‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:40

Toch heeft het moeten proeven ook niet opgeleverd wat het zou moeten doen. Dingen die ik vroeger moest proeven lust ik nu nog steeds niet. En door het gedwongen moet eten wat ik niet lekker vond ben ik het nu heel anders gaan doen bij mijn dochter. Maar die lust ook bijna niks. Ik heb haar nooit gedwongen om iets te eten of te proberen, soms probeert ze nu zelf weleens dingen. Maar ze lust maar heel weinig. Volgens mij is zoiets genetisch bepaald ofzo, geen idee. Maar ik ben op latere leeftijd wel steeds meer dingen gaan waarderen, pas echt na mijn 25e ofzo. Ik hoop dat mijn dochter ook later meer dingen gaat lusten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:07

Ik kan gelukkig prima dingen eten die ik niet zo lekker vindt. We zouden bij een vriend van ons gaan eten en hij zou nasi maken, prima, lekker. Maar last minute was hij toch voor stamppot boerenkool gegaan. Dan ga ik niet bij een gedekte tafel met stomende pan, met liefde klaargemaakte, stamppot zeggen dat ik dat eigenlijk helemaal niet lekker vind. Heb gewoon een portie opgegeten, beetje extra jus en zorgen dat er bij elke hap een stukje worst zat... Heb het er subtiel bij gelaten dat stamppot boerenkool wel mijn mist favoriete stamppot is :=

Bloodymary

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:21

Of dan overal mayonaise op doen, dan smaakt alles, haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:23

Mayonaise maak je me ook niet bij mee :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:29

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:31

Ik zou het niet erg vinden als iemand mijn gemaakte maaltijd niet lekker zou vinden op zo'n manier dat ze het oneetbaar vinden. Maar andersom zou ik me vervelend voelen om dat tegen iemand te zeggen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:49

ik heb alleen even het begin een beetje doorgelezen.

Ik vind wel dat je moet proberen om iets op te eten. Als ik iets echt niet lust, zeg ik het beleefd. Ik ben niet alleen zo opgevoed, maar ik doe dat van nature ook al zo.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:25

Ik vind het echt niet erg als iemand mijn klaar gemaakte eten niet lekker vindt en niet op eet.

Ik had een tijdje terug mijn ouders te eten. Moeders, vriend en ik vonden t lekker. Pa vond het niet lekker en heeft het ook laten staan, vond t eerder banketstaaf dat ie niet lekker kon eten na een dag hard werken, dus heb nog een soepje voor ‘m gemaakt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:32

Gisteren potje soep gemaakt, mixer heeft het begeven voor de soep volledig gemixt was ...

Vriendje lust geen brokjes, hij kijkt dan heel erg sip en deed zijn best die soep toch op te eten."Van smaak is dat goed, maar ....", dan voel ik me echt niet slecht omdat we die soep weggooien :+
Ik eet ze nl wel, ik ben niet zo gevoelig aan brokjes :D. Als het echt fout gaat, heb ik liever dat mensen het zeggen (peren in een zoet zure wok is bvb geen succes :p)

Zelf eet ik ook niets wat ik niet lekker vind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:03

Kwanyin schreef:
Maar voel je je echt zo gekwetst en beledigd als je aan de andere kant staat? Als iemand je eten niet lust? Ik heb dat totaal niet. Al heb ik 3 uur staan koken. Als iemand het niet lekker vindt mag hij dat gerust zeggen. Ik snap helemaal dat sommigen een totaal andere smaak hebben of soms zelfs iets echt niet lusten. Zelfs al heb ik er werk van gemaakt. Jammer dan maar. Ik vind het veel vervelender voor mijn gast dat hij misschien niet genoeg heeft gegeten dan of niet van de traktatie kan genieten dan dat ik mij gekwetst ofzo voel...

Mwah, als ik inderdaad rekening heb (proberen te) houden met ieders wensen vind ik het inderdaad wel vervelend als het echt niet lekker gevonden wordt.
Maar nog vervelender vind ik het als ik iets voor de tweede keer maak omdat diegene het blijkbaar lekker vond en dan te horen dat het de eerste keer al niet te nassen was :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:08

Ik eet niets wat ik niet lekker vind.
Het hangt wel een beetje van de context af en hoe erg het eten me tegen staat of ik het wel ga proberen opeten of niet. Bij een diner bij nieuwe schoonouders zal ik meer mijn best doen dan als ik bij een meer casual setting een van de meerdere dingen of een stuk aangeboden cake ofzo toch niet blijk te lusten.
Ik ga dan ook niet zeggen van 'bah zo vies' maar ik laat het gewoon liggen (of ik gooi het subtiel weg)

Ik probeer natuurlijk niks uit te kiezen waarvan ik al denk dat ik het niet ga lusten, maar soms ik vergis ik me eens (of zit er niets tussen wat ik lekker vind). Zo heb ik al eens koekjes genomen waarvan ik dacht dat het chocoladestukjes waren maar blijken het rozijnen te zijn. Ga ik echt niet opeten. Of cakejes die naar citroen blijken te smaken. Niet aan mij besteed :+

Eten wat de pot schaft vind ik maar een rare gedachte. Dat je alles eens moet proberen, oke, maar daarna kan je toch rekening houden met wat je gezin wel en niet graag eet? Mijn moeder maakte vaak verschillende soorten groenten voor degenen die die ene groente niet graag aten. Is nu niet zoveel extra werk hoor.

Mocht ik iets gemaakt/gebakken hebben, zou ik ook liever hebben dat het gaat naar minder mensen die het wel oprecht lekker vinden, dan naar meer maar die het met lange tanden naar binnen proberen te werken. Niet iedereen heeft dezelfde smaak en het is ook anders als je zegt van sorry ik lust geen kaassaus, dan als niemand je gerecht wilt eten omdat je saus mislukt is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:20

maar Damned, koekjes die ipv chocolade rozijnen hebben, die kun je toch gewoon opeten? Tenminste, ik neem aan dat je er achter kwam toen je een hap had genomen. Dan ga je het toch niet weggooien?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:43

Ik lust best veel gelukkig, zal niet zomaar iets laten staan. Voordeel is dat ik een kleine eter ben waardoor ik sowieso per keer weinig opschep. Vaak sla ik wel stukken taart ed. af omdat me dat echt te machtig is.
Het enige waar ik ooit kokhals neigingen van kreeg en nu nog zeg dat eet ik nooit meer: kipstukjes met bot er in. Ik kwam er dus pas achter dat in de stukjes kip (ik dacht klein gesneden kipfilet) stukken bot zaten. Aangezien ik elke hap minstens 5x kauw is dat geen succes :+ ook andere stukken vlees met bot of zeentjes, gewoon echt niet. Geef me ook geen hele kip waar het vlees nog af moet want ik ril er van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:36

Ik kook heel graag en ben daar toch wel een beetje trots in/op. Vind het echt moeilijk en best vervelend als mensen zeggen dat ze mijn eten niet lekker vinden, al ligt het heel erg aan de manier waarop en in hoeverre het echt iets is dat mis is gegaan. Als er een ingrediënt in zit dat niet zo goed bevalt en dat wordt aan de kant geschoven oid ga ik echt niet moeilijk doen, maar ik heb eens gehad dat een eter het eten na twee happen wegschoof en zei 'gadverdamme ik vind het echt niet te eten' en daar ben ik toch wel een beetje verdrietig over geweest.

Vind het ook met mijn vriend nog steeds moeilijk. Ik kook veel en hij mag het natuurlijk gewoon zeggen als hij iets niet zo lekker vindt, maar het valt me wel altijd een beetje zwaar. Het voelt heel erg als een belediging, vooral als ik het wel lekker vind, ook omdat ik er wel tijd in heb gestoken en er mijn best voor heb gedaan.

Ik eet zelf ook altijd m'n eten op, in ieder geval voor een groot deel, en zal nooit tegen iemand zeggen dat ik het vies/niet lekker vond. Er zijn maar weinig dingen die ik niet eet en dat maak ik waar mogelijk altijd kenbaar van tevoren. Ik eet bijvoorbeeld geen salades (I know, maar ik vind alle rauwkost eigenlijk echt niet te hachelen), en bij mijn ex-schoonfamilie aten we elke vrijdag maaltijdsalade. Ik heb dus al die tijd gewoon maaltijdsalades naar binnen zitten harken omdat ik echt niet wou zeggen dat ik het niet lustte.

Edit: in mijn opvoeding ligt dat overigens ook wel vast. Wij moesten nieuwe dingen altijd proberen voordat we zeiden dat we het niet lustten en we moesten altijd ons bord leeg eten, ook als er iets op lag dat ons niet zo aanstond. Dat was anders met hele uitgesproken smaken, maar ik ben bijvoorbeeld niet dol op wortelen en die moest ik toch echt gewoon opeten als dat op het menu stond. Mijn ouders gingen niet vier verschillende porties koken omdat iedereen een ander hapje wou.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:01

Suzanne F. schreef:
Toch heeft het moeten proeven ook niet opgeleverd wat het zou moeten doen. Dingen die ik vroeger moest proeven lust ik nu nog steeds niet. En door het gedwongen moet eten wat ik niet lekker vond ben ik het nu heel anders gaan doen bij mijn dochter. Maar die lust ook bijna niks. Ik heb haar nooit gedwongen om iets te eten of te proberen, soms probeert ze nu zelf weleens dingen. Maar ze lust maar heel weinig. Volgens mij is zoiets genetisch bepaald ofzo, geen idee. Maar ik ben op latere leeftijd wel steeds meer dingen gaan waarderen, pas echt na mijn 25e ofzo. Ik hoop dat mijn dochter ook later meer dingen gaat lusten.

Je smaak verandert in de loop der tijd.
En sommige dingen kun je als je jong bent nog niet verdragen en later wel.
( spruiten bv )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 01:57

Daarom wordt mijn kaas steeds blauwer en mijn wijn steeds droger!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 01:59

Maar dat gaat niet vanzelf. Blijven proberen ontwikkelt smaak

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:22

Maar blijven proeven is heel iets anders dan bijv wekelijks tegen heug en meug spruitjes wegwerken, daar ga je het echt niet opeens van lusten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:13

Ergens is de balans tussen 'nooit meer iets willen proberen nadat je het 1x vies vond' en 'regelmatig toch proberen iets te eten wat je niet lekker vond'

Ik heb een vriendinnetje die vroeger dingen 'proefte' door even haar tong er tegenaan te houden. Die lustte heel lang bijna niets, uiteindelijk heeft ze zich er toe gezet om er toch het beste van te maken als ze iets niet lekker vond, nu lust ze bijna alles wel.

Ik heb mezelf ook dingen leren drinken. Ik lustte geen koffie/thee. Altijd een beetje onhandig als je ergens op visite gaat. Besloten om thee te leren drinken. Dat ging van veel moeite om 1 slok door te slikken naar met plezier kan thee weg slobberen. Wijn hetzelfde verhaal. Ik wilde bij uit eten gaan wel eens wat anders bij de maaltijd dan water/fris. Ik lust alleen nog geen rood, maar dat blijf ik ook proberen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:53

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:54

Het kan wel zijn dat iets anders klaargemaakt ineens wel lekker is :j Dus op zich. Net als dat een vriendin van mij heel graag thee wil leren drinken maar intussen al 40 soorten thee heeft geproefd en nog steeds niks lekker heeft gevonden :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:57

Ik heb thee (elke smaak) lang nog echt wel vies gevonden voor ik het kon waarderen. Heb mezelf er gewoon doorheen gedrukt. 1 slok, 2 slokken, half glas, heel glas. Alleen muntthee vind ik echt niet lekker (al zou ik dat ook nog wel kunnen leren, maar vind het wel best zo) en gewone earl Grey sla ik ook liever over

Tot op zekere hoogte heb ik dus ervaren dat het regelmatig wel zin heeft om met tegenzin dingen te blijven eten/drinken. Ik lust ondertussen ook bijna olijven terwijl ik daar voorheen echt van gruwelde

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:10

Magrathea schreef:
Het kan wel zijn dat iets anders klaargemaakt ineens wel lekker is :j Dus op zich. Net als dat een vriendin van mij heel graag thee wil leren drinken maar intussen al 40 soorten thee heeft geproefd en nog steeds niks lekker heeft gevonden :+

Ik heb dat met koffie. Alle varianten al geprobeerd en het blijft gewoon niet lekker.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:22

Vind het onzin om iets op te moeten eten omdat het de ander zou beledigen. En ook hoop ik dat mijn vrienden en familie gewoon eten laten staan als ik hun iets geef wat ze niet lekker vinden. Met collega’s is het net anders omdat je daar toch iets minder close mee bent maar met vrienden en familie moet je toch gewoon jezelf kunnen zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:31

Van vrienden en familie weet je nog wel eens wat ze wel een lekker vinden. Ik zal ook nooit bewust iemand iets voorzetten waarvan ik weet dat ze er niet van houden