Mijn tips in deze:
1 - overleg minstens met een advocaat, en nog liever neem hem mee. De politie heeft al zoveel steken in jouw geval laten vallen, dat dat op z'n minst raadzaam is.
2 - Zorg dat je het gesprek opneemt. Zullen ze vast niet waarderen, maar in dit land mag je elk gesprek waar je zelf aan deelneemt opnemen. Handiger is het misschien om te zorgen dat het ding al op opnemen staat zodra je binnenstapt. En nee, dit hoef je ze niet te vertellen.
3 - Zeg dat je het dossier wilt zien op basis waarvan ze je willen verhoren. Zullen ze mogelijk weigeren, maar op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur heb jij het recht om alles te mogen zien wat ze over jou hebben. Dus ze mogen dit niet weigeren. Weigeren ze het wel, dan verder geen antwoorden meer geven, en misschien zelfs wel gewoon weg gaan terwijl je duidelijk benoemt dat je vertrekt omdat zij weigeren aan de wet te voldoen (ze zullen het immers ook opnemen waarschijnlijk).
Ook al is het hier Amerika niet, denk vooral niet te licht over iets als een verhoor. Een vriendin van mij werd nl ook opgeroepen om wat vragen te beantwoorden, en daar bleek dat ze alleen wat antwoorden wilden (heeft u dit gestuurd..... Klopt het dat u..... enz) alvorens haar te arresteren....
Zij vroeg ook om inzage van het dossier, en toen bleek dat de gesprekspartners niet eens agenten waren. Ze waren nog niet verder dan aspirant-agent..... En moest er plots een echte agent opgetrommeld worden om aanwezig te zijn bij het bekijken van het dossier. Toen bleek ook dat de zogenaamde bewijzen volledig door haar ex uit het verband gehaald waren om haar te kunnen pakken.
Zij had gelukkig wel haar complete mailcorrespondentie bij zich, maar toch, zijn gefröbel was blind geaccepteerd door de politie.
Bereidt je echt voor, zorg dat je alles dubbel hebt, zodat je de kopie van je logboek en andere zaken eventueel daar achter kunt laten. En zorg dat je zelf ook klaar zit om direct weer een aangifte te kunnen doen.
Verder wens ik je vooral veel sterkte en wijsheid, want dit zijn geen grappen