Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Oscar schreef:_San87_ schreef:Dat vers lastig is kan ik me voorstellen. Maar daar zou toch een mouw aan te passen moeten zijn? In de vorm van een vaste dag waarop vers gebracht en opgehaald kan worden of zo?
Volgens mij (althans, zo heb ik het weleens gehoord van een medewerker van de voedselbank) is vooral het probleem dat vers al niet echt vers meer is op het moment dat het daar binnenkomt. Het wordt meestal niet voor niets aan de voedselbank geschonken.
De meeste voedselbanken hebben ook geen grote mogelijkheden tot koelen ed., of de ruimte die ze hebben moeten ze bewaren voor vlees en zuivel. Als groente al niet zo kraakvers meer is en het moet dan ook nog vervoerd, bewaard en opnieuw uitgedeeld worden dan is er meestal niet veel meer van over.
Daantj__ schreef:In dit topic ging het (in ieder geval in het begin) over weggeefhoeken op fb en voedselbanken. Maar ik denk dat je dan maar een deel van de mensen in armoede bereikt. En dat dit de mensen zijn die wat makkelijker toe durven geven dat ze het moeilijk hebben en gratis spullen goed kunnen gebruiken. Ik denk dat er nog een heel groot deel is van mensen die net zo krap leven maar dit niet (durven) doen.
Ik ken in mijn familie ook een gezin die het financieel zeer zwaar heeft. Veel pech gehad en wellicht daardoor ook wat domme keuzes gemaakt. Maar ze pakken hun probleem nu wel zelf aan, alles wat onnodig was hebben ze uit hun uitgavenpatroon gegooid. Moeders is van 3 dagen naar 5 dagen werken gegaan. Vaders werkte al fulltime. En nog houden ze eigenlijk geen cent over in de maand. Of ze in aanmerking komen voor voedselbank is maar de vraag, dacht het niet. Maar ze houden dus minder over dan bijvoorbeeld xxPatries hier in dit topic. Want dit gezin krijgt geen pakket met eten en drinken voor ze. En houdt ook geen €35 euro in de week over per persoon of voor het hele gezin om schoonmaakspullen van te kopen en de rest als zakgeld te gebruiken. Maar echt niet dat hun durven te reageren als er iets aangeboden wordt op fb en er staat bij voor iemand die het goed kan gebruiken. Want iemand zou maar eens zien dat ze gereageerd hebben. Terwijl ik vind dat hun het net zo hard nodig hebben en dat best zouden kunnen doen. Maar voor de buitenwereld zien ze er heel normaal uit en die verschijning willen ze heel graag zo lang mogelijk op houden. Maar ondertussen houden ze geen euro over in de maand. Ik denk dat deze groep nog aardig groot is in Nederland maar moeilijk te bereiken. Je gaat ze in ieder geval niet bereiken door op fb een oproepje te gooien en erbij te zetten voor mensen die het goed kunnen gebruiken.
Daantj__ schreef:In dit topic ging het (in ieder geval in het begin) over weggeefhoeken op fb en voedselbanken. Maar ik denk dat je dan maar een deel van de mensen in armoede bereikt. En dat dit de mensen zijn die wat makkelijker toe durven geven dat ze het moeilijk hebben en gratis spullen goed kunnen gebruiken. Ik denk dat er nog een heel groot deel is van mensen die net zo krap leven maar dit niet (durven) doen.
Ik ken in mijn familie ook een gezin die het financieel zeer zwaar heeft. Veel pech gehad en wellicht daardoor ook wat domme keuzes gemaakt. Maar ze pakken hun probleem nu wel zelf aan, alles wat onnodig was hebben ze uit hun uitgavenpatroon gegooid. Moeders is van 3 dagen naar 5 dagen werken gegaan. Vaders werkte al fulltime. En nog houden ze eigenlijk geen cent over in de maand. Of ze in aanmerking komen voor voedselbank is maar de vraag, dacht het niet. Maar ze houden dus minder over dan bijvoorbeeld xxPatries hier in dit topic. Want dit gezin krijgt geen pakket met eten en drinken voor ze. En houdt ook geen €35 euro in de week over per persoon of voor het hele gezin om schoonmaakspullen van te kopen en de rest als zakgeld te gebruiken. Maar echt niet dat hun durven te reageren als er iets aangeboden wordt op fb en er staat bij voor iemand die het goed kan gebruiken. Want iemand zou maar eens zien dat ze gereageerd hebben. Terwijl ik vind dat hun het net zo hard nodig hebben en dat best zouden kunnen doen. Maar voor de buitenwereld zien ze er heel normaal uit en die verschijning willen ze heel graag zo lang mogelijk op houden. Maar ondertussen houden ze geen euro over in de maand. Ik denk dat deze groep nog aardig groot is in Nederland maar moeilijk te bereiken. Je gaat ze in ieder geval niet bereiken door op fb een oproepje te gooien en erbij te zetten voor mensen die het goed kunnen gebruiken.
Shaggy09 schreef:Het doel van armoede?![]()
Ik heb het hier over een situatie waarin ieder dubbeltje omgedraaid moet worden. Dat is niet 'proberen met zo min mogelijk te leven' Dat is met weinig moeten leven! Er zijn wel degelijk mensen die aan de armoegrens leven en die hebben geen keus. Dan bestaat er niet zoiets als de inrichting van je leven. Dan moet je al alle zeilen bijzetten om iedere avond eten klaar te hebben, dus dan is iets zoals een huisdier of rook hobby gewoonweg niet aan de orde. Zo wel, dan ben je niet ieder dubbeltje aan het omdraaien en dus niet arm. 50 euro is voor sommige mensen 2 volledige weken voedsel etc.
Snorlex schreef:Even los van “wat mensen nodig hebben” qua materialistisch zaken.
Ik merk heel veel groei bij mensen die, soms ondanks eerdere bezwaren, helemaal opbloeien wanneer ze starten met vrijwilligerswerk of een participatiebaan.
Ik vind het vanuit de Gemeentes een goed initiatief dat een vrijwilligersvergoeding of vergoeding voor de participatiebaan behouden mag blijven zonder direct te korten op de uitkering. Ik zie echt dat het een stimulans is en dat mensen weer ritme krijgen en zich betrokken voelen. Je ziet dan vaak ook een omslag in houding en financiële keuzes.
tengeltje11 schreef:Dat roken snap ik ook niet.
&Selly,ik kan moeilijk geloven dat je,oom echt gelukkig is en zich niet beter zou voelen als hij een gezond lichaam had vol energie.
(+ diepvriesgroenten zijn zo slecht nog niet, misschien minder lekker maar veel vitamines blijven bewaard
)
snuffie123 schreef:Apple schreef:Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.
Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.
Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.
Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creeer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.
Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.
Janneke2 schreef:...dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.
Om hulp vragen is moeilijk, sommigen kunnen dit stijlvol, sommigen zeuren en anderen houden de kiezen op elkaar.
Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk. Maar mijn geluk is dat mijn familie en één van mijn beste vriendinnen weten wat er speelt, hoe het precies zit en uit zichzelf helpen waar ze kunnen. En dan krijg ik alsnog wel eens op mijn kop waarom ik er niet naar vraag bij hen. De Molenhoek schreef:Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt
superpony schreef:Daarnaast zitten heel veel mensen in een slachtofferrol en willen niet aangesproken worden op hun keuzes zoals ongezond eten, roken, dieren etc. Prima, maar dan moet je ook niet klagen. Zodra je gaat lopen klagen en mensen willen helpen, zal je eraan moeten geloven dat er dingen in je patroon anders moeten. .
Maar het gaat er mij om, dat mensen soms eerlijk zijn over hun situatie, bijv. zeggen dat het dan niet altijd makkelijk is, dit blijkbaar al gezien wordt als klagen? Of het 'klagen' wordt ze al in de schoenen geschoven voordat ze dit überhaupt hebben gedaan. verootjoo schreef:DeMolenhoek schreef:Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt
Hoe in vredesnaam? Dat zou ik ook wel willen kunnen in deze tijden van steeds duurder wordende boodschappen. Met 1,30 heb je ms net een paar sperziebonen
Janneke2 schreef:Citaat:Zoals mijn moeder altijd zei: 'klagers hebben geen echte nood'.
...dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.
Om hulp vragen is moeilijk, sommigen kunnen dit stijlvol, sommigen zeuren en anderen houden de kiezen op elkaar.
respect hebben voor de moeites die mensen ervaren in hun leven; en niet altijd vergelijken met jouw situatie om vervolgens te concluderen dat de ander klaagt.
_San87_ schreef:DeMolenhoek schreef:Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt
Hoe doe je dat?
Quellian schreef:Zoals mijn moeder altijd zei: 'klagers hebben geen echte nood'.
Citaat:..dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.
Citaat:Mijn moeder leefde zelf in armoede. Échte armoede... en die hoorde je nooit.
DeMolenhoek schreef:Spruiten in promo. €1 per kilo. 5 x 200 gram = 0.20 per portie spruiten. Kookaardappelen staan nu aan €0.90 per kilo. Neem ook 200 gram. Dat is €0.18 per portie aardappelen. Dan zit je aan €0.38 cent. Worst staat aan €0.75 per worst. Dat is €1.13.
Vorige week was het de prei en kippensnitzels, elke week vind je wel goedkope groenten en vlees. Je vriest in wat je niet direct gebruikt. Na enkele weken kun je echt elke dag mooi rouleren en heb je altijd wat anders. Nee, het gaat geen biefstuk zijn, maar je hebt groenten en vlees. Je kunt zelfs jou portie nog wat vergroten eer je aan €1.30 zit.
DeMolenhoek schreef:Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt
Citaat:Hoe doe je dat?
Citaat:Janneke2 heeft het al een stukje uitgelegd. Je doet dat door de folders in de gaten te houden, onderop en bovenin de schappen te kijken, rond sluitingstijd naar de markt, aanbiedingen goed bekijken en zorgen dat je nooit iets weg hoeft te gooien.