Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:47

Selka schreef:
Hoe kunnen Bokkers geen 12 wassen per week hebben? Wij hebben met zijn 2tjes dat ook wel hoor.

- 3 wassen voor overhemden van vriend.
*Wit
*Blauw
*Bont
- 4 wassen voor handdoeken en ondergoed
- 1 was spijkerbroeken
- 2 wassen truien
- 1 was beddengoed
- 1 was paardengoed
- 1 was overig (jurkjes, sjaals, shirts etc.)

Overigens willen wij de wasmachine gaan voorzien van regenwater maar dat is een heel project en heeft door een grote verbouwing een lagere prioriteit gekregen.

Stozuigen: 2x per week / robot doet boven + beneden dagelijks om en om.
Stoffen: 2x per week voor het stofzuigen
Dweilen: Om de week ivm behoud vloer
Badkamer: wekelijks grondig (alle tegeltjes dus)
Toilet: 2x per week zowel boven als beneden
Keuken: aanrecht + fornuis dagelijks na het koken
Strijken: 1x per week
Ramen: uhhh :o Daar heb ik toch een hekel aan. 2x per jaar?

Ik snap het scheiden wel.

Doe ik ook met bijv. Bonte was 40 gr en bonte was 30gr.

Witte was 40gr maar ook handdoeken en beddengoed op 60 of 90 graden.

Rose en lichtblauw was ik ook apart. Zal er niet veel mooier op worden als je dat bij donkerblauw en zwart gooit. :+

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:49

Interessant om te lezen hoe jullie dit doen!

Wij stofzuigen 3x per week beneden en 2x per week boven (heel groot huis, 1 hond maar die komt alleen beneden). Dweilen doe ik 2x per week beneden en 1x boven. Afstoffen doe ik eens per 2 a 3 weken. Badkamers, toiletten en keukens (zitten zowel boven als beneden) doe ik eens per week. Vaatwasser in en uitpakken meteen, zodat het aanrechtblad elke dag is opgeruimd. Wassen ongeveer 4-5 wasjes per week, verdeelt over de week/ doe ik tussendoor. Als ik eens extra vrij ben pak ik klusjes zoals ramenwassen, keukenkastjes uitsoppen, koelkast schoonmaken, kelder stofzuigen, vriezer ontdooien etc etc op.
In de zomermaanden ben ik ook nog 2 tot 3 uren kwijt aan de tuin.

Selka

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:52

Yonker, ook dat heb ik al toegelicht ;) Wij hebben de paarden aan huis en als vriend voert of iets anders doet op het erf dan doet hij dat ook in een hemd... Ik krijg hem niet uit die stomme hemden. Geloof mij ik zou liever truien wassen want die hoef je niet te strijken ;) Daarom heb ik vaak 8 tot 9 hemden in de was.

Bedankt simongek. Mijn oma zou een rolberoerte krijgen van alle bokkers die het allemaal bij elkaar gooien haha. Zij wast heel veel ook al is ze alleen maar vanuit vroeg scheid ze alles en ook bijna alles op een ander programma.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:52

StillAngel schreef:
blokje schreef:

Doen wij ook altijd. Je wil je hoofd toch niet afdrogen met iets waar je de dag ervoor je kont ook mee afgedroogd hebt.

Ik snap dat het idee vies is, maar als je kont nog niet goed schoon is na het douchen doe je toch ook wat fout? Dus als het schoon is verschilt het weinig van een andere huidplooi.

Nou alles wordt gewassen maar de handdoek gaat daarna mooi in de was. Douche niet dagelijks. Vind een schone handdoek na elke douche geen overbodige luxe

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:54

Selka schreef:
Yonker, ook dat heb ik al toegelicht ;) Wij hebben de paarden aan huis en als vriend voert of iets anders doet op het erf dan doet hij dat ook in een hemd... Ik krijg hem niet uit die stomme hemden. Geloof mij ik zou liever truien wassen want die hoef je niet te strijken ;) Daarom heb ik vaak 8 tot 9 hemden in de was.

Bedankt simongek. Mijn oma zou een rolberoerte krijgen van alle bokkers die het allemaal bij elkaar gooien haha. Zij wast heel veel ook al is ze alleen maar vanuit vroeg scheid ze alles en ook bijna alles op een ander programma.

Maar mijn zoontje heeft ook bijv. Truitjes zwart wit gestreept. Als je die bij donkere jeans gooit knappen die witte vlakken er niet van op.

Hoe doen de mensen dat dan die alles bij elkaar donderen.?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:57

Ik doe lichte en donker was apart.
Verder niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:16

Ik ook donker en licht apart, maar gooi wel rood bij zwart soms. Maar ik houd van zwarte kleding dus das easy :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:22

Ik gooi gerust rood bij wit en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zwart/grijs gaat ook gewoon bij wit. Alleen hele maagdelijk witte jurkjes of overhemden die echt zo moeten blijven wil ik nog wel eens apart wassen, maar dat gebeurt zo weinig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:25

Mijn vriend doet alles bij elkaar (ook onderbroeken) op 30 of 40 graden met bontwasmiddel. Ik snap dat niet.
We wonen nu nog niet samen, maar zodra we samenwonen ga ik de was op mijn manier doen :)

Ik was niet veel (handdoeken meer dan een keer gebruik en ook bedden niet elke week schoon := ) maar ik doe:

- donkere was op 30 of 40 graden (met speciaal wasmiddel)
- bonte was op 30 of 40 graden
- handdoeken + ondergoed op 90 graden (soms 60)
- beddengoed op 60 of 90 graden met witwasmiddel

Dan nog bij vuile was wat soda.
En in plaats van wasverzachter gebruik ik schoonmaakazijn.
Heb die tip eens ergens gelezen en toen geprobeerd, beviel goed dus is nu standaard :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:49

simongek schreef:
Maar mijn zoontje heeft ook bijv. Truitjes zwart wit gestreept. Als je die bij donkere jeans gooit knappen die witte vlakken er niet van op.

Hoe doen de mensen dat dan die alles bij elkaar donderen.?

Ik pak het probleem aan bij de bron en koop geen zwart/witte truitjes :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 17:50

Daar ben ik ernstig in gefaald :') .
Ik heb zoveel ruitjes bloesjes dat ik er een winkel mee kan beginnen :')

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:03

simongek schreef:
Selka schreef:
Hoe kunnen Bokkers geen 12 wassen per week hebben? Wij hebben met zijn 2tjes dat ook wel hoor.

- 3 wassen voor overhemden van vriend.
*Wit
*Blauw
*Bont
- 4 wassen voor handdoeken en ondergoed
- 1 was spijkerbroeken
- 2 wassen truien
- 1 was beddengoed
- 1 was paardengoed
- 1 was overig (jurkjes, sjaals, shirts etc.)

Overigens willen wij de wasmachine gaan voorzien van regenwater maar dat is een heel project en heeft door een grote verbouwing een lagere prioriteit gekregen.

Stozuigen: 2x per week / robot doet boven + beneden dagelijks om en om.
Stoffen: 2x per week voor het stofzuigen
Dweilen: Om de week ivm behoud vloer
Badkamer: wekelijks grondig (alle tegeltjes dus)
Toilet: 2x per week zowel boven als beneden
Keuken: aanrecht + fornuis dagelijks na het koken
Strijken: 1x per week
Ramen: uhhh :o Daar heb ik toch een hekel aan. 2x per jaar?

Ik snap het scheiden wel.

Doe ik ook met bijv. Bonte was 40 gr en bonte was 30gr.

Witte was 40gr maar ook handdoeken en beddengoed op 60 of 90 graden.

Rose en lichtblauw was ik ook apart. Zal er niet veel mooier op worden als je dat bij donkerblauw en zwart gooit. :+

Haha ik scheid dus echt helemaal niks. Alles gaat in 1 was op 40 gr. Behalve handdoeken en beddegoed, dat gaat hier op hogere temperatuur. Ik heb voor 2 personen meestal 1 a 2 wassen per wk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:08

Maar 30 en 40 graden scheiden dat is toch overdreven? Iets wat op 40 kan, kan ook op 30 en vice versa..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:14

Relaxed schreef:
Maar 30 en 40 graden scheiden dat is toch overdreven? Iets wat op 40 kan, kan ook op 30 en vice versa..

Ik heb diverse truien en vesten waarin ook max 30 graden staat. Die doe ik dus niet op 40.

Vieze Spijkerbroeken worden niet schoon op 30 dus die moeten op 40 met vlekkenmiddel mochten de knieen erg vies zijb van in het gras spelen bijv.

Ik heb ook echt heel veel streepjes en geruite blousjes etc. Die gaan niet op 40 tussen de donkere broeken etc

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:16

Emmaa_ schreef:
Ik gooi gerust rood bij wit en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zwart/grijs gaat ook gewoon bij wit. Alleen hele maagdelijk witte jurkjes of overhemden die echt zo moeten blijven wil ik nog wel eens apart wassen, maar dat gebeurt zo weinig.

Mijn oma deed 1x pw bij ons de was. Mijn ouders werkten in hun eigen bedrijf dus weinig tijd.

Gek werd ik ervan. Had je weer een roze shirt omdat oma rood bij wit had gegooid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:24

simongek schreef:
Relaxed schreef:

Ik heb diverse truien en vesten waarin ook max 30 graden staat. Die doe ik dus niet op 40.

Vieze Spijkerbroeken worden niet schoon op 30 dus die moeten op 40 met vlekkenmiddel mochten de knieen erg vies zijb van in het gras spelen bijv.

Ik heb ook echt heel veel streepjes en geruite blousjes etc. Die gaan niet op 40 tussen de donkere broeken etc

Je hoeft niet alles geloven wat er staat. De meeste kleding kun je ook prima op 40 graden wassen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:40

[/quote]

Ik heb ook echt heel veel streepjes en geruite blousjes etc. Die gaan niet op 40 tussen de donkere broeken etc[/quote]
Je hoeft niet alles geloven wat er staat. De meeste kleding kun je ook prima op 40 graden wassen.[/quote]

Ga de gok toch maar niet nemen. Vind ik beetje zonde van mijn dure spullen.

Gooi kleding ook nooit in de droger

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:51

Yonker schreef:
Ik vraag me echt af hoe mensen zoveel tijd hebben om te schoonmaken.... Ik werk 40 uur, probeer minimaal 1 keer te sporten, 2 keer te paardrijden en wil ook nog sociaal doen. En ik vind het ook wel eens lekker om op de bank te zitten :=

Ik werk niet (afgekeurd) maar leef ook niet voor een zo schoon mogelijk huis.
Het helpt wel om de schoenen in de gang uit te doen en een handdoek klaar te hebben liggen voor de hond als het nat weer is.
Maar als we naar het park of bos zijn geweest en zijn onderste helft is zwart of een modderplakkaat dan neem ik hem eerst aangelijnd en wel mee naar de badkamer of keuken om hem ff uit te spoelen en daarna af te drogen.
Dat scheelt ook veel vuil in huis en dan hoeft er hooguit ff gedweild te worden als de hond weer helemaal opgedroogd is. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:59

sureido schreef:
Ik weet niet waar de honden zitten van de mensen die een keer stofzuigen met een hond, maar wij hadden witte tegels en een zwarte hond (rottweiler) en geloof me dan wil je dagelijks stofzuigen als ne ziet hoe smerig het eigenlijk is. :=

antracieteiken laminaat en een beige met witte Shih Tzu.
Verliest dus vrijwel geen haar, wel zand etc wat in de vacht blijft hangen.
De kat is een kortharige lapjeskat (zwart-oranje-wit).
Beiden komen overal in huis behalve badkamer, toilet en kelder.
Op de vloer zie je vrij weinig liggen, maar ik leef niet om het huis spik en span te houden dus ben erg blij met de vloer en wanneer het wel zodanig vies oogt gaat er tussendoor een bezem en evt dweil overheen.
En standaard wanneer er visite komt (wat niet zo vaak is aangezien ik een halve kluizenaar ben) ff de bezem over de vloer, een lapje over de tafel en banken en een lapje langs de wc.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:05

ik heb witte was waar ik ook grijze dingen in doe. dan bonte was en de handdoeken en beddengoed gaan apart. wolwas spaar ik op. rode dingen kunnen ook goed bij zwart want als het afgeeft zie je het niet. zelf weinig rode dingen. beddengoed wordt 1x in 2 weken verschoond. stofzuigen doe ik iedere dag, afstoffen 1x per week, dweilen 2x per week.
ramen binnen en buiten 2x per jaar ofzo :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:10

san4nie schreef:
Toen ik nog in een klein appartementje woonde bracht ik mijn beddengoed ook naar mijn moeder. Soms vies, maar ook vaak schoon en dan daar even in de droger. Scheelde veel werk.

Volgens mij is het voor bijna geen 1 vloer goed om zo vaak te dweilen trouwens.

Wat gebruiken jullie dan als schoonmaakmiddel? Of, waarmee/ hoe maak je schoon?

Allesreiniger voor zo'n beetje alles, badkamerspray voor badkamer en toilet en eens in de zoveel tijd dweil ik met een sopje met schoonmaakazijn om de overtollige zeepresten van de vloer te halen (zo heel af en toe schuimt de vloer wat als er vocht op komt dus dan ff met schoonmaakazijn).
De hulp (vanuit de WMO) heeft een gruwelijke hekel aan schoonmaakazijn en vertikt het echt om daarmee schoon te maken, anders hadden we alles met schoonmaakazijn schoongemaakt.
Ik gebruik de schoonmaakazijn overigens ook als ik de wasmachine eens leeg op kookwas draai en als wasverzachter voor de schoonmaakdoekjes/handdoekenwas maar ook om de douchekop te ontkalken, waterkoker schoon te maken en toen ik nog een senseo had deed ik die ook eens in de zoveel tijd ermee. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:12

Ik vind het bijzonder dat mensen gaan schoonmaken of opruimen wanneer er bezoek komt. Dan schaam je je in mijn optiek gewoon voor je eigen zooi en vuil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:14

benangelique schreef:
Ik vind het bijzonder dat mensen gaan schoonmaken of opruimen wanneer er bezoek komt. Dan schaam je je in mijn optiek gewoon voor je eigen zooi en vuil..

Nou ja.. Ons huis is zo netjes als wij het graag willen doordeweeks. Maar het wordt wel eens een rommeltje, aangezien we het allebei druk hebben en niet zo graag schoonmaken. Als er dan bezoek komt maak ik in ieder geval even een rondje om te zorgen dat alles er mooi bij staat, heeft niks met schamen te maken maar wel met dat ik mijn vrienden graag ontvang in een opgeruimd en netjes huis.

Ik maak schoon met allesreiniger, schoonmaakazijn en baking soda. Allesreiniger probeer ik niet al te veel te pakken, azijn werkt minstens even goed en is beter voor het milieu oa.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:19

Of je gunt je visite gewoon een beetje een nette zitplek. :)
Mijn bank en tafel etc zijn echt niet vies/stoffig maar er ligt weleens wat kattenhaar op dus ja daar gaat ff een vochtig lapje langs net zoals ik het prettig vind als de visite op een schone wc kan.
En als ik dan toch al bezig ben kan toch ook de bezem ff langs de vloer, bij elkaar ben ik dan mss een kwartiertje bezig.
En ja, dat doe ik ook als mijn moeder haar stevig verharende honden meeneemt en je binnen 10 minuten niks meer ziet vh schoonmaakwerk. :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:27

Ik ben echt héél schoon en opgeruimd in mijn huis, waardoor mensen die speciaal gaan soppen en ruimen wanneer ik kom. Van mij hoeft dat dus echt niet, niet mijn huis, niet mijn zooi. Ik stoor me er bij een ander ook echt niet aan