet? Ik heb nu een pompje Unicura staan maar ben daar niet zo blij mee. Wij hebben een helofytenfilter dus ik wil graag iets wat beter afbreekbaar is.
Een gastenzeepje vind ik smerig.

Marcels Green Soap! Heeft navulverpakkingen, de verpakking zelf is van gerycled plastic en de zeep is 100% biologisch afbreekbaar.
En het ruikt allemaal zó lekker <3

Ik ga een kijkje nemen bij Marcel. Bedankt voor de tip.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:46

SassyMoon schreef:

Ik heb een stasher bag en ik vind hem heel erg leuk!! Je kan er ook vanalles mee, zelfs koken enzo. Hij wordt hier alleen nog niet zoveel gebruikt maar in de toekomst wil ik er meerdere aanschaffen en gewoon helemaal geen diepvrieszakjes meer in huis hebben. Hij is idd alleen redelijk kostelijk, ik heb de kleinste maat en die was al 12/14 euro als ik het goed heb.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:47

Bizar he, dat de minst duurzame keuze eigenlijk altijd in prijs de goedkoopste is :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:59

Wasnoten ervaringen #1:
- zonder iets erbij best een neutrale geur maar de 60 graden was is goed schoon geworden (handdoeken, washandjes en vaatdoeken);
- met etherische oliën. Ik wist niet hoeveel ik nodig had. Kom ik net de waskamer binnen, 20 druppels zijn veeeeeeeeeeeel te veel. Je herkent de lavendel wel. _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:12

Magrathea schreef:
Bizar he, dat de minst duurzame keuze eigenlijk altijd in prijs de goedkoopste is :(

Op zich wel logisch, de duurzame keuzes hebben meestal eerlijke prijzen, en de minst duurzame keuzes niet, daar betaalt ofwel het milieu, of de mensen die het produceren de prijs voor :(.

Maar ik vind dat er wel subsidie oid mag komen op duurzame producten, zodat mensen de prijs niet meer als excuus kunnen gebruiken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 13:19

magda_90 schreef:
Wasnoten ervaringen #1:
- zonder iets erbij best een neutrale geur maar de 60 graden was is goed schoon geworden (handdoeken, washandjes en vaatdoeken);
- met etherische oliën. Ik wist niet hoeveel ik nodig had. Kom ik net de waskamer binnen, 20 druppels zijn veeeeeeeeeeeel te veel. Je herkent de lavendel wel. _O-

Leuk dat het goed is bevallen!
Haha, 20 druppels is inderdaad wel erg veel :+
Ik doe er 5 druppels bij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:26

Of het gaat bevallen moet ik zien zodra ik de truien aan doe. Vanwege allergieën kan ik vrij weinig wasmiddel verdragen namelijk.

Ok, 5 druppels voortaan. :+

Hoe vaak hergebruik jij de noten met 60 graden was?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:29

Maar met die etherische olie; doe je dan alleen etherische olie?
En hoe zorgen die (of die wasnoten) ervoor dat de bacterien dood gaan? :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:31

Nee de wasnoten gaan in het zakje en de druppels, alleen voor de geur omdat wasnoten geurloos zijn, bij de wasverzachter in het vakje.

Je moet even op google kijken voor de werkzame stoffen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:36

Ja, dat had ik gedaan maar iedereen heeft het erover dat de vlekken er wel goed mee uit gaan. :P Maar ik durf daar bv geen ondergoed of vaatdoeken mee te wassen, lijkt me echt niet hygiënisch.
E-coli bv gaat er daarmee echt niet uit. Maar ik was sowieso zulk spul op 90graden, maar voor sommige bacterien is dat niet genoeg en heb je echt een goede zeep nodig om ze te doden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:56

verootjoo schreef:
Ja, dat had ik gedaan maar iedereen heeft het erover dat de vlekken er wel goed mee uit gaan. :P Maar ik durf daar bv geen ondergoed of vaatdoeken mee te wassen, lijkt me echt niet hygiënisch.
E-coli bv gaat er daarmee echt niet uit. Maar ik was sowieso zulk spul op 90graden, maar voor sommige bacterien is dat niet genoeg en heb je echt een goede zeep nodig om ze te doden.

Ik was echt nooit zo heet, gebruik weinig wasmiddel en wij leven allemaal nog, ben je niet stiekem een beetje te bang? :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:14

Inderdaad, bacteriën horen ook bij het leven hè. Je immuunsysteem moet ook gezond blijven. Pas toen mijn vader ernstig ziek werd en chemotherapie kreeg, zijn we hier op kookwas en met bleekmiddelen gaan wassen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:28

Magrathea schreef:

Bedrijven verdienen meer aan wegwerp producten he. Als je elke week een nieuw potje nodig hebt dan krijgt het bedrijf elke week geld. Als jij 1x een duurzaam product koopt dat bv. 3 jaar meegaat dan vangen ze maar 1x in de 3 jaar geld he...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:38

denice schreef:
verootjoo schreef:

Ik was echt nooit zo heet, gebruik weinig wasmiddel en wij leven allemaal nog, ben je niet stiekem een beetje te bang? :=

Bang niet hoor. Maar ik vind het gewoon smerig om te weten dat er bepaalde dingen niet uitgaan met bepaalde wasmiddelen of wassen bij lage temperatuur.
Plus dat die bacterien in ondergoed die er niet goed uitgewassen worden blaastontstekingen veroorzaken en daar zit ik niet zo op te wachten :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:44

Dan had ik met die 60 graden was chronisch blaasontsteking moeten hebben. :+ Je weet dat e. coli tot je standaard huishouding hoort in je maagdarmstelsel en zolang je niet ziekt bent er niets aan de hand is?
Juist, hoe meer bacteriën je dood hoe vatbaarder je wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:48

magda_90 schreef:
Wasnoten ervaringen #1:

Maken die geen vlekken op je was, die olieen ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:49

Ik heb mijn was zeer grondig bekeken en op de bonte was heb ik niets kunnen ontdekken iig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:52

magda_90 schreef:
Dan had ik met die 60 graden was chronisch blaasontsteking moeten hebben. :+ Je weet dat e. coli tot je standaard huishouding hoort in je maagdarmstelsel en zolang je niet ziekt bent er niets aan de hand is?

In je maag-darmstelsel hoort ie ja. Ergens anders is het niet goed voor je.
Maar het komt toch automatisch in je ondergoed of op handdoeken terecht, dan wil je dat er toch uit hebben :?
Of wassen jullie je handen ook niet na toiletgang :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 14:55

Ik ben ook niet zo bang voor bacteriën. De grootste hoeveelheid wordt toch wel weggespoeld of gedood, en een gewoon wasmiddel zorgt ook zeker niet dat je was volledig steriel is.
Wel ben ik wat voorzichtiger met schimmels en was ik keukendoeken apart op de kookwas, ondergoed met handdoeken ook apart op de kookwas, en beddengoed op 60 graden.

De wasnoten gebruik ik een keer op 90 graden, of twee keer op 40 graden. Bij 60 graden doe ik er nog een of twee schillen bij en gaan ze daarna nog eens mee in de kookwas.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:57

verootjoo schreef:
magda_90 schreef:

In je maag-darmstelsel hoort ie ja. Ergens anders is het niet goed voor je.
Maar het komt toch automatisch in je ondergoed of op handdoeken terecht, dan wil je dat er toch uit hebben :?
Of wassen jullie je handen ook niet na toiletgang :=

Ergens anders is ook geen probleem hoor, neem maar eens een swab van je huid dan kom je hem gewoon tegen. :j

Ik was mijn handen inderdaad na toiletgang maar niet met 90 graden water. :+

Top van de wasnoten/hoe vaak te gebruiken. :j