Hetero, homo, lesbisch, bisexueel, etc, hoe weet je het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:29

Eske_B schreef:
Maar hoe werkt het romantisch/seksueel met verschillende geslachten dan? Voor mij staat dat niet los, dus wat is het romantische deel :o?

Ik word verliefd op vrouwen maar niet op mannen (dus homoromantisch) maar ik vind seks met zowel met mannen als vrouwen fijn (dus biseksueel). Dus op die manier zit daar verschil in

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:31

Het is inderdaad niet grappig. Neem nu een van mijn zwagers, die snapt het oprecht niet. Kwam ik met een vrouw op een verjaardag, prima. Vervolgens met een man, was bizar.

Toch weet ik 99,99% zeker dat ie geen fobie heeft. Soms begrijpen/(geloven) mensen het echt niet. Dit geldt overigens net zo voor vrouwen.

Lieffiefi

Re: Hetero, homo, lesbisch, bisexueel, etc, hoe weet je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:39

Je voelt wat je voelt. Daar heeft niemand iets mee te maken zolang jij gelukkig bent.
Maar zo sta ik erin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:40

Ik geloof ook echt wel dat het meestal niet eens verkeerd bedoeld is. Maar mensen geloven het idd gewoon niet. En de (onbewuste) homofobie is wel echt reëel. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:41

Ailill schreef:
Het is inderdaad niet grappig. Neem nu een van mijn zwagers, die snapt het oprecht niet. Kwam ik met een vrouw op een verjaardag, prima. Vervolgens met een man, was bizar.

Toch weet ik 99,99% zeker dat ie geen fobie heeft. Soms begrijpen/(geloven) mensen het echt niet. Dit geldt overigens net zo voor vrouwen.

En een open gesprek waarbij hij vragen mag stellen werkt niet? Hoe veel jaar is hij inmiddels je zwager trouwens, want het lijkt me toch dat het op een gegeven moment "gewoon" wordt voor de mensen die je kennen? Nou bedoel ik trouwens niet te zeggen van; "Goh, als je elke week een ander hebt dan went het wel", maar iemand die al even in de familie mee gaat zou je toch van zeggen dat het "went"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:35

theadora99 schreef:
Lente schreef:
Maar dan weet ik nog niet hoe het heet als je op vrouwen en transvrouwen valt :+

Gewoon lesbisch. Als in: transvrouwen zijn ook vrouwen :')

Edit: amado: great Minds think alike, hahaha

Great dan klopt het stempeltje dat ik mezelf heb gegeven.
Officieel ben ik dan homoseksueel homoromantisch cisgender met non-binaire neigingen :))

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:36

Lente schreef:
theadora99 schreef:

Officieel ben ik dan homoseksueel homoromantisch cisgender met non-binaire neigingen :))

Ik vind non-binaire neigingen wel een beetje gek klinken hahaha, maar ik snap wat je bedoelt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:37

Dioxide schreef:
Ailill schreef:

En een open gesprek waarbij hij vragen mag stellen werkt niet? Hoe veel jaar is hij inmiddels je zwager trouwens, want het lijkt me toch dat het op een gegeven moment "gewoon" wordt voor de mensen die je kennen? Nou bedoel ik trouwens niet te zeggen van; "Goh, als je elke week een ander hebt dan went het wel", maar iemand die al even in de familie mee gaat zou je toch van zeggen dat het "went"?
In die ruim 16 jaar dat hij een relatie met een van mijn zussen heeft hebben we nooit zo'n gesprek gehad. Ik probeerde verschillende aanvliegroutes, weinig tot geen succes. Ruim 5 jaar met een vrouw was volkomen normaal, vlak daarna zo'n zelfde periode met een man was geheel iets anders. Meestal eindigde ik het gesprek met de wedervraag: "Hoe weet jij dat je niet bi/gay bent, heb je weleens iets met een man gedaan?" vervolgens een knipoog en dan liep ik, toch met wat frustratie, meestal weg :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:38

theadora99 schreef:
Lente schreef:

Ik vind non-binaire neigingen wel een beetje gek klinken hahaha, maar ik snap wat je bedoelt.
Ach, als het beestje maar een naam heeft toch :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:39

Ja ik voel me geen man maar ook niet altijd een vrouw. Beetje richting non-binair dus maar vrouw genoeg om niet het idee te hebben dat ik daar wat mee moet of dat ik me goed voel bij "onpeilbaar" zijn.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:43

Ja ik snapte wat je bedoelt, niet onaardig bedoeld ofzo! Maar ik kijk te veel series waar ze het hebben over “narcistische neigingen” etc en waar neigingen vaak negatief zijn (psychopaten enzo). Dus het woord neigingen heeft bij mij een negatieve bijsmaak. Maar gender is ook een spectrum he, je hebt man-vrouw en alles daar tussenin. Net als seksualiteit, naast man/vrouw of 50/50 is er ook nog geel kort door de bocht 75/25.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:43

Lente schreef:
theadora99 schreef:

Een stempeltje die je aan jezelf geeft klopt toch altijd? :)

Iemand heeft mij het verschil tussen bi en pan uitgelegd als pan valt op alle geslachten, bi op twee. Meestal is dat man en vrouw want die komen het meest voor, maar dat kunnen iedere willekeurige twee geslachten zijn.

Persoonlijk vind ik de term pan niet fijn klinken dus noem ik mezelf bi, terwijl het officieel pan zou heten. En ik ken wel meer mensen die dat zo zien. Het belangrijkst daarin is denk ik dat je je prettig voelt bij eigen gekozen labels.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:46

Ik snap nooit zo goed waarom mensen er zo graag een label aan willen hangen x). Ik wordt verliefd op wie ik verliefd wordt, hoeft van mij niet perse een label aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:53

theadora99 schreef:
Ja ik snapte wat je bedoelt, niet onaardig bedoeld ofzo! Maar ik kijk te veel series waar ze het hebben over “narcistische neigingen” etc en waar neigingen vaak negatief zijn (psychopaten enzo). Dus het woord neigingen heeft bij mij een negatieve bijsmaak. Maar gender is ook een spectrum he, je hebt man-vrouw en alles daar tussenin. Net als seksualiteit, naast man/vrouw of 50/50 is er ook nog geel kort door de bocht 75/25.

Narcistische neigingen is sowieso stom. :))

Maar inderdaad! Voor mij positief in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:57

Ailill schreef:

:j en we noemen het; mens.
Ik heb werkelijk niets met al die labeltjes. Alsof het hip is om maar zoveel mogelijk en zo moeilijk mogelijke termen te sparen en op jezelf te plakken.
Je bent een mens en valt, al dan niet, op een ander mens en wil daar wel of niet vanalles mee doen. Nou, doe je ding. Of vooral niet natuurlijk. En of je nou voor één, twee of weetikveel hoeveel teams wil spelen of hoe vaak je ook wil wisselen, dikke prima, geniet van je leven!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-18 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:59

Kasmir schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen er zo graag een label aan willen hangen x). Ik wordt verliefd op wie ik verliefd wordt, hoeft van mij niet perse een label aan.

Klopt. Maar voor sommige mensen geeft het houvast.

Hebben nonhet mensen hier ook dat altijd gevraagd wordt of je al een vriend hebt? Dat de rest vd wereld zo ontzettend heteronormatief is, dat er altijd vanuit gegaan wordt dat je een veiend hebt? Kan me daar (zonder relatie uberhaupt) zo aan irriteren. Ook als ze het vragen aan mensen die hetero zijn. Ugh

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:13

Anoniem schreef:
Ailill schreef:

:j en we noemen het; mens.
Ik heb werkelijk niets met al die labeltjes. Alsof het hip is om maar zoveel mogelijk en zo moeilijk mogelijke termen te sparen en op jezelf te plakken.
Je bent een mens en valt, al dan niet, op een ander mens en wil daar wel of niet vanalles mee doen. Nou, doe je ding. Of vooral niet natuurlijk. En of je nou voor één, twee of weetikveel hoeveel teams wil spelen of hoe vaak je ook wil wisselen, dikke prima, geniet van je leven!
Dit dus inderdaad :j

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:17

Voor mij (vrouw) was dat heel gemakkelijk. Ik vind mannen totaal NIET aantrekkelijk. En vrouwen wel :D Ik kan ook veeeel beter omgaan met vrouwen dan met mannen. tjha….ik weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven, maar het voelt voor mij gewoon natuurlijk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:48

Grappig ik vind de labels vaak wat irritant, voelt een beetje als in een hokje gepropt waar je eigenlijk ook niet meer uit mag want je hoort in dat hokje.

Oh ja de vraag of ik een vriend heb krijg ik geregeld inderdaad. Kan me er niet zo aan storen, over het algemeen is hetero nu eenmaal de standaard en denken mensen niet zo na over dat het ook anders kan. Afhankelijk van wie het vraagt zeg ik alleen 'nee' of licht ik ook nog toe dat zodra ze een piemel hebben ik er niet wild van wordt :P
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 03-11-18 00:51, in het totaal 2 keer bewerkt

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:49

Ik ben zelf biseksueel. Ik kwam hier achter toen ik is een keer in de bus zat en een meisje zacht, en die vond ik zoo leuk! Ik vertelde het een vriendin die ook bi is. Ik heb ook nog steeds regelmatig girl (en boy) crushes, dus voor mij is het nu vrij duidelijk, maar het kan nog altijd veranderen, ik ben immers nog maar 16

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:42

Ik denk dat labels makkelijker zijn als je zelf 100% zeker bent van "wat je bent". :)
Vind het zelf erg lastig ook hoor, maargoed, ik vind het prima als mensen er een sticker op plakken dat ik lesbisch ben omdat ik een relatie heb met een vrouw. Toen ik vrijgezel was vond ik dat lastiger.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:35

Ik voel het niet als in een hokje gepropt maar gewoon een makkelijke naam om mijn situatie heel snel uit te leggen haha.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:38

Witchcraft schreef:
Ik voel het niet als in een hokje gepropt maar gewoon een makkelijke naam om mijn situatie heel snel uit te leggen haha.

Dit ja. En om makkelijker mensen te vinden die "hetzelfde" zijn. Door labels/namen heb je makkelijker mogelijkheden om te ontdekken dat je niet alleen bent en dat er meer mensen zoals jij zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:01

Wat een fijn topic! Ik leef zelf makkelijk in mijn eigen hoofd in mijn LHBT+ wereldje, maar in mijn directe omgeving heb ik niet zomaar aanspraak met (Nederlandse) LHBT-ers, dit is dus erg prettig te lezen. Niet zo het gevoel dat je er alleen voor staat ofzo.

Ik ben zelf bi, en denk dat ik ergens op het aseksuele spectrum val richting demiseksueel, misschien ook demiromantisch. Gender identiteit is een dik vraagteken. Heb mij nooit man gevoeld, maar vrouw vind ik een woord dat ook niet helemaal past. Komt misschien ook wel omdat ik nu op het punt zit dat 'meisje' een te jonge omschrijving is en 'vrouw' oud aanvoelt :') (excuus aan alle vrouwen)

Hoe ik het wist? Ik passeerde een dame op het station waar ik me, tot mijn verassing, tot aangetrokken voelde. Sindsdien ben ik me gaan oriënteren. Heb het overigens voor mezelf nog niet helemaal geaccepteerd. Merk toch dat ik het in mijn hoofd wel op een rijtje heb, maar het naar buiten brengen nog lastig vind

Wat betreft pan en bi, ik zeg altijd dat bi betekent "valt op twee of meer genders" en pan betekend "valt op mensen ongeacht het gender". Het verschil zit hem in dat bi mensen wel een voorkeur hebben en pan mensen niet (heb ik me laten vertellen). Zijn hier trouwens ook poly mensen?

Wat betreft labels, idd wat net al gezegd is het geeft houvast, maar ik denk dat het ook duidelijkheid of iets geeft naar mensen buiten de gemeenschap. Wat je vaak ziet is het argument "vroeger waren er nog geen x mensen, het is dus een mode iets" terwijl we vroeger de benamingen nog niet hadden. Ik denk dat dat wel aangeeft dat labels niet perse slecht zijn

Ik lees lekker mee :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:23

Witchcraft schreef:

Same. Seksualiteit is een spectrum. Ik ben biseksueel maar soms voel ik mij lesbi en soms meer hetero. Die periodes duren soms maanden. Soms denk ik wel eens: ben ik wel echt bi? En dan opeens sla ik weer om en vraag mij af of ik wel op mannen val
Verder ben ik nog opzoek naar hoe monogaam ik ben. Ik ben heel erg geïnteresseerd in polygamie en ik zou het best willen proberen. Ik zou het liever met een vrouw willen proberen dan met een man. Ik ben denk ik wel van nature monogaam, maar met extreem veel interesse in polygamie. Ik vind het een hele mooie vorm van liefde maar als het er op aankomt, eindig ik het liefst in een monogame relatie met een man. De reden is simpel: wil kinderen. Ondanks dat stel ik iets anders niet uit. Verwarrend hè