Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Riel schreef:Dat doe je toch als je de kandidaat een nieuwe uitnodiging geeft? Een sollicitatie gaat over je kwaliteiten als medewerker en daar hoort geen taart bij vind ik. Het gaat om wat je kwalitatief te bieden hebt op je werk. Zelf neem ik geen sollicitaties af (gelukkig want ik zou iedereen willen aannemenhet lijkt mij een hele moeilijk job) maar ik zou het net zoals Saar4 heel ongemakkelijk en vreemd vinden en ook helemaal niet gepast. Het is wat mij betreft geen goede start van het gesprek en daarom lijkt mij een geheel nieuw gesprek op een andere dag het beste voor zowel de kandidaat als de HR medewerker.
maaikemuis schreef:Bij ons op de OK zou je gelijk worden aangenomen wanneer je met iets lekkers komt. Ik denk dat als er een vrolijk iemand binnenstapt bij ons met iets kleins (taart is lastig, maar koekjes bij de thee) en een goed verhaal, dan ben je binnen.

kistaah schreef:Denk inderdaad ook dat sollicitaties veranderd zijn. Bij Randstad wordt er ook wel een potje Triviant gespeeld om te zien hoe iemand echt doet.
Ik zou ook petitie fours meenemen. Als je denkt dat t past bij het bedrijf en de sfeer van het gesprek, doen. En anders in de tas laten.
...
Cowgirl schreef:kistaah schreef:Denk inderdaad ook dat sollicitaties veranderd zijn. Bij Randstad wordt er ook wel een potje Triviant gespeeld om te zien hoe iemand echt doet.
Ik zou ook petitie fours meenemen. Als je denkt dat t past bij het bedrijf en de sfeer van het gesprek, doen. En anders in de tas laten.
Solliciteren word steeds gekker.
Men neemt al niet eens meer genoegen met een normale brief. Het moet allemaal creatief ontworpen zijn, met kleurtje, met foto en het liefst nog via een filmpje.
Nu komt daar dus nog taart bij ook...
Met Triviant zal al helemaal niet blij zijn omdat ik daar gewoon niet goed in ben. Ik denk dat ik ze dan maar bij stal uitnodig voor een gesprek....gezellig onder het uitmesten en paard poetsen een gesprek voeren. Dan zien ze hoe ik ben.
Cowgirl schreef:Men neemt al niet eens meer genoegen met een normale brief. Het moet allemaal creatief ontworpen zijn, met kleurtje, met foto en het liefst nog via een filmpje.
Citaat:Nu komt daar dus nog taart bij ook...
Citaat:Met Triviant zal al helemaal niet blij zijn omdat ik daar gewoon niet goed in ben. Ik denk dat ik ze dan maar bij stal uitnodig voor een gesprek....gezellig onder het uitmesten en paard poetsen een gesprek voeren. Dan zien ze hoe ik ben.
kistaah schreef:Denk inderdaad ook dat sollicitaties veranderd zijn. Bij Randstad wordt er ook wel een potje Triviant gespeeld om te zien hoe iemand echt doet.
Anoniem schreef:kistaah schreef:Denk inderdaad ook dat sollicitaties veranderd zijn. Bij Randstad wordt er ook wel een potje Triviant gespeeld om te zien hoe iemand echt doet.
Petitie fours? Daar kunnen ze dan meteen op aangeven of ze je wel of niet willen aannemen?
) door een stukje gebak, wat zij niet verwachten?NoGo schreef:Riel schreef:Jij vind het echt professioneel om iemand je excuses aan te bieden en vervolgens naar huis te sturen.Dat doe je toch als je de kandidaat een nieuwe uitnodiging geeft? Een sollicitatie gaat over je kwaliteiten als medewerker en daar hoort geen taart bij vind ik. Het gaat om wat je kwalitatief te bieden hebt op je werk. Zelf neem ik geen sollicitaties af (gelukkig want ik zou iedereen willen aannemenhet lijkt mij een hele moeilijk job) maar ik zou het net zoals Saar4 heel ongemakkelijk en vreemd vinden en ook helemaal niet gepast. Het is wat mij betreft geen goede start van het gesprek en daarom lijkt mij een geheel nieuw gesprek op een andere dag het beste voor zowel de kandidaat als de HR medewerker.
Een sollicitant die zijn of haar goodwill laat zien door toch gewoon te komen ondanks dat diegene jarig is, die de moeite heeft gedaan om naar je toe te reizen, die zich heeft voorbereid op zijn of haar gesprek.
Aan mij zou je echt een hele slechte sollicitant hebben als je dat doet
Janine1990 schreef:Maar als er dan mensen zijn die vinden dat je het beter niet kan doen omdat... *vul hier diverse mogelijke onderbouwingen in*, dan wordt daarvan gezegd dat ze waardeloos zouden zijn als HR medewerkers of niet geschikt voor sollicitatiegesprekken.
Citaat:Ik denk dat het heel wijs is om juist die mogelijk negatieve reacties mee te nemen in je beslissing TS. Want het is echt heel realistisch dat mensen er op die manier mee omgaan.
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Maar als er dan mensen zijn die vinden dat je het beter niet kan doen omdat... *vul hier diverse mogelijke onderbouwingen in*, dan wordt daarvan gezegd dat ze waardeloos zouden zijn als HR medewerkers of niet geschikt voor sollicitatiegesprekken.
Dat is vooral omdat het zo ontzettend zwaar opgevat wordt. Van mensen die zeggen de kandidaat er linea recta uit te zetten zonder ook nog maar een kans te geven in het gesprek tot mensen die het onoverkomelijke problemen vinden geven.
En ik denk dan: het is een stukje taart. Als dat zo zwaar weegt, wat is je gevoel voor perspectief dan? Een stukje taart kan niet zo belangrijk zijn. Als interviewer kun je zeggen 'ha lekker' of 'nee dank je' en dat is alles. Maar als het tot zoveel weerstand leidt... dan zit er iets anders aan vast en kan ik me gewoon echt niet voorstellen dat er wel een fijne werksfeer is.Citaat:Ik denk dat het heel wijs is om juist die mogelijk negatieve reacties mee te nemen in je beslissing TS. Want het is echt heel realistisch dat mensen er op die manier mee omgaan.
En dat kan dan ook nuttige informatie geven over de sfeer en omgangsvormen van de organisatie, en dat je daar niet bij zou passen. Een sollicitatiegesprek is geen eenrichtingsverkeer, zeker niet als je echt zoekt naar een functie die goed bij jou past (en niet gewoon naar een plek waar je aangenomen wordt en je je uren schrijft en that's it. Want in dat geval is conventioneel je beste optie.)
Janine1990 schreef:Maar het is niet ondenkbaar dat het zo zwaar wordt opgevat... Het zijn gewoon mensen waar je een gesprek mee hebt en een eerste indruk kan ontzettend awkward zijn. Stel je eens voor dat je als extrovert een gesprek hebt met een introvert... Mensen zijn mensen... Wat is dat toch dat iedereen altijd maar aardig moet zijn of aardig gevonden moet worden. Laten we alsjeblieft zo verschillend blijven als we nu zijn.
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Maar het is niet ondenkbaar dat het zo zwaar wordt opgevat... Het zijn gewoon mensen waar je een gesprek mee hebt en een eerste indruk kan ontzettend awkward zijn. Stel je eens voor dat je als extrovert een gesprek hebt met een introvert... Mensen zijn mensen... Wat is dat toch dat iedereen altijd maar aardig moet zijn of aardig gevonden moet worden. Laten we alsjeblieft zo verschillend blijven als we nu zijn.
Door vooral niet buiten de lijntjes te komen? Die snap ik niet?
Als je verschillen omarmt dan moet taart meenemen geen probleem zijn. En als je vindt dat niet iedereen altijd aardig gevonden moet worden, dan lijkt me dat juist een argument om wel te kunnen doen wat je doet, ipv op voorhand alvast voor de veiligste weg te kiezen. Dus ik snap je punt niet geloof ik.
NoGo schreef:Riel schreef:Dat doe je toch als je de kandidaat een nieuwe uitnodiging geeft? Een sollicitatie gaat over je kwaliteiten als medewerker en daar hoort geen taart bij vind ik. Het gaat om wat je kwalitatief te bieden hebt op je werk. Zelf neem ik geen sollicitaties af (gelukkig want ik zou iedereen willen aannemenhet lijkt mij een hele moeilijk job) maar ik zou het net zoals Saar4 heel ongemakkelijk en vreemd vinden en ook helemaal niet gepast. Het is wat mij betreft geen goede start van het gesprek en daarom lijkt mij een geheel nieuw gesprek op een andere dag het beste voor zowel de kandidaat als de HR medewerker.
Jij vind het echt professioneel om iemand je excuses aan te bieden en vervolgens naar huis te sturen.
Een sollicitant die zijn of haar goodwill laat zien door toch gewoon te komen ondanks dat diegene jarig is, die de moeite heeft gedaan om naar je toe te reizen, die zich heeft voorbereid op zijn of haar gesprek.
Aan mij zou je echt een hele slechte sollicitant hebben als je dat doet
vosje2010 schreef:En? Hoe ging je gesprek TS?