Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:31

dems75 schreef:
Als ik een kind advies KB geef, doe ik dat weloverwogen, alle bovengenoemde facetten meenemend.

Vast en ongetwijfeld. Dat maakt het nog niet altijd kloppend. En het is volgens mij ook gewoon de taak van de ouders om ten eerste vertrouwen in hun kinderen te hebben, en daarnaast op te komen voor hun kinderen in het krijgen van goede kansen.

Citaat:
Als de directie vervolgens een Havo advies geeft, sta ik daar niet voor in en wil ik daar ook niets mee te maken hebben. De middelbare scholen zitten vervolgens met de gebakken peren.

Ik krijg een beetje de indruk dat je denkt dat ik niet communiceer of dat ik niet luister.

Lees wat je zelf schrijft: je staat er niet voor in en wilt er niks meer mee te maken hebben. Dat komt op mij inderdaad niet erg communicatief over. En het betekent dat de ouders en jij blijkbaar niet op 1 lijn zaten en dat die ouders zich dusdanig niet gehoord voelden dat ze jouw oordeel niet vertrouwen. Dat jij (maar wellicht de leerkrachten voor jou ook niet) blijkbaar niet zoveel overeenstemming hadden over de kinderen dat de ouders hun kind in het advies herkennen. Dat is vrijwel onvermijdelijk een probleem in de communicatie, of het advies nou correct is of niet. Anders stappen ouders namelijk niet zomaar naar de directie.

(En je kiest er ook zelf voor om daarna de communicatie af te kappen en niet voor een positieve insteek te kiezen met bijvoorbeeld "ik waardeer dat jullie je zo inzetten voor je kind, en ik hoop dat [kind] het fantastisch doet op zijn/haar nieuwe school.")

Citaat:
Het klinkt alsof je zelf betrokken bent geweest bij een dergelijke situatie? Ik vind het niet meer dan normaal dat een leerkracht, samen met de andere leerkrachten van dat kind een advies geeft op basis van de getoonde resultaten op school gedurende 8 jaar. Dat gaat weloverwogen en weldoordacht. DAt is niet iets wat we uit onze duim zuigen.

Ik vind dat er nog wel eens leerkrachten zijn die slecht tegen kritiek kunnen en het idee hebben dat zij meer recht van spreken hebben dan ouders en dat hun oordeel kritiekloos aanvaard moet worden. Dat lijkt me altijd een slecht idee. Maar het is ook gewoon bekend dat de adviezen van leerkrachten wel in grote lijnen kloppen, maar dat er toch echt ook wel veel uitzonderingen zijn waar de leerkracht een leerling te laag inschat die het vervolgens wel aan blijkt te kunnen.

Overigens, nee, niet zelf meegemaakt.

dems75

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:42

jij werkt vast niet op een school, krijg het gevoel dat je precies lijnrecht tegenover mij staat. Prima, dat mag, maar dan nog heeft de school het laatste woord in het advies wat ze geeft. Jij zegt eigenlijk dat ouders het beter weten dan de leerkracht want ze kennen het kind beter. Ongetwijfeld, in een thuissituatie. NIET op school, en de ervaring leert, dat kinderen dan vaak heeeeel anders zijn.

Je zegt eigenlijk het volgende. HEt advies is bijv. VMBO BB. Ouders zijn het hier niet mee eens, die willen een Havo advies. Dus ik moet dan met de ouders in gesprek gaan en dat advies vervolgens geven????? Heb je wel enig idee hoeveel oliebol je je als leekracht vervolgens op de hals haalt? 1. de middelbare scholen gaan bij je aankloppen, die krijgen namelijk ook de schoolresultaten mee en die vragen dan aan mij...zo zo mevrouwtje, en hoe had u gedacht dat kind X de havo moet gaan doen? Middelbare school wil dit niet en ik moet dan dus, tegen mijn advies in, die school maar overhalen ofzo??? Ik heb het idee dat je geen idee hebt hoe de dingen werken op scholen. Misschien is het handig je daar eerst in te verdiepen in plaats van mij ervan te verwijten niet open te staan voor dialoog. Jazeker sta ik open, heb ellenlange gesprekken gevoerd met ouders, maar op een gegeven moment houdt het op. IK geef een advies waar ik achtersta...Het is wel grappig, jij bent precies het type ouders waarmee de discussie maar niet ophoudt. En dan moet je je bedenken dat je dus nog 31 van zulke gesprekken kunt gaan houden....

Je zegt dat ik de communicatie afkap...heb je enig idee hoeveel uur ik in die gesprekken en de voorbereidingen voor 1 kind heb zitten? heb je enig idee hoe weinig tijd je daar eigenlijk voor hebt?

Ja ik voel me aangevallen, precies dit is de reden dat vele en vele leerkrachten bij bosjes omvallen. OUders met niets dan kritiek, die jouw oordeel constant in twijfel trekken. Ik zal niet alle cijfertjes overal bijhalen, maar nogmaals, deze adviezen komen niet uit mijn duim. Ze zijn onderbouwd, na 8 jaar basisschool. Als een kind het in die acht jaar niet laat zien, wat maakt dat ouders dan denken dat het op de middelbare school wel kan?
Daarnaast praat ook jij over kansen. Alsof je alleen kansen krijgt als je naar de havo gaat. Wat een onzin. Dat de VMBO minderwaardig zou zijn wordt zo alleen maar in stand gehouden. En wie gaat straks jouw wc ontstoppen, of een muur stucen, of een straatje leggen of jouw auto maken????

Ik ga verder niet de discussie aan, maar lees je eigen post terug, je doet erg belerend. Dat hoef je niet te doen....volgens mij sta jij niet voor de klas namelijk...

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:46

Bij ons gingen er altijd vaders mee ( *\o/* ), omdat moeders vaak al met andere dingen mee deden. En tja, vaders zijn nu ook eenmaal wat relaxter, dus wij vonden het geen probleem :D !!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:22

dems75 schreef:
Jij zegt eigenlijk dat ouders het beter weten dan de leerkracht want ze kennen het kind beter. Ongetwijfeld, in een thuissituatie. NIET op school, en de ervaring leert, dat kinderen dan vaak heeeeel anders zijn.

Nee. Ik zeg dat ouders soms terecht een andere inschatting maken.

Citaat:
Je zegt eigenlijk het volgende. HEt advies is bijv. VMBO BB. Ouders zijn het hier niet mee eens, die willen een Havo advies. Dus ik moet dan met de ouders in gesprek gaan en dat advies vervolgens geven?????

Waarom willen die ouders een havo-advies? Waarom denken ze dat havo haalbaar is voor hun kind? Als je dat gesprek aangaat hoef je echt niet altijd mee te gaan in het verhaal van de ouders, maar zij hebben wel degelijk een deel van de kennis over dat kind en kunnen wel degelijk dingen gezien hebben die de school ontgaan is. Dat gebeurt namelijk. Kinderen die onderpresteren worden niet altijd gespot. Of misschien weten de ouders wel degelijk dat een niveau te hoog gegrepen is, maar wil het kind het zelf heel graag, en zijn ze van mening dat het beter is dat een kind gemotiveerd begint aan iets wat het wel wil, dan op voorhand al afgewezen te zijn.
Wie weet zijn er compromissen mogelijk, wie weet verander je van mening, wie weet veranderen ouders van mening omdat ze in elk geval het idee hebben dat je ze serieus neemt waardoor zij hun mening kunnen bijstellen.

Citaat:
Heb je wel enig idee hoeveel oliebol je je als leekracht vervolgens op de hals haalt? 1. de middelbare scholen gaan bij je aankloppen, die krijgen namelijk ook de schoolresultaten mee en die vragen dan aan mij...zo zo mevrouwtje, en hoe had u gedacht dat kind X de havo moet gaan doen?

Ja, hmm, middelbare scholen zijn zelf ook geneigd om leerlingen snel af te wijzen ipv mogelijkheden en kansen te zien. Dat is sowieso vrij kwalijk.

Citaat:
Middelbare school wil dit niet en ik moet dan dus, tegen mijn advies in, die school maar overhalen ofzo???

Soms wel ja. Je betrekt het op persoonlijke ervaring, en ik ben zelf geen leerkracht maar zoals ik eerder in dit topic al heb genoemd: mijn moeder wel. En die heeft wel degelijk in een aantal gevallen hemel en aarde bewogen om een kind op een ander niveau geplaatst te krijgen. Voor haar eigen kinderen in de klas, en ook omdat ze gevraagd was door ouders van kinderen op andere scholen omdat die ouders geen vertrouwen hadden in het schooladvies van de leerkracht. Als je wilt zeggen dat ik er geen verstand van heb, dan klopt dat niet.
En mijn moeder heeft ongetwijfeld ook zelf inschattingsfouten gemaakt, dat is namelijk onvermijdelijk.

Overigens, het betekent dus niet dat je het altijd moet doen. Vanuit een goede communicatie met ouders kunnen die verwachtingen ook worden bijgesteld. Ook niet altijd, maar soms wel degelijk.

Citaat:
Het is wel grappig, jij bent precies het type ouders waarmee de discussie maar niet ophoudt.

Maar kun je je niet voorstellen dat je eigen insteek daarmee te maken hebt? Jij maakt het in je reactie behoorlijk persoonlijk ("je hebt geen idee"), gebruikt veel vraagtekens en komt (vind ik) nogal aanvallend over. Nou zegt dat natuurlijk niet per se iets over hoe je het gesprek met ouders aangaat. Maar ook daar kan ik me voorstellen dat als je uitgangspunt is "ik weet hoe het zit en jullie niet" dat dat niet uitnodigt tot een open houding bij ouders.

Citaat:
Ja ik voel me aangevallen, precies dit is de reden dat vele en vele leerkrachten bij bosjes omvallen. OUders met niets dan kritiek, die jouw oordeel constant in twijfel trekken.

Volgens mij zou het onderwijs ouders veel meer als bondgenoten dan als vijand moeten zien. Dat zou volgens mij al zoveel schelen. Ik lees namelijk heel vaak kritiek op ouders die te veel en te weinig willen, maar het onderwijs voldoet NIET altijd. Er worden fouten gemaakt. Kinderen komen soms niet uit de verf, worden niet goed ondersteund of worden niet goed gezien. Een deel van de ouders die het hogerop zoeken (hoe vervelend ook voor de leerkachten) hebben gewoon gelijk en handelen in het belang van hun kinderen. Daar mag volgens mij wel iets meer begrip voor, want opkomen voor hun kinderen is ook de taak van ouders.
Dat betekent niet dat ouders altijd gelijk hebben, maar ook niet dat ouders kritiekloos alles moeten accepteren wat de leerkracht zegt omdat die het wel zal weten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:24

Misschien kunnen jullie een topic openen over hoe de middelbare schoolkeuze tot stand komt?
Of mis ik hoe dit nog gerelateerd is aan het meegaan op schoolreisje?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:49

MizzMontana schreef:
Misschien kunnen jullie een topic openen over hoe de middelbare schoolkeuze tot stand komt?

Als je geen VWO advies hebt mag je niet mee op schoolreisje :') }:0 Dan moet je extra werk doen :+

Maar ik ben het wel met Dems eens hoor. Veel leerkrachten gaan al met weinig zin die besprekingen aan omdat je gewoon weet dat er gezeur komt van de ouders van de kinderen die vmbo geadviseerd wordt :roll:
Het lijkt wel alsof vmbo/mbo niet meer meetelt in onze maatschappij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:00

MizzMontana schreef:

Dacht even dat ik het verkeerde topic had aangeklikt :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:26

Shadowfax, als je je eigen reacties terugleest , lees jij dan niets wat de reacties van Dems totaal begrijpelijk maakt?

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:06

Shadow0 schreef:
Ja, hmm, middelbare scholen zijn zelf ook geneigd om leerlingen snel af te wijzen ipv mogelijkheden en kansen te zien. Dat is sowieso vrij kwalijk.

Tja en dat ligt helaas grotendeels aan de overheid. Je wordt als school namelijk afgerekend op je door- en uitstroomcijfers. Dus als je veel leerlingen een kans geeft op bijv. de havo ipv het vmbo, terwijl zij het eigenlijk niet aankunnen en daardoor blijven zitten of van school af gaan, dan kun je een ‘zwakke school’ worden met alle gevolgen van dien. Terwijl je onderwijs eigenlijk hartstikke op orde kan zijn...lekker krom dit toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:04

Croo schreef:
Shadow0 schreef:

Tja en dat ligt helaas grotendeels aan de overheid. Je wordt als school namelijk afgerekend op je door- en uitstroomcijfers. Dus als je veel leerlingen een kans geeft op bijv. de havo ipv het vmbo, terwijl zij het eigenlijk niet aankunnen en daardoor blijven zitten of van school af gaan, dan kun je een ‘zwakke school’ worden met alle gevolgen van dien. Terwijl je onderwijs eigenlijk hartstikke op orde kan zijn...lekker krom dit toch?

Tja,...je zou die kinderen met een HAVO advies die het niet goed doen ook op maat kunnen helpen. Dan halen ze het wel en dan is er niks mis met de uitstroom cijfers.

Ik zie dat bij mijn oudste ook. Hoogbegaafd(ja echt officieel getest, niet iets wat deze moeder denkt of graag wil) heeft een moeilijk jaar nu. Denk maar niet dat ze hem op maat helpen.
Dat mogen we zelf doen. En das prima. Dat kost geld.
Maar er zijn ook ouders met een zelfde soort kind wat het geld daar niet voor hebben. En dat vind ik dus een schadelijke zaak.

Vraag me af waar ouderparticipatie en schoolreisjes nog in dit verhaal passen. :\

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:23

dems75 schreef:
jij werkt vast niet op een school, krijg het gevoel dat je precies lijnrecht tegenover mij staat. Prima, dat mag, maar dan nog heeft de school het laatste woord in het advies wat ze geeft. Jij zegt eigenlijk dat ouders het beter weten dan de leerkracht want ze kennen het kind beter. Ongetwijfeld, in een thuissituatie. NIET op school, en de ervaring leert, dat kinderen dan vaak heeeeel anders zijn.

Je zegt eigenlijk het volgende. HEt advies is bijv. VMBO BB. Ouders zijn het hier niet mee eens, die willen een Havo advies. Dus ik moet dan met de ouders in gesprek gaan en dat advies vervolgens geven????? Heb je wel enig idee hoeveel oliebol je je als leekracht vervolgens op de hals haalt? 1. de middelbare scholen gaan bij je aankloppen, die krijgen namelijk ook de schoolresultaten mee en die vragen dan aan mij...zo zo mevrouwtje, en hoe had u gedacht dat kind X de havo moet gaan doen? Middelbare school wil dit niet en ik moet dan dus, tegen mijn advies in, die school maar overhalen ofzo??? Ik heb het idee dat je geen idee hebt hoe de dingen werken op scholen. Misschien is het handig je daar eerst in te verdiepen in plaats van mij ervan te verwijten niet open te staan voor dialoog. Jazeker sta ik open, heb ellenlange gesprekken gevoerd met ouders, maar op een gegeven moment houdt het op. IK geef een advies waar ik achtersta...Het is wel grappig, jij bent precies het type ouders waarmee de discussie maar niet ophoudt. En dan moet je je bedenken dat je dus nog 31 van zulke gesprekken kunt gaan houden....

Je zegt dat ik de communicatie afkap...heb je enig idee hoeveel uur ik in die gesprekken en de voorbereidingen voor 1 kind heb zitten? heb je enig idee hoe weinig tijd je daar eigenlijk voor hebt?

Ja ik voel me aangevallen, precies dit is de reden dat vele en vele leerkrachten bij bosjes omvallen. OUders met niets dan kritiek, die jouw oordeel constant in twijfel trekken. Ik zal niet alle cijfertjes overal bijhalen, maar nogmaals, deze adviezen komen niet uit mijn duim. Ze zijn onderbouwd, na 8 jaar basisschool. Als een kind het in die acht jaar niet laat zien, wat maakt dat ouders dan denken dat het op de middelbare school wel kan?
Daarnaast praat ook jij over kansen. Alsof je alleen kansen krijgt als je naar de havo gaat. Wat een onzin. Dat de VMBO minderwaardig zou zijn wordt zo alleen maar in stand gehouden. En wie gaat straks jouw wc ontstoppen, of een muur stucen, of een straatje leggen of jouw auto maken????

Ik ga verder niet de discussie aan, maar lees je eigen post terug, je doet erg belerend. Dat hoef je niet te doen....volgens mij sta jij niet voor de klas namelijk...

Ik word helemaal blij van jou post!
Ik was namelijk zo'n mentor in het 1e jaar VO die dan met de gebakken peren zat. Kind dat het nooit van zijn leven aan kon, ouders die niet begrepen wat er mis ging en eisten dat het kind hoger ging scoren, school die met -tig ondersteunende plannen moest komen en uiteindelijk na een jaar trekken aan een dood paard het kind toch maar weer laten afstromen naar een lager niveau waar het in eerste instantie wel het kunnen floreren en groeien.
Leerkrachten zijn degenen die hier leidend in moeten zijn, ik maak te vaak mee dat ouders te veeleisend zijn en absoluut geen idee hebben hoe hun kind eigen functioneert in het onderwijs. Afgaande op enkel een thuissituatie kun je niet roepen dat jouw kind maar naar de havo moet.
In dit soort discussies staat shadow hoe dan ook lijnrecht tegenover je, welke argumenten je ook gebruikt. Prima, laten gaan, je weet zelf hoe het onderwijs werkt gelukkig.

Zo, nu verder ontopic.
Ik heb enkel ervaring met activiteiten en buitenlandse reizen in het VO. Voor die laatste rekenden wij altijd 1 op 10. Als je locaties wil bezoeken in het buitenland wordt dat eigenlijk altijd wel gevraagd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:50

Hier ook een hoge bijdrage op school en elk jaar op kamp vanaf groep 3.
Hele jaar door veel hulp nodig op school en dus ook bij de kampen (3 dagen vrij van je werk nemen)
Mensen die veel helpen krijgen wel een soort voorrang. Je weet wat je aan ze hebt en de kinderen kennen ze goed en andersom.
In de oudere groepen is het weer lastig om hulp te vinden en bij de laatste groep weer veel...
Je hebt mensen nodig waar je op kunt rekenen, dus loten is echt niet handig om te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:05

Elk jaar op kamp :wow:

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:06

NatasjavE schreef:
Croo schreef:

Tja,...je zou die kinderen met een HAVO advies die het niet goed doen ook op maat kunnen helpen. Dan halen ze het wel en dan is er niks mis met de uitstroom cijfers.

Ik zie dat bij mijn oudste ook. Hoogbegaafd(ja echt officieel getest, niet iets wat deze moeder denkt of graag wil) heeft een moeilijk jaar nu. Denk maar niet dat ze hem op maat helpen.
Dat mogen we zelf doen. En das prima. Dat kost geld.
Maar er zijn ook ouders met een zelfde soort kind wat het geld daar niet voor hebben. En dat vind ik dus een schadelijke zaak.

Die ouders hebben het geld niet, maar de school gewoon meestal ook niet ... Als ze wel geld hadden, hadden ze geen klassen van meer dan 25 leerlingen, waaronder kinderen met rugzakjes.
Ik denk dat dit probleem niet echt structureel op te lossen valt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:07

Wij gingen alleen in groep 8 op kamp

En voortgezet onderwijs wel elk jaar.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:32

Wij hebben op school bij elke klas een lijst hangen met activiteiten die het hele jaar gaan plaats vinden. Daar kun je je vervolgens als ouder op in schrijven. Het heeft voordelen dat het zo ver van te voren bekent is. Zo kun je als ouder vrij regelen. En daarnaast iets kiezen wat je leuk vind.

Zo gaat mijn partner helpen bij de sportdag. Mij niet gezien. Hij daar in tegen word niet blij van een school versieren of met 30 kleuters pepernoten bakken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:54

NatasjavE schreef:
Elk jaar op kamp :wow:

Jep. Dat is best eng als ouder van een kind die net in groep 3 zit :o
Wanneer je als ouder mee mag, dan is het ook wel 3 dagen hard werken. (En je kind zit niet bij jezelf in de groep-die zie je soms wel rondlopen natuurlijk)
Maar zo leuk om die kinderen te zien genieten. Echt een (ook wel leerzaam) feest elk jaar met een thema.
Helaas altijd wel ouders die de kantjes er vanaf lopen, die wil je echt niet mee :o

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:26

dems75 schreef:

Ik ben het met jou eens hoor!

Ik vind wel dat kinderen altijd lager moeten kunnen als ouders of kind dat willen, want dat mag ook gewoon (alleen velen willen dat dan weer niet). Met vmbo is niks mis.

De juf die ze op school meemaakt heeft echt goed nagedacht over het advies én als kind het dan makkelijk aan lijkt te kunnen, kan het altijd nog een niveau hoger. Dat is dan toch prima juist. Beter dan na een jaar een niveau lager te moeten.
Ik snap nooit zo goed waarom ouders zo moeilijk doen daarover.

(Mijn moeder was juist verrast door het advies, die had mij lager ingeschat :+)

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:53

Shadowfax slaat de spijker op zijn kop, wat mij betreft.

'Leerkrachten zijn degenen die hier leidend in moeten zijn, ik maak te vaak mee dat ouders te veeleisend zijn en absoluut geen idee hebben hoe hun kind eigen functioneert in het onderwijs'

Hoe hun kind functioneert in het onderwijs. Volgens mij zit daar het hele probleem. Draai het eens om; hoe het onderwijs functioneert voor het kind. In veel gevallen prima, in een aantal gevallen niet en daar ontstaan de problemen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:44

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:50

Toen mijn zoon nog op regulier onderwijs zat, ging ik altijd overal mee naar toe. Anders kon hij eigenlijk niet met goed fatsoen mee. Hij is autistisch en was als kleuter echt enorm snel over het kookpunt.
Schoolreisjes, sportdagen, kerstfeest, optredens etc etc. Ik nam daar dan uiteraard vrij voor.
En serieus, ik snap er helemaal niets van dat mensen dat leuk vinden. Ik vond het echt vreselijk. Al die jengelende kinderen, wat een drama.
Een dagje uit met mijn eigen kind vind ik hartstikke leuk hoor. Maar dan gewoon met mijn eigen gezin. Met zo een bus vol op stap, ik deed dat echt voor mijn zoon. Maar zelf ging ik eigenlijk liever werken }:0

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:18

Kidde schreef:
Bij het lezen van dit artikel moest ik direct aan de reacties van Shadow0 denken: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bbc79864/

Ik vond dit een mooi stuk ja. Krijg echt jeuk van de nieuwe benaming 'praktisch vs theoretisch opgeleid'
Sorry hoor, maar die is duidelijk nog nooit op de universiteit hier geweest _O- Wij worden zeeer praktisch opgeleid. Gelukkig! Daarnaast zijn er ook zát theoretisch geörienteerde MBO opleidingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:23

Kidde schreef:
Bij het lezen van dit artikel moest ik direct aan de reacties van Shadow0 denken: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bbc79864/

Vreselijk..,

Ik heb op het Broeckland college gezeten. Of beter het LBO in Breukelen. Want VMBO bestond nog niet.

Vroeger klopte het school advies...laat me niet lachen.

Vroeger kregen veel kinderen een te laag advies. Ik in ieder geval wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:55

NatasjavE schreef:
Kidde schreef:

Vreselijk..,

Ik heb op het Broeckland college gezeten. Of beter het LBO in Breukelen. Want VMBO bestond nog niet.

Vroeger klopte het school advies...laat me niet lachen.

Vroeger kregen veel kinderen een te laag advies. Ik in ieder geval wel.

Maar opklimmen is makkelijker (in mijn ervaring dan) en prettiger voor jezelf dan aanmodderen op een te hoog niveau

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:01

Opklimmen is niet makkelijk - en wordt zelfs op allerlei punten erg lastig gemaakt. (In de lagere jaren staat men er vaak niet voor open, zeker niet als je daarvoor naar een andere school moet. Want 'misschien valt het toch tegen', en de lesstof sluit niet aan, het is een nieuwe omgeving, etc, dus laten we het maar niet doen.) Na het examen moet je extra hoge punten hebben om op te mogen stromen, een diploma alleen geeft je bv geen toegang tot de havo. (En de lesstof sluit inderdaad niet aan.)
Ook de doorstroom van MBO naar HBO en zeker van HBO naar Uni wordt moeilijker gemaakt, en is inmiddels ook nogal een dure aangelegenheid aan het worden.

En dan of het persoonlijk prettiger is: dat geldt voor heel veel leerlingen zeker niet. Onder je niveau werken kan heel demotiverend en saai zijn. Sommigen vinden het wel lekker rustig maar er zijn er ook genoeg die gewoon uitdaging nodig hebben, die een laag zelfbeeld krijgen, die hun uitdagingen op andere manieren zoeken en vervolgens uitvallen.
Op een te hoog niveau bezig zijn kan ook lastig zijn, maar dat wordt vaak iets eerder gezien en afstromen is makkelijker.

(Uiteindelijk zou ik het liefst hebben dat de niveau's wat minder rigide zijn en wat minder op grote afstand zitten van elkaar, zodat er meer mogelijkheden zijn voor leerlingen om hun eigen weg te volgen. Ook als die soms wat sneller, soms wat langzamer is, of voor wiskunde anders verloopt dan voor taal.)