(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:12

Ik maak altijd de bedenking of ik het echt nodig heb. Bv met kledij voor mij en de kinderen vind ik het totaal onnodig om 20 shirts te hebben bv, of 10 piyama s. Ik blijf dan ook niet kopen omdat ik iets mooi vind maar het niet echt nodig heb en laat vaak dingen daardoor hangen, wat ook besparing is en de kledij ook echt gedragen wordt.

Prullaria kan ik op t moment nergens zetten dus dat is ook gemakkelijk.

Grote zaken is ook bij noodzaak, afwasmachine is al maanden stuk bv maar mijn handen zijn dat niet. Dus zolang ik dat niet beu ben, zal dat nog niet voor direct zijn.
Als wasmachine of droogkast kapot is, zal er rap een andere staan want dat is onmisbaar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:00

Ik ben begonnen met een bullet journal.
Apart gedeelte voor inkomsten en uitgaven en dan in categorieën met weken .

Ik ben vrij makkelijk omdat we beide werken maar ik merkte ook dat het leven best heel duur werd.

Ik maak aparte budgetten en dat werkt prima en ik heb er lol in.
Waar ik vroeger dacht... o ik moet dit halen denk ik er nu ook meer over na en haal ik het niet.

Het begint bijna een sport te worden om zo min mogelijk uit te geven in een week.
Zelfs met boodschappen. Waar ik normaal makkelijk de 150 euro per week haalde kom ook nu gewoon uit met minder dan de helft.
Wat ik over heb doe ik naar de spaarrekening.
Tikt toch lekker aan dan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:23

Shaggy09 schreef:
Maar ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om voor mezelf te bedenken wanneer ik iets nodig heb.
Mijn foundation is nu op en ik moet eigenlijk nieuwe kopen. Die is 35 euro.

Ja ik kan natuurlijk ook geen foundation dragen. Maarja ik word daar niet echt gelukkig van :')

Dus ja wanneer heb je iets nodig? Ik vind dat nog altijd best een lastige vraag.

Foundation vind ik echt in de categorie "niet nodig" vallen.

Ik zag een paar pagina's terug iemand reageren dat je beter gewoon niet naar de Action kan gaan, omdat je daar toch alleen maar dingen koopt die je niet nodig hebt. Ik moest wel lachen. Ik koop daar juist dingen die ik nodig heb. Afwasborstel, wasmiddel, latex handschoenen (gebruik ik dagelijks voor het eten maken van de honden) en nog veel meer.
Ik ga juist naar de Action, omdat het vele malen goedkoper is dan in de supermarkt.
Voordeel is dan weer dat ik niet vatbaar ben voor verleidingen. Ik koop alleen wat ik nodig heb.

Ik zag ook iemand reageren dat hij/zij tegenwoordig bij de AH eigen merk koopt, omdat dat goedkoper is.
Maar zelfs het huismerk van de AH is hartstikke duur vergeleken met producten in andere supermarkten.

Hier worden pas dingen gekocht als het "oude" op of kapot is. Eerder niet. Scheelt dat ik helemaal geen waarde hecht aan spullen en dat ik niet blij wordt van iets kopen.
Ik wordt juist blij als ik met zonsopgang in het bos loop met mijn honden. De rust, het geluid van de vogels, de natuur.....Of bij mijn paarden zijn.
Dat is waar ik blij van wordt :)
Kopen is noodzaak.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:39

HorseTopShop schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om voor mezelf te bedenken wanneer ik iets nodig heb.
Mijn foundation is nu op en ik moet eigenlijk nieuwe kopen. Die is 35 euro.

Ja ik kan natuurlijk ook geen foundation dragen. Maarja ik word daar niet echt gelukkig van :')

Dus ja wanneer heb je iets nodig? Ik vind dat nog altijd best een lastige vraag.

Foundation vind ik echt in de categorie "niet nodig" vallen.

Ik zag een paar pagina's terug iemand reageren dat je beter gewoon niet naar de Action kan gaan, omdat je daar toch alleen maar dingen koopt die je niet nodig hebt. Ik moest wel lachen. Ik koop daar juist dingen die ik nodig heb. Afwasborstel, wasmiddel, latex handschoenen (gebruik ik dagelijks voor het eten maken van de honden) en nog veel meer.
Ik ga juist naar de Action, omdat het vele malen goedkoper is dan in de supermarkt.
Voordeel is dan weer dat ik niet vatbaar ben voor verleidingen. Ik koop alleen wat ik nodig heb.

Ik zag ook iemand reageren dat hij/zij tegenwoordig bij de AH eigen merk koopt, omdat dat goedkoper is.
Maar zelfs het huismerk van de AH is hartstikke duur vergeleken met producten in andere supermarkten.

Hier worden pas dingen gekocht als het "oude" op of kapot is. Eerder niet. Scheelt dat ik helemaal geen waarde hecht aan spullen en dat ik niet blij wordt van iets kopen.
Ik wordt juist blij als ik met zonsopgang in het bos loop met mijn honden. De rust, het geluid van de vogels, de natuur.....Of bij mijn paarden zijn.
Dat is waar ik blij van wordt :)
Kopen is noodzaak.

Ja en soms koop je dingen om datgene wat jou geluk geeft te vergroten of omdat je dat nodig hebt.
Voor jou zou dat bijvoorbeeld een riem kunnen zijn voor je hond, of een nieuw halster voor je paard.
Waarom zou die foundation dan onnodig zijn?
Ik kan ook tegen jou zeggen, dat jij een hond en paarden hebt is echt overbodig. Je hebt dat ook niet nodig in je leven, en toch heb je het. En we weten allemaal hoe duur het is om paarden te houden.. :Y)

Jij vind die foundation in de categorie ´niet nodig´ vallen, maar opmaken is wel mijn hobby. Ik word daar gelukkig van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:44

En dus kan niemand voor een ander beslissen wat hij wel of niet moet kopen. Er zijn mensen die een die vishobby hebben of die telescopen kopen om naar de sterren te kijken. Ik vind dat allebei onnodig. Maar zij worden er blij van. Chanel tasjes of Balenciagas of Louis Vuitton vind ik ook onzin. Maar een ander vindt dat weer belangrijk.
Maar het ging hier om impulsaankopen in de hand houden. Het beste is om niet in de verleiding te komen en anders er nog een nachtje over te slapen. Dat helpt vaak ook.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:45

Tsja wat voor de ene 'nodig' is, is voor de ander bijzaak.

In de categorie foundation kan ik voor mezelf wel stellen dat ie 'nodig' is. Ik heb een representatief beroep en ik werk onder van die witte TL lampen. Mijn winterhuidje is bijna blauwig/grauwig wit en valt niet onder de categorie representatief :')

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:48

Ik ga ook regelmatig naar de action voor huishoudelijke spullen te kopen scheelt toch weer een paar euro's met supermarkten.

Ik geef letterlijk geen rooie cent uit aan make-up. Puur natuur vind ik veel mooier dan een plamuur laag op je gezicht. _O- Een klein beetje make-up is natuurlijk mooi voor diegene die zich gelijk aangevallen voelde.. 8)7

Qua inpulsaankopen leg ik per maand een bedrag klaar wat ik mag besteden waar ik aan wil maar op is op. Dit lukt aardig en soms denk ik er nog eens over hoe de meeste bokkers hier doen.
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 26-02-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:05

_Nelleke_ schreef:
Tsja wat voor de ene 'nodig' is, is voor de ander bijzaak.

In de categorie foundation kan ik voor mezelf wel stellen dat ie 'nodig' is. Ik heb een representatief beroep en ik werk onder van die witte TL lampen. Mijn winterhuidje is bijna blauwig/grauwig wit en valt niet onder de categorie representatief :')

Hetzelfde hier, ik sta als visitekaartje in een nette kleding zaak. Wallen horen daar niet bij :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:06

xPareltje schreef:
Ik ga ook regelmatig naar de action voor huishoudelijke spullen te kopen scheelt toch weer een paar euro's met supermarkten.

Ik geef letterlijk geen rooie cent uit aan make-up. Puur natuur vind ik veel mooier dan een plamuur laag op je gezicht. _O- maar dat is voor iedereen anders.

Qua inpulsaankopen leg ik per maand een bedrag klaar wat ik mag besteden waar ik aan wil maar op is op. Dit lukt aardig en soms denk ik er nog eens over hoe de meeste bokkers hier doen.

Kijk dit kun je natuurlijk ook gewoon op een normale manier zeggen aangezien make up op hebben niet hetzelfde is als een 'plamuur laag'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:08

Precies. Er zit een groot verschil tussen niks en een plamuurlaag he.
Make up geef ik niet veel geld aan uit maar ik gebruik het wel. Maar ik doe jaren met een foundation en die is dan nog van Catrice voor een paar euro ook. Mascara heb ik misschien 1 x per jaar een nieuwe nodig en die koop ik ook bij het Kruidvat.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 26-02-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:09

Shaggy09 schreef:
xPareltje schreef:

Ik geef letterlijk geen rooie cent uit aan make-up. Puur natuur vind ik veel mooier dan een plamuur laag op je gezicht. _O- maar dat is voor iedereen anders.

Kijk dit kun je natuurlijk ook gewoon op een normale manier zeggen aangezien make up op hebben niet hetzelfde is als een 'plamuur laag'

Is dit gericht op jou? Waarom voel je je op alles aangesproken.. :') Dit gaat over in het ALGEMEEN.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:10

Suzanne F. schreef:
Precies. Er zit een groot verschil tussen niks en een plamuurlaag he.

Waar zie je ergens het verschil staan? Ik schrijf in mijn post liever puur natuur dan een plamuurlaag? Wil niet zeggen dat gewoon klein beetje make-up gelijk een nogo is.. :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:26

xPareltje schreef:
Shaggy09 schreef:

Is dit gericht op jou? Waarom voel je je op alles aangesproken.. :') Dit gaat over in het ALGEMEEN.

Voel ik me op alles aangesproken dan?
Ik vind of je het nou in het algemeen bedoeld of niet het een nogal kleinerende opmerking naar iedereen die make up draagt.
Je hoeft het gewoon niet zo achterlijk te formuleren.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:33

Shaggy09 schreef:

Is dit gericht op jou? Waarom voel je je op alles aangesproken.. :') Dit gaat over in het ALGEMEEN.[/quote]

Voel ik me op alles aangesproken dan?
Ik vind of je het nou in het algemeen bedoeld of niet het een nogal kleinerende opmerking naar iedereen die make up draagt.
Je hoeft het gewoon niet zo achterlijk te formuleren.[/quote]

Blijkbaar doet het enorm veel met je, ik heb ondertussen speciaal voor jou de post een beetje aangepast.. :') Nee hoor want als je van jezelf weet dat je geen 'plamuurlaag' op hebt waarom maak je je er dan druk om. 8)7 Maar idk dit is off-topic als je nog wat te melden hebt mag je in pb komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:34

Laat die houding gewoon varen en maak voortaan gewoon niet meer zulke onnodige opmerkingen. Merci.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:36

Eerder had ik nog wel eens een gat in mijn hand en hielp het voor mij om, i.p.v. te pinnen, met cash te betalen zodat het voor mij zichtbaar was wat ik uit gaf. Nog een valkuil van mij is om alles te willen betalen voor een ander als ik met anderen afspreek.
Wel heb ik inmiddels mensen om mij heen verzamelt die het andersom ook hebben, dus dat is nu op zich wel in evenwicht. Niet dat ik dat verwacht hoor :D Maar scheelt mij wel weer dubbele kosten.

Momenteel schaf ik voor mijzelf niet zo snel meer iets zomaar aan. Ik denk echt goed na in hoeverre ik iets denk nodig te hebben/te gebruiken. Dit resulteert tot overvolle winkelmandjes in webshops, welke ik vervolgens leeg.. en extra tijd in winkels/supermarkten, waarbij ik vervolgens dus weer veel terug leg :))

Heb dus niet echt tips, denk dat er vooral een knop bij jezelf om moet gaan :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:08

Shaggy09 schreef:
Laat die houding gewoon varen en maak voortaan gewoon niet meer zulke onnodige opmerkingen. Merci.

Het is net zoiets als zeggen: ik draag make up want ik zie er graag verzorgd uit. Zulke steken zijn zo kinderachtig.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:29

Poos geleden via bokt op de site van moedersminimalisme.nl terecht gekomen. Heb geen kinderen dus dat gedeelte sla ik over, maar hier staan enorm veel tips om je hele huis, kleding en spullen uit te zoeken. Onder andere een complete garderobe samen te stellen op een manier dat je alles draagt en niet maar 20% van je kledingkast, en je huis praktisch in te richten met spullen die je ook daadwerkelijk echt gebruikt. Hierdoor kreeg ik een superboost om al mn spullen uit te zoeken, inmiddels heel veel weggedaan en ga er tegenwoordig heel anders mee om. Hierdoor besef je precies wat je hebt en eigenlijk nodig hebt en doe ik nooit meer impulsaankopen omdat je simpelweg niets nodig hebt. De spullen die ik wel nodig heb of ooit zou willen hebben zet ik op mn wish-list, als ik dat eens tegen kom of aanbieding zie koop ik deze.
M'n financiën houd ik al jaren bij in een kasboek, werkelijk alles wat ik uitgeef zet ik erin. Houd elke maand bij wat de rekeningen zijn en bereken hoeveel totaal nodig heb voor bijv de boodschappen, de rest wat over is stort ik op m'n spaarrekening. Reken per maand vanaf het moment dat het loon gestort is. Verder heb ik ook een overzicht van alle kosten die ik over het hele jaar heb, zoals hooi/stro inkopen voor de paarden, zadelpasservice, entingen, tandartscontrole, lidmaatschappen etc zet ik in het overzicht zodat ik precies weet wat m'n kosten zo ongeveer zullen zijn. Misschien beetje uitgebreid, maar door te weten wat je te besteden hebt kijk je toch weer heel anders naar je uitgavenpatroon. Stort het geld liever op m'n spaarrekening dan te besteden aan spullen die overbodig zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:34

MarcoBorsato schreef:
Shaggy09 schreef:

Het is net zoiets als zeggen: ik draag make up want ik zie er graag verzorgd uit. Zulke steken zijn zo kinderachtig.

Ja precies. Het klinkt alsof je jezelf beter vind omdat je het wel (of in dit geval dus niet) gebruikt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:06

En wat vinden jullie van vakantie dan? Is dat ook zonde of geef je het daar met liefde aan uit?
Ik vind vakantie zo enorm veel geld dat ik liever een jaartje over sla. Want als ik op vakantie ga dan wil ik graag luxe op vakantie en niet naar de camping.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:09

Suzanne F. schreef:
En wat vinden jullie van vakantie dan? Is dat ook zonde of geef je het daar met liefde aan uit?
Ik vind vakantie zo enorm veel geld dat ik liever een jaartje over sla. Want als ik op vakantie ga dan wil ik graag luxe op vakantie en niet naar de camping.

Ik ga graag op vakantie en heb het er met liefde voor over. Het is ook het enige luxe wat ik heb en doe

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:12

Ja hoor 1x per jaar wil ik graag lui in een zonnetje aan een zwembad of strand liggen en verzorgd worden.
Heerlijk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:14

Mando schreef:
Ja hoor 1x per jaar wil ik graag lui in een zonnetje aan een zwembad of strand liggen en verzorgd worden.
Heerlijk

Ook als dat een paar duizend euro kost?
Zou je dan niet liever het hele jaar door meer genieten van die paar duizend euro dan het er in een week doorheen jagen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:19

Oke jongens, zeg op, wie van jullie werkt er bij Bol en heeft deze discussie in een facebook reclame omgezet? :') :') :')
Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:20

_O- _O- _O-