Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:27

Roosch schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind dat wanneer je kostgeld aan je kind gaat vragen je waarschijnlijk beter niet aan dat kind had kunnen beginnen. Het is je taak als ouders je kind te ondersteunen een goede toekomst op te bouwen. Daarvoor moet je eigen basis ook goed zijn. Hangt jouw leven af van kostgeld van je kind dan was jouw basis niet toereikend en jij er niet aan toe om een kind te nemen.
Een kind hoort niet op een dergelijke financiële manier belast te worden door ouders.

Nu ben ik niet voornemens om ooit kinderen op de wereld te zetten maar indien ik ooit een vlaag van verstandsverbijstering heb dan zullen ze zodra ze een fulltime baan hebben en er geen andere zaken spelen toch echt kostgeld moeten betalen. Ben van mening dat dat hoort bij het volwassen worden.

We hebben het hier niet over een kind van 12 jaar maar over een volwassene met een baan..

Dus eigenlijk zeg jij nu, dat iedereen die geen kostgeld heeft betaald nooit volwassen is geworden. Ik vind dat toch ook wel een bijzondere uitspraak.

Ik ben heel zuinig op mijn geld, geef het niet uit als dit niet nodig is en spaar dus maandelijks. En dat terwijl ik geen kostgeld heb betaald. Ik doe dit, omdat ik dit fijn en belangrijk vind. Iemand anders kan er heel andere ideeën op nahouden, dat is prima, maar dat heeft toch niets met wel/geen kostgeld betalen te maken??

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:28

Anoniem schreef:
Ik vind dat wanneer je kostgeld aan je kind gaat vragen je waarschijnlijk beter niet aan dat kind had kunnen beginnen. Het is je taak als ouders je kind te ondersteunen een goede toekomst op te bouwen. Daarvoor moet je eigen basis ook goed zijn. Hangt jouw leven af van kostgeld van je kind dan was jouw basis niet toereikend en jij er niet aan toe om een kind te nemen.
Een kind hoort niet op een dergelijke financiële manier belast te worden door ouders.

Maar een volwassen 28 jarige die voltijds werkt is toch geen kind meer? Een zoon of dochter maar geen kind in de term van minderjarige die geen eigen inkomsten heeft.

Als iemand tot zijn pensioen thuis woont, is dat dan ook nog onder slogan van ik betaal geen kostgeld want je hebt mij zelf gewillen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:31

marleen_88 schreef:
Dus eigenlijk zeg jij nu, dat iedereen die geen kostgeld heeft betaald nooit volwassen is geworden. Ik vind dat toch ook wel een bijzondere uitspraak.

Ik ben heel zuinig op mijn geld, geef het niet uit als dit niet nodig is en spaar dus maandelijks. En dat terwijl ik geen kostgeld heb betaald. Ik doe dit, omdat ik dit fijn en belangrijk vind. Iemand anders kan er heel andere ideeën op nahouden, dat is prima, maar dat heeft toch niets met wel/geen kostgeld betalen te maken??

Nee, dat staat er niet. Ik zeg alleen dat als iemand fulltime werkt en thuis woont best financieel iets kan bijdragen, mits er geen andere omstandigheden zijn. Denk hierbij aan tijd overbruggen totdat men uit huis gaat, of tijdelijk thuis wonen in verband met relatiebreuk, of wellicht bewust ervoor kiezen omdat men een bedrijf heeft samen met de ouders (zoals in dit topic als voorbeeld genoemd werd).

Edit: op de vraag wanneer iemand volwassen is: ik ben van mening dat iemand die fulltime werkt toch een aardig stuk op weg is op de weg der volwassenen.

DebGizmo

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:38

Ik heb mijn kinderen mogen krijgen in een periode waarin het financieel allemaal goed in orde was. Helaas sta ik er inmiddels al ruim vier jaar alleen voor en betekend dat ook dat ik financieel er flink op achteruit ben gegaan. Zodra mijn dochter 16 is zal ik gekort gaan worden op het inkomen en later wellicht zelfs ook op toeslagen van de belastingdienst. Zolang ik dan alles nog zelf kan betalen, zal zij gewoon fijn kunnen sparen voor haar toekomst, maar als ik op een gegeven moment tekort ga komen, zal zij toch bij gaan moeten dragen, ook al had ik dat liever anders gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:40

naomiiiii schreef:
Ik vind het belachelijk (mits het geen 30 jarige is want dan moet je toch wel al uit huis zijn). Als je kostgeld gaat vragen aan je eigen kinderen dan had je wat mij betreft geen kinderen moeten nemen.

Het gaat niet om leeftijd van thuiswonende kinderen, iedereen hier die kostgeld belachelijk vind zegt dat je dan als ouders niet aan kinderen had moeten beginnen. Kortzichtig en eigenlijk zeer krenkend wanneer een kind ijskoud tegen zijn ouders verkondigd dat ze niet om kostgeld moeten vragen want zij wilden je toch zo graag? Hoeveel je verder als kind ook in het huishouden doet, ik lees over kalvende koeien enz , blijft een feit dat ook voor je ouders situaties kunnen veranderen en ze elke cent 10 keer moeten omdraaien. En dan kom jij als kind met de vierhonderd euro bvb die je maandelijks overhoud, nou, ik vind dat je dan zeker wat bij kunt dragen.

Ik heb vroeger nooit kostgeld betaald, kreeg op mijn 16e 10 gulden zakgeld. Op mijn 18 gaan werken en sparen. En toen mijn pa werkeloos werd was ik het huis al uit en woonde ik samen. Wij spaarden toen voor een eigen woning maar ik heb een jaar lang elke maand 300 gulden aan mijn moeder gegeven zodat ze fatsoenlijk konden eten. Een kind kost gemiddeld (normaal gezinsleven) ongeveer 4500 tot 5000 per jaar, eten drinken gas water licht en boodschappen. Dus woon je op je achttiende nog thuis en je werkt en blijft tot je 25e thuis wonen kost je je ouders nog eens zo'n 40.000 euro.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:52

snuffie123 schreef:
Ik snap juist heel goed dat je wil beginnen met een goede auto,een leuk koophuis en een mooie inboedel. Beter een keer goede spullen aamschaffen dan een rammel 2e hands autotje waarje aan onderhoud uiteindelijk meer betaald...

Ik denk dat hier ook een dingetje zit. De huidige generatie en die net onder mij is, even heel zwart/wit gesteld, gewend dat alles maar moet kunnen en dat je alles maar moet kunnen krijgen en kopen. Onderaan beginnen kennen ze eigenlijk niet. Ik zie dat ook in mijn omgeving. Kijk maar eens wat kinderen tegenwoordig allemaal mogen en krijgen.
Ik zou eerder het omgekeerde stellen. Wat is er mis met goede tweedehands spullen en een fatsoenlijke/acceptabele woning die niet gelijk je ideale kast van een huis is?

Ik vind het wel schokkend hoe sommige mensen hier schrijven over hun ouders en niet financieel bij willen dragen. Zoiets komt nog niet in mijn gedachten op! Misschien ook tekenend voor een deel van de huidige generatie?

Ik heb nooit kostgeld betaald maar ik was met 21 het huis uit. Mijn beide broers hebben wel betaald maar die waren ook langer thuis terwijl ze een fulltime baan hadden met een prima salaris. En het is bij ons thuis, voor zover ik weet, nooit een discussiepunt geweest. Als je volwassen bent, een fulltime baan hebt dan kun je in mijn opinie op en den duur naar draagkracht best wat bijdragen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:00

Toen ik begon met werken, betaalde ik kostgeld.
Nooit over nagedacht dat dat ook niet kon.
Het huis, de elektriciteit, eten etc kost geld. Dus als je verdient, dan betaal je mee.
Voor de mensen hier die 300 euro teveel vinden, probeer als je op jezelf woont, maar eens van 300 euro een huis met vaste lasten te betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:00

Lughnassadh schreef:
snuffie123 schreef:
Ik snap juist heel goed dat je wil beginnen met een goede auto,een leuk koophuis en een mooie inboedel. Beter een keer goede spullen aamschaffen dan een rammel 2e hands autotje waarje aan onderhoud uiteindelijk meer betaald...

Ik denk dat hier ook een dingetje zit. De huidige generatie en die net onder mij is, even heel zwart/wit gesteld, gewend dat alles maar moet kunnen en dat je alles maar moet kunnen krijgen en kopen. Onderaan beginnen kennen ze eigenlijk niet. Ik zie dat ook in mijn omgeving. Kijk maar eens wat kinderen tegenwoordig allemaal mogen en krijgen.
Ik zou eerder het omgekeerde stellen. Wat is er mis met goede tweedehands spullen en een fatsoenlijke/acceptabele woning die niet gelijk je ideale kast van een huis is?

Ik vind het wel schokkend hoe sommige mensen hier schrijven over hun ouders en niet financieel bij willen dragen. Zoiets komt nog niet in mijn gedachten op! Misschien ook tekenend voor een deel van de huidige generatie?

Ik heb nooit kostgeld betaald maar ik was met 21 het huis uit. Mijn beide broers hebben wel betaald maar die waren ook langer thuis terwijl ze een fulltime baan hadden met een prima salaris. En het is bij ons thuis, voor zover ik weet, nooit een discussiepunt geweest. Als je volwassen bent, een fulltime baan hebt dan kun je in mijn opinie op en den duur naar draagkracht best wat bijdragen.

Ik heb juist het idee dat niemand meer spaart om uit huis te gaan, dat was vroeger, of iig in de tijd van mijn ouders die nu rond de 60 zijn, echt een stuk normaler.
Wij moesten ook alles echt sparen en mijn ouders wilden geen geld van ons zien. Zouden we het nutteloos verbrassen zouden er wel maatregelen komen denk ik. Maar wij hebben allemaal een goede spaarpot opgebouwd voor we uit huis gingen :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:03

Lughnassadh schreef:

Ik heb ook nooit kostgeld betaald, maar ben mijn ouders daar altijd erg dankbaar daarvoor geweest. Niet willen was het niet, het hoefde niet. Ze wilden alleen graag dat ik goed zou sparen voor later.
Nu ben ik 4 jaar jonger dus toch een beetje dezelfde generatie. Ik was ook op mijn 22e het huis uit. Toen vond ik het echt wel tijd.

Als je jarenlang fulltime werkt en uit gemak thuis blijft wonen vind ik het inderdaad ook een ander verhaal worden.

Alleen qua het onderaan beginnen ben ik het niet met je eens. Zolang je het je op een verantwoorde manier kan veroorloven en je geen schulden maakt is het toch prima?
Waarom tweedehands spullen en een acceptabele woning als je je droomhuis kan kopen en nieuwe spullen kan kopen?
Het zijn toch de centjes van mij en mijn man? Waarom en voor wie moet je dan onderaan beginnen?

Ik overweeg altijd heel erg goed of ik iets koop of niet. Ik smijt niet met geld. Mijn kinderen geef ik dit ook mee. Die leren nu met 8 en 11 al sparen voor iets dat ze graag willen. Mijn kinderen leer ik echt wel dat niet alles aan komt waaien en dat je hard voor je geld moet werken.

Maar je ziet idd wel verwende kinderen die alles krijgen, maar dat was 26 jaar geleden toen ik 8 jaar was ook al.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:05

Zelf heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen. Ik mocht het beetje wat ik verdiende houden om rijlessen van te betalen.
Toch is het helemaal goed gekomen met omgaan met geld.
Onze dochters hoeven ook geen kostgeld te betalen. Gelukkig is dat financieel niet nodig. Ze moeten wel zelf hun studie betalen.

Verder is deze discussie ook interessant

https://www.ouders.nl/forum/werk-recht- ... ter-van-18

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:05

Ik hoop dat de ouders van bepaalde bokkers niet kunnen lezen wat hun kinderen plaatsen over het nadenken voordat ze ze op de wereld gezet hebben. De opmerkingen die hier voorbij komen vind ik nogal kwetsend voor de ouders.

Als mijn kinderen er zo over zouden denken zouden de koffers buiten de deur staan
Laatst bijgewerkt door purny op 06-01-19 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:06

Ik zou het zelf laten afhangen van hoe de situatie er op dat moment voor staat (duurt bij ons gelukkig nog wel even). Mochten we zelf prima rond kunnen komen in die situatie en zie ik dat mijn kind op dat moment ook zijn best doet en weet dat het niet vanzelf komt aanwaaien, dan zou ik zeggen, steek die centen lekker in je zak en spaar voor later.
Mocht hij er nou met de pet naar gooien en je zelf ook amper rond kunt komen, dan zou ik er zeker over nadenken, een bedrag van 300 euro is imo ook veel te hoog. Ik zou dan denken aan 50 euro per maand ongeveer. Weet natuurlijk niet hoe de situatie, of met name de inflatie dan is, maar ga dan even uit van "nu".
Mocht een kind al tegen de 30 of er boven zitten dan zou ik denk ik wel weer sneller kostgeld vragen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:08

Het valt me op dat iedereen die kostgeld super belachelijk vindt dit gelijk stelt op 300 euro of meer. Je snapt toch ook wel dat je daar zelf ook nog een beetje in kunt overleggen :=
100 euro is bijvoorbeeld al best dekkend voor de booschappen en watergebruik bijvoorbeeld.

Ik denk echt dat degenen die hier zo fel op tegen zijn inderdaad weinig besef hebben van wat het nu echt kost als je inwonende volwassen kinderen hebt als je bijvoorbeeld een uitkering ontvangt. Ongeacht wat je mening erover is, de belastingdienst is toch echt van mening dat een inwonende volwassene wel bij zal dragen in de kosten. En dus word je gekort op die uitkering. De gemeentelijke belastingen gaan omhoog want een huishouden met 3 personen produceert meer afval en afvalwater dan een tweepersoonshuishouden. Dat kan je belachelijk vinden maar dat is nu eenmaal een gegeven.

Het is dus echt niet een kwestie van een bordje bijzetten aan de eettafel, er gaat veel meer achter schuil. Je zou op zijn minst begrip kunnen hebben voor de situaties waarin het wél nodig is dat een kind bijdraagt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:08

Dooddoener: Heb niet alle pagina's gelezen.

Ik heb vanaf mijn 21ste kostgeld betaald. 150 euro per maand om mee te beginnen en op zijn laatst betaalde ik 500 euro p/m. Mijn moeder wilde mij graag leren met geld om gaan en wat het betekende om op eigen benen te staan. Dit is goed gelukt, vooral qua het kopje besparen. Werd voor mij bijna een wedstrijdje om te kijken of ik iets nog goedkoper kon krijgen (van gasrekening tot gsm tot vakanties)

Ik was er dus blij mee. En mam heeft dat geld opzij gezet. Na haar overlijden krijg ik een bedrag van ruim 4 nullen. Als ze niet was overleden had ik het geld gekregen als ik een eigen huis kocht/huurde. Dat hadden we zo ook afgesproken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:12

Zodra mijn zoon zijn opleiding afrond en gaat werken, zal hij kostgeld gaan betalen.
Wij zullen dit op zijn spaarrekening zetten (waar hij zelf geen zicht op heeft).
Daar staat al aardig wat geld op en als hij dan zo een paar jaar doorspaart met zijn kostgeld, heeft hij een mooie spaarpot voor als hij op zichzelf gaat wonen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:14

Dammie schreef:
Het huis, de elektriciteit, eten etc kost geld. Dus als je verdient, dan betaal je mee.
Voor de mensen hier die 300 euro teveel vinden, probeer als je op jezelf woont, maar eens van 300 euro een huis met vaste lasten te betalen.

Dat kan natuurlijk niet. Ik hou nu ongeveer 500 per maand over wat ik later dus kwijt zou kunnen aan een huis, en wat ik nu dus spaar om straks in een huis te kunnen steken.
Als je mij nu dus 300 kostgeld laat betalen, dan hou ik bijna niks meer over om te sparen voor later en word de drempel om op mij zelf te gaan wonen alleen maar groter.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:15

Lughnassadh schreef:
snuffie123 schreef:

Maar wat ik al zei, ik heb juist van mijn ouders meegekregen dat je misschien juist beter in één keer goede en degelijke spullen kan kopen, dit scheelt uiteindelijk vaak juist geld. Die 2e hands auto kost veel meer aan onderhoud en kan je na een aantal jaar naar de schroothoop brengen. Die nieuwe auto (die overigens helemaal niet groot hoeft te zijn) gaat waarschijnlijk jaren mee waarvan de eerste x aantal jaar geen/nauwelijks aan onderhoud. Goedkoop is vaak duurkoop...

Verder is een koophuis vaak ook juist goedkoper én/of makkelijker aan te komen.

Ik ben niet gewend dat alles maar moet kunnen en mogen. Dat stukje heb je helaas net niet gequote. Maar vanaf mijn 12e €50,- van mijn ouders gekregen waar ik verder alles zelf van moest kopen. Wilde ik meer, dan moest ik daarvoor werken. En dat deed ik dus ook vamaf mijn 13e. Kan daardoor goed met geld omgaan en heb geleerd dat je beter degelijke spullen kan kopen die misschien wat duurder zijn, maar dat dit uiteindelijk scheelt in de kosten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:15

Faelynn schreef:
Dammie schreef:

Dat kan natuurlijk niet. Ik hou nu ongeveer 500 per maand over wat ik later dus kwijt zou kunnen aan een huis, en wat ik nu dus spaar om straks in een huis te kunnen steken.
Als je mij nu dus 300 kostgeld laat betalen, dan hou ik bijna niks meer over om te sparen voor later en word de drempel om op mij zelf te gaan wonen alleen maar groter.

Wat moet je dan nog zelf betalen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:16

purny schreef:
Ik hoop dat de ouders van bepaalde bokkers niet kunnen lezen wat hun kinderen plaatsen over het nadenken voordat ze ze op de wereld gezet hebben. De opmerkingen die hier voorbij komen vind ik nogal kwetsend voor de ouders.

Als mijn kinderen er zo over zouden denken zouden de koffers buiten de deur staan

Gelukkig weten ze hier thuis heel goed hoe ik er over denk. :+ En oja, kwetsend vinden ze het niet.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:18

Freggle_Edge schreef:
Zodra mijn zoon zijn opleiding afrond en gaat werken, zal hij kostgeld gaan betalen.
Wij zullen dit op zijn spaarrekening zetten (waar hij zelf geen zicht op heeft).
Daar staat al aardig wat geld op en als hij dan zo een paar jaar doorspaart met zijn kostgeld, heeft hij een mooie spaarpot voor als hij op zichzelf gaat wonen.

Maar dan spaar jij gewoon voor hem, als hij dat zelf niet kan is daar niks mis mee, maar als mijn ouders dat zouden doen komt het gewoon op het zelfde neer als ik nu zelf doe :+
Tevens vind ik het veel leuker om zelf te doen, je kosten zo laag mogelijk houden om zo veel mogelijk te sparen en doelen te kunnen halen. Denk dat ik op deze manier misschien nog wel meer spaar zelfs, gewoon omdat het een leuke uitdaging is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:20

Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:21

Dammie schreef:

En hoe vind je dat dan bij gescheiden ouders? Als ik beide ouders €300,- moet betalen, dan ben ik €600,- kwijt.

Ik kan je vertellen dat ik voor €500,- extra echt het huis uit zou kunnen. Als een ouder of beide ouders 150 eurokostgeld zouden vragen, zou ik ook het huis uit gaan. Voor die 200 extra, woon ik liever op mezelf. Het heeft namelijk ook veel voordelen, het huis uit gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:22

snuffie123 schreef:
Dammie schreef:

En hoe vind je dat dan bij gescheiden ouders? Als ik beide ouders €300,- moet betalen, dan ben ik €600,- kwijt.

Ik kan je vertellen dat ik voor €500,- extra echt het huis uit zou kunnen. Als een ouder of beide ouders 150 eurokostgeld zouden vragen, zou ik ook het huis uit gaan. Voor die 200 extra, woon ik liever op mezelf. Het heeft namelijk ook veel voordelen, het huis uit gaan.

Huh? Je woont toch niet in 2 huizen tegelijkertijd? :o?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:23

zonnebloem18 schreef:
Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.

Dat breng je je kind toch bij? Dat ze moeten sparen en niet alles moeten uitgeven?

En als je ziet dat dat niet gebeurd ga je daar toch over in gesprek? Dan hoef je toch geen kostgeld te vragen om het vervolgens jaren later terug te geven? Dan leren ze nog niet om te sparen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:23

Delphi schreef:
Alleen qua het onderaan beginnen ben ik het niet met je eens. Zolang je het je op een verantwoorde manier kan veroorloven en je geen schulden maakt is het toch prima?
Waarom tweedehands spullen en een acceptabele woning als je je droomhuis kan kopen en nieuwe spullen kan kopen?
Het zijn toch de centjes van mij en mijn man? Waarom en voor wie moet je dan onderaan beginnen?

Ik overweeg altijd heel erg goed of ik iets koop of niet. Ik smijt niet met geld. Mijn kinderen geef ik dit ook mee. Die leren nu met 8 en 11 al sparen voor iets dat ze graag willen. Mijn kinderen leer ik echt wel dat niet alles aan komt waaien en dat je hard voor je geld moet werken.

Maar je ziet idd wel verwende kinderen die alles krijgen, maar dat was 26 jaar geleden toen ik 8 jaar was ook al.

Ik denk dat het vroeger gewoner was om onderaan te beginnen? Wij begonnen ook gewoon met een Ieniemienie huurhuisje, met simpele meubels. Naar mate je carrière maakt/ouder wordt en je inkomen hoger wordt, ga je dingen aanpassen.

Je hoeft niet perse alles nieuw, direct je droom interieur en droomhuis en een nieuwe auto.