Samenwonen, wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:34

Ik heb samen met mijn vriend ons eerste huis gekocht toen we 11 maanden samen waren. We zijn pas een jaar later effectief in dat huis gaan samenwonen omdat de vorige eigenaars het dan nog een jaar huurden voordat ze in hun nieuwbouwwoning getrokken zijn. Ik had daarvoor nog niet op mijzelf gewoond of met iemand anders samen, ik woonde nog bij mijn ouders thuis. Hij ook. Ik had wel een ex die alleen woonde waar ik zowel doordeweeks en in de weekends veel verbleef, en een eigen kast met spullen enzo had, maar da's toch niet hetzelfde, die situatie was bij die ex eigenlijk zo goed als sinds dag 1 van samenzijn zo dat ik mijn spullen daar had liggen en half bij hem woonde.

Dus ja, wij hadden al een huis gekocht vòòr dat we 1 jaar samen waren en vòòr dat we al samengewoond hadden.

Ondertussen zijn we meer dan 7 jaar samen en we zitten nu al aan ons 2de koophuis.

BigOne

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:13

Maar ts, je kunt hem toch gewoon vragen of hij van plan is om alleen in de nieuwe woning te gaan wonen of dat hij het samenwonen weer aandurft, gewoon duidelijk zijn want anders loopt je relatie ook niet goed wanneer je dit soort basale zaken(imo) niet aan kunt kaarten.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:26

bigone schreef:
Maar ts, je kunt hem toch gewoon vragen of hij van plan is om alleen in de nieuwe woning te gaan wonen of dat hij het samenwonen weer aandurft, gewoon duidelijk zijn want anders loopt je relatie ook niet goed wanneer je dit soort basale zaken(imo) niet aan kunt kaarten.

Ja ik moet die drempel voor mezelf toch maar eens over := Want nu blijf ik speculeren en beren op de weg creeëren terwijl dat misschien niet eens nodig is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:49

Maar met het risico dat een dergelijke vraag iemand kan overrompelen en je een averechts effect krijgt. Iemand raakt in paniek en is weg. Dat vergeet je jezelf ook niet, vandaar mijn advies gewoon niet vragen maar rustig doorleven. Je merkt het vanzelf wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:03

karuna schreef:
Maar met het risico dat een dergelijke vraag iemand kan overrompelen en je een averechts effect krijgt. Iemand raakt in paniek en is weg. Dat vergeet je jezelf ook niet, vandaar mijn advies gewoon niet vragen maar rustig doorleven. Je merkt het vanzelf wel

Hallo, dit is toch een normale vraag wanneer je een relatie hebt ondanks zijn slechte eerdere ervaringen vind ik dat ts niet hoeft te boeten voor haar voorgangster en op een gewone vraag ook een gewoon antwoord mag verwachten. Wanneer je dit niet kunt vragen is er eigenlijk geen relatie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:06

Nou precies bigone. Lekker onvolwassen om te gaan hollen in plaats van een doodnormale vraag te kunnen beantwoorden.

Gewoon op de man afvragen of ie nog van plan was alleen te verhuizen of niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:13

Klopt dat het een gewone vraag is, maar een simpele vraag kan iemand helemaal over de zeik helpen. Gaan nadenken en besluiten. Nee het is te snel, help en je relatie is kapot. Zeker iemand die al heeft aangegeven het kalm aan te willen doen. Door ervaringen uit het verleden. Het is maar een advies. Kan voor mensen hetzelfde voelen als iemand die bang is voor honden en al eens is gebeten even vraagt op een hond te passen in zijn eentje.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 17:15

Selka schreef:
Nou precies bigone. Lekker onvolwassen om te gaan hollen in plaats van een doodnormale vraag te kunnen beantwoorden.

Mijn vraag zal ook niet de insteek hebben om gister nog te gaan hokken. Maar het kan best goed zijn om af te stemmen wat uberhaupt zijn plannen zijn. Dan kan hij bij wijze van vast aan het idee wennen, of weetikveel.

Mn gevoel zegt dat ik het wel moet gaan bespreken. Vind het alleen reuze spannend :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:23

Dat is het ook! Maar dat zijn de meeste belangrijke besluiten in een mensenleven :) Zet m op!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:29

Amethyst_ schreef:
Selka schreef:

Mijn vraag zal ook niet de insteek hebben om gister nog te gaan hokken. Maar het kan best goed zijn om af te stemmen wat uberhaupt zijn plannen zijn. Dan kan hij bij wijze van vast aan het idee wennen, of weetikveel.

Mn gevoel zegt dat ik het wel moet gaan bespreken. Vind het alleen reuze spannend :=

Goed zo, niets mis mee om te vragen of hij samenwonen in de toekomst als optie ziet, doodgewone vraag. En misschien niet meteen vergelijkbaar maar zo gaat het ook wel eens met de kinderwens, vrouw of man vraagt of er in de toekomst kids komen, partner zegt dat hij/zij daar over na moet denken en dan kun je wanneer het zover is op zoek naar een andere partner omdat ze eigenlijk niet willen. Gewoon duidelijk zijn is de redding of ondergang van relaties maar in een relatie moet je wel alles aan elkaar kunnen vragen. Word een eenzaam gedoe anders.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:00

Wij waren op het moment dat we ons 1e huis kochten op zoek naar een huurwoning, ik kan mij bijgod niet meer herinneren wie daar het eerst mee afgekomen is van ons. Maar het kopen was toch wel net iets anders, daar kwam m'n vriend mee af. Hij vroeg het heel voorzichtig, maar mocht ik dat te vroeg gevonden hebben, had dat toch helemaal niet einde relatie moeten betekenen. Gewoon polsen wanneer de ander zich daar aan toe ziet zijn, als het nu nog niet is, no problem dan doen we gewoon nog even verder zoals het is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-26 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:04

Ik was net geen jaar samen met mijn ex toen we een huis kochten, en bijn anderhalf jaar samen toen we erin trokken.

Hebben het hele huis verbouwd, terwijl we er woonden, met de bijkomende stress en het gezeur. En uiteindelijk had hij "twijfels" maar achteraf gehoord gewoon andere meiden
Na een hoop gezeur heen en weer (ik weet het niet etc. etc.), heb ik mijn spullen gepakt en ben ik naar mijn vader gegaan, heb kort daarna mijn katten en konijn opgehaald. En na veel te lange tijd was het eindelijk geregeld dat ik niet meer aansprakelijk was voor het huis, en had ik al met al heel erg veel geld weggegooid. :x

Achteraf had ik het nooit moeten doen, zo snel en ook nog eens zo'n project, maar hij was zo verliefd op het huis en ik wilde ook graag op mezelf en het was ook een mooie wijk etc. Ook was hij 5 jaar jonger, en als ik er nu op terug kijk was het verschil eigenlijk gewoon te groot.

Nu woon ik nog bij mijn vader, eerst maar eens gaan sparen en verder zie ik het wel. Als ik nu iemand tegen het lijf loop, en dat is leuk en hij heeft een eigen plek sluit ik ook niet uit dat ik er zo op korte termijn een keer bij in trek. Maar samen iets kopen dat doe ik even niet meer, dan huur ik wel wat voor mezelf. :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:18

Wij waren na 3 weken verkering onafscheidelijk.
Na een jaar hebben we een huis gekocht. Hier konden we een half jaar later in.
In februari zijn we 22 jaar samen, waarvan 19 jaar getrouwd.

Ik zou wel vragen hoe je vriend de toekomst ziet.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 17:30

Kaitlyn schreef:
Ik was net geen jaar samen met mijn ex toen we een huis kochten, en bijn anderhalf jaar samen toen we erin trokken.

Hebben het hele huis verbouwd, terwijl we er woonden, met de bijkomende stress en het gezeur. En uiteindelijk had hij "twijfels" maar achteraf gehoord gewoon andere meiden
Na een hoop gezeur heen en weer (ik weet het niet etc. etc.), heb ik mijn spullen gepakt en ben ik naar mijn vader gegaan, heb kort daarna mijn katten en konijn opgehaald. En na veel te lange tijd was het eindelijk geregeld dat ik niet meer aansprakelijk was voor het huis, en had ik al met al heel erg veel geld weggegooid. :x

Achteraf had ik het nooit moeten doen, zo snel en ook nog eens zo'n project, maar hij was zo verliefd op het huis en ik wilde ook graag op mezelf en het was ook een mooie wijk etc. Ook was hij 5 jaar jonger, en als ik er nu op terug kijk was het verschil eigenlijk gewoon te groot.

Nu woon ik nog bij mijn vader, eerst maar eens gaan sparen en verder zie ik het wel. Als ik nu iemand tegen het lijf loop, en dat is leuk en hij heeft een eigen plek sluit ik ook niet uit dat ik er zo op korte termijn een keer bij in trek. Maar samen iets kopen dat doe ik even niet meer, dan huur ik wel wat voor mezelf. :+

Dat snap ik heel goed met zo'n ervaring. Dat maakt mij ook wel voorzichtig denk ik. Ik woon nu heel fijn en zou het zonde vinden om dat op te geven als hij er bijvoorbeeld niet volledig achter staat. Daarom heb ik ook niet perse haast.

En nee nog niet besproken, ik durfde niet zo goed :') Afgelopen weekend was ik jarig, toen kwam hij met een meeeeeeega bos rozen. Helemaal blij mee en vond het best wel een cadeau. Komt hij er eind van de avond mee dat hij de ring wil betalen die ik met haar van mijn overleden merrie wilde laten maken. :+: Geeft me rust, heb door zulke dingen ook minder bevestiging tussendoor nodig. Hij bewijst keer op keer zelf wel weer dat het wel goed zit :+:

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:00

Ik zou het er inderdaad gewoon over hebben ts, je hoeft het niet eens te "vragen" maar bespreekbaar maken is al genoeg toch?

Met m'n ex ging ik na een jaar zoiets samenwonen, en een spijt dat ik had :+
Toen pas kwam ik er echt achter hoe beknelt ik eigenlijk zat.

Bij m'n man ben ik na 5 maanden samen gaan wonen, maar dat was ook omdat ik zwanger was, en het dan gewoon veel praktischer was.
Dit was vanaf het begin af aan ook gewoon "goed"

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:22

Nou ik weet inmiddels wel iets meer!

Ik weet dat hij wel in aanmerking komt voor een hypotheek maar nog niet genoeg eigen kapitaal heeft. Dat kan nog wel een jaar of 2 of duren. In tussentijds wil hij niet nog naar een andere huurwoning. Wel zitten wel al zowat samen te funda-en en bespreken we wat we wel en niet leuk vinden aan woningen.

Ik ben er inmiddels redelijk achter dat ik degene ben die voor 'problemen' zorgt. Als ik hem rechtstreeks er naar vraag krijg ik ook gewoon rechtstreeks antwoord. Dus ik moet gewoon met de billen bloot en nog laten weten hoe graag ik het zelf eigenlijk wil, en dat ik 2 jaar wel heel lang vindt duren. Dan kunnen we wellicht op zoek naar een middenweg.

To be continued :Y)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 19:30

Leuke update na een lange stilte; we gaan actief zoeken naar een leuke huurwoning! Dat gaat ongetwijfeld nog een tijd duren maar de kogel is door de kerk :D :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:34

We hadden anderhalfjaar een relatie volgens mij. Mijn vriend woonde wegens familie dingen al bijna een jaar bij mijn ouders (en mij) in. Maar we begonnen aardig op elkaars lip te zitten en ik miste het samenzijn ook. Er was altijd wel iemand.

Na een oproepje op facebook hadden we na 3 dagen al een huis <3 en inmiddels 3.5 jaar een relatie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:34

Amethyst_ schreef:
Leuke update na een lange stilte; we gaan actief zoeken naar een leuke huurwoning! Dat gaat ongetwijfeld nog een tijd duren maar de kogel is door de kerk :D :D

Super *\o/*

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 20:00

Kabayo schreef:
We hadden anderhalfjaar een relatie volgens mij. Mijn vriend woonde wegens familie dingen al bijna een jaar bij mijn ouders (en mij) in. Maar we begonnen aardig op elkaars lip te zitten en ik miste het samenzijn ook. Er was altijd wel iemand.

Na een oproepje op facebook hadden we na 3 dagen al een huis <3 en inmiddels 3.5 jaar een relatie.

Ja alleen in de weekenden begint me echt tegen te staan... Maar ben er achter nu dat vriend wilde wachten tot we gewoon echt open naar mekaar konden zijn. Ik vind dat heeel moeilijk maar dat was dan dus dit weekend.

Ook echt al details besproken hoe we het voor ons zien enz. Werk en huur opzeggen enzo. Ik verhuis best wel een eindje, is een uur met de auto. Ik woon nu 16 jaar in dezelfde plaats en hele leven zelfde provincie dus ik ga vast een beetje heimwee krijgen :+. Maar oooo ik heb er zo zin in!

Binnen 3 dagen is wel mega snel haha. Ik denk niet dat het voor ons zo snel zal gaan... Morgen gaat vriend op een huisje reageren. Ben benieuwd..