Janine1990 schreef:Vorig jaar ben ik bij Body Worlds geweest, daar was een bizar plastinaat... Een doorsnede van penetratie... met het gehele lichaam, en twee nagenoeg complete plastinaten die de daad demonstreerden.
Ik heb me heel wat dingen zitten afvragen, bovenal hoe dit etisch te verantwoorden was...
Ik vind dat ergens ook wel interessant. Hoe dat anatomisch werkt zeg maar. Uiteraard weet je dat wel, maar juist een dwarsdoorsnede geeft wel een ander beeld.
Ethisch heb ik daar ook niet zo vreselijk veel moeite mee, seksualiteit is onderdeel van het leven, en ergens is het wel een mooi middel om te laten zien hoe het een en ander werkt. Maar goed, ik ben verder ook niet preuts, en bij ons thuis wordt er ook vrij open over gepraat, al is dat uiteraard wel binnen grenzen, en mensen hebben ook hun persoonlijke grenzen daarin, en dat hoor je imo te respecteren.
Voor mij heeft BodyWorlds ook niet zoveel te maken met dood, meer met wetenschap en anatomie, dus ik vind het ook niet luguber.
Waar ik ethisch heel veel moeite mee heb, en ik ook niet te verantwoorden vind, zijn de foto's van MH17. Dat vind ik luguber, maar vind het ook zeer respectloos naar de overledenen en hun nabestaanden.
Een en ander heeft voor mij ook wel te maken met toestemming. De plastinaten in Body Worlds hebben er hun uitdrukkelijke toestemming voor gegeven om op deze manier vereeuwigd te worden. Er wordt dus niets gedaan zonder hun toestemming. Of je alles wil zien is een tweede, en ik begrijp in die zin dat je je afvraagt of het ethisch verantwoord is, omdat je er denk ik niet op voorbereid was, er misschien ook geen waarschuwing gegeven was, en je dus in die zin niet echt een keus hebt kunnen maken om iets te zien wat voor sommige mensen best heftig is.
De slachtoffers van de vliegramp van MH17 hebben niet hun toestemming gegeven voor foto's, en al zeker niet om die op internet te zetten. Ook hun nabestaanden hebben dat niet gedaan, en de kans is wel vrij groot dat ze het echt afschuwelijk vinden dat hun dierbaren op die manier op internet staan. Ik heb hetzelfde probleem met het maken van filmpjes en foto's van ongelukken, en die posten op social media. Daar heeft het slachtoffer geen toestemming voor gegeven.
Nu vind ik het van de MH17 wel veel erger, omdat het zo'n enorme impact heeft gehad op iedereen, en mensen er door zijn getraumatiseerd. Ik vind zulke foto's luguber, maar vind het vooral smakeloos en respectloos om dat te doen.