Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:15

Askja schreef:
Citaat:
Wat je zeg ben jezelf he..respect voor anderen en hun visies zou je sieren.
Ja pas maar op Lieveli, slecht voor je karma, dit soort uitspraken!
Wat degenen die hier zo stellig van alles over ziekte en karma roepen vooral zou sieren, is als ze hun denkbeelden niet als onwrikbare waarheid zouden poneren.
Verder vind ik het best verbazend hoezeer sommige volgens mij op zich best intelligente mensen, zich liever compleet laten leiden door magisch denken dan door wetenschap en gezond verstand. Ik vermoed dat daar een hoop wishful thinking aan ten grondslag ligt.
Ik wil niet zeggen dat volgens mij alles verklaarbaar is en dat er per definitie niet meer kàn zijn tussen hemel en aarde, want dat valt simpelweg niet te bewijzen. Maar echt, wat slaan sommigen hier door.


Oordelen over een ander is zo makkelijk en bekrompen..niemand hier verkondigt iets als absolute waarheid, alleen als iets waar zij in geloven..hun visie. Of je het er nu mee eens bent of niet, en wat je zelf ook denkt. Respect voor ieder anders visie, zonder oordeel siert iedereen.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:08

anjali schreef:
Dat vind ik nou ook. Atheisme, of geloven dat er niets is,is ook een geloof en de aanhangers daarvan proberen dat fanatiek door te drammen.


Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:20

Elisa, het gaat mij om hoe het gebracht wordt, m.n. door Koper. Niet: ik vind/denk/geloof, maar: het ís zus of zo. Daar zit m.i. het verschil tussen respect tonen voor andersdenkenden en je eigen visie heel stellig presenteren als enige ware/juiste. Door e.e.a. zo te formuleren dat het overkomt alsof andersdenkenden volgens jou simpelweg het licht nog niet hebben gezien. Daar stoor ik mij aan.

Met het geloven in reïncarnatie, kosmos, karma etc. op zich heb ik echt geen moeite. Het lijkt me onschuldig genoeg. Ik ben ook wel oprecht benieuwd hoe mensen ertoe komen in zoiets te geloven. Ik vind de verhalen daarover in dit topic tot nu toe namelijk niet zo overtuigend, het komt op mij toch vooral over als iets waarin sommigen graag wíllen geloven.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:05

Elisa2, wat bedoelt Koper dan?
Ziek =ziek toch?
Of moet ik eerst iedere keer nagaan of ik genetisch of kosmisch zoek ben voor ik weet wat het doel is?
Als ik zelf dom van mijn fiets val en mijn been breek is dat dan een ander doel dan als een hufter met 6 bier achter de kiezen me schept? Effect is hetzelfde: het doet pijn doet en ik kan niet werken.
Als iemand geboren wordt met een trisomie is dat dan aan de ziel te wijden of aan een mechanisch seggregatie foutje?

Wanneer komt de ziel eigenlijk überhaupt ik het lichaam? Of zit het al in het winnende spermakopje?

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 18:39

Sizzle,
Wanneer komt de ziel eigenlijk überhaupt in het lichaam? Of zit het al in het winnende spermakopje?[/quote]


Dat is echt een hele interessante vraag!

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 18:43

Of zit het al in het winnende spermakopje?

_O- _O- _O-

De vraag blijft interessant, geen gekkigheid.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:49

Marin_ka3 schreef:
Sizzle,
Wanneer komt de ziel eigenlijk überhaupt in het lichaam? Of zit het al in het winnende spermakopje?



Dat is echt een hele interessante vraag![/quote]
Nog veel interessanter is de vraag of alle verliezende spermakopjes er ook eentje hadden, en of die, na een snelle dood en resorptie in het duister/naar buiten lekken en uitdrogen, meteen weer in de grote algemene recyclepot van 'het licht' komen om opnieuw een poging tot reïncarnatie te wagen.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:51

Ik vraag het specifiek omdat sommige mensen abortus tot 12 weken goedkeuren omdat het kind nog niet ‚bezield‘ zou zijn.
In tegenstelling tot katholieken neem ik aan.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:02

oomens schreef:
Marin_ka3 schreef:
Sizzle,
Wanneer komt de ziel eigenlijk überhaupt in het lichaam? Of zit het al in het winnende spermakopje?


Dat is echt een hele interessante vraag!

Nog veel interessanter is de vraag of alle verliezende spermakopjes er ook eentje hadden, en of die, na een snelle dood en resorptie in het duister/naar buiten lekken en uitdrogen, meteen weer in de grote algemene recyclepot van 'het licht' komen om opnieuw een poging tot reïncarnatie te wagen.

:') hoeveel nieuwe spermacellen maakt een man in zijn leven eigenlijk aan? Tellen die ook mee, of begint het tellen bij de ejaculatie?

.....en voor de pro-lifers, mag een man dan nog wel masturberen? :')

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:05

En hoe zit dat bij een eeneiige tweeling?

Komt er dan nog snel een ziel bij?

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:08

Marin_ka3 schreef:
Als je leeft met de overtuiging dat reïncarnatie bestaat, dan blijft het tot op hoge leeftijd boeiend en interessant om nieuwe vaardigheden aan te leren. (In je genen verankeren) Dat maakt het leven zelf tot op het laatste moment energieker en flexibeler.


Hier kom ik toch nog even op terug. Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met iets in je genen verankeren, maar als je dat letterlijk zo bedoelt moet ik je toch telleurstellen. Wat je genen zijn staat vast en valt ook niet meer te veranderen. Vaardigheden leer je aan door onder andere (motorisch) geheugen en zit niet in je genen. Je genen zijn ook maar onderdelen van DNA die in elke cel van je lichaam voorkomen. Deze komen onder bepaalde omstandigheden wel of niet tot uiting, afhankelijk van het type cel waar het DNA in zit.

Verder vind ik reïncarnatie een erg boeiend onderwerp. Ik ben biologiestudent en krijg dus alles te leren over de werking en de functies van het leven op moleculair en organisme niveau, maar niet op geestelijk niveau. Logisch eigenlijk, want wat is daar nou bewezen over bekend? Ik moet wel zeggen dat ik er best veel over nadenk en er ook als kind best wel in geloofde. Het onbewuste en de spirituele wereld is eigenlijk nog zo vaag en vaak ook persoonlijk, ik kom er zelf ook nog niet helemaal uit.

anjali
Berichten: 15418
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:14

Sizzle schreef:
Ik vraag het specifiek omdat sommige mensen abortus tot 12 weken goedkeuren omdat het kind nog niet ‚bezield‘ zou zijn.
In tegenstelling tot katholieken neem ik aan.

De ziel zou er meteen inkomen bij het samensmelten van ei en zaadcel. Deze beiden apart zijn dus niet bezield,die kunnen apart en onbevrucht toch ook niet gaan leven.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:15

Avalanche81 schreef:
.....en voor de pro-lifers, mag een man dan nog wel masturberen? :')

Aangezien de fanatieke pro-lifers toch vrijwel zonder uitzondering strengchristelijk zijn, was het antwoord daarop toch al 'nee'. Iets met Onan geloof ik meen ik mij te herinneren.

NatasjavE schreef:
En hoe zit dat bij een eeneiige tweeling?

Komt er dan nog snel een ziel bij?

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Ik vraag het specifiek omdat sommige mensen abortus tot 12 weken goedkeuren omdat het kind nog niet ‚bezield‘ zou zijn.
In tegenstelling tot katholieken neem ik aan.

De ziel zou er meteen inkomen bij het samensmelten van ei en zaadcel. Deze beiden apart zijn dus niet bezield,die kunnen apart en onbevrucht toch ook niet gaan leven.

Als wat Anjali zegt waar zou zijn, dan doen eeneiige meerlingen samen van dezelfde ziel, aangezien ze zich pas na de eerste delingen van de bevruchte eicel beginnen te scheiden.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:20

Askja schreef:
Elisa, het gaat mij om hoe het gebracht wordt, m.n. door Koper. Niet: ik vind/denk/geloof, maar: het ís zus of zo. Daar zit m.i. het verschil tussen respect tonen voor andersdenkenden en je eigen visie heel stellig presenteren als enige ware/juiste. Door e.e.a. zo te formuleren dat het overkomt alsof andersdenkenden volgens jou simpelweg het licht nog niet hebben gezien. Daar stoor ik mij aan.

Met het geloven in reïncarnatie, kosmos, karma etc. op zich heb ik echt geen moeite. Het lijkt me onschuldig genoeg. Ik ben ook wel oprecht benieuwd hoe mensen ertoe komen in zoiets te geloven. Ik vind de verhalen daarover in dit topic tot nu toe namelijk niet zo overtuigend, het komt op mij toch vooral over als iets waarin sommigen graag wíllen geloven.


Daar heb je gelijk in, het is altijd belangrijk om je visie, mening etc. bij jezelf te houden.

Sizzle, lees anders eens de link die ik plaatste over het celgeheugen. Ik kan niet invullen voor Koper wat zij bedoelde maar ik weet wel uit eigen ervaring dat sommige ziekten/ ongelukken etc. bepaalde innerlijke groeiprocessen op gang brengt.

Ik vraag me zelf ook af wanneer de ziel in het lichaam komt, ik denk dat het inderdaad bij de samensmelting zou moeten gebeuren? (aangezien dan ook het hele lichaam gaat groeien en ontwikkelen)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:39

Ik zal zeker niet bestrijden dat je kun groeien of sterker kunt worden door je tegenslagen.
Echter kunnen je tegenslagen ook je ondergang zijn.
Ik vind ‚het lot‘ gewoon echt iets totaal oneerlijks dat me eerder depressief maakt dan wat anders. Wij in het westen komen heus goed uit onze ongemakken, maar een kind dat als levend schild gebruikt wordt of een baby van 3 maanden die door verkrachting om het leven komt......dat ‚lot‘ is gewoon gruwelijk en dan hoef je bij mij niet met ‚grotere macht en hoger doel‘ aan te komen |(

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:29

Sizzle schreef:
Ik zal zeker niet bestrijden dat je kun groeien of sterker kunt worden door je tegenslagen.
Echter kunnen je tegenslagen ook je ondergang zijn.
Ik vind ‚het lot‘ gewoon echt iets totaal oneerlijks dat me eerder depressief maakt dan wat anders. Wij in het westen komen heus goed uit onze ongemakken, maar een kind dat als levend schild gebruikt wordt of een baby van 3 maanden die door verkrachting om het leven komt......dat ‚lot‘ is gewoon gruwelijk en dan hoef je bij mij niet met ‚grotere macht en hoger doel‘ aan te komen |(


Ow nee zo bedoel ik het ook absoluut niet, dat is ook gewoon gruwelijk.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:03

Elisa2 schreef:
lieveli schreef:
God wat gaan sommige mensen hier voor schut met hun gekke opmerkingen. Volledig voor schut.


Wat je zeg ben jezelf he..respect voor anderen en hun visies zou je sieren. ;)


Asoluut geen respect voor mensen die zo'n gestoorde visie op kanker hebben.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:08

meisje_ schreef:
A3a1 schreef:
De mens is als hij dood gaat een paar gram lichter dan toen hij leefde.
Er is geen wetenschappelijke verklaring voor.


Zelfs artsen gaan er toe over dat het de ziel is die uit het lichaam gaat.

Zelf had ik toen ik mijn vader was overleden en hem zag zoiets van, dit is "hem" niet meer.
En zitten peinzen wat dat "hem" dan is.

Wat is dat, wat iemand iemand maakt?


Stille meelezer hier..
Is dat niet omdat wanneer je komt te overlijden ook je sluitspier ontspant en je dus urine/ontlasting laat weglopen?



Voor zover ik weet geen medische verklaring, dat daardoor ook in de medische hoek wordt geloofd in iets als de ziel.
Urine en ontlasting, lijkt me dat ze dat wel hebben geweten :+

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:21

Oh heremijntijd. Ik had al getypt "eigenwijze wilde pony op een grazige heuvel ergens op het Britse Schiereiland"

gaat het ineens over wie gelukkiger leeft

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:26

A3a1 schreef:
Voor zover ik weet geen medische verklaring, dat daardoor ook in de medische hoek wordt geloofd in iets als de ziel.
Urine en ontlasting, lijkt me dat ze dat wel hebben geweten :+


Hi it's your girl Lee factchecking, dit is een urban legend laat staan dat de medische wereld het zou geloven _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 02:56

A3a1 schreef:
Voor zover ik weet geen medische verklaring, dat daardoor ook in de medische hoek wordt geloofd in iets als de ziel.
Urine en ontlasting, lijkt me dat ze dat wel hebben geweten :+

Ik sluit me aan bij lieveli, graag bron vermelding van een medisch boek waarin staat dat het lichaam een paar gram lichter wordt bij overlijden. Waarom zou dit trouwens in een medisch boek staan? Wat moet een arts met deze informatie? Ipv reanimeren kunnen ze het lichaam wegen? Oooh, 3 gram te licht, dus de ziel is al weg... laten we maar stoppen.

"in de medische hoek wordt geloofd"
Verassing, artsen zijn ook mensen.
Sommige geloven in god, sommige in boeddha, sommige zijn atheïst.
Dat heeft niets met het beroep te maken of de kennis die ze opdoen tijdens hun werk en opleiding.
Er is geen "medische hoek" waar bepaalde geloofsovertuigingen zoals dit rond gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:01

Heb ooit het boek van Pim van Lommel hier aangehaald. Maar dat wordt niet als wetenschappelijke bron gezien hier op bokt. Deze man geloofde niet in reïncarnatie. Maar is het door ervaringen in zijn werk wel als plausibele verklaring gaan zien en heeft daar onderzoek naar gedaan en er een boek over geschreven.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:49

Maar hoe kun je daar dan onderzoek naar doen? Wat iedere anekdote die door reincarnatie verklaard kan worden, kan ook door andere dingen verklaard worden. Dus je hebt geen enkel aanknopingspunt om bewijs op te bouwen.
Want je moet een testgroep en een controle groep hebben, maar je hebt de test groep al niet. In feite heb je geen punt waar je je onderzoek kan starten, dus hoe wil je dat dan doen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:54

Er is onderzoek gedaan naar mensen die een hartstilstand gehad hebben. Heb het boek een hele tijd terug gelezen en weet het dus niet precies. Zijn uitgangspunt is de BDE (bijna dood ervaring) die sommige gereanimeerden hebben doorleefd. Hij is een wetenschappelijke verklaring hiervoor gaan zoeken en kwam onder andere uit bij quantum physics (kan even niet op de NL term komen). Hij is er iig wel van overtuigd geraakt dat er meer is tussen hemel en aarde.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:52

De enige manier waarop je het echt kunt onderzoeken is zoals de verhalen die kinderen vertellen en die waar blijken te zijn.


Maar het is met alles, wat er ook aangedragen wordt, het komt er op neer: wil je erin geloven of wil je er niet in geloven. En alles wat aan info binnenkomt wordt daar aan getoetst.

En uiteindelijk maakt het allemaal geen verschil, niet of je er al dan niet in geloofd.
En ook niet of het wel of niet waar is.