Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:57

kwita schreef:
anno 1979:
Bij ons rookte de kleuter juf nog op het plein in de pauze!

Bij mij rookte ook de juffen op het schoolplein voor de ingang van de school. We hadden alleen maar juffen, geen meesters.

Op de middelbare school rookten leraren en leerlingen ook op het plein. Pas mijn laatste jaar (2014/2015) was er een rookverbod op het plein.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:04

Tsja, ik ben van 2001, dat is weer een stukje later dan de meesten hier xD. Maar dat betekend trouwens niet dat ik niet weet wat een videoband is en wat een potlood en een cassettebandje met elkaar en maken hebben. En wij hebben thuis nog steeds een platenspeler, naast een cd speler, dat wel. Maar wat ik dus nog net heb meegemaakt is de aanslag op de twintowers.. En ik weet nog dat mijn broer en zus mijn vader vertelde over WhatsApp en dat mijn vader toen ongelovig zei: 'En dat is helemaal gratis?!' Oh ja en dat ik stiekem mijn vaders Nokia(zo'n baksteen) probeerde te pakken als hij hem tijdens het eten op tafel had liggen om Snake te spelen. En dat ik Pinball en Mijnenveger op de pc speelde als de wifi het weer eens niet deed en toen ik nog iets kleiner was Putt-Putt. En ik weet nog dat ze bij een buurmeisje een iPad kregen, nou dat was de bom hoor. En dat we toen onze eigen huizen op maps opzochten en dat ik het toen toch vreemd vond dat mijn huis zo maar te zien was op het Internet.

Tivoli

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:14

Google earth <3 ^^^

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:23

Oh, nostalgie <3
Toen ik klein was had je maar twee Nederlandse zenders en had niet eens iedereen een kleuren tv. Was al heisa over een NL3. En dan later Sky en MTV. Dat was zó hip.
Was straaljaloers op kinderen die een Polly fiets hadden, want die had leuke kleurtjes en daar stond een paardje op. Er was trouwens nog niet eens een Penny. Of Ponyclub. Je had alleen de Paard&Pony. Op de manege vreselijk stoer zijn met mijn cap en rubber laarzen met manege sticker erop.
In de bus kocht je kaartjes en de conducteur in de trein knipte nog echte gaten in je treinkaartje. De eerste strippenkaarten vond ik vreselijk, duurde wel even voor ik die door had.
Telefooncellen met kwartjes. Later kwamen er telefoonkaarten, heb die nog eens gespaard ook. :o
Huistelefoons met een draaischijf.

Inderdaad waren er eind jaren 70 al videorecorders. Mijn vader kocht er eentje en de banden kosten iets van 50, 60 gulden. Leeg! Vond dat al een bizarre uitvinding. :D

SRV wagens die buitengaats aan huis kwamen; miniwinkels op wieltjes.

Heb de hele opkomst van computers en spellen nog meegemaakt. Eerste PC's, die moest je opstarten met 101 commando's en wisselende floppy discs. Of die Commodore 64 met een cassettebandje. Pong. Pac-Man. Atari, Nintendo 8 bits. Philips had ook nog een soort ding. O, ja, en die kleine spelletjes; donkeykong en zo.
Dat de Rubics Kubus hip was. En ik oud genoeg om 'm op te kunnen lossen.
Dat mijn vader een hele dure computer aanschafte. Zat wel iets van 5 GB op! _O-
Voor de tijd van email moest er gefaxt worden. Op het postkantoor!

In mijn middelbare school tijd had je binnen een rookkantine. Voor de leerlingen. En voor de kleintjes met Sinterklaas sigaretten van chocola.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 18:27

O ja, chocoladesigaretten! Wat vreselijk fout was dat eigenlijk... maar wij vonden het normaal. Tegen sinterklaas is het vaak waterkoud buiten, dan kon je mooi "rook" uitademen. :)

Ik kreeg ze nooit thuis in mijn schoen. (Wel op school, stel je voor!) Mijn opa van vaderskant is aan kanker gestorven en mijn vader vond die dingen niet zo'n goed idee. In 1990 was dat nog een radicaal standpunt...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:37

Ik vergeet er nog een!!
Broodjes aan de videospeler voeren :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:41

Om het met Youp van 't Hek te zeggen: Zweuds weufeltje in de videëu, videëu naar de kleute...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:42

Het valt me op hoeveel dingen je vergeet.

Voor 5 cent kikkertjes halen bij de sigarenwinkel
De roze en blauwe strippenkaart
Guldens
Floppy's, walkman, discman
In het weekend naar de videotheek om video's te huren
Inbellen om te kunnen internetten volgens mij was ilse.nl toen een zoekmachine?
De angst dat alle computers zouden chrashen tijdens het millennium
De dood van Pim Fortuyn
Ik heb bij de Twin Towers gestaan
Zonder dak in de sneeuw zitten tijdens de verbouwing van het stadion van FC Utrecht
Mijn eerste mobiele telefoon toen ik naar de eerste klas ging, dat was er een van formaat afstandsbediening met antenne, vervolgens had ik er een die nog zwart wit was maar er zat een lopende panda screensaver op <3

Edit oja collectcalls maken naar random strangers vanuit de telefooncel :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 24-10-18 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:44

Ibbel schreef:
Om het met Youp van 't Hek te zeggen: Zweuds weufeltje in de videëu, videëu naar de kleute...

_O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:45

YellowCorn schreef:
En dat ik Pinball en Mijnenveger op de pc speelde als de wifi het weer eens niet deed en toen ik nog iets kleiner was Putt-Putt. .

Ik ook !!! Jaren later (in 2010 als ik me goed herinner) heb ik nog ergens gewerkt waar we afwisselend achter de pc zaten, ik en mijn collega's waren bezig elkaars pinball record te verbreken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:46

Oh ja de wegenkaarten. Van elke stad waar je veel kwam had je er een. En van heel Nederland voor de juiste snelwegen natuurlijk. En de telefoonnummers inderdaad. Vroeger was Nieuwegein 03402, dat werd later 030-60.... En foto's uiteraard op fotorolletjes die je moest laten ontwikkelen. De negatieven moest je goed bewaren want anders kon je niet nabestellen. De eerste Game boy had ik ook, met Tetris erop. Er waren ook losse spelcomputertjes met 1 spelletje zoals Donkey kong. Ja die Fisher price kassa ken ik ook nog! Net als de viewmaster! Zo'n ding waar je doorheen keek en elke keer dat je op de knop drukte een ander plaatje kreeg.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:47

Oohw ja de vieuwmaster!!! Die was echt de bom bij ons vroeger, en dan ruzie maken om de plaatjes :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:48

Toen ik klein was, stond er gewoon een doos met DDT op een plank in de schuur (bedenk ik nu net...)
Heeft er tot vér in de jaren 70 gestaan, geen idee hoe mijn ouders dat ooit weggedaan hebben :=

Verder heb ik de hotpants en broeken met 'flares' natuurlijk meegemaakt.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:00

Toen ik klein was waren the A-team en The flying docters de programma’s om naar uit te kijken.
Stonden er bij verjaardagen en ander feestjes sigaretten op tafel.
Moest je naar de tv lopen als je van zender wilden veranderen. Al hoefde dat niet vaak omdat er maar drie zenders waren.
Had je nog tv omroepsters die je vertelden wat er op tv kwam en Loeki de leeuw.
Keek ik rond mijn 8e achterwerk uit de kast en keek ik uit naar de Storyteller op zondagochtend.
Keken we op vrijdagavond Medisch Centrum West en was Fort Boyard super spannend en hip.

Op de manage hadden alle paarden een zadelvormig nepbont dekje, was de frontriem gemaakt met twee kleuren tape die in driehoekjes erom heen zaten en hadden alle zadels een touwtjes singel.

Het ergste van allemaal; hadden we alleen maar hele dikke maanverband zonder vleugels. Een rondje rijden en het was een dikke prop geworden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:03

ooh en resque 911 was ook een tv programma en medisch centrum west

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:06

Cinnepin schreef:

Oh ja en Vrouwenvleugel!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:07

Laatste was overigens opgenomen toen ik eerste keer in lelystad woonde, op een lege etage in het ziekenhuis daar. Detail het bushokje werd voor de opnames altijd even weggehaald :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:09

ja vrouwenvleugel keek ik ook ja

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:10

Ibbel schreef:
Verder heb ik de hotpants en broeken met 'flares' natuurlijk meegemaakt.

ja die herinner ik me ook nog en telefoons met draaischijf met zo'n mysterieus knopje erop waarvan niemand de functie wist (we hadden maar 1 telefoon in huis, dus doorverbinden kon niet). Mijn vader zei altijd dat de politie zo mee kon luisteren :')

Toen ik al een aantal jaren voor de klas stond, kwamen er wel 5 computers de school binnen, met grote floppy's. Jaren later heb ik daar harde schijven in gebouwd, dat was me wat zeg. HET computerlokaal..... met 5 computers! Op de administratie kwam een kopieerapparaat i.p.v. de stencilmachine.

Schoolmelk op de lagere school: van die flesjes met lauwe half zure melk met een metalige dop, die moest je sparen voor de kindjes in Afrika. (nooit gesnapt wat die kindjes met die doppen moesten) :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:11

Aluminiumflessendoppen. Het aluminium was geld waard :D Reclycing avant la lettre

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:13

Twin towers daar heb ik nog bovenop het dak gestaan, dat was heel gaaf :o het voelde dan ook heel raar, bijna onwerkelijk om een paar jaar later op 11 september die beelden live op tv te zien.

De frontriemen met tape driehoekjes, wollen dekjes en de touwsingels herken ik *\o/*

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:14

Suzanne F. schreef:
Cinnepin schreef:

Oh ja en Vrouwenvleugel!

12 steden 13 ongelukken! Met dat dramatische beginliedje.

Waku Waku :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:15

Ping pong op de Atari
De uitvinding van de lola bal.
De uitvinding van de kermit mobiel die alleen bij green-points werkte.
Auto‘s zonder stuurbekrachtiging.
Dirty Dancing
Madonna verkleed clubje
Invoering van prestatiebeurs en de split tussen week en weekend OV.
Sollicitatie brieven met de hand schrijven (kon je persoonlijkheid mee aflezen zei men).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:18

Ik heb nog steeds een auto zonder stuurbekrachtiging, airco, radio of whatever :'). En een cassette speler. En een videorecorder :'). Helaas ontdekte ik dat de band van Titanic in 17 jaar wel erg achteruit is gegaan :')
Laatst bijgewerkt door Sheran op 24-10-18 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:20

En gewoon muziek op mtv.. tmf en the box.. ipv al doe onzinnige programmas