Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:37

In dit topic ging het (in ieder geval in het begin) over weggeefhoeken op fb en voedselbanken. Maar ik denk dat je dan maar een deel van de mensen in armoede bereikt. En dat dit de mensen zijn die wat makkelijker toe durven geven dat ze het moeilijk hebben en gratis spullen goed kunnen gebruiken. Ik denk dat er nog een heel groot deel is van mensen die net zo krap leven maar dit niet (durven) doen.

Ik ken in mijn familie ook een gezin die het financieel zeer zwaar heeft. Veel pech gehad en wellicht daardoor ook wat domme keuzes gemaakt. Maar ze pakken hun probleem nu wel zelf aan, alles wat onnodig was hebben ze uit hun uitgavenpatroon gegooid. Moeders is van 3 dagen naar 5 dagen werken gegaan. Vaders werkte al fulltime. En nog houden ze eigenlijk geen cent over in de maand. Of ze in aanmerking komen voor voedselbank is maar de vraag, dacht het niet. Maar ze houden dus minder over dan bijvoorbeeld xxPatries hier in dit topic. Want dit gezin krijgt geen pakket met eten en drinken voor ze. En houdt ook geen €35 euro in de week over per persoon of voor het hele gezin om schoonmaakspullen van te kopen en de rest als zakgeld te gebruiken. Maar echt niet dat hun durven te reageren als er iets aangeboden wordt op fb en er staat bij voor iemand die het goed kan gebruiken. Want iemand zou maar eens zien dat ze gereageerd hebben. Terwijl ik vind dat hun het net zo hard nodig hebben en dat best zouden kunnen doen. Maar voor de buitenwereld zien ze er heel normaal uit en die verschijning willen ze heel graag zo lang mogelijk op houden. Maar ondertussen houden ze geen euro over in de maand. Ik denk dat deze groep nog aardig groot is in Nederland maar moeilijk te bereiken. Je gaat ze in ieder geval niet bereiken door op fb een oproepje te gooien en erbij te zetten voor mensen die het goed kunnen gebruiken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:38

Oscar schreef:
_San87_ schreef:
Dat vers lastig is kan ik me voorstellen. Maar daar zou toch een mouw aan te passen moeten zijn? In de vorm van een vaste dag waarop vers gebracht en opgehaald kan worden of zo?

Volgens mij (althans, zo heb ik het weleens gehoord van een medewerker van de voedselbank) is vooral het probleem dat vers al niet echt vers meer is op het moment dat het daar binnenkomt. Het wordt meestal niet voor niets aan de voedselbank geschonken.
De meeste voedselbanken hebben ook geen grote mogelijkheden tot koelen ed., of de ruimte die ze hebben moeten ze bewaren voor vlees en zuivel. Als groente al niet zo kraakvers meer is en het moet dan ook nog vervoerd, bewaard en opnieuw uitgedeeld worden dan is er meestal niet veel meer van over.

Ah ik snap het.

Ik vind het zo schrijnend... Ik heb bij de Jumbo gewerkt en als ik zag wat daar dagelijks weggegooid werd (echt weggegooid)... Nog meer dan bij de AH. Ik vond t echt naar om te zien, heb er ook niet lang gewerkt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:48

Daantj__ schreef:
In dit topic ging het (in ieder geval in het begin) over weggeefhoeken op fb en voedselbanken. Maar ik denk dat je dan maar een deel van de mensen in armoede bereikt. En dat dit de mensen zijn die wat makkelijker toe durven geven dat ze het moeilijk hebben en gratis spullen goed kunnen gebruiken. Ik denk dat er nog een heel groot deel is van mensen die net zo krap leven maar dit niet (durven) doen.

Ik ken in mijn familie ook een gezin die het financieel zeer zwaar heeft. Veel pech gehad en wellicht daardoor ook wat domme keuzes gemaakt. Maar ze pakken hun probleem nu wel zelf aan, alles wat onnodig was hebben ze uit hun uitgavenpatroon gegooid. Moeders is van 3 dagen naar 5 dagen werken gegaan. Vaders werkte al fulltime. En nog houden ze eigenlijk geen cent over in de maand. Of ze in aanmerking komen voor voedselbank is maar de vraag, dacht het niet. Maar ze houden dus minder over dan bijvoorbeeld xxPatries hier in dit topic. Want dit gezin krijgt geen pakket met eten en drinken voor ze. En houdt ook geen €35 euro in de week over per persoon of voor het hele gezin om schoonmaakspullen van te kopen en de rest als zakgeld te gebruiken. Maar echt niet dat hun durven te reageren als er iets aangeboden wordt op fb en er staat bij voor iemand die het goed kan gebruiken. Want iemand zou maar eens zien dat ze gereageerd hebben. Terwijl ik vind dat hun het net zo hard nodig hebben en dat best zouden kunnen doen. Maar voor de buitenwereld zien ze er heel normaal uit en die verschijning willen ze heel graag zo lang mogelijk op houden. Maar ondertussen houden ze geen euro over in de maand. Ik denk dat deze groep nog aardig groot is in Nederland maar moeilijk te bereiken. Je gaat ze in ieder geval niet bereiken door op fb een oproepje te gooien en erbij te zetten voor mensen die het goed kunnen gebruiken.

Ja, terwijl (ik persoonlijk) juist dat soort mensen zo graag een steuntje in de rug zou willen geven. Heel schrijnend vind ik dat altijd.

Ik had ook iemand die ik hielp, zij had dus letterlijk geen inkomsten, omdat ze geen eigen woning had. Dus ook geen geld voor eten. Kreeg toen wel een broodnood budget, maar naar de voedselbank of andere hulp wilde ze echt niet. Ze schaamde zich rot. Heel ernstig om te zien. Die heeft door het heel slim aan te pakken, nog wel kunnen redden. Maar ik ben uiteindelijk samen met haar een voedselpakket op gaan halen. Eenmaal daar was de schaamte er gelukkig wel aardig vanaf.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:50

Daantj__ schreef:

Dat zijn dus de mensen die ik graag een steuntje zou geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:04

Shaggy09 schreef:
Het doel van armoede? :+
Ik heb het hier over een situatie waarin ieder dubbeltje omgedraaid moet worden. Dat is niet 'proberen met zo min mogelijk te leven' Dat is met weinig moeten leven! Er zijn wel degelijk mensen die aan de armoegrens leven en die hebben geen keus. Dan bestaat er niet zoiets als de inrichting van je leven. Dan moet je al alle zeilen bijzetten om iedere avond eten klaar te hebben, dus dan is iets zoals een huisdier of rook hobby gewoonweg niet aan de orde. Zo wel, dan ben je niet ieder dubbeltje aan het omdraaien en dus niet arm. 50 euro is voor sommige mensen 2 volledige weken voedsel etc.

Ik vind dat je wel heel makkelijk praat over het wegdoen van huisdieren. Wat nu als iemand die hond(en) al jaren heeft en buiten hun schuld om dus wel als minima moeten leven? Partner kwijtgeraakt, andere huisdieren kwijtgeraakt. Moeten die hun huisdier dan ook nog weg gaan doen? Als dat het enige is wat ze nog over hebben van een 'betere' tijd?

Wanneer ben je dan minima?

Ik zal het komende tijd ook 'lastig' krijgen. En als ik dan hoor/lees hoe makkelijk mensen oordelen over iets waar ze zelf niet mee te maken hebben. Ik heb een huis, een auto en honden. Ja, dat klinkt luxe, maar dat heb ik overgehouden aan een scheiding. Die auto kost geld maar kán niet weg. Ik kan niet lang lopen en ik kan helemaal niet fietsen, dus zonder die auto zit ik opgesloten in huis. Laat ik maar helemaal niet beginnen over de honden. Ik word veroordeeld dat ik die honden en auto heb en het dus mijn eigen schuld is dat ik moeilijk rond kom. Zelfs hulp valt erover, die veroordelen je meteen zonder te vragen hoe je het doet. Er zijn anderen dingen waar ik op kan bezuinigen, maar nu nog niet. Omdat ik er simpelweg nog aan vast zit, zoals mobiele abonnement. Dat heb ik afgesloten in een betere tijd en zit ik gewoon nog aan vast nu.

Nee, ik zou niet aan 'nieuwe' dieren beginnen, maar deze weg doen, absoluut niet. Heel plat gezegd, dat zou mijn gezondheid helemaal niet ten goede komen. Dat lost het geld dat je dan overhoudt echt niet op in mijn geval. Ja, je kan gezondere dingen koken, maar dat moet je wel kunnen. En dat is geen kwestie van niet goed kunnen koken.

Om terug te komen op de vraag van TS. Ik denk dat het heel verschillend is? Als ik naar mezelf kijk staat eten op 1, dus daar gaat het geld naartoe na de vaste lasten. Dat betekent wel dat schoonmaakmiddelen of verzorgingsproducten pas later komen als er geld voor is. Extra's zoals kleding is echt maar zelden, iets leuks doen kan eigenlijk niet. Nu heb ik het geluk dat ik in mijn omgeving mensen heb die me wel helpen, maar ik denk dat er veel mensen zijn die dat niet hebben. Het is ook moeilijk om toe te geven dat het moeilijk is om rond te komen. Ik vind het ook lastig om dingen te krijgen, toch schaamte dat het nodig is. Ik ben enorm dankbaar, maar voel me er vaak ongemakkelijk bij. Maar ik heb dus enorm veel geluk en ondanks dat het qua geld wel op minima niveau is, kan ik met hulp uit mijn omgeving het wel een tijdje redden. Niet dankzij professionele hulp, want degene die ik heb kunnen vinden veroordeelt meteen en verder heb ik geen idee waar ik terecht zou kunnen en ben daarmee ook niet geholpen door andere instanties.

Daarnaast is hulp krijgen niet zo makkelijk. Ik kreeg in ieder geval geen tips bij de gemeente waar ik terecht kon of wat ik kon aanvragen. Dat moet ik allemaal zelf uitzoeken, dus steun daarin is denk ik ook altijd welkom.

EDIT: Ik heb alleen wel van alles kunnen regelen voor de honden in geval van nood. Anders had ik ze niet kunnen/durven houden, wat zou betekenen dat ze allebei ingeslapen zouden moeten worden. Daar zet ik inderdaad mezelf voor opzij om ze te kunnen houden, de ene kost mij helemaal geen geld, de ander kan ik hulp voor vragen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-01-19 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:07

Snorlex schreef:
Even los van “wat mensen nodig hebben” qua materialistisch zaken.

Ik merk heel veel groei bij mensen die, soms ondanks eerdere bezwaren, helemaal opbloeien wanneer ze starten met vrijwilligerswerk of een participatiebaan.

Ik vind het vanuit de Gemeentes een goed initiatief dat een vrijwilligersvergoeding of vergoeding voor de participatiebaan behouden mag blijven zonder direct te korten op de uitkering. Ik zie echt dat het een stimulans is en dat mensen weer ritme krijgen en zich betrokken voelen. Je ziet dan vaak ook een omslag in houding en financiële keuzes.

Precies. Een goed antwoord op de vraag in de topic-titel is dus ook om te zorgen voor meer mogelijkheden in het vrijwilligerswerk en meer participatiebanen. Het zou ook prima zijn als er meer banen beschikbaar zouden zijn voor mensen met een minder glorieus verleden, de vroegere melkertbanen waren eigenlijk zo gek nog niet. Gemeentes moeten eigenlijk meer doen om projecten te starten hiervoor, zoals bijvoorbeeld het fietsendepot in Amsterdam.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:10

Daantj__ schreef:

Precies, dit... de mensen die lijden in stilte. Zoals mijn moeder altijd zei: 'klagers hebben geen echte nood'.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:15

tengeltje11 schreef:
Dat roken snap ik ook niet.
&Selly,ik kan moeilijk geloven dat je,oom echt gelukkig is en zich niet beter zou voelen als hij een gezond lichaam had vol energie.

Tuurlijk valt er wat van te zeggen van een lichaam vol gezonde vitamines. Maar het punt is; is het het waard om hem dit in z'n maag te splitsen? Als ik het zo zwart op wit zie staan, denk ik; ja idd, waarom eet hij niet wat gezonder. Maar er zit een hele complexe situatie achter. Ik ga hier nu niet de hele situatie van mijn oom vertellen, daar gaat het niet over. Maar daarom is het altijd goed om je te verdiepen in de wereld van die persoon, ook al is dat heel anders dan hoe jij bent of denkt. Door je op die manier in te leven kun je voorkomen dat je met jouw goede ideeën over de ander heenwalst. :j (+ diepvriesgroenten zijn zo slecht nog niet, misschien minder lekker maar veel vitamines blijven bewaard :j )

@ San, ik voelde mij ook niet persoonlijk aangevallen hoor door je verse groente voorbeeld. Het was meer dat ik dat voorbeeld pakte om mijn punt duidelijk te maken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:15

Citaat:
Zoals mijn moeder altijd zei: 'klagers hebben geen echte nood'.

...dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.

Om hulp vragen is moeilijk, sommigen kunnen dit stijlvol, sommigen zeuren en anderen houden de kiezen op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:17

Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:18

snuffie123 schreef:
Apple schreef:
Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.

Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.

Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.

Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creeer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.

Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.

Zelfredzaamheid is ook niet alles. Ja, als mensen het kunnen.
Maar ik werk in de ouderenzorg (revalidatie) en al iets te vaak meegemaakt dat mensen (puur toeval) bij ons komen en dan blijkt dat ze enorm veel schulden hebben, maar ook enorm dement zijn. En dat komt niet van de een op de andere dag.
En dat er dan gebeld wordt met de hulpverlening en zij alleen kunnen vertellen: tja, we konden echt niet helpen hoor, hij vulde steeds maar niet zijn formulieren in.
Tja, kijk even verder denk ik dan. Waarom vult iemand zijn formulieren niet in? Kan iemand dat nog wel? Heeft diegene überhaupt nog overzicht over zijn leven? Is er niet meer aan de hand?
Want enorm dement word je niet in een paar weken, dat is dan echt al jaren aan de gang en niemand van de hulpverlening merkt wat op omdat ze vinden dat de mensen zogenaamd zelfredzaam moeten zijn. Terwijl het ontbreken van die zelfredzaamheid juist de oorzaak is van alle schulden :\
Dat vind ik schrijnend ja. Omdat er veel meer van zulke gevallen zijn dan je denkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:19

Janneke2 schreef:

Om hulp vragen is moeilijk, sommigen kunnen dit stijlvol, sommigen zeuren en anderen houden de kiezen op elkaar.

Precies. :j Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk. Maar mijn geluk is dat mijn familie en één van mijn beste vriendinnen weten wat er speelt, hoe het precies zit en uit zichzelf helpen waar ze kunnen. En dan krijg ik alsnog wel eens op mijn kop waarom ik er niet naar vraag bij hen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:20

DeMolenhoek schreef:
Er kan voor €1.30 perfect vers en gezond gekookt worden. Maar goed, het is maar wat je zelf wilt :)

Hoe in vredesnaam? Dat zou ik ook wel willen kunnen in deze tijden van steeds duurder wordende boodschappen. Met 1,30 heb je ms net een paar sperziebonen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:21

De Molenhoek schreef:

..aangezien ik ooit van minder dan 50 gulden per maand moest rondkomen: dit klopt.

Maar vertel svp het hele verhaal. Over alle folders in de gaten houden, het rekenen, nooit impulsaankopen, altijd pas om half vijf naar de markt, etc etc.
Dat is geen kwestie van alleen maar willen.
Het is heel hard werken en superconsequent zijn.
En uiterst creatief zijn, ik heb wel 10 varianten zuurkool gemaakt.

(En geen maalje tlekker vers en gezond met groenten buiten het seizoen, met een scheutje kirsch of slagroom, etc etc etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-01-19 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:21

superpony schreef:
Daarnaast zitten heel veel mensen in een slachtofferrol en willen niet aangesproken worden op hun keuzes zoals ongezond eten, roken, dieren etc. Prima, maar dan moet je ook niet klagen. Zodra je gaat lopen klagen en mensen willen helpen, zal je eraan moeten geloven dat er dingen in je patroon anders moeten. .

Maar dat is de grap, de minima's die ik dít topic heb gehoord, heb ik niét horen klagen. Maar worden er alsnog op aangesproken. Dus zat klopt er mijns inziens niet helemaal aan je redenering.

Nogmaals.. ik zeg niet dat mensen niet mogen helpen & goede adviezen mogen geven. Dat is ook de insteek trouwens van dit hele topic. :) Maar het gaat er mij om, dat mensen soms eerlijk zijn over hun situatie, bijv. zeggen dat het dan niet altijd makkelijk is, dit blijkbaar al gezien wordt als klagen? Of het 'klagen' wordt ze al in de schoenen geschoven voordat ze dit überhaupt hebben gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:22

verootjoo schreef:
DeMolenhoek schreef:

Hoe in vredesnaam? Dat zou ik ook wel willen kunnen in deze tijden van steeds duurder wordende boodschappen. Met 1,30 heb je ms net een paar sperziebonen :=

Ik vraag het me ook af. En het gaat echt niet altijd alleen maar om willen, maar ook om kunnen.

Maar eerlijk, ik ben er echt benieuwd naar. :j
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-01-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:22

Janneke2 schreef:
Citaat:

Mijn moeder leefde zelf in armoede. Échte armoede... en die hoorde je nooit.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:27

DeMolenhoek schreef:

Hoe doe je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:28

Spruiten in promo. €1 per kilo. 5 x 200 gram = 0.20 per portie spruiten. Kookaardappelen staan nu aan €0.90 per kilo. Neem ook 200 gram. Dat is €0.18 per portie aardappelen. Dan zit je aan €0.38 cent. Worst staat aan €0.75 per worst. Dat is €1.13.

Vorige week was het de prei en kippensnitzels, elke week vind je wel goedkope groenten en vlees. Je vriest in wat je niet direct gebruikt. Na enkele weken kun je echt elke dag mooi rouleren en heb je altijd wat anders. Nee, het gaat geen biefstuk zijn, maar je hebt groenten en vlees. Je kunt zelfs jou portie nog wat vergroten eer je aan €1.30 zit.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:28

[/quote]
Mijn moeder leefde zelf in armoede. Échte armoede... en die hoorde je nooit.[/quote]

Respect voor je moeder. Maar waarom mag je iemand die arm is niet horen? heeft zo iemand niet evengoed recht op zijn of haar hart luchten, zoals ieder mens dit heeft? elk mens heeft 'logische' problemen; als mijn vader overleden is, is het logisch dat daar mijn pijn zit en ik daarover praat. Als iemand arm is en daardoor beperkt is in zijn/haar leven, is het logisch dat hij/zij het daar moeilijk over heeft en daarover wil praten. En wat is de definitie van 'klagen'? ik denk namelijk dat wat voor de een 'zijn verhaal kwijt kunnen' door de ander al snel bestempel wordt als klagen. En daar gaat het naar mijn idee mis. Ik denk dat wij als mensen het over het algemeen soms moeilijk kunnen hebben om het leed van een ander gewoon het leed te kunnen laten zijn. zonder er iets van te vinden of iets mee te moeten, of het als iets te moeten bestempelen. Ik vind juist hierin dat het zachtaardige van de mens wel wat meer naar boven zou mogen komen. :j respect hebben voor de moeites die mensen ervaren in hun leven; en niet altijd vergelijken met jouw situatie om vervolgens te concluderen dat de ander klaagt.

@Molenhoek, zo zou het inderdaad kunnen. maar dan kan je ook weer de vraag stellen of elke dag vlees/groente/aardappels zo gezond is ;)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 29-01-19 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:31

_San87_ schreef:
DeMolenhoek schreef:

Hoe doe je dat?

Janneke2 heeft het al een stukje uitgelegd. Je doet dat door de folders in de gaten te houden, onderop en bovenin de schappen te kijken, rond sluitingstijd naar de markt, aanbiedingen goed bekijken en zorgen dat je nooit iets weg hoeft te gooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:31

Quellian schreef:

Citaat:
..dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.

Citaat:
Mijn moeder leefde zelf in armoede. Échte armoede... en die hoorde je nooit.

Dat geloof ik grif.

Maar het blijft een oordeel 'diegenen die je hoort klagen hebben het minder erg dan ik'.

Nou, ook al leef je zelf een leven in armoede, dan nog is het een tamelijk ongeundeerde uitspraak. Wist jouw moeder precies wat deze 'klagers zonder nood' te besteden hadden...?
Of was het een soort trots zijn op 'kijk mij eens in stilte lijden'...?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:34

DeMolenhoek schreef:
Spruiten in promo. €1 per kilo. 5 x 200 gram = 0.20 per portie spruiten. Kookaardappelen staan nu aan €0.90 per kilo. Neem ook 200 gram. Dat is €0.18 per portie aardappelen. Dan zit je aan €0.38 cent. Worst staat aan €0.75 per worst. Dat is €1.13.

Vorige week was het de prei en kippensnitzels, elke week vind je wel goedkope groenten en vlees. Je vriest in wat je niet direct gebruikt. Na enkele weken kun je echt elke dag mooi rouleren en heb je altijd wat anders. Nee, het gaat geen biefstuk zijn, maar je hebt groenten en vlees. Je kunt zelfs jou portie nog wat vergroten eer je aan €1.30 zit.

Ja goed, verdelen in porties en dan kom je aan 1.30. Netjes.

Echter vind ik dit, in combi met wat Janneke zegt, niet klinken als perfect vers en gezond koken. Maar als alle zeilen bij zetten om een zo gezond en gevarieerd mogelijk maal op tafel te zetten. Dat het kan is duidelijk, maar het klinkt niet als even boodschapjes doen en klaar.

_San87_

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:35

En ik kan me zo voorstellen dat het met een gezin nog een stukje moeilijker wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:35

DeMolenhoek schreef:

Citaat:
Hoe doe je dat?
Citaat:
Janneke2 heeft het al een stukje uitgelegd. Je doet dat door de folders in de gaten te houden, onderop en bovenin de schappen te kijken, rond sluitingstijd naar de markt, aanbiedingen goed bekijken en zorgen dat je nooit iets weg hoeft te gooien.

...en dat het geen kwestie van willen is.
Maar hard werken, consequent zijn, kennis hebben, creatief zijn en de hele stad door fietsen.

En laten we eerlijk zijn en de diepvriezer niet meerekenen. (Een duur luxe artikel buiten bereik van de minima.) O:)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-01-19 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt